Постанова
від 16.12.2024 по справі 340/8077/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 340/8077/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року в адміністративній справі №340/8077/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЕВІС» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЕВІС» звернулося до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9501276/30514069 від 12.09.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 21.08.2023 р., складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Девіс»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 21.08.2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Девіс», в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що уклав з ТОВ «Мостобудівельний загін №112» договір купівлі-продажу крану самохідного. За фактом отримання часткової оплати позивач оформив податкову накладну №2 від 21.08.2023 року, яка направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, реєстрацію цієї податкової накладної було зупинено, а рішенням комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області №9501276/30514069 від 12.09.2023 року у реєстрації податкової накладної відмовлено. Позивач не погоджується з цим рішенням, вказує, що після зупинення реєстрації податкової накладної він направив до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які підтверджували реальність здійснення господарських операцій. Крім того, позивач зазначає, що відповідач не врахував специфіку діяльності товариства, а спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам щодо чіткості та зрозумілості та є необґрунтованим.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач 1 Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій з посиланням на порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що на момент розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної встановлено надання платіжних документів, що не містять обов`язкових реквізитів (посада особи відповідальна за здійснення операції, особистий підпис або інші дані), що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненній операції. Крім того, платника ТОВ «Девіс» включено до переліку ризикових платників згідно постанови КМУ від 11.12.2019 №1165, на підставі рішення комісії від 28.09.2023 року №8293. Скаржник вважає, що оскаржуване рішення є обґрунтованим, законним та прийнято відповідно до норм Податкового кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЕВІС» зареєстроване 21.08.1999 року як юридична особа, видами діяльності є: 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, 46.90 Неспеціалізована торгівля, 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами та інші (а.с.12).

З 06.06.2006 року ТОВ «ДЕВІС» зареєстроване платником податку на додану вартість (а.с.13).

01.02.2023 року між ТОВ «ДЕВІС» (Продавець) та ТОВ «МОСТОБУДІВЕЛЬНИЙ ЗАГІН №112» (Покупець) було укладено Договір купівлі-продажу №01022023 за яким ТОВ «ДЕВІС» зобов`язується продати і передати у власність ТОВ «МОСТОБУДІВЕЛЬНИЙ ЗАГІН №112» автокран марки GROVE моделі «GMK 5200» (Товар). А ТОВ «МОСТОБУДІВЕЛЬНИЙ ЗАГІН №112» зобов`язаний прийняти та оплатити Товар (а.с.48-49).

Відповідно до п. 2.3 Договору, право власності на Товар переходить до Покупця з моменту повної оплати Покупцем вартості Товару згідно розділу 3 цього Договору.

Відповідно до п.3.1 Договору, вартість Товару з ПДВ20% попередньо складає - 28 112 500,00 (двадцять вісім мільйонів сто дванадцять тисяч п`ятсот гривень 00 копійок), в еквіваленті - 650 000,00 (шістсот п`ятдесят тисяч) євро по курсу продажу валюти євро в банку Продавця - AT "ПУМБ", на дату складання даного договору з ПДВ 20%. Розрахунок ведеться в національній валюті (гривня) та сплачується на розрахунковий рахунок Продавця згідно виставленого рахунку в сумі, яка еквівалентна відповідній сумі в євро. Сума такого платежу за договором розраховується з використанням офіційного курсу гривні до євро на дату виставлення рахунку або на день фактичного здійснення платежу. Остаточна вартість Товару буде вказано в Додатку до даного Договору.

Також, відповідно до п.3.2 Договору, Покупець зобов`язаний оплатити Продавцю суму, зазначену в п.3.1. на умовах:

а) попередня оплата 188 500,00 (сто вісімдесят вісім тисяч п`ятсот) Євро, що в еквіваленті складає - 8 152 625,00 (вісім мільйонів сто п`ятдесят дві тисячі шістсот двадцять п`ять гривень 00 копійок) в т.ч. ПДВ 20%, по курсу продажу Євро банку Продавця - AT «ПУМБ» на дату складання даного договору з ПДВ 20% та сплачується на дату виставлення рахунку або на день фактичного здійснення платежу на протязі 5 робочих днів від дня укладення даного договору.

б) попередня оплата 201 500,00 (двісті одна тисяча п`ятсот) Євро, що в еквіваленті складає - 8 714 875,00 (вісім мільйонів сімсот чотирнадцять тисяч вісімсот сімдесят п`ять гривень 00 копійок) в т.ч. ПДВ 20%, по курсу продажу Євро банку Продавця - AT "ПУМБ" на дату складання даного договору з ПДВ 20% та сплачується на дату виставлення рахунку або на день фактичного здійснення платежу на протязі 30 робочих днів від дня укладання даного договору.

в) оплата 260 000,00 (двісті шістдесят тисяч) Євро, що в еквіваленті складає - 11 245 000,00 (одинадцять мільйонів двісті сорок п`ять тисяч гривень 00 копійок) в т.ч. ПДВ 20%, по курсу продажу Євро банку Продавця - AT «ПУМБ» на дату складання даного договору з ПДВ 20%, на дату виставлення рахунку або на день фактичного здійснення платежу на протязі шести місяців від дати укладання даного договору.

Відповідно до п. 3.3 Договору, оплата за Договором вважається здійсненою з моменту зарахування всієї вартості Товару зазначеної в п. 3.1 даного Договору та Додатках до нього на розрахунковий рахунок Продавця. Також, відповідно до п. 3.4. Договору, видаткова накладна надається Покупцеві одразу після повного розрахунку за даним Договором.

Отже, розрахунок за даним Договором купівлі-продажу №01022023 від 01.02.2023 р. проводиться трьома частинами. Відтак, видаткова накладна надається Покупцеві лише після повної оплати за вказаний Товар, так само і право власності на Товар відповідно до Договору переходить від Продавця до Покупця лише після повного розрахунку за вказаним Договором.

На виконання зазначеного Договору, від Покупця на розрахунковий рахунок Продавця 21.08.2023 року надійшла попередня оплата (призначення платежу: За кран самохідн. за дог 01022023 від 01.02.23 р. у т.ч. ПДВ 20% - 1452479,17 грн.) в сумі - 8 714 875,00 грн., в т. ч. ПДВ 20 %, що підтверджує повідомленням банку про зарахування коштів №411 від 21.08.2023 (а.с.50-51).

На вказану оплату ТОВ «ДЕВІС» було складено податкову накладну №2 від 21.08.2023 р. та в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку 23.08.2023 р. було направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (а.с.52-53).

Згідно квитанції №9214344024 від 23.08.2023 податкову накладну № 2 від 21.08.2023 доставлено до ДПС України, ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО, РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 21.08.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів , достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.53).

06.09.2023 року ТОВ "ДЕВІС" сформовано та подано в електронному вигляді повідомлення №1 від 04.09.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.39-46).

За результатами розгляду поданих товариством документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 12.09.2023 року, №9501276/30514069 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 21.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (а.с.67).

Додаткова інформація: надані платіжні документи не містять обов`язкових реквізитів (посада особи відповідальна за здійснення операції, особистий підпис або інші дані), що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненній операції. Крім того, платника ТОВ «Девіс» було включено до переліку ризикових платників згідно постанови КМУ від 11.12.2019 №1165.

Не погодившись з рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі по тексту - Порядок №1165).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Втім, наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, наслідком чого може бути прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

З огляду на вказане, первинним об`єктом судового дослідження у цій справі є законність дій відповідача щодо зупинення реєстрації податкових накладних, оскільки наслідком саме цих дій є обов`язок позивача надати пояснення та документи на підтвердження інформації, яка міститься в кожній податковій накладній.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування..

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр, ЄРПН), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених КМ України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пунктів 25, 26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Згідно пунктів 42, 44 - 46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, якими є:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Отже, за змістом наведених положень Порядку №520 платник податку фактично зобов`язаний у разі зупинення реєстрації податкової накладної подати відповідні пояснення та документи, оскільки в протилежному випадку Комісія імперативно зобов`язана прийняти рішення про відмову в реєстрації такої податкової накладної. У зв`язку з цим позивачем, незважаючи на відсутність підстав у податкового органу для прийняття рішення про зупинення реєстрації податкових накладних, були виконані вимоги відповідача і надані відповідні пояснення та документи, перелік яких судом викладений вище.

Матеріалами справи підтверджується, що зі змісту квитанції від 23.08.2023 року встановлено, що у зазначеній квитанції не зазначено, яка саме податкова інформація вказує на ризиковість відповідної господарської операції.

Разом з тим, відповідачем-1 не надано доказів, що на час проведення моніторингу податкової накладної №2 від 21.08.2023 року, поданої ТОВ «Девіс» на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, у контролюючих органах була наявна податкова інформація визначена у п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості, копія якого надана до матеріалів справи відповідачем, датоване 28.09.2023 року, натомість оскаржуване рішення прийняте 12.09.2023 року.

Також, матеріалами справи не підтверджується факт виявлення контролюючим органом під час проведення моніторингу, об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з поставки товару, дані про яку вказані у податковій накладній №2 від 21.08.2023 року, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

З огляду на викладене, матеріалами справи не підтверджується наявність підстав для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 21.08.2023 року, складеної ТОВ «Девіс».

Як вбачається із протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 12.09.2023 року №163, по результатах розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій (з урахуванням отриманих документів), відмовлено у реєстрації накладної позивача, оскільки надані платіжні документи не містять обов`язкових реквізитів (посада особи відповідальна за здійснення операції, особистий підпис або інші дані), що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненній операції. Крім того, платника ТОВ «Девіс» було включено до переліку ризикових платників згідно постанови КМУ від 11.12.2019 №1165 (а.с.176).

Як встановлено судом, ТОВ «Девіс», одержавши квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної, з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарської операції, направляло до контролюючого органу пояснення на підтвердження реальності здійснення операції щодо реалізації товару, зазначеного у податковій накладній, реєстрація якої зупинена. Проте, контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з реалізації крану самохідного та ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку.

Зупинивши реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу.

Крім того, матеріали справи не містять доказів формування позивачем податкового кредиту за рахунок підприємств ризикових категорій, відсутні посилання відповідача на наявність таких доказів.

До того ж, доказів, що господарські відносини позивача з контрагентом, щодо поставки товарів, виконання робіт не підтверджуються, а вид, обсяг і якість операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, не відповідають дійсності, відповідачами суду не надано.

Комісія регіонального рівня, розглянувши ці документи, прийняла спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд правильно врахував, що у оскаржуваному рішенні вказано про надання документів, складених із порушенням законодавства: надані платіжні документи не містять обов`язкових реквізитів (посада особи відповідальна за здійснення операції, особистий підпис або інші дані), що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненній операції. Однак, таке посилання є безпідставнім, оскільки платіж, на підставі якого виписана податкова накладна, здійснено з підсистеми «клієнт-банк», інформаційне повідомлення про зарахування коштів №411 завірене штампом банку з датою та часом проведення банком платежу.

Отже, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, свідчить про протиправність такого рішення.

Крім того, загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності. Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії.

Суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Суд наголошує на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Зазначена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 року у справі №500/2237/20.

Щодо вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірні податкові накладні датою їх фактичного подання до реєстрації, колегія суддів зазначає про таке.

Відповідно до пп.14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

При цьому, згідно з нормами п. 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію якої зупинено, реєструється у разі, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Стосовно посилань апелянта на дискреційність його повноважень колегія суддів зауважує, що дискреція повноважень означає можливість прийняття рішення з певної кількості можливих, кожне з яких є правильним, тобто можливість органу діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.

Однак у спірних правовідносинах відсутня дискреція повноважень відповідача, оскільки за наявності встановлення факту надання податкової накладної, яка відповідає вимогам чинного законодавства, і стосовно якої відсутні підстави для її зупинення та/або відмови в реєстрації, податковий орган зобов`язаний зареєструвати зазначену податкову накладну.

Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну №2 від 21.08.2023 року, виписану ТОВ «Девіс», яка 23.08.2023 року останнім направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних, датою її подання.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення адміністративного позову.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі повинні оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду. Відтак, інші, зазначені в апеляційній скарзі доводи, окрім проаналізованих вище, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.

Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року в адміністративній справі №340/8077/23 - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2023 року в адміністративній справі №340/8077/23 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення.

Головуючий - суддяС.В. Білак

суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123792435
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/8077/23

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 16.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 08.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні