П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22451/24
Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М.М. Місце ухвалення: м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Лук`янчук О.В.
суддів Бітова А.І.
Ступакової І.Г.
при секретарі Качуренко В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И Л А :
В липні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10 липня 2024 року №28926/15-32-07-07-23 про застосування до товариства штрафних санкцій за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності на загальну суму 6 102 437,47 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що спірним податковим повідомленням-рішенням Головне управління ДПС в Одеській області необґрунтовано застосувало до ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» штрафні санкції в сумі 6 102 437,47 грн. за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності за зовнішньоекономічними контрактами від 13.03.2018р. №20180313, від 15.01.2022р. №20220115 та від 31.05.2022р. №20220531. Граничний строк розрахунків за переліченими контрактами між позивачем та нерезидентами повинен розраховуватися з 01 серпня 2023 року, а не з дати оформлення митних експортних декларацій, відповідно до положень пункту 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, який поширюється і на правовідносини щодо строків розрахунків в іноземній валюті, а й відтак, одночасно, щодо зупинення строків їх перебігу. Також, позивач посилався на неправомірність застосування податковим органом до ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» відповідальності в період дії форс-мажорних обставин, пов`язаних з військовою агресією Російської Федерації проти України, починаючи з 24 лютого 2024 року, оскільки порушення граничних строків розрахунків за ВЕД контрактами виникло не з вини товариства. Торгово-промислова палата України ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та, з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП з метою підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії введеного воєнного стану, та сайті ТПП розмістила 28.02.2022р. загальний офіційний лист щодо засвідчення відповідних обставин.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року позов задоволено
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №28926/15-32-07-07-23 від 10.07.2024р.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» 30280,00 грн. витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 08.10.2024р. з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.».
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору суд першої інстанції помилково виходив з того, що пеня за порушення строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог ПК України з 01.01.2021р. є різновидом пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПК України та, відповідно, нарахування пені у спірний період суперечить положенням абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу «Перехідні положення» ПК України. Апелянт стверджує, що хоча положеннями Закону України «Про валюту і валютні операції» не врегульовано процедуру прийняття рішення про нарахування пені, як виду адміністративно-господарської санкції за порушення строків проведення розрахунків в іноземній валюті, а такий порядок врегульований положеннями ПК України, проте це не означає, що правовідносини в сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду стають частиною законодавства щодо справляння податків та зборів та на них розповсюджуються всі положення ПК України. Закон України «Про валюту і валютні операції» та ПК України регулюють різні сфери державної політики. А відтак, відсутні підстави для ототожнення пені, яка застосовується у податкових правовідносинах, із пенею, яка застосовується у сфері валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду (за порушення строків надходження валютної виручки та операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке передбачена ст.13 Закону).
Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 23.07.2024р. по справі №240/25642/22, де зазначено, що у разі, якби законодавець мав на меті звільнити суб`єктів господарювання від відповідальності шляхом не нарахування (не застосування) пені під час дії карантину (COVID-19), відповідні зміни (чи обмеження в застосуванні) були б внесенні саме до Закону України «Про валюту і валютні операції», проте таких змін внесено не було.
ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач зазначає, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази, що підтверджують наявність в діях ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» складу правопорушення, за яке платника податків може бути притягнуто до відповідальності, як це передбачено п.п.109.1, 109.2 ст.109 ПК України. При виконанні договорів сторони зіткнулися з форс-мажорними обставинами: установлення карантину на території України та повномасштабне вторгнення країни агресора.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів доходить наступних висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, основним видом діяльності ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» є виробництво машин і устаткування для сільського та лісового господарства (КВЕД 28.30).
13.03.2018р. між ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» (Продавець) та компанією AGROKRAFT GmbH, Німеччина, (Покупець) укладений договір №20180313 на поставку сільськогосподарської техніки і запасних частин. Загальна сума договору становить 1 000 000,00 євро. Оплата товару проводиться Покупцем згідно з зазначеними Сторонами у відповідних Специфікаціях строками оплати (безготівковий переказ на розрахунковий рахунок Продавця). Поставка товару проводиться партіями в асортименті, кількості і на умовах поставки по правилам Інкотермс-2010, згідно специфікацій, що є невід`ємною частиною цього Договору. Договір діє з моменту підписання його обома сторонами до 31.12.2024р., а в частині розрахунків - до повного виконання.
На виконання умов договору від 13.03.2018р. №20180313 за період з 06.09.2022р. по 17.06.2024р. ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» відвантажено товар нерезиденту на загальну суму 106 969,70 євро (3 880 697,18 грн.).
15.01.2022р. між ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» (Продавець) та компанією «ATC-Agrotehcomert» S.A., Молдова (Покупець) укладений договір №20220115 на постачання сільськогосподарської техніки і запасних частин до неї. Сума договору на момент його підписання становить 500 000,00 євро. Умови оплати та строки поставки визначаються Сторонами в Специфікаціях, шляхом безготівкового переказу на розрахунковий рахунок Продавця. Поставка товару проводиться партіями в асортименті, кількості, згідно Специфікацій на умовах поставки по правилам Інкотермс - 2010. Договір діє з моменту підписання його обома сторонами до 31.08.2024р., а в частині розрахунків - до повного виконання.
На виконання умов договору від 15.01.2022р. №20220115 за період з 15.01.2022р. по 17.06.2024р. ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» відвантажено товар нерезиденту на загальну суму 289 171,89 євро (10 792 995,92 грн.).
31.05.2022р. між ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» (Продавець) та компанією Михул 2009 ЕООД, Болгарія (Покупець) укладений договір №20220531 на поставку сільськогосподарської техніки і запасних частин. Сума договору на момент підписання становить 500 000,0 євро. Оплата товару - безготівковий переказ на розрахунковий рахунок Продавця. Умови поставки і строки оплати зазначаються в Специфікаціях. Поставка товару проводиться партіями в асортименті, кількості, згідно специфікацій, що є невід`ємною частиною цього Договору та на умовах поставки FCA-Одеса, згідно правил Інкотермс-2010, якщо інше не зазначено в Специфікації. Термін дії договору - до 31.05.2025р., а в частині розрахунків - до повного виконання.
В подальшому сторонами договору від 31.05.2023р. №20220531 укладено ряд додаткових угод стосовно проведення розрахунків за контрактом та повернення товару.
31.05.2022р. між ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» (Продавець) та компанією VELES AGRO BG EOOD, Болгарія (Покупець) укладений договір №20220531 на поставку сільськогосподарської техніки і запасних частин. Сума договору на момент підписання становить 500 000,0 євро. Оплата товару - безготівковий переказ на розрахунковий рахунок Продавця. Умови поставки і строки оплати зазначаються в Специфікаціях. Поставка товару проводиться партіями в асортименті, кількості, згідно специфікацій, що є невід`ємною частиною цього Договору та на умовах поставки FCA-Одеса, згідно правил Інкотермс-2010, якщо інше не зазначено в Специфікації. Термін дії договору - до 31.05.2025р., а в частині розрахунків - до повного виконання.
В подальшому сторонами договору від 31.05.2023р. №20220531 укладено ряд додаткових угод стосовно проведення розрахунків за контрактом та повернення товару.
ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» відвантажено товар нерезиденту на загальну суму 436 556,41 євро (17 475 426,48 грн.).
На підставі наказу №5432-п від 31.05.2024р. «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД», направлення на перевірку №11651/15-32-07-07-16 від 07.06.2024р. та податкової інформації НБУ, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, надісланої ДПС листами, у період з 11.06.2024р. по 17.06.2024р. Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД» з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні операцій за зовнішнього економічними контрактами, за експортними операціями за період діяльності з 15.01.2022р. по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки.
За результатами вказаної перевірки податковим органом складено акт перевірки №26464/15-32-07-07-18 від 24.06.2024р., у висновках якого зафіксовано порушення ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД» пунктів 1, 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018р. №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 14 примітки 2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022р. №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків:
-несвоєчасне надходження валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД» / повернення товару по експортним договорам в загальній сумі 524 934,59 євро, у т.ч. по договорах та нерезидентах:
договір від 15.01.2022р. №20220115, «ATC-Agrotehcomert» S.A., Молдова 139 696,00 євро;
договір від 31.05.2023р. №20220531, Михул 2009 ЕООД, Болгарія 190 450,77 євро;
договір від 13.03.2018р. №20180313, AGROKRAFT GmbH, Німеччина 76 469,70 євро;
договір від 31.05.2023р. №20220531, VELES AGRO BG EOOD, Болгарія 118 318,12 євро;
-не надходження валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД» по експортному договору від 31.05.2023р. №20220531, укладеному з Михул 2009 ЕООД, Болгарія 80 344,92 євро.
Зокрема, в акті перевірки №26464/15-32-07-07-18 від 24.06.2024р. зазначено, що:
1) в порушення пунктів 1, 2 статті 13 Закону №2473-VIII, з урахуванням п.14 прим. 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022р. №18, в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортному договору від 15.01.2022р. №20220115, укладеному з «ATC-Agrotehcomert» S.A., Молдова, встановлено несвоєчасне надходження валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД» в загальній сумі 139 696,00 євро, в т.ч. відносно МД:
від 07.09.2022р. №UA500500/2022/031441 по сумі заборгованості 15 049,0 євро - 9 календарних днів (з 06.03.2023 по 14.03.2023),
від 20.09.2022р. №UA500500/2022/033343 по сумам заборгованості: 31 690,0 євро - 17 календарних днів (з 19.03.2023 по 04.04.2023), 23 691,3 євро - 58 календарних днів (з 05.04.2023 по 01.06.2023),
від 06.10.2022р. №UA500500/2022/035788 по сумам заборгованості: 64 440,0 євро - 59 календарних днів (з 04.04.2023 по 01.06.2023), 56 441,3 євро - 11 календарних днів (з 02.06.2023 по 11.06.2023), 24 221,3 євро -15 календарних днів (з 13.06.2023 по 27.06.2023),
від 14.03.2023р. №23UA500500008404U8 по сумам заборгованості 28 517,0 євро - 5 календарних днів (з 10.09.2023 по 14.09.2023);
2) в порушення пунктів 1, 2 статті 13 Закону №2473-VIII, з урахуванням п.14 прим. 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022р. №18, в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортному договору від 31.05.2022р. №20220531, укладеному з Михул 2009 ЕООД, Болгарія, встановлено несвоєчасне отримання валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.»/ повернення товару в загальній сумі 190 450,77 євро, в т.ч. відносно МД:
від 10.08.2022р. №UA500500/2Ц22/026887 по сумі заборгованості 35 266,8 євро - 66 календарних днів (з 20.05.2023 по 24.07.2023),
від 25.08.2022р. №UA500500/2022/029138 по сумам заборгованості: 20 850,38 євро - 66 календарних днів (з 20.05.2023 по 24.07.2023), 13 553,78 євро - 8 календарних днів (з 25.07.2023 по 01.08.2023),
від 20.10.2022р. №UA500500/2022/037948 по сумам заборгованості: 58 094,89 євро - 10 календарних днів (з 20.05.2023 по 29.05.2023), 49 689,83 євро - 24 календарних дні (з 30.05.2023 по 22.06.2023), 45 287,83 євро - 18 календарних днів (з 23.06.2023 по 10.07.2023), 35 145,83 євро - 22 календарних дні (з 11.07.2023 по 01.08.2023), 26 935,59 євро - 28 календарних днів (з 02.08.2023 по 29.08.2023),
від 14.11.2022р. №22UA500500041999UO по сумам заборгованості: 59 059,02 євро - 34 календарних дні (з 20.05.2023 по 22.06.2023), 53 219,52 євро - 18 календарних днів (з 23.06.2023 по 10.07.2023), 42 678,52 євро - 50 календарних днів (з 11.07.2023 по 29.08.2023), 29 614,11 євро - 34 календарних дні (з 30.08.2023 по 02 10.2023),
від 21.02.2023р. №23UA50050005424U6 по сумам заборгованості: 20 475,74 євро - 44 календарних дні (з 20.08.2023 по 02.10.2023), 15 089,85 євро - 45 календарних днів (з 03.10.2023 по 16.11.2023),
від 16.03.2023р. №23UA50050008743U9 по сумі заборгованості 24 099,8 євро -183 календарних дні (12.09.2023 по 12.03.2024);
- не надходження валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» в загальній сумі 80 344,92 євро, в т.ч: по МД №23UA50050008743U9 від 16.03.2023р. на суму 22 089,85 євро - 97 календарних днів (з 13.03.2024 по 17.06.2024); по МД №23UA500500013612U2 від 21.04.2023р. на суму 16 117,79 євро - 244 календарних дні (з 18.10.2023 по 17.06.2024), по МД №23UA500500015142U7 від 04.05.2023р. на суму 20 773,28 євро 231 календарних дні (з 31.10.2023 по 17.06.2024), по МД №23UA500500016959U7 від 18.05.2023р. на суму 21 364,0 євро - 217 календарних днів (з 14.11.2023 по 17.06.2024);
3) в порушення пунктів 1, 2 статті 13 Закону №2473-VIII, з урахуванням п.14 прим. 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022р. №18, в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортному договору від 31.05.2023р. №20220531, укладеному з VELES AGRO BG EOOD, Болгарія, встановлено несвоєчасне отримання валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.»/ повернення товару в загальній сумі 118 318,12 євро, в т.ч. відносно МД:
від 16.07.2022р. №UA500500/2022/022645 по сумам заборгованості: 65 103,0 євро - 23 календарних дні (з 20.05.2023 по 11.06.2023), 19 687,00 євро - 1 календарний день (з 12.06.2023 по 12.06.2023),
від 25.07.2022р. №UA500500/2022/024173 по сумам заборгованості: 27 271,0 євро - 23 календарних дні (з 21.01.2023 по 19.05.2023), 22 465,0 євро - 1 календарний день (з 12.06.2023 по 12.06.2023),
від 25.08.2022р. №UA500500/2022/029141 по сумам заборгованості: 43 496,81 євро - 10 календарних днів (з 20.05.2023 по 29.05.2023), 27 552,69 євро -14 календарних днів (з 30.05.2023 по 12.06.2023),
від 09.10.2023р. №23UA500500035576U0 по сумі заборгованості 19 037,74 євро - 6 календарних днів (з 29.03.2024 по 11.04.2024);
4) в порушення пунктів 1, 2 статті 13 Закону №2473-VIII, з урахуванням п.14 прим. 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022р. №18, в частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по експортному договору від 13.03.2018р. №20180313, укладеному з AGROKRAFT GmbH, Німеччина, встановлено несвоєчасне отримання валютної виручки на поточний рахунок ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.»/ повернення товару в загальній сумі 76 469,70 євро, в т.ч. відносно МД:
від 21.09.2022р. №UA500500/2022/033545 по сумам заборгованості: 30 000,0 євро - 30 календарних днів (з 20.03.2023 по 18.04.2023), 16 000,0 євро - 86 календарних днів (з 19.04.2023 по 13.07.2023),
від 25.10.2022р. №UA500500/2022/038789 по сумі заборгованості 46 469,7 євро - 82 календарних дні (з 23.04.2023 по 13.07.2023).
На підставі акту перевірки №26464/15-32-07-07-18 від 24.06.2024р. Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення №28926/15-32-07-07-23 від 10.07.2024р. про застосування до ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» штрафних санкцій за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності на загальну суму 6 102 437,47 грн.
Не погоджуючись з правомірністю вказаного податкового повідомлення-рішення ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» оскаржило його в судовому порядку.
При цьому, позивач не заперечував обставину несвоєчасного розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності згідно вимог Закону №2473-VIII, проте вказував на протиправність рішення контролюючого органу щодо нарахування пені в період дії карантину, посилаючись на п.52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, визнав обґрунтованими такі доводи товариства, зазначивши, що Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16 січня 2020 року №466-IX з 01 січня 2021 року законодавець змінив визначення поняття «пеня» у ПК України та поширив його не тільки на передбачені ПК України випадки нарахування пені, але й на її нарахування на підставі будь-якого іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи. Виходячи з цього, суд дійшов висновку, що пеня за порушення строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог ПК України з 01 січня 2021 року є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162 пункту 14.1. ст. 14 ПК України, та, відповідно, нарахування пені у спірний період суперечить положенням абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу «Перехідні положення» ПК України. А відтак, за висновками суду, податковий орган неправомірно нарахував ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності за період дії карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Що ж до посилань позивача на те, що порушення строку розрахунків в іноземній валюті спричинено наявністю форс-мажорних обставин військовою агресією РФ проти України, то суд не прийняв їх до уваги, зазначивши, що лист ТПП від 28.02.2022р., на який посилається ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.», має інформаційний характер та з метою захисту своїх прав позивач мав звернутись до ТПП у встановленому порядку для отримання відповідного рішення та засвідчення форс-мажорних обставин.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» виходячи з наступного.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ, відповідальність за порушення ними валютного законодавства встановлює Закон України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018р. №2473-VIII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Статтею 13 вказаного Закону врегульовано особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Зокрема, частиною першою статті 13 Закону №2473-VIII встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Згідно частини другої вказаної статті Закону №2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Пунктом 14-2 Постанови Національного банку України від 24.02.2022р. №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів здійснених з 05.04.2022р. зменшено з 365 днів до 90 календарних днів. В подальшому, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів здійснених з 05.04.2022р. згідно Постанови Національного банку України від 07.06.2022р. №113 становили 120 днів, а згідно Постанови Національного банку України від 07.07.2022р. №142 - 180 днів.
Частиною п`ятою статті 13 Закону №2473-VIII встановлена відповідальність за порушення встановлених строків розрахунків. Зокрема, передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Отже, за порушення граничних строків розрахунків, що встановлюються Національним банком України, встановлено відповідальність у вигляді пені.
Відповідно до частини першої статті 11 Закону №2473-VIII валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.
Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства (частина четверта статті 11 Закону №2473-VIII).
Відповідно до ч.8 ст.13 Закону №2473-VIII Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Підпунктом 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Отже, контролюючий (податковий) орган здійснює контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті та у разі встановлення порушень таких строків нараховує пеню у визначених розмірах.
Відповідно до абз. 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України протягом дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Ключовим питанням у цій справі є нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), тобто чи розповсюджується заборона нарахувати пеню, передбачена абз. 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на правовідносини щодо нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків згідно статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції».
Положеннями Закону України «Про валюту і валютні операції» не врегульовано процедуру прийняття рішення про нарахування пені, як виду адміністративно - господарської санкції за порушення строків проведення розрахунків в іноземній валюті, а такий порядок унормований положеннями Податкового кодексу України.
Проте, це не означає, що правовідносини у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду стають частиною законодавства щодо справляння податків і зборів та на них розповсюджуються всі положення Податкового кодексу України. Закон України «Про валюту і валютні операції» та Податковий кодекс України регулюють різні сфери державної політики.
Підстави для ототожнення пені, яка застосовується у податкових правовідносинах, із пенею, яка застосовується у сфері валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду (за порушення строків надходження валютної виручки за операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке встановлено статтею 13 Закону України «Про валюту і валютні операції») - відсутні.
Частинами першою - третьою статті 3 Закону №2473-VIII передбачено, що відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом. Зміна положень цього Закону здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Зміна положень цього Закону може здійснюватися виключно окремими законами про внесення змін до цього Закону.
У разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.
Однак, до Закону України «Про валюту і валютні операції» не вносились норми, які б дозволяли не застосовувати пеню (звільняли від застосування пені) за порушення строку розрахунків в іноземній валюті у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19).
Колегія суддів вважає обґрунтованими доводи апелянта, що маючи на меті звільнити суб`єктів господарювання, які вчинили правопорушення у вигляді порушення строків розрахунків, від відповідальності у вигляді пені законодавець має внести відповідні зміни саме до Закону України «Про валюту і валютні операції».
Законом України №2260-IX від 12.05.2022р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» статтю 16 Закону України «Про валюту і валютні операції» доповнено пунктом 13, згідно якого відповідальність, передбачена частиною п`ятою статті 13 цього Закону, не застосовується до резидентів - суб`єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок дії постанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» від 9 квітня 2022 року №426».
Тобто, у разі якби законодавець мав на меті звільнити суб`єктів господарювання від відповідальності шляхом не нарахування (не застосування) пені під час дії карантину (COVID- 19), відповідні зміни (чи обмеження в застосуванні) були б внесені саме до Закону України «Про валюту і валютні операції», проте таких змін внесено не було.
Отже, пеня, передбачена частиною п`ятою статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Висновки колегії суддів узгоджуються зі сталою позицією Верховного Суду, яка викладена у постановах від 23.07.2024р. у справі №240/25642/22, від 15.08.2024р. у справі №140/5894/23, від 29.08.2024р. у справі №280/7416/23, від 10.12.2024р. у справі №160/8372/23 та ін.
Щодо наявності листа ТПП України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022р. та можливості застосування форс-мажору до спірних правовідносин слід зазначити наступне.
Відповідно до положень частини шостої статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Тобто, форс-мажор, як обставина непереборної сили, потребує доведення і належного правового оформлення сторонами в судовому процесі. Саме по собі існування таких надзвичайних і невідворотних обставин не звільняє сторону від відповідальності за порушення взятих на себе зобов`язань.
Відповідно до висновку Верховного Суду, наведеному у постанові від 23 липня 2024 року по справі №240/25642/22, введення воєнного стану в Україні не можна розцінювати як форс-мажорну обставину для не перерахування контрагентом - нерезидентом на рахунки позивача коштів за поставлений товар в межах зовнішньоекономічних контрактів.
Статтею 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Слід звернути увагу на встановлену законодавством форму підтвердження форс-мажорних обставин з боку третіх осіб, якими в Україні виступають Торгово-промислова палата та її регіональні представництва. Ці органи в межах своєї компетенції видають сертифікати про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності, але лише у разі існування та належного підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між дією форс-мажорних обставин і неможливістю виконання зобов`язання.
У постанові від 22 травня 2024 року у справі № 620/14203/23 Верховний Суд вказав, що положення Закону України «Про валюту та валютні операції» не визначають жодним чином повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не покладає на суб`єкта господарювання обов`язок довести контролюючому органу наявність форс-мажорних обставин, а навпаки - вказується лише про необхідність надати довідку (сертифікат) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній господарській операції. Тобто, частина шоста статті 13 Закону «Про валюту та валютні операції» надає у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру, оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків.
В той же час, позивач не надав на перевірку доказів у вигляді відповідної довідки уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного контракту, які б підтверджували виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин, що зумовили неможливість виконання своїх обов`язків за контрактами компаніями-нерезидентами.
Лист ТПП від 28.02.2022р., на який посилається ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.», має інформаційний характер та, з метою захисту своїх прав, позивач мав звернутись до ТПП у встановленому порядку для отримання відповідного рішення та засвідчення форс-мажорних обставин.
Отже, з огляду на вказані обставини справи, колегія суддів дійшла висновку щодо підтвердження факту порушення позивачем приписів Закону України «Про валюту і валютні операції» та, як наслідок, щодо правомірності прийнятого відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення №28926/15-32-07-07-23 від 10.07.2024р.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно п.4 ч.1 ст.317 КАС України підставою для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи наведене у сукупності, на підставі п.4 ч.1 ст.317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції задовольняє таку скаргу, скасовує рішення суду від 08.10.2024р., з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.»
Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року скасувати.
Ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЛЕС-АГРО ЛТД.» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 16 грудня 2024 року.
Головуючий суддя: О.В. Лук`янчук
Суддя: А.І. Бітов
Суддя: І.Г. Ступакова
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123792564 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Лук'янчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні