Справа № 420/33859/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2024 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Т.Д.Т.» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Т.Д.Т.» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.10.2023 № 26802/15-32-04-06, яким на ТОВ «Т.Д.Т.» накладено штраф у загальній сумі 38 681, 99 (тридцять вісім тисяч шістсот вісімдесят одна гривня 99 копійок) на підставі Акту перевірки № 25629/15-32-04-06 від 22.09.2023.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена на суддю Корой С.М.
Ухвалою судді Одеського окружного адміністративного суду Корой С.М. від 11.12.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження.
На підставі Розпорядження № 79 від 20.06.2024 та протоколу повторного автоматизованого розподілу справи від 21.06.2024 року справу розподілено судді Одеського окружного адміністративного суду Токміловій Л.М.
Ухвалою суду від 26.06.2024 прийнято адміністративну справу № 420/33859/23 до розгляду Одеським окружним адміністративним судом у складі головуючого судді Токмілової Л.М. у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 24.09.2024 здійснено перехід до розгляду справи в порядку загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання, розпочато розгляд справи спочатку.
У підготовче засідання, призначене на 21.10.2024 року, представник позивача не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином та своєчасно, клопотань та заяв до суду не надходило. Судом визнано неявку позивача неповажною, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 25.11.2024.
У судове засідання, призначене на 25.11.2024, представник позивача не з`явився, про дату час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином та своєчасно, подав клопотання про проведення судового засідання за його відсутності. Судом вирішено продовжити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що податкове повідомлення-рішення від 19.10.2023 № 26802/15-32-04-06 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем зокрема не вірно застосовано розрахунок штрафної санкції при прийнятті зазначеного оскаржуваного рішення.
22.12.2023 до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому відповідач не погоджується з викладеними у позовній заяві підставами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне. Контролюючим органом проведено камеральну перевірку позивача щодо своєчасності реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, в результаті якої встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме несвоєчасно зареєстровано в ЄРПН податкові накладні за серпень, вересень, листопад 2022 та квітень, червень 2023, про що складено Акт від 22.09.2023 року №25629/15-3-04-06. Таким чином відповідач вказує, що діяв в межах повноважень та на підставі чинного законодавства України.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій зазначено, що позивач заперечує проти викладених представником відповідача доводів в обґрунтування заявленої правової позиції у поданому відзиві.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Т.Д.Т.» зареєстровано юридичною особою у відповідності до діючого законодавства України 31.01.2013 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи № 15561020000046051, перебуває на обліку як платник податку в Головному управління ДПС в Одеській області.
Основним видом діяльності є 46.44 оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення.
22.09.2023 року заступником начальника Одеського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу II Податкового кодексу України та п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на серпень, вересень, листопад 2022 та квітень, червень 2023.
За результатом проведення вищезазначеної перевірки ТОВ «Т.Д.Т.» Головним управлінням ДПС в Одеській області складено Акт про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ «Т.Д.Т.» від 22.09.2023 № 25629/15-32-04-06, у висновках якого податковим органом встановлено порушення ТОВ «Т.Д.Т.» граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
-ПН № 444 від 05.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 5762,14;
-ПН № 442 від 05.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 8383,90;
-ПН № 458 від 14.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 17282,64;
-ПН № 457 від 13.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 248,40;
-ПН № 446 від 06.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 16488,98;
-ПН № 437 від 01.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 1868,02;
-ПН № 451 від 07.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 14536,10;
-ПН № 443 від 05.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 7942,70;
-ПН № 432 від 30.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 1542,08;
-ПН № 450 від 07.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 363,78;
-ПН № 436 від 01.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 2411,50;
-ПН № 431 від 29.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 6531,78;
-ПН № 426 від 17.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 22080,58;
-ПН № 445 від 05.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 15685,10;
-ПН № 459 від 14.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 6233,66;
-ПН № 460 від 14.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 876,58;
-ПН № 452 від 07.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 6036,26;
-ПН № 440 від 02.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 1033,12;
-ПН № 449 від 07.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 3155,18;
-ПН № 425 від 17.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 19858,94;
-ПН № 430 від 17.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 32341,88;
-ПН № 461 від 14.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 3687,60;
-ПН № 455 від 09.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 2845,56;
-ПН № 448 від 07.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 266,52;
-ПН № 441 від 02.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 2605,18;
-ПН № 439 від 01.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 3230,66;
-ПН № 454 від 09.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 18113,52;
-ПН № 453 від 08.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 9063,68;
-ПН № 433 від 30.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 19787,28;
-ПН № 438 від 01.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 4555,02;
-ПН № 456 від 12.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 5686,48;
-ПН № 424 від 16.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 16.09.2022 року, кількість днів затримки 1, сума ПДВ в грн. 34948,66;
-ПН № 447 від 07.09.2022 року період 30.09.2022, дата реєстрації 07.10.2022 року, кількість днів затримки 7, сума ПДВ в грн. 16094,16;
-ПН № 429 від 23.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 19.09.2022 року, кількість днів затримки 4, сума ПДВ в грн. 16962,24;
-ПН № 428 від 23.08.2022 року період 31.08.2022, дата реєстрації 19.09.2022 року, кількість днів затримки 4, сума ПДВ в грн. 12188,50;
-ПН № 922 від 19.11.2022 року період 30.11.2022, дата реєстрації 26.12.2022 року, кількість днів затримки 11, сума ПДВ в грн. 31454,21;
-ПН № 351 від 14.04.2023 року період 30.04.2023, дата реєстрації 15.05.2023 року, кількість днів затримки 10, сума ПДВ в грн. 2050,20;
-ПН № 891 від 22.06.2023 року період 30.06.2023, дата реєстрації 20.07.2023 року, кількість днів затримки 2, сума ПДВ в грн. 785,66.
На підставі вищенаведеного Акту перевірки та встановлених у ньому порушень граничних термінів позивачем, відповідач виніс оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 19.10.2023 №26802/15-32-04-06, за яким сума штрафу становить 38681,99 грн.
Як встановлено судом та вбачається з додатку до податкового повідомлення-рішення від 19.10.2023 №26802/15-32-04-06, а саме розрахунку штрафу, відповідачем застосовано суму штрафу за ставкою 10%, що передбачено п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України.
Щодо податкових накладних № 351 та № 891 відповідач застосував приписи Закону України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, а саме процентну ставку штрафу розміром 2%, однак не врахував у суму штрафної санкції застосованої у податковому повідомленні рішенні № 26802/15-32-04-06 від 19.10.2023.
Не погоджуючись з висновками, викладеними в акті перевірки та прийнятим на його підставі податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
У розумінні підпункту 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Положеннями пункту 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно з підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Відповідно до п.76.1 ст.76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Пунктом 11 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПК України передбачено, що з 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 1 пункту 201.10 ст.201 Кодексу визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
На момент виникнення спірних правовідносин абзацом 3 п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України було передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно із підпунктом 120-1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Так, постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).
Як визначено пунктом 5 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, а також з урахуванням Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 12-15 вказаного Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Отже, як ПК України так і Порядком №1246 передбачено, що у разі отримання контролюючим органом податкової накладної від платника податку, за результатами проведення перевірки яких, платнику податку надсилається квитанція про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Як встановлено судом, складені позивачем податкові накладні за серпень, вересень, листопад 2022 року, зазначені в акті перевірки від 22.09.2023 № 25629/15-32-04-06, зареєстровані ним з порушенням термінів реєстрації від 1 до 11 календарних днів, що підпадає під 10% сум податку на додану вартість в таких податкових накладних з урахуванням порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
Наявність порушення не заперечується й позивачем, водночас він зауважує, що на дату застосування штрафних санкцій 19.10.2023 ГУ ДПС у Одеській області повинно було керуватись пунктами 89-90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, якими передбачено інший розмір штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Надаючи оцінку вказаним аргументам позивача, які покладені в основу цього позову, суд вказує про наступне.
Законом України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування від 12.01.2023 № 2876-IX (який набрав законної сили 08.02.2023) внесено зміни до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України такі зміни: а саме підрозділ 2 доповнено пунктами 89 та 90.
Відповідно до п. 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
Згідно з п. 90 даного розділу тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023 року, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно розрахунку штрафу до податкового повідомлення-рішення від 19.10.2023 року №26802/15-32-04-06 податковим органом застосовано штраф в розмірі 10 %, що передбачено п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодекс України.
Щодо податкових накладних № 351 та № 891 відповідач застосував приписи Закону України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, а саме процентну ставку штрафу розміром 2%, однак не врахував у суму штрафної санкції застосованої у податковому повідомленні рішенні № 26802/15-32-04-06 від 19.10.2023.
Проте, суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення № 26802/15-32-04-06 від 19.10.2023 вже набули чинності зміни, внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які, зокрема, пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Пунктом 11 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Враховуючи вищевказане, суд звертає увагу, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.
Разом з тим, виходячи з приписів пункту 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначенні розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-ІХ.
Відтак з огляду на викладене, суд приходить до висновку про неправомірність розрахунку суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 19.10.2023 № 26802/15-32-04-06, що в свою чергу свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частини 2 статті 2 КАС України.
Згідно з п.п. 20.1.18 п. 20.1 ст. 20 ПК України саме контролюючі органи, а не суд мають право визначати у порядку, встановленому цим Кодексом, суми податкових та грошових зобов`язань платників податків.
Крім того, суд не може підміняти суб`єкта владних повноважень та здійснювати розрахунок/перерахунок грошового зобов`язання.
Функція судового контролю під час розгляду справ про адміністративні правопорушення полягає у перевірці правомірності винесеного рішення податкового органу і не може виражатися у здійсненні замість суб`єкта владних повноважень його службової діяльності, яка полягає у визначенні у порядку, встановленому цим законодавством, сум податкових та грошових зобов`язань платників податків.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
На думку суду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності прийняття оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
За таких обставин, належним захистом прав позивача буде саме визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Згідно частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд вважає необхідним у відповідності до вимог статті 139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 2684 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Т.Д.Т.» (65033, м. Одеса, вул. Василя Стуса, буд. 2/1, код ЄДРПОУ 38573184) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.10.2023 № 26802/15-32-04-06, прийняте Головним управлінням ДПС в Одеській області стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю «Т.Д.Т.».
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Т.Д.Т.» (65033, м. Одеса, вул. Василя Стуса, буд. 2/1, код ЄДРПОУ 38573184) судовий збір у розмірі 2684 гривень.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені статтями 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123788008 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні