Рішення
від 16.12.2024 по справі 420/28430/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28430/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю АМЕРГО ГРУП до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Н від 11.04.2024 року № 14739/15-32-04-06, складене Головним управлінням ДПС в Одеській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до ч.76.3. ст. 76 ПКУ камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання. Разом із тим, податкові накладні зареєстровані здебільшого в жовтні 2022 року, тим самим, перевірка зокрема щодо додержання строків реєстрації цих податкових накладних могла бути проведена в листопаді 2022 року, а фактично проведена лише в березні 2024 року, тобто із порушенням вимог ч.76.3. ст. 76 ПКУ, що суперечить принципу належного урядування. Підприємство повинно було зареєструвати ПН до 15.07.2022 р. (якщо воно мало можливість). Однак, реєстрація дійсно відбулася пізніше, згідно до таблиці, яка є додатком до акту перевірки. З 24 лютого 2022 року, відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", в Україні введено режим воєнного стану. Листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 підтверджено, що введення військового стану в Україні з 24.02.2022 до його офіційного закінчення є обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами). Водночас норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків. Загально відомими є той факт, що 23 квітня 2022 року, російська крилата ракета потрапила до одеського житлового комплексу «Тірас» за адресою вулиця Академіка Корольова, 5/4, Одеса, Одеська область, Україна. В зазначеному житловому комплексі був на той час розташований офіс ТОВ «АМЕРГО ГРУП», в якому на момент попадання ракети знаходились всі документи, комп`ютери та інші засоби, необхідні для своєчасної реєстрації податкових накладних. Від потрапляння ракети постраждало близько 50 квартир, а 20 з них знищені повністю. Ремонтні роботи в комплексі завершились лише в серпні 2022 року, а повне відновлення із дозволом користування будівлею було отримане лише 03 лютого 2023 року. На весь період відновлення та ремонту будинку працівники підприємства не мали права користуватися офісним приміщенням відповідно до вимог чинного законодавства, а тому не отримували і доступ до документів та оргтехніки тощо. На момент виникнення у позивача обов`язку зареєструвати податкові накладні, відповідний об`єкт не був навіть закінченим будівництвом, тобто будівельні роботи в ньому ще проводилися, що виключало можливість використання офісних приміщень позивача, які заходилися в напівзруйнованому будинку. Для забезпечення можливості проведенні подальшої господарської діяльності товариство вимушено було в другій половині листопада 2023 року змінити місцезнаходження та внести відповідні відомості до ЄДР. Таким чином, мали місце форс-мажорні обставини, які призвели до неможливості своєчасної, без ризику для життя співробітників, реєстрації податкових накладних, що цілком відповідає концепції звільнення від фінансової відповідальності, передбаченої Податковим кодексом України.

Представником відповідача Головного управління ДПС в Одеській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що до платника податку ТОВ «АМЕРГО ГРУП» (код ЄДРПОУ 42020401) на підставі податкового повідомлення-рішення (форма «Н») від 11.04.2024 № 14739/15-32-04-06 за порушення термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до них застосовано штрафні санкції у наступних розмірах: 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначених у податкових накладних/ розрахунках коригування, дата складання яких припадає червень 2023, за порушення термінів реєстрації по 1 податковій накладній та/або розрахунків коригування до них; 2 відсотків від обсягу постачання, зазначених у податкових накладних/розрахунках коригування, дата складання яких припадає 2022 - 2023, за порушення термінів реєстрації по 130 податковій накладній та/або розрахунків коригування до них. В результаті перевірки встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених п.п. 201 Податкового Кодексу України (зі змінами та доповненнями) та п.п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану».

Ухвалою суду від 02 жовтня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження по справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 26.03.2018 року проведено державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю АМЕРГО ГРУП (код ЄДРПОУ 42020401).

01 березня 2024 року Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ АМЕРГО ГРУП, дата виписки яких припадає на 2022-2023 рік № 7580/15-32-04-06/42020401 (а.с. 35-37, 133-137).

ТОВ АМЕРГО ГРУП подано заперечення на акт перевірки № 7580/15-32-04-06/42020401 від 01.03.2024 року, які рішенням Головного управління ДПС в Одеській області від 10.04.2024 року залишені без задоволення (а.с. 37 з.б. 39, 86-87).

11 квітня 2024 року Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі акту № 7580/15-32-04-06/42020401 від 01.03.2024 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 14739/15-32-04-06, яким застосовано до ТОВ АМЕРГО ГРУП штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 122827,18 грн. (а.с. 16-21, а.с. 39 -42, 139-140).

ТОВ АМЕРГО ГРУП подано скаргу на податкове повідомлення-рішення № 14739/15-32-04-06 від 11.04.2024 року, яка рішенням ДПС України від 05.07.2024 року залишена без задоволення (а.с. 88-94, 124-132).

Згідно пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО. Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Пунктом 120.1-1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З аналізу вищевикладеного слідує, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

При цьому, карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції: «У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

За таких підстав, платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30 січня 2024 року по справі № 280/4484/23.

З акту перевірки № 7580/15-32-04-06/42020401 від 01.03.2024 року вбачається, та не заперечується позивачем, що ТОВ АМЕРГО ГРУП порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 7 від 08.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 13 від 14.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 18 від 30.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 11 від 12.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 14 від 14.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 6 від 01.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 15 від 16.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 10 від 12.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 8 від 09.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 17 від 27.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 9 від 12.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 12 від 12.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 4 від 14.05.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 6 від 14.05.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 3 від 11.05.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 5 від 14.05.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 30 від 05.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 14 від 03.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 16 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 29 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 9 від 02.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 17 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 25 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 23 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 5 від 01.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 31 від 07.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 32 від 07.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 4 від 01.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 6 від 01.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 8 від 02.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 15 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 12 від 03.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 11 від 03.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 27 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 19 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 7 від 02.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 10 від 02.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 22 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 26 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 28 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 20 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 21 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 24 від 04.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 13 від 03.02.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 12 від 08.03.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 11 від 08.03.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 13 від 10.03.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 16 від 23.04.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 42 від 09.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 41 від 09.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 65 від 19.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 54 від 15.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 51 від 14.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 57 від 16.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 70 від 22.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 49 від 14.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 71 від 23.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року,№ 44 від 11.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 36 від 08.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 33 від 07.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 39 від 09.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 48 від 14.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 34 від 08.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 66 від 21.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 53 від 15.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 35 від 08.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 69 від 22.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 37 від 08.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 40 від 09.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 56 від 15.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 73 від 24.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 45 від 11.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 63 від 18.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 68 від 21.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 50 від 14.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 58 від 17.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 61 від 18.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 52 від 15.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 74 від 24.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 47 від 14.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 46 від 11.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 72 від 23.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 43 від 10.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 38 від 08.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 62 від 18.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 55 від 15.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 64 від 18.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 60 від 17.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 35 від 21.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 38 від 30.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 21 від 13.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 36 від 21.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 28 від 15.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 34 від 19.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 16 від 11.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 15 від 11.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 18 від 12.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 31 від 15.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 19 від 12.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 39 від 31.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 24 від 13.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 22 від 13.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 33 від 18.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 29 від 15.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 32 від 15.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 25 від 13.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 27 від 14.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 30 від 15.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 17 від 12.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 20 від 12.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 14 від 11.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 37 від 23.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 23 від 13.03.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 67 від 21.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 59 від 17.02.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 3 від 03.06.2022 року зареєстрована 21.10.2022 року, № 5 від 15.06.2022 року зареєстрована 01.07.2022 року, № 4 від 03.06.2022 року зареєстрована 01.07.2022 року, № 11 від 10.10.2022 року зареєстрована 02.01.2023 року, № 2 від 03.06.2022 року зареєстрована 19.10.2022 року, № 13 від 20.06.2022 року зареєстрована 19.10.2022 року, № 31 від 22.08.2022 року зареєстрована 16.09.2022 року, № 12 від 20.06.2022 року зареєстрована 19.10.2022 року, № 32 від 14.11.2022 року зареєстрована 09.01.2023 року, № 15 від 20.06.2022 року зареєстрована 20.10.2022 року, № 31 від 14.11.2022 року зареєстрована 09.01.2023 року, № 30 від 14.11.2022 року зареєстрована 09.01.2023 року, № 29 від 11.11.2022 року зареєстрована 06.01.2023 року, № 26 від 06.06.2023 року зареєстрована 31.07.2023 року, № 27 від 06.05.2023 року зареєстрована 17.08.2023 року (а.с. 35-37, 133-137).

Таким чином, оскільки податкові накладні складені ТОВ АМЕРГО ГРУП в тому числі в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, проте зареєстровані після 15 липня 2022 року, позивач, відповідно до приписів підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України у редакції Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, не підлягає звільненню від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію таких накладних.

Посилання позивача на те, що ТОВ АМЕРГО ГРУП не мав фізичної можливості через постійні ракетні обстріли російською федерацією території України загалом та м. Одеси зокрема, а також через відключення електроенергії та інтернет зв`язку, суд вважає неспроможними, так як вказані обставини не можуть безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, оскільки норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків реєстрації податкових накладних, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного суду від 06 лютого 2024 року по справі № 160/10740/23.

Будь-яких доказів на підтвердження того, що ТОВ АМЕРГО ГРУП зверталось до Головного управління ДПС України з відповідним повідомленням про наявність форс-мажорних обставин, які унеможливили виконання обов`язку щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до Порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, матеріали справи не містять.

Верховний Суд в постанові від 30 січня 2024 року по справі № 280/4484/23 зазначив, що Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06 лютого 2024 року по справі № 160/10740/23.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно ч. 5, 6 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

В той же час, доводи позивача на те, що перевірка проведена лише в березні 2024 року, тобто із порушенням вимог п.76.3 ст. 76 ПКУ, що суперечить принципу належного урядування, суд вважає неспроможними, оскільки посадовою особою ГУ ДПС в Одеській області проведено камеральну перевірку ТОВ АМЕРГО ГРУП своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, а не камеральну перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку. При цьому, приписами п.76.3 ст. 76 ПКУ чітко визначено, що камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 11.04.2024 року № 14739/15-32-04-06 Головне управління ДПС в Одеській області діяло на підставі приписів Податкового кодексу України та у межах своїх повноважень, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю АМЕРГО ГРУП (код ЄДРПОУ 42020401, адреса місцезнаходження: 65114, м. Одеса, просп. Небесної Сотні, 47/3) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми Н від 11.04.2024 року № 14739/15-32-04-06, складеного Головним управлінням ДПС в Одеській області, в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123788584
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/28430/24

Рішення від 16.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні