Справа № 560/15361/24
РІШЕННЯ
іменем України
16 грудня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, про визнання протиправним та скасування рішення про опис майна у податкову заставу №865/13-06 від 30.05.2023, прийняте Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області відносно майна Акціонерного товариства "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр".
Позовні вимоги мотивовані тим, що прийняте відповідачем рішення №865/13-06 та складений на його основі акт опису №682/13-06 грубо суперечать вимогам чинного законодавства України, що, у свою чергу, порушує права позивача. У зв`язку з цим оскаржуване рішення має бути визнаним протиправним та скасованим.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.10.2024 позовну заяву Акціонерного товариства "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - 5 днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.10.2024 поновлено Акціонерному товариству "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" строк звернення до суду, визнавши причини пропуску строку звернення до суду поважними та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Від відповідача на адресу суду 11.11.2024 надійшов відзив, в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що виконання рішень Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 у справі №560/2268/19, від 23.02.2022 у справі №560/19555/21, від 25.01.2023 у справі №560/12180/22, від 16.02.2023 у справі №560/13561/22 ГУ ДПС у Хмельницькій області було вчинено всі необхідні дії, спрямовані на погашення боргу за рахунок грошових коштів позивача, зокрема виставлені банківським установам відповідні інкасові доручення, які повернуті без виконання у зв`язку з відсутністю коштів па цих рахунках. Таким чином, відповідач вжив всі можливі і необхідні заходи для погашення податкового боргу позивача, проте зазначені заходи не призвели до повного погашення такого боргу. Як наслідок, уповноваженою особою - начальником управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Хмельницькій області Журковською О.С. прийнято Рішення про опис майна у податкову заставу № 856/13-06 від 30.05.2023 року. Враховуючи відсутність погашення наявного податкового боргу станом на дату проведення опису майна у податкову заставу, з мстою забезпечення його погашення та на виконання вимог статті 89 Кодексу, ГУ ДПС у Хмельницькій області складено Акт опису майна № 682/13-06 від 30.05.2023 року.
Зазначає, що згідно даних контролюючого органу, станом на 05.11.2024 у позивача наявний податковий борг на загальну суму 5 282 650,34 гривень. Отже, у зв`язку із наявністю податкового боргу, з метою недопущення безпідставних втрат бюджету, ГУ ДПС у Хмельницькій області було прийнято рішення про опис майна у податкову заставу, у відповідності до норм Податкового кодексу та визначених законодавством повноважень контролюючого органу.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 у справі №560/2268/19 Хмельницький окружний адміністративний суд стягнув з відповідача податковий борг в сумі 898731,80 грн, шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків і стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.01.2023 у справі №560/12180/22 Хмельницький окружний адміністративний суд стягнув з відповідача кошти у рахунок погашення податкового боргу у розмірі 464015,74 грн з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та за рахунок готівки, що йому належить.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.02.2023 у справі №560/13561/22 Хмельницький окружний адміністративний суд стягнув з відповідача 303550,53 грн податкового боргу за рахунок належних коштів на рахунках в обслуговуючих його банках та готівки.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.02.2023 у справі №560/19555/21 Хмельницький окружний адміністративний суд стягнув з відповідача кошти у рахунок погашення податкового боргу в розмірі 1905322,04 грн з рахунків відповідача у банках, обслуговуючого такого платника податків та за рахунок готівки, що належить відповідачу.
З метою виконання рішень суду позивач направив до банків, обслуговуючих рахунки відповідача, інкасові доручення від 15.08.2023 №621, №622, від23.10.2023 №809, №806 від 12.12.2023 №935, №932, спрямовані на примусове списання грошових активів, що знаходяться на рахунках платника. Зазначені документи повернуті без виконання.
30.05.2023 податковий керуючий провів опис майна відповідача в податкову заставу, про що складений акт опису майна №682/13-06.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.09.2024 у справі №560/10425/24 позов задоволено. Надано дозвіл на погашення суми податкового боргу публічного акціонерного товариство "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі відповідно до акту опису майна від 30.05.2023 №682/13-06.
Вважаючи протиправним рішення про опис майна у податкову заставу №865/13-06 від 30.05.2023, прийняте Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області відносно майна Акціонерного товариства "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр", позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд зазначає таке.
Згідно з п. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України (далі - ПК України) Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст.14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно з п.п. 14.1.153 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова вимога - письмова вимога контролюючого органу до платника податків щодо погашення суми податкового боргу.
Грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (п.п. 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Абзацом другим підпункту 56.17.5 пункту 56.17 статті 56 ПК України передбачено, що день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов`язання платника податків, крім випадку, передбаченого підпунктом 108-1.2.2 пункту 108-1.2 статті 108-1 цього Кодексу.
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили (абзац четвертий пункту 56.18 статті 56 ПК України).
За правилами, встановленими пунктами 59.1, 59.3, 59.5 статті 59 Податкового кодексу України, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.
Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Отже, факт узгодження грошового зобов`язання має наслідком обов`язок платника податку сплатити таке зобов`язання у встановлений законом строк. У свою чергу, невиконання обов`язку зі сплати узгодженого грошового зобов`язання у встановлений законом строк має наслідком включення такого зобов`язання до податкового боргу платника податків, процедура стягнення якого за загальними правилами розпочинається не раніше, ніж через 60 календарних днів з моменту надіслання такому платнику податкової вимоги (в редакції Податкового кодексу України, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Водночас, до забезпечувальних заходів виконання податкового обов`язку належить податкова застава, право якої виникає згідно із Податковим кодексом України і не потребує письмового оформлення (пункти 88.1, 88.2 статті 88 ПК України).
За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.
Згідно з пунктом 88.1 статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Відповідно до підпункту 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Абзац третій пункту 89.3 статті 83 ПК України передбачає, що опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Також слід звернути увагу на те, що згідно із пунктом 60.1 статті 60 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо:
- сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення (пп. 60.1.1 п. 60.1 ст.60 ПК України);
- контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов`язання або податкову вимогу (пп. 60.1.2 п. 60.1 ст.60 ПК України);
- контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі (пп. 60.1.3 п. 60.1 ст.60 ПК України);
- рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі (пп. 60.1.4 п. 60.1 ст.60 ПК України);
- рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов`язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі (пп. 60.1.5 п. 60.1 ст.60 ПК України).
З аналізу вказаних правових норм вбачається, що податкова вимога є дійсною протягом усього терміну безперервного існування податкового боргу платника податків з моменту його утворення та до моменту повного погашення за всіма видами податків і зборів.
Крім того, питання припинення податкової застави врегульовано статтею 93 Податкового кодексу України, відповідно до якої майно платника податків звільняється з податкової застави з дня:
- отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу та/або розстрочених (відстрочених) грошових зобов`язань та процентів за користування розстроченням (відстроченням) в установленому законодавством порядку (підпункт 93.1.1 пункту 93.1 статті 93 ПК України);
- визнання податкового боргу безнадійним (підпункт 93.1.2 пункту 93.1 статті 93 ПК України);
- набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства (підпункт 93.1.3 пункту 93.1 статті 93 ПК України);
- отримання платником податків внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження або в інших випадках, передбачених статтею 55 цього Кодексу, рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов`язання (підпункт 93.1.4 пункту 93.1 статті 93 ПК України);
- отримання платником податків згоди контролюючого органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 92 цього Кодексу (підпункт 93.1.6 пункту 93.1 статті 93 ПК України).
Згідно із пунктом 93.2 статті 93 Податкового кодексу України підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених пунктом 93.1 цієї статті.
Пунктом 93.3 статті 93 Податкового кодексу України визначено, що порядок застосування податкової застави встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Так, наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 № 586, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.07.2017 за № 859/30727, затверджено Порядок застосування податкової застави податковими органами (далі - Порядок).
Пунктами 8, 12 розділу І Порядку установлено, що день виникнення права податкової застави визначається на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем податкових органів відповідно до законодавства. Повідомлення про виникнення у платника податків, що має податковий борг, права податкової застави міститься у податковій вимозі, яка надсилається відповідно до вимог статті 59 глави 4 розділу II Кодексу.
Згідно із пунктами 1, 2 розділу ІІ та пункту 1 розділу IV Порядку, опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення про опис майна у податкову заставу, яке приймається керівником податкового органу (його заступником або уповноваженою особою). Рішення про опис майна у податкову заставу надається платнику податків, що має податковий борг.
Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису майна. Акти опису майна реєструються у журналі реєстрації актів опису майна у податкову заставу.
Податковий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі у п`ятиденний строк з дня складення акта опису майна.
Пунктами 1, 2 розділу VI Порядку установлено, що у випадках, визначених пунктом 93.1 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу, майно платника податків звільняється з-під податкової застави, про що такому платнику надсилається повідомлення.
Звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення у встановлені законодавством строки з відповідних державних реєстрів здійснюються у порядку, передбаченому пунктом 93.2 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу.
У зв`язку з викладеним суд також враховує, що у постанові від 27 жовтня 2022 року (справа №240/9395/20) Верховний Суд дійшов такого висновку: «Аналіз норм підпунктів 14.1.153, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14, пункту 59.3 статті 59, пункту 95.2 статті 95 Податкового кодексу України дають підстави для висновку, що за своєю юридичною природою та призначенням податкова вимога має на меті інформування платника податків про суму узгодженого грошового зобов`язання, яке не було ним сплачено у встановлений строк, та непогашеної пені, а також про обов`язок їх погасити, факт виникнення податкової застави та можливі негативні наслідки непогашення податкового боргу у встановлений пунктом 95.2 статті 95 ПК України строк у вигляді вжиття контролюючим органом примусових заходів з його погашення, передбачених главою 9 Розділу ІІ Податкового кодексу України.
Слід зазначити, що виникнення податкового боргу чи податкової застави не пов`язано із фактом формування або направлення (вручення) податкової вимоги. Цей документ лише формалізує стан, який вже існує в силу Закону. Проте обов`язковість інформування платника податків про такий стан та наслідки непогашення податкового боргу законодавцем закріплена як передумова для виникнення у контролюючого органу права на вжиття заходів з погашення цього боргу. Якщо ж таке право виникло і контролюючий орган розпочав дії з реалізації своєї компетенції по вжиттю заходів з погашення податкового боргу, то воно в подальшому не може бути нівельовано, а правомірність вжитих заходів може бути перевірена в межах адміністративного або судового оскарження».
Поряд з цим передумовою прийняття рішення про опис майна у податкову заставу є саме наявність податкового боргу. Натомість, податкова вимога не є тим рішенням, оскарження якого до суду саме по собі має наслідком визнання попередньо узгоджених грошових зобов`язань неузгодженими. Відсутні такі наслідки і у випадку скасування судом відповідної податкової вимоги.
Як встановлено рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 у справі №560/2268/19 (яке набрало законної сили 21.12.2019) податковим органом виставлена відповідачу податкова вимога від 05.07.2017 року № 26941-22.
Судом також встановлено, що на виконання рішень Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 у справі №560/2268/19, від 23.02.2022 у справі №560/19555/21, від 25.01.2023 у справі №560/12180/22, від 16.02.2023 у справі №560/13561/22 ГУ ДПС у Хмельницькій області було вчинено всі необхідні дії, спрямовані на погашення боргу за рахунок грошових коштів позивача, зокрема виставлені банківським установам відповідні інкасові доручення, які повернуті без виконання у зв`язку з відсутністю коштів па цих рахунках.
Таким чином, відповідач вжив всі можливі і необхідні заходи для погашення податкового боргу позивача, проте зазначені заходи не призвели до повного погашення такого боргу.
Відповідно до Інформації про наявність/відсутність податкового боргу у платника по Україні в цілому станом на 05.11.2024, у Акціонерного товариства "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" наявний податковий борг на загальну суму 5 282 650,34 грн.
Позивач не зазначає та не надає доказів сплати вище зазначеного боргу.
Відповідно суд зазначає, що підстави припинення податкової застави згідно ст. 93 Податкового кодексу України у даному спорі відсутні.
Враховуючи відсутність погашення наявного податкового боргу станом на дату проведення опису майна у податкову заставу, з мстою забезпечення його погашення та на виконання вимог статті 89 ПК України, Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області правомірно складено Акт опису майна № 682/13-06 від 30.05.2023.
Отже, з урахуванням наведеного підстави для задоволення позову відсутні.
Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат у зв`язку з відмовою у задоволенні позову не здійснюється.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову Акціонерного товариства "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Акціонерне товариство "Шепетівський буто-щебеневий кар`єр" (с. Рудня-Новенька, Шепетівський р-н, Хмельницька обл., 30481 , код ЄДРПОУ - 00991321) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123790291 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні