Постанова
від 21.12.2007 по справі а25/294-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

А25/294-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

  

р.

Справа №

За позовом   

до   

про  

   

Представники сторін:

   

СУТЬ СПОРУ:

Позивач звернувся до господарського суду з адміністративним позовом до відповідача про скасування розпорядження голови Новомоскоської райдержадміністрації № 1851 від 15.10.2007р. "Про втрату чинності розпорядження голови райдержадміністрації № 1602 від 10.09.2007р.” та зобов'язання відповідача здійснити в межах покладених на нього обов'язків весь комплекс юридичних дій, спрямованих на передачу позивачу в оренду терміном 49 років земельної ділянки (пасовища) розміром 3га., розташованої на території Мар'янівської сільської ради Новомосковського району (в районі С/Т „Троянда”) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

          Позовні вимоги обгрунтовані тим, що спірне розпорядження суперечить ст.ст. 5, 16 Закону України „Про оренду землі”, ст. 93 Земельного кодексу України, оскільки позивачу  відмовлено у наданні в оренду земельної ділянки без встановлених законом підстав та без врахування вчинення ним дій та понесення витрат для підготовки землевпорядної документації згідно з розпорядженням голови райдержадміністрації № 1602 від 10.09.2007р.

          Відповідач позов не визнав з тих підстав, що спірне розполрядження було прийняте у задоволення відповідного протесту прокурора Дніпропетровської області в зв'язку з порушенням порядку надання згоди на виділення земельної ділянки в користування.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -

                   ВСТАНОВИВ:

03.09.2007р. Приватним підприємством „Ехад" було подано заяву № 033 до Новомосковської райдержадміністрації про виділення земельної ділянки (пасовища) площею 3 га. в оренду терміном на 49 років для товарного сільськогосподарського виробництва на території Мар'янівської сільської і Новомосковського району  ( в районі С/Т „Троянда").

10.09.2007 р. земельною комісією районного відділу земельних ресурсів було прийнято рішення,  яким було рекомендовано голові Новомосковської райдержадміністрації передати в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 3 га. (пасовища) для іншого сільськогосподарського  призначення     ПП  „Ехад"  за рахунок земель  запасу  на території Мар'янівської сільської ради Новомосковського району ( в районі С/Т „Троянда").

10.09.2007р. головою Новомосковської  райдержадміністрації  було прийнято розпорядження  № 1602 „Про надання дозволу на передачу земельної ділянки в оренду для іншого сільскогосподарського призначення ПП „Ехад”, якою надано згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки  в оренду терміном на 49 років загальною площею 3 га. (пасовища) для іншого сільськогосподарського  призначення  ПП  „Ехад"  за рахунок земель  запасу  на території Мар'янівської сільської ради Новомосковського району ( в районі С/Т „Троянда").

Пунктом  2   розпорядження   голови   Новомосковської   райдержадміністрації   №   1602   від 10.09.2007р. ПП „Ехад" було зобов'язано розробити проект землеустрію щодо відведення земельної ділянки в оренду та надати до райдержадміністрації для затвердження.

Позивачем, також було отримано висновок Новомосковського районного відділу земельних ресурсів № 9-1542 від 10.09.2007р. та виготовлена схема відводу земельної ділянки, згоду на яку було надано Новомосковською райдержадміністрацією та замовлено проект відводу.

15.10.2007р. головою Новомосковської  райдержадміністрації  було прийнято розпорядження № 1851 "Про втрату чинності розпорядження голови райдержадміністрації № 1602 від 10.09.2007р.”, у якому зазначено про його приийняття на підставі протесту прокуратури Дніпропетровської області від 12.10.2007р. № 05/3-182.

 У зазначеному протесті прокурор Дніпропетровської області вимагав скасування розпорядження   голови   Новомосковської   райдержадміністрації   №   1602   від 10.09.2007р. у зв'язку з порушенням законодавства при його прийняттіі, а саме ст.ст. 122, 123, 151 ЗК України, оскільки розпорядження видане за відсутності погодження Мар'яніваської сільської ради, природоохоронних та саніторано-епідеміологічних органів, органів містобудування та архітектури, а також у розпорядженні не вказано для якого саме іншого сільскогосподарського призначення передається земельна ділянка.   

Надання земельних ділянок у користування та припинення права користування земельними ділянками здійснюється на підставі Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду  земельних  ділянок,  що  перебувають  у державній  або  комунальній  власності,  здійснюється  на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу  місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу  під забудову   здійснюється за   проектами   відведення  в  порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Згідно з ч.ч. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 ст. 123 ЗК України, надання земельних  ділянок  юридичним  особам  у  постійне користування  здійснюється  на  підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами  відведення цих ділянок.

Умови  і строки розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором,  укладеним замовником з виконавцем цих  робіт  відповідно  до  типового  договору.   Форма   типового договору,   нормативи   та  строки  розробки  проектів  відведення земельних ділянок визначаються Кабінетом Міністрів України.

Юридична особа,  зацікавлена в одержанні земельної ділянки у  постійне  користування  із  земель  державної  або  комунальної власності,  звертається  з  відповідним  клопотанням  до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій  або  сільської, селищної, міської ради.

До  клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали,  передбачені  частиною  п'ятнадцятою  статті  151 цього Кодексу  документи,  що  обґрунтовують  її  розмір, призначення та місце розташування.

Відповідна  районна  державна  адміністрація або сільська, селищна,  міська рада розглядає клопотання у місячний строк і  дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Проект   відведення   земельної  ділянки  погоджується  із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і  санітарно-епідеміологічним  органами,  органами  архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання  висновку  державної землевпорядної   експертизи   по   об'єктах,  які  їй  підлягають, подається до відповідної державної  адміністрації  або  сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах  своїх  повноважень,  визначених  цим  Кодексом,   приймають рішення про надання земельної ділянки.

Відмову  органів  місцевого  самоврядування  або  органів виконавчої  влади  у  наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк  може  бути оскаржено  в  судовому  порядку.  Рішення  про  відмову  у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані  пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної  документації та   документації   із землеустрою.

Між тим, як вбачається з розпорядження голови Новомосковської  райдержадміністрації  № 1602 від 10.09.2007р. „Про надання дозволу на передачу земельної ділянки в оренду для іншого сільскогосподарського призначення ПП „Ехад” цим розпорядженням лише було надано дозвіл на передачу земельної ділянки в оренду та розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду.

Отже спірним розпорядження земельна ділянка не була надана в оренду позивачеві, а саме під час складення проекту землеустрою і повинні бути дотримані вимоги ст. 123 ЗК України щодо його погодження з відповідними компетентними органами, визначення мети користування земельної ділянки. Погоджений у встановленому порядку проект землеустрою і є підставою для прийняття рішення щодо надання в оренду земельної ділянки.  

Таким чином, скасувавши власне розпорядження № 1602 від 10.09.2007р. „Про надання дозволу на передачу земельної ділянки в оренду для іншого сільскогосподарського призначення ПП „Ехад” відповідач ще на стадії складення проекту землеустрою фактично відмовив позивачеві у вирішенні питання щодо надання в оренду земельної ділянки.

Окрім того, в оскаржуваному розпорядження відповідача від 15.10.2007р. № 1851 "Про втрату чинності розпорядження голови райдержадміністрації № 1602 від 10.09.2007р.” не зазначено будь-яких посилань на відповідні положення нормативно - правових актів, затвердженої містобудівної документації і документації із землеустрою, а неведено лише як на підставу прийняття розпорядження припис прокурора, тобто розпорядження прийнято без належного обгрунтування та без врахування прав позивача, який вже розпочав розроблення проекту землеустрою, що підтверджується укладенням останнім договору на виконання топогеодезичних робіт № 138 від 12 вересня 2007р., укладеним з ПП Баришок В.В., з  протоколом погодження про договірну ціну за виконання геодезичних робіт та актом передання-приймання топографо-геодезичних робіт від 30.10.2007р.

При цьому, суд враховує, що відповідач мав підстави для скасування власного розпорядження лише у випадку, якщо таке розпорядження було прийнято неправомірно, чого суд з огляду на матеріали справи не вбачає, оскільки спірне розпорядження не має остаточного характеру щодо розпорядження земельною ділянкою.

Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ст.. 2 КАС України, завданням  адміністративного  судочинства  є  захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб,  прав  та  інтересів  юридичних осіб  у  сфері  публічно-правових  відносин  від  порушень  з боку органів державної влади,  органів місцевого самоврядування,  їхніх посадових  і  службових осіб,  інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій  на  основі  законодавства,  в  тому числі на виконання делегованих повноважень.

До  адміністративних  судів можуть бути оскаржені будь-які рішення,  дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків,   коли   щодо   таких   рішень,   дій  чи  бездіяльності Конституцією  чи законами України встановлено  інший порядок судового провадження.

У  справах  щодо  оскарження рішень,  дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на   підставі,   у  межах  повноважень  та  у  спосіб,  що передбачені Конституцією та законами України; 2) з  використанням  повноваження  з   метою,   з   якою   це повноваження надано; 3) обґрунтовано,  тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з  урахуванням  права  особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За п. 1 ст. 8 КАС України, суд  при вирішенні справи керується принципом верховенства права,  відповідно до якого зокрема людина,  її права  та  свободи визнаються    найвищими   цінностями   та   визначають   зміст   і спрямованість діяльності держави.

          Відповідно до п. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень,  дій чи  бездіяльності  суб'єкта  владних  повноважень  обов'язок  щодо доказування правомірності  свого  рішення,  дії  чи  бездіяльності покладається    на   відповідача,   якщо   він   заперечує   проти адміністративного позову.

Відповідачем у справі не надано належних доказів, які б свідчили про правомірність прийнятого останнім спірного розпорядження.

На підставі вищенаведеного, суд вважає, що розпорядження голови Новомоскоської райдержадміністрації № 1851 від 15.10.2007р. "Про втрату чинності розпорядження голови райдержадміністрації № 1602 від 10.09.2007р.” прийнято з порушенням вищенаведених приписів земельного законодавства, зокрема ст.ст. 123, 124 ЗК України та без дотримання засад встановлених п. 3 ст. 2 КАС України, порушує охоронювані законом права, свободи та інтереси позивача у справі, отже позовні вимоги позивача в частині скасування зазначеного розпорядження є правомірними та підлягають задоволенню.

Відповідно підлягають задоволенню і позовні вимоги позивача в частині зобов'язання відповідача здійснити в межах покладених на нього обов'язків весь комплекс юридичних дій, спрямованих на передачу позивачу в оренду терміном 49 років земельної ділянки (пасовища) розміром 3га., розташованої на території Мар'янівської сільської ради Новомосковського району (в районі С/Т „Троянда”) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, оскільки наведена вимога є похідною від скасування розпорядження, а внаслідок скасування судом останнього відповідач у відповідності до вимог ст.ст. 123, 124 ЗК України зобов'язаний вчинити дії пов'язані з вирішенням питання щодо передачі в оренду позивачеві спірної земельної ділянки.

Судові витрати у сумі 3,40грн. слід стягнути на користь позивача з державного бюджету.  

Враховуючи усе вищевикладене та керуючись ст.ст. 2, 8, 9, 17-19, 71, 72, 87, 94, 99, 104, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд, -

                                                                       ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов позивача задовольнити.          

Скасувати розпорядження голови Новомоскоської райдержадміністрації № 1851 від 15.10.2007р. "Про втрату чинності розпорядження голови райдержадміністрації № 1602 від 10.09.2007р.”.

Зобов'язати Новомосковську районну державну адміністрацію Дніпропетровської області (м. Новомосковськ Дніпропетровської області, вул. Шевченко, 7) здійснити в межах покладених на нього обов'язків весь комплекс юридичних дій, спрямованих на передачу Приватному підпиємству „Ехад” (м. Новомосковськ Дніпропетровської області, вул. Куйбишева, 58, ЄДРПОУ 34893595) в оренду терміном 49 років земельної ділянки (пасовища) розміром 3га., розташованої на території Мар'янівської сільської ради Новомосковського району (в районі С/Т „Троянда”) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Стягнути з державного бюджету України судові витрати по сплаті судового збору у сумі 3,40грн. на користь Приватного підпиємства „Ехад” (м. Новомосковськ Дніпропетровської області, вул. Куйбишева, 58, ЄДРПОУ 34893595).

Постанова може бути оскаржена у порядку та строки, передбачені ст. 186 КАСУ.

Постанова набирає законної сили у відповідності до ст. 254 КАСУ.

 

 

   

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.12.2007
Оприлюднено29.12.2007
Номер документу1237889
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а25/294-07

Постанова від 21.12.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко А.Є.

Ухвала від 15.11.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко А.Є.

Ухвала від 15.11.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко А.Є.

Ухвала від 29.11.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко А.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні