Рішення
від 16.12.2024 по справі 360/1342/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

16 грудня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1342/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом адвоката Литвин Олени Володимирівни в інтересах ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Литвин Олени Володимирівни в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) (далі відповідач), в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС), щодо не виготовлення та не направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади), діючими на даний час;

- зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС), підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Луганській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади), діючими на даний час.

В обґрунтування позову зазначено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного Фонду України в Луганської області.

З 04.11.2001 позивач отримувала пенсію за віком на загальних умовах за нормами Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Виплату пенсії позивачу було припинено з 24.11.2019, у зв`язку тим, що з 25.11.2019 призначено пенсію у разі втрати годувальника (в зв`язку зі смертю її чоловіка ОСОБА_2 ), відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Згідно електронної бази пенсіонерів силових структур Луганської області чоловік позивачки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262. Пенсію ОСОБА_2 виплачено по 31.10.2010. Пенсійну справу закрито, у зв`язку зі смертю пенсіонера ІНФОРМАЦІЯ_2 (свідоцтво про смерть серія НОМЕР_1 від 12.10.2010). За розглядом електронної пенсійної справи ОСОБА_2 , наявна інформація щодо його звання - майор та посади - старший дільничний інспектор.

Відповідно до листа Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 22.06.2023 №1200-0202-8/12371 грошове забезпечення померлого годувальника ОСОБА_2 складає 2178,54 грн. Розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 на 22.06.2023 складав 4642,00 грн. Також, в листі зазначено, що надати копії документів пенсійної справи ОСОБА_2 не надається можливим, в зв`язку з тим, що усі паперові документи, в тому числі пенсійні справи пенсіонерів силових структур, призначені до 01.11.2014 залишились на тимчасово неконтрольованій українською владою території в архівних сховищах за старою адресою Головного управління в м. Луганську, тому надати будь-які копії документів з пенсійних справ ОСОБА_2 не передбачається можливим. Нарахування та виплата пенсій військовим пенсіонерам проводиться згідно електронної бази даних.

У зв`язку із зміною посадових окладів та грошового забезпечення, представник позивача 28.06.2024 звернувся з адвокатським запитом №133 до регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС), до якого додав заяву про виготовлення та надання нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , та спрямування зазначеної довідки до Головного управління Пенсійного фонду в Луганській області із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади), діючими на даний час.

Сектор з пенсійних питань з обслуговування Кіровоградської та Луганської областей (м.Кропивницький) в межах своєї компетенції листом №31/31/С-1181-795-2024 від 05.07.2024 повідомив, що ОСОБА_2 на обліку у секторі в Кіровоградський та Луганській областях не перебуває. Тому, з даного питання рекомендовано звернутися з відповідною заявою до уповноваженого органу за місцем знаходження пенсійної справи.

Враховуючи той факт, що Державна установа «ТМО МВС України в Луганській області» на даний час не уповноважена надавати оновлені довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, а в регіональних сервісних центрах ГСЦ МВС України немає інформації про грошове забезпечення померлого пенсіонера МВС ОСОБА_2 , позивач звернулась з заявою від 10.08.2024 до Ліквідаційної комісії ГУМВС України в Луганській області про складання нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії станом на листопад 2019 року, на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , (яка отримує пенсію в разі втрати годувальника).

10.08.2024 представник позивача звернувся з адвокатським запитом №146 від 10.08.2024 до Ліквідаційної комісії ГУМВС України в Луганській області, до якого долучив заяву про складання нової довідки про грошове забезпечення на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , для перерахунку пенсії позивача.

15.08.2024 за вих. №7397лк Ліквідаційна комісія ГУМВС України в Луганській області повідомила представника позивача, що складання оновленої довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії не входить до їх повноважень. Натомість, Ліквідаційна комісія ГУМВС України в Луганській області, надала довідку від 12.08.2024 за вих.№6/2-32лк з інформацією про проходження служби в органах внутрішніх справ ОСОБА_2 , яка видана на підставі електронних обліків особового складу, що наявні за місцем тимчасової дислокації ліквідаційної комісії ГУМВС України у Луганській області, а саме: - 01.10.1967 - 01.12.1974 Слов`яносербський РВВС - 01.12.1914 - 01.08.1983 Слов`яносербський РВВС - 01.08.1983 - 02.07.1997 старший дільничний інспектор міліції служби дільничних інспекторів міліції Слов`яносербського РВВС - 02.07.1997 звільнено по статті за п. 65а (за віком) Наказ УМВС №264 від 02.07.1997. Посада, з якої ОСОБА_2 вийшов на пенсію старший дільничній інспектор міліції служби дільничних інспекторів міліції Слов`яносербського РВВС Луганської області, майор міліції. Також, повідомили, що у зв`язку iз захопленням в 2014 роцi незаконними збройними формуваннями архiву ГУМВСУ в м. Луганськ, будь-яка інша інформація стосовно проходження служби в органах внутрішніх справ (мiлiцiї) ОСОБА_2 у розпорядженні ГУМВС України у Луганській області, відсутня.

03.09.2024 представник позивача звернувся з адвокатським запитом №152 від 03.09.2024 до регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) до якого додав заяву позивача від 27.08.2024 про виготовлення нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії станом на 19.11.2019 на ім`я ОСОБА_1 за її померлого чоловіка ОСОБА_2 . Також в адвокатському запиті № 152 представник позивача просив: прийняти до розгляду заяву ОСОБА_1 від 27.08.2024, про складання нової довідки про грошове забезпечення на ім`я ОСОБА_1 за її померлого чоловіка ОСОБА_2 , для перерахунку пенсії станом на 19.11.2019 року; взяти на облiк ОСОБА_2 та скласти нову довідку про його грошове забезпечення станом на 19.11.2019, з урахуванням даних про проходження служби в органах внутрішніх справ ОСОБА_2 , зазначених в довідці від 12.08.2024 за №6/2-32лк, виданої ліквідаційною комісією ГУМВС України в Луганській області та інформації про грошове забезпечення ОСОБА_2 , викладеної в листі Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 22.06.2023 №1200-0202-8/12371; в новій довідці зазначити основні види грошового забезпечення ОСОБА_2 : посадовий оклад, оклад на звання, надбавку за вислугу років, а також премії та інших додаткових видів грошового забезпечення. - оновлену довідку направити до Головного Управління Пенсійного фонду України в Луганській області з обов`язковим повідомленням про результати перерахунку пенсії чи у відмові здійснення перерахунку; надати представнику відповідь на заяву ОСОБА_1 та копію нової довідки про розмір грошового забезпечення на ім`я ОСОБА_1 за її померлого чоловіка ОСОБА_2 станом на 19.11.2019; оригінал нової довідки про розмір грошового забезпечення направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області.

06.09.2024 на електронну адресу представника позивача надійшов лист від сектору з пенсійних питань з обслуговування Кіровоградської та Луганської областей (м. Кропивницький) регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) за вих. №31/31/516аз/053982024 від 06.09.2024 (22198).

Даним листом повідомлено, що ОСОБА_2 на обліку у секторі в Кіровоградській та Луганській областях не перебуває, підстава: електрона база даних обліку пенсіонерів МВС України в Кіровоградській та Луганській областях. Таким чином, сектор з пенсійних питань з обслуговування Кіровоградської та Луганської областей (м. Кропивницький) регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) нову довідку про розмір грошового забезпечення на ім`я ОСОБА_1 за її померлого чоловіка ОСОБА_2 , не виготовив та до Головного Управління Пенсійного фонду України в Луганській області не направив.

Позивачка станом на 25.11.2019 була особою, яка отримує пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ (пенсія в разі втрати годувальника призначена з 25.11.2019) і має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою № 988 і відповідно до вимог ст.ст. 43 і ст. 63 Закону №2262-ХІІ станом на 19.11.2019.

Позивач вважає протиправною бездіяльність Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) щодо не виготовлення та не направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади), діючими на даний час, а тому звернулася до суду за захистом своїх прав, просила задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу в спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Також вищевказаною ухвалою суду витребувано від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» та від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» письмову інформацію щодо того, чи було передано до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) документи та інформацію на електронних та паперових носіях щодо ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ), який проходив службу в органах внутрішніх справ, і отримував пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб,звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-XII, наявні (архівні) пенсійні (облікові) справи, документи (копії), електронні реєстри, підготовлені у попередні періоди, для забезпечення видачі довідок про розмір грошового забезпечення пенсіонерів органів внутрішніх справ для проведення перерахунків пенсії, у тому числі за зверненнями пенсіонера та на виконання рішень судів.

На виконання ухвали суду від 07.11.2024 Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» через підсистему "Електронний суд" надіслано заяву, в якій зазначено, що в наслідок військової агресії рф на території України та переміщення Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» в іншу місцевість вся документація була втрачена, тому надати запитувану інформацію не є можливим.

Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» письмову інформацію на виконання вимог ухвали суду від 07.11.2024 не надано.

Відповідачем через підсистему "Електронний суд" надіслано відзив на позовну заяву.

В обґрунтування відзиву зазначено, що позивач з листопада 2019 року отримує пенсію по втраті годувальника відповідно до Закону № 2262-XII.

Листом від 03.09.2024 позивач звернулася до відповідача з заявою про видачу нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), проте листом від 06.09.2024 отримав відмову.

Відповідач може підготувати довідку про розмір грошового забезпечення для осіб, які зазначенні у відповідних списках складених Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області. В той же час, у списках осіб, пенсії яких підлягали перерахунку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» складених головними управліннями Пенсійного фонду України відомості відносно позивача відсутні.

Відповідач зазначив, що законодавство не наділяє відповідача повноваженнями самостійно вказувати у довідці про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, окремі види грошового забезпечення, в тому числі й додаткові, про які просить позивач. Такі повноваження належать виключно Кабінету Міністрів України, реалізація яких, згідно ч.4 ст. 63 Закону №2262 та Порядку №45, має стати підставою для подальших дій, зокрема для відповідача.

Також відповідачем вказано, що до відповідача не тільки не надходили списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку з зазначенням у них відомостей про позивача, а відомості відносно ОСОБА_2 відсутні у сектору з пенсійних питань, що робить неможливим перевірку інформації та підготовку документів, про які просив позивач.

На підставі викладеного, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представником позивача через підсистему "Електронний суд" надіслано відповідь на відзив, в якому просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102- ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (стаття 1), який в подальшому був неодноразово продовжений та Указом Президента України від 28 жовтня 2024 року №740/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 10 листопада 2024 року строком на 90 діб.

Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду з 02.05.2022, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, судом розглянуті матеріали електронної справи.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .

Позивач була дружиною ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_3 .

ОСОБА_2 була призначена пенсія за вислугу років з 02.07.1997, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_4 від 08.02.2002.

На запит адвоката позивача від 10.08.2024 ліквідаційною комісією ГУМВС України у Луганській області надано відповідь від 15.08.2024 №7397лк, в якій зазначено, що у зв`язку із захопленням в 2014 році незаконними збройними формуваннями архіву ГУМВСУ в м.Луганськ, будь-яка інша інформація стосовно проходження служби в органах внутрішніх справ (міліції) ОСОБА_2 у розпорядженні ГУМВС України у Луганській області, відсутня. В якості додатку надано довідку від 12.08.2024 № 6/2-32лк.

З довідки від 12.08.2024 № 6/2-32лк вбачається, що вона видана на підставі електронних обліків особового складу, які наявні за місцем тимчасової дислокації ліквідаційної комісії ГУМВСУ у Луганській області, станом на 12.08.2024. Так, в довідці зазначено, що майор міліції ОСОБА_2 з 01.10.1965 по 01.10.1967 інформація відсутня; з 01.10.1967 по 01.12.1974 Слов`яносербський РВВС; з 01.12.1914 по 01.08.1983 Слов`яносербський РВВС; з 01.08.1983 по 02.07.1997 старший дільничний інспектор міліції служби дільничних інспекторів міліції Слов`яносербського РВВС; з 02.07.1997 звільнено по статті за п. 65а (за віком) наказ УМВС №264 від 02.07.1997.

Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) на заяву адвоката позивача від 02.07.2024 надано відповідь від 05.07.2024 №31/31/С-1181-795-2024, в якій зазначено, що ОСОБА_2 на обліку у Секторі в Кіровоградській та Луганській областях не перебуває. Підстава: електрона база даних обліку пенсіонерів МВС України в Кіровоградській та Луганській областях.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області на запит адвоката позивача від 19.06.2024 надано відповідь від 22.06.2023 №1200-0202-8/12371, в якій вказано, що згідно електронної бази даних пенсіонерів силових структур Луганської області ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебував на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 2262. Пенсію ОСОБА_2 виплачено по 31.10.2010. Пенсійну справу закрито, у зв`язку зі смертю пенсіонера ІНФОРМАЦІЯ_2 . За розглядом електронної пенсійної справи ОСОБА_2 , наявна інформація щодо його звання - майор та посади - старший дільничний інспектор. ОСОБА_1 призначено пенсію в разі втрати годувальника відповідно до ст.30 Закону №2262 за померлого чоловіка з 25.11.2019. Грошове забезпечення померлого годувальника ( ОСОБА_2 ) складає 2178,54 грн. Розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 на теперішній час складає 4642,00 грн, а саме: 653,56 грн - основний розмір пенсії (2178,54 грн х 30%); 91,50 грн - індексація відповідно до Постанови №118 (653,56 грн х 0,140); 146,78 грн - індексація відповідно до Постанови №168 (745,06 грн х 0,197); 3294,16 грн - доплата до мінімального розміру пенсії (до 4186,00 грн (2093,00 грн х 2)); 456,00 грн - щомісячна компенсаційна виплата, як особі, якій виповнилося 75 років, відповідно до пункту 8 Постанови № 168. Стосовно надання копій документів ОСОБА_2 та ОСОБА_1 повідомлено, що запитувані документи зберігаються в особових пенсійних справах отримувачів, наразі їх оцифрування не проводилось. В умовах проведення антитерористичної операції протягом 2014-2018 років на території Луганської області Головне управління було переміщено до м.Сєвєродонецька. Усі паперові документи, в тому числі пенсійні справи пенсіонерів силових структур, призначені до 01.11.2014, залишились на тимчасово неконтрольованій українською владою території в архівних сховищах за старою адресою Головного управління в м. Луганську, тому надати будь-які копії документів з пенсійних справ ОСОБА_2 та Сури Набо заходах може бути довідка командира військової частини (установи), до якої відряджений військовослужбовець. За зміст таких довідок

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписом пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Відносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби регулюються Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - Закон 2262-ХІІ).

Відповідно до статті 43 Закону №2262-XII пенсії особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі статтею 30 Закону № 2262-ХІІ право на пенсію в разі втрати годувальника мають непрацездатні члени сімей загиблих, померлих або таких, що пропали безвісти військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які перебували на їх утриманні (стаття 31).

Незалежно від перебування на утриманні годувальника пенсія призначається: непрацездатним дітям; непрацездатним батькам і дружині (чоловікові), якщо вони після смерті годувальника втратили джерело засобів до існування, а також непрацездатним батькам і дружині (чоловікові) військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули чи померли або пропали безвісти в період проходження служби або пізніше внаслідок поранення, контузії, каліцтва чи захворювання, що мали місце під час служби.

Відповідно до статті 36 Закону № 2262-ХІІ пенсії в разі втрати годувальника призначаються в таких розмірах: а) членам сімей військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули (померли) внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи або виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, у партизанських загонах і з`єднаннях та підпільних організаціях і групах, визнаних такими законодавством України, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи участю у бойових діях у мирний час, а саме батькам (одному з батьків), дружині (чоловікові), іншому непрацездатному члену сім`ї загиблого (померлого) годувальника, якщо право на пенсію має один непрацездатний член сім`ї, - у розмірі 70 процентів грошового забезпечення (заробітної плати) загиблого (померлого) годувальника на кожного непрацездатного члена сім`ї; якщо право на пенсію мають два і більше непрацездатних членів сім`ї (крім батьків, дружини (чоловіка) - у розмірі 50 процентів грошового забезпечення (заробітної плати) загиблого (померлого) годувальника на кожного непрацездатного члена сім`ї. У таких самих розмірах, незалежно від причини смерті годувальника, обчислюються пенсії членам сімей померлих осіб з інвалідністю внаслідок війни та членам сімей, до складу яких входять діти, які втратили обох батьків.

Згідно із частиною третьою статті 63 Закону №2262-XII перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

29.12.2015 набрав чинності Закон України від 23.12.2015 №900-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей». Цим Законом статтю 63 Закону №2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №988 (набрала чинності 02.12.2015), пунктом 1 якої установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Також пунктом 3, 4 цієї Постанови затверджено, зокрема, схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 10.

Наказом МВС України від 06.04.2016 №260 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.04.2016 за №669/28799) затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок №260).

Згідно із пунктом 3 Порядку №260 грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 №103 (далі Постанова №103).

Абзацом 1 пункту 3 Постанови № 103 (в редакції станом на 21.02.2018) було встановлено перерахувати з 1 січня 2016 року пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року № 988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Отже, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення пенсіонерам підлягає перерахунку пенсія на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій,призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб,звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393» від 13.02.2008 № 45 (далі Порядок № 45).

Пунктом 6 Постанови № 103 внесені зміни і до Порядку № 45.

Пунктом 1 Порядку № 45 (зі змінами, внесеними Постановою №103) передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацами першим та другим п. 5 Порядку № 45 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 01.01.2016 проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (Офіційний вісник України, 2015 р., № 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

Постановою №103 доповнено Порядок № 45 додатком 3, який визначає форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції). За змістом цієї довідки грошове забезпечення передбачає: посадовий оклад, підвищення посадового окладу, надбавка за стаж служби, надбавка за службу в умовах режимних обмежень, надбавка за почесне звання заслужений чи народний, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання, інші надбавки, які мають постійний характер та визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (Офіційний вісник України, 2015 р., № 96, ст. 3281), премія.

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12.12.2018 в адміністративній справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, визнав протиправними та нечинними п. 1, 2 Постанови №103, а також зміни до п. 5 і додатку 2 Порядку № 45.

У додатку 2 до Порядку № 45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 було викладено в новій редакції; довідкою не передбачено такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення). З дня набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18 діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.

Після скасування 05.03.2019 змін до п. 5 Порядку №45 і додатку 2 Порядку №45 був чинним пункт 3 Постанови №103, який безпосередньо стосувався перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та містив вказівку здійснити перерахунок пенсій з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи основні та щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії в розмірах, установлених законодавством, премії за січень 2016 року відповідно до Постанови № 988, а також п. 6 Постанови № 103, яким внесено зміни до Порядку №45, зокрема, доповнено цей Порядок додатком 3, який встановлював форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі №826/12704/18 від 14.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 Постанови №103.

Таким чином, з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/12704/18 (19.11.2019), пункт 3 Постанови №103 втратив чинність. При цьому, інші нормативні акти, які б надалі обмежували склад та розмір грошового забезпечення осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) для обчислення та перерахунку пенсії, відсутні.

Отже, з 19.11.2019 виникли підстави для перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення.

Оскільки позивач отримує пенсію по втраті годувальника, вона має право на отримання довідки про грошове забезпечення, складеної станом на 19.11.2019 на ім`я померлого годувальника.

Згідно з пунктом 3 Порядку №45 довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком: в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.

Разом з тим, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано у цілому пункт 6 Постанови № 103, яким вносилися зміни у Порядок № 45.

Суд звертає увагу, що порядок проведення перерахунку раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій до прийняття Постанови № 103 так само проводився у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. При цьому, було встановлено, що на підставі рішення Кабінету Міністрів України державні органи (у тому числі МВС) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів головним управління Пенсійного фонду України про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, а ті складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Так, оскільки Кабінет Міністрів України до цього часу не приймав інших рішень про зміну розміру грошового забезпечення для пенсіонерів органів внутрішніх справ, то відсутні підстави керуватися алгоритмом інформування, визначеним Порядком №45, який передував видачі довідок для перерахунку пенсії. У той же час, подальше скасування у судовому порядку окремих положень Постанови № 103, що було спрямоване на захист прав відповідної категорії громадян на належний розмір пенсії, дає право на перерахунок пенсій з урахуванням основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії на підставі довідок уповноважених органів.

Чинним є пункт 5 Постанови № 103 згідно з яким перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45.

Однак фактично цей пункт лише передбачає, що перерахунок пенсії відбувається на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, що подаються Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України, тобто визначає конкретні документи, які можуть слугувати підставою для перерахунку пенсій, та взаємозв`язок органів влади - Міністерства внутрішніх справ та органів Пенсійного фонду України в рамках здійснення зазначених функцій.

Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу І Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затвердженої наказом Міністерством внутрішніх справ України від 17.09.2018 № 760 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.10.2018 за №1152/32604 (далі Інструкція № 760), ця інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з абзацом 4 пункту 3 розділу І, пункту 1 розділу ІІ Інструкції № 760 визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів:

1) організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства;

2) розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань;

3) приймають від підрозділів персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерських підрозділів) документи, передбачені Порядком та цією Інструкцією для призначення (перерахунку) пенсій;

4) готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій;

5) формують облікові справи та зберігають їх згідно з порядковими номерами, присвоєними в книзі обліку документів для призначення пенсій (додаток 1);

6) повідомляють органи, які призначають пенсії, про судові рішення, які набрали законної сили, про позбавлення пенсіонерів військового (спеціального) звання та про видання наказів про прийняття (поновлення) на службу в 10-денний строк з дня отримання відповідного рішення суду;

7) ведуть облік осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону;

8) взаємодіють з органами, які призначають пенсії, стосовно осіб, яким призначено (припинено) виплату пенсій, та в межах повноважень з органами державної влади з питань соціального захисту та пенсійного забезпечення;

9) зберігають та видають (замінюють) посвідчення «Ветеран органів внутрішніх справ», «Ветеран військової служби», «Ветеран служби цивільного захисту» та нагрудні знаки відповідно до чинного законодавства;

10) видають довідки про право на пільги відповідно до Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» (додаток 2).

У відповідності до пункту 2 розділу ІІІ Інструкції № 760 при проведенні перерахунку пенсій відповідно до списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, складених головними управліннями Пенсійного фонду України, уповноважений структурний підрозділ готує довідки про розмір грошового забезпечення.

Пунктом 4 розділу ІІІ Інструкції № 760 передбачено, що підрозділи фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України, готують: 1) грошовий атестат; 2) довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (додаток 4).

Тобто, на Міністерство внутрішніх справ України покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 22 квітня 2024 року №259 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій» з 01 травня 2024 року Головний сервісний центр МВС уповноважено на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення відповідно за березень 2019 року та листопад 2019 року з покладенням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС).

Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 27 березня 2024 року №199 «Про організаційно-штатні зміни у МВС» в регіональних сервісних центрах ГСЦ МВС по областях, місту Києву з метою забезпечення своєчасного та якісного обслуговування пенсіонерів системи органів внутрішніх справ утворено сектори з пенсійних питань з обслуговування областей та м. Києва, до функцій яких належить, зокрема, оформлення та видача звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій в установленому порядку, в межах повноважень.

Так, сектор з пенсійних питань з обслуговування Кіровоградської та Луганської областей утворено в регіональному сервісному центрі ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС).

При цьому, суд зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за № 135/13402 (далі - Порядок № 3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно пункту 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 10.10.2019 у справі № 553/3619/16-а.

При цьому, відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ, а саме перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Згідно частин першої та другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини у справі «Кечко проти України» (рішення від 08.11.2005) в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.

Європейський Суд з прав людини в своєму рішенні «Великода проти України» від 03.06.2014 зазначив, що законодавчі норми можуть змінюватися, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Верховний Суд України у своєму рішенні від 16.09.2015 у справі № 21-1465а15 вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що саме з 19.11.2019 виникли підстави для перерахунку пенсії позивача, тому відмова відповідача позивачу у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Луганській області довідки про розмір грошового забезпечення померлого чоловіка станом на 19.11.2019 є неправомірною та такою, що порушує законні права позивача.

Відновленням порушеного права позивача є зобов`язання відповідача підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Луганській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади).

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що відповідач не довів правомірність своїх дій, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому їх слід задовольнити.

Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки ухвалою суду від 07.11.2024 з метою дотримання права позивача на доступ до правосуддя, звільнено позивача від сплати судового збору на підставі пункту 3 частини першої статті 8 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов адвоката Литвин Олени Володимирівни в інтересах ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) (вул. Ботанічна, буд.24, м.Вінниця, Вінницька обл., 21010, код ЄДРПОУ 45400935) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) щодо не виготовлення та не направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади).

Зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Луганській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на листопад 2019 року на ім`я ОСОБА_1 за її чоловіка ОСОБА_2 , із оновленими даними щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, премії, посадові оклади).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123787560
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —360/1342/24

Рішення від 16.12.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні