П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/8902/24
Перша інстанція: суддя Потоцька Н.В.,
повний текст судового рішення
складено 05.09.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард-Опт» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні, -
В С Т А Н О В И В:
У березні 2024 року ТОВ «Авангард-Опт» (надалі позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (надалі відповідач-1, ГУ ДПС), Державної податкової служби України (надалі відповідач-2, ДПС), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС від 12.03.2024 року №10706751/43331493, про відмову у реєстрації податкової накладної №299 від 17.08.2023 року;
- зобов`язати ДПС зареєструвати в реєстрі податкових накладних податкову накладну №299 від 17.08.2023 року датою її фактичного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС від 12.03.2024 року №10706754/43331493, про відмову у реєстрації податкової накладної №303 від 17.08.2023 року;
- зобов`язати ДПС зареєструвати в реєстрі податкових накладних податкову накладну №303 від 17.08.2023 року датою її фактичного подання на реєстрацію;
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для такого зупинення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції платника. Крім того, під час зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом висловлено неконкретизовану пропозицію, щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, контролюючим органом не наведено, які саме документи необхідно для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Надані позивачем документи підтверджують і господарські операції із контрагентом, і власне спроможність Товариства надати відповідні послуги, однак без належних на те підстав не були враховані при винесені рішень про відмову у реєстрації податкових накладних. Відповідачем по суті зауважень щодо достатності наданих з поясненнями документів не зазначено нічого, проте необґрунтовано вказано на їх складення із порушенням норм законодавства. При цьому, жодним чином не зазначено, в чому полягають та в яких конкретно документах містяться порушення щодо їх складення. Представник позивача зазначає, що на адресу комісії ГУ ДПС були подані достовірні та вичерпні, повні відомості, які розкривають зміст та обсяг вчинених господарських операцій, інформація щодо яких відображена у зупинених податкових накладних. Дані відомості свідчать про відсутність ризику порушення норм податкового законодавства з боку позивача під час реєстрації податкових накладних, позивачем вжито усіх передбачених законом дій для належного підтвердження відсутності підстав для відмови в реєстрації податкових накладних.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05.09.2024 року позов задоволено.
Дану справу було розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» (код 43331493) зареєстроване 05.11.2019 року рішенням Херсонської міської ради Херсонської області.
Директор ТОВ «Авангард-Опт» - ОСОБА_1 на посаді з 17.09.2020 року на підставі наказу про призначення від 17.09.2020 року №2-к та рішення єдиного засновника №4 від 17.09.2020 року. Посада головного бухгалтера не передбачена штатним розкладом ТОВ «Авангард-Опт».
Місцезнаходження ТОВ «Авангард-Опт»: вул. Велика Арнаутська, буд.19, оф.807, м. Одеса, Одеська обл., 65482, Україна.
Індивідуальний податковий номер 433314921037, дата реєстрації платником ПДВ - 01.12.2019 року.
Номер взяття на облік платника податків 210319303402, на даний момент перебуває за основним місцем обліку у 1553 - ГУ ДПС в Одеській області (Приморська ДПІ).
ТОВ «Авангард-Опт» в межах господарської діяльності займається оптовою торгівлею (код 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля» згідно з ДК 016:2010) різних видів товарів (будівельні товари, господарчі товари, меблі, побутова техніка, електротовари та інше). Цей вид діяльності для підприємства є основним.
Виконання господарської діяльності забезпечено трудовими ресурсами такими як: директор, менеджер з постачання, менеджер з логістики, комірники, вантажник, експедитор, економіст. Середня чисельність працюючих за 2022 рік склала 20 (двадцять) осіб, у січні - серпні 2023 року складає 16 (шістнадцять) осіб. Середня зарплата за штатним розкладом складає 6722,20 грн..
За період з 01.01.2022 року по 31.08.2023 року підприємство до бюджету сплатило податків із заробітної плати на загальну суму 348700.65 грн., в т.ч.:
- в 2022 році податків на суму 82154.74 грн., з них ЄСВ 43395,07 грн., ПДФО 36496,82 грн., ВЗ 2262,85 грн.;
- в січні - серпні 2023 року податків на суму 266545,91 грн., з них ЄСВ 158487,35 грн., ПДФО 98924,81 грн., ВЗ - 9133.75 грн..
ТОВ «Авангард-Опт» не має філій, дочірніх підприємств тощо. Не здійснює ліцензійної діяльності.
Для здійснення фінансово-господарської діяльності підприємство використовує орендовані приміщення під офіси та склади загальною площею 25335.52 м2.
Приміщення надаються в оренду для здійснення торгівельної, виробничої та комерційної діяльності, на підставі договорів оренди нежитлових приміщень, що також підтверджується фактом подачі Форми 20-ОПП.
Одним з основних сторонніх перевізників є ТОВ «Строительний бум» згідно Договору на перевезення вантажів автомобільним транспортом №010621-1 від 01.06.2021 року.
Щодо податкової накладної №299 від 17.08.2023 року.
Підстави для зупинення реєстрації (квитанція від 18.09.2023 року): «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 17.08.2023 року №299 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.6667%, "P"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
Разом з повідомленням №4 від 07.03.2024 року до ПН №299 від 17.08.2023 року позивачем було надано 22 документів довільного формату: Договір оренди АП21/03-10 від 05.11.2019 року; Договір оренди АП24/01-09 від 07.09.2020 року; Договір оренди ОП16/10-21 від 01.10.2021 року; Договір оренди ОП-01-06/21-11 від 01.06.2021 року; Договір оренди ОП-01-06/21-9 від 01.06.2021 року; Договір оренди 16/05-2023 від 16.05.2023 року; Договір на перевезення вантажів автомобільним транспортом 010623-1 від 01.06.2023 року; договір поставки №139 від 14.06.2021 року; Видаткова накладна №15000013132 від 21.12.2021 року; Видаткова накладна №15000002229 від 08.06.2022 року; Видаткова накладна №15000002639 від 08.08.2022 року; Видаткова накладна №15000002723 від 29.09.2022 року; Видаткова накладна №15000000052 від 22.02.2023 року; Видаткова накладна №15000000076 від 06.03.2023 року; Видаткова накладна №15000000080 від 14.03.2023 року; Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за червень 2021 року - червень 2023 року; Договір поставки АО-04/20 від 07.09.2020 року; Видаткова накладна №278 від 17.08.2023 року; Товарно-транспортна накладна №17/08-6 від 17.08.2023 року; Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за серпень 2023 року - жовтень 2023 року; Акт звірки за 3 квартал 2023 року; Пояснення №4 від 07.03.2024 року.
Взаємовідносини ТОВ «Авангард-Опт» з ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» регулюються умовами визначеними у Договорі постачання №АО-04/20 від 07.09.2020 року за яким: кількість, ціна, асортимент товару визначаються відповідно до видаткових накладних; поставка товару здійснюється за домовленістю сторін; оплата кожної окремої партії Товару здійснюється протягом 14 (чотирнадцяти) днів з моменту отримання відповідної партії Товару від Продавця; термін дії договору подовжується на наступний календарний рік на умовах Договору, якщо за один місяць до дати завершення дії договору жодна із Сторін не заявить про намір його розірвання.
Згідно з замовленням покупця №21101 від 19.07.2023 року ТОВ «Авангард-Опт» реалізувало товар на адресу ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» за видатковою накладною №278 від 17.08.2023 року на загальну суму 23607,16 грн., в т.ч. ПДВ 3934,53 грн. , у зв`язку з чим складена податкова накладна №299 від 17.08.2023 року (реєстраційний №9242365083 від 18.09.2023 року), реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалась за рахунок покупця перевізником ТОВ «Строительний Бум» згідно товарно-транспортної накладної №17/08-6 від 17.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «Авангард-Опт» з ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 року - Жовтень 2023 року та Акті звірки за 3 квартал 2023 року.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників, а саме: БУДПОСТАЧ ПП (код ЄДРПОУ 24267110) згідно Договору поставки №139 від 14.06.2021 року за видатковими накладними №15000013132 від 21.12.2021 року, №15000002639 від 08.08.2022 року, №15000002723 від 29.09.2022 року, №15000000052 від 22.02.2023 року, №15000000076 від 06.03.2023 року, №15000000080 від 14.03.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «Авангард-Опт» та БУДПОСТАЧ ПП (код ЄДРПОУ 24267110) відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Червень 2021 року - Червень 2023 року.
Рішенням №10706751/43331493 від 12.03.2024 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №299 від 17.08.2023 року на суму 23607,16 грн. у зв`язку з надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Щодо податкової накладної №303 від 17.08.2023 року.
Підстави для зупинення реєстрації (квитанція від 18.09.2023 року): «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 17.08.2023 року №303 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.6667%, "P"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
Разом з повідомленням №3 від 07.03.2024 року до ПН №303 від 17.08.2023 року позивачем було надано 25 документів довільного формату: Договір оренди АП21/03-10 від 05.11.2019 року; Договір оренди АП24/01-09 від 07.09.2020 року; Договір оренди ОП16/10-21 від 01.10.2021 року; Договір оренди ОП-01-06/21-11 від 01.06.2021 року; Договір оренди ОП-01-06/21-9 від 01.06.2021 року; Договір оренди 16/05-2023 від 16.05.2023 року; Договір на перевезення вантажів автомобільним транспортом 010623-1 від 01.06.2023 року; Договір поставки №278 від 14.06.2021 року: Видаткова накладна №49 від 03.02.2022 року; Видаткова накладна №326 від 29.08.2022 року; Видаткова накладна №17 від 08.10.2022 року; Видаткова накладна №ОД19 від 16.02.2023 року; Видаткова накладна №ОД24 від 16.02.2023 року; Видаткова накладна №ОД27 від 16.02.2023 року; Видаткова накладна №ОД31 від 16.02.2023 року; Видаткова накладна №ОД34 від 16.02.2023 року; Видаткова накладна №ОД37 від 16.02.2023 року; Видаткова накладна №ОД35 від 21.03.2023 року; Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за Червень 2021 року - Червень 2023 року; Договір поставки №АО-04/20 від 07.09.2020 року; Видаткова накладна №287 від 17.08.2023 року; Товарно-транспортна накладна №17/08-6 від 17.08.2023 року; Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за Серпень 2023 року - Жовтень 2023 року; Акт звірки за 3 квартал 2023 року; Пояснення №3 від 07.03.2024 року.
Взаємовідносини ТОВ «Авангард-Опт» з ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» (код ЄДРПОУ 43502356) регулюються умовами визначеними у Договорі постачання №AО-04/20 від 07.09.2020 року за яким: кількість, ціна, асортимент товару визначаються відповідно до видаткових накладних; поставка товару здійснюється за домовленістю сторін; оплата кожної окремої партії Товару здійснюється протягом 14 (чотирнадцяти) днів з моменту отримання відповідної партії Товару від Продавця; термін дії договору подовжується на наступний календарний рік на умовах Договору, якщо за один місяць до дати завершення дії договору жодна із Сторін не заявить про намір його розірвання.
Згідно з замовленням покупця №21101 від 19.07.2023 року ТОВ «Авангард-Опт» реалізувало товар на адресу ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» за видатковою накладною №287 від 17.08.2023 року на загальну суму 463461,04 грн., в т.ч. ПДВ 77243,51 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №303 від 17.08.2023 року (реєстраційний №9242387313 від 18.09.2023 року) на загальну суму 463461,04 грн., в т.ч. ПДВ 77243,51 грн., реєстрація якої зупинена.
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця перевізником ТОВ «Строительний Бум» згідно товарно-транспортної накладної №17/08-6 від 17.08.2023 року.
Стан розрахунків TOB «Авангард-Опт» та ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» відображено у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 року - Жовтень 2023 року та Акті звірки за 3 квартал 2023 року.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників, а саме: ВІТОЛ ТОВ (ЄДРПОУ 32178897) згідно Договору поставки №278 від 14.06.2021 року за видатковими накладними: №49 від 03.02.2022 року; №326 від 29.08.2022 року; №17 від 08.10.2022 року; №ОД19 від 16.02.2023 року; №ОД24 від 16.02.2023 року; №ОД27 від 16.02.2023 року; №ОД31 від 16.02.2023 року; №ОД34 від 16.02.2023 року; №ОД37 від 16.02.2023 року; №ОД35 від 21.03.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «Авангард-Опт» та ВІТОЛ ТОВ (код ЄДРПОУ 32178897) відображено в Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за Червень 2021 року - Червень 2023 року.
Рішенням №10706754/43331493 від 12.03.2024 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №303 від 17.08.2023 року на суму 463461,04 грн. у зв`язку з надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач належним чином підтвердив реальність господарських операцій з контрагентом, за якими позивачем були оформлені податкові накладні. При цьому, оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС не містять повної інформації щодо причин та підстав їх прийняття, у рішеннях не зазначено, які саме документи подані позивачем складені з порушенням законодавства.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Згідно з вимогами пп.пп.а, б п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до вимог п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.п.201.1, 201.7 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Також п.201.1 ст.201 ПК України визначені обов`язкові реквізити, які повинна містити податкова накладна.
Згідно з вимогами п.201.10 ст.201 ПК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341), (далі - Порядок №1246).
Відповідно до вимог п.2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з вимогами п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до вимог п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
За приписами п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165.
Згідно з вимогами п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з вимогами п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п.п.7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з вимогами п.10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 року №520.
Згідно з вимогами п.26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку №1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Тому, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Крім того, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, Комісією регіонального рівня прийняті оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року саме з підстави «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
Надаючи оцінку правомірності оскаржених рішень, колегія суддів зазначає наступне.
Щодо дотримання відповідачем вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року.
За отриманими від ДПС України квитанціями позивачу повідомлено, що реєстрація податкових накладних №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року зупинена, платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Колегія суддів зазначає, що Критерії ризиковості платника податку на додану вартість є Додатком №1 до Порядку №1165.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану передбачено такий критерій:
У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС..
Колегія суддів зауважує, що відповідач жодним чином не конкретизував, яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органах, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних.
Також у квитанціях про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкових накладних №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року ТОВ «Авангард-Опт» через електронний кабінет направлені до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме:
- повідомленням №4 від 07.03.2024 року щодо податкової накладної №299 від 17.08.2023 року, реєстрацію якої зупинено, з додатковими документами у загальній кількості 22;
- повідомленням №3 від 07.03.2024 року щодо податкової накладної №303 від 17.08.2023 року, реєстрацію якої зупинено, з додатковими документами у загальній кількості 25.
У додатках позивачем надавались письмові пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації про здійснення операцій по податковим накладним №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року, зокрема: договори поставки; договори оренди; видаткові накладні; товарно-транспортні накладні; витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за серпень 2023 року - жовтень 2023 року; акт звірки за 3 квартал 2023 року, та ін.
На переконання позивача, обсяг інформації, що містився у вказаних документах, був достатнім для підтвердження підстав формування податкових накладних, адже відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Колегія суддів погоджується з наведеними доводами позивача.
Апелянт не заперечував, що, на виконання Порядку №1165, позивачем були подані до контролюючого органу повідомлення з додатками.
Суд апеляційної інстанції виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Як вбачається з матеріалів справи, в надісланій позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 року у справі №560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 року у справі №380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, у постанові від 03.11.2021 року у справі №360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Аналогічна правова позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 року у справі №380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).
Стосовно обґрунтування підстав прийняття оскаржених рішень, колегія суддів зазначає наступне.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, на стадії зупинення реєстрації ПН відповідно до наданих письмових пояснень, позивач пояснював контролюючому органу підстави складання податкових накладних, а саме, на виконання Договору поставки №АО-04/20 від 07.09.2020 року ТОВ «Авангард-Опт» реалізувало на адресу ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» товар в асортименті, кількості та ціні, визначених у підписаних сторонами договору видаткових накладних, а саме:
- №278 від 17.08.2023 року на загальну суму 23607,16 грн., в т.ч. ПДВ 3934,53 грн.;
- №287 від 17.08.2023 року на загальну суму 463461,04 грн., в т.ч. ПДВ 77243,51 грн..
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця згідно товарно-транспортної накладної №17/08-06 від 17.08.2023 року.
Стан розрахунків між ТОВ «Авангард-Опт» та ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» відображено в акті звірки за третій квартал 2023 року та у витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за серпень 2023 року - жовтень 2023 року.
Реалізований товар був придбаний у вітчизняних постачальників.
У зв`язку з поставкою партій товару за вищевказаними видатковими накладними №278 від 17.08.2023 року та №287 від 17.08.2023 року, ТОВ «Авангард-Опт» складено на користь покупця ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» податкові накладні:
- №299 від 17.08.2023 року на загальну суму 23607,16 грн., в т.ч. ПДВ 3934,53 грн.;
- №303 від 17.08.2023 року на загальну суму 463461,04 грн., в т.ч. ПДВ 77243,51 грн..
За результатами розгляду поданих документів, Комісією регіонального рівня прийняті оскаржувані рішення №10706751/43331493 від 12.03.2024 року та №10706754/43331493 від 12.03.2024 року з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ «Авангард-Опт» документів складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.
У графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) відповідач зазначив загальну фразу: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не підтверджуються жодними доказами.
Отже, позиція відповідача не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.
При цьому, спірне рішення не обґрунтоване фактом ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем було направлено ТОВ «Авангард-Опт» повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №520, з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Що стосується зауважень відповідача до наданих позивачем документів, які викладені у відзиві, колегія суддів зазначає наступне.
В відзиві на позовну заяву та апеляційній скарзі апелянтом зазначено, що за результатами розгляду наданих ТОВ «Авангард-Опт» документів, контролюючим органом були виявлені такі недоліки: - оборотно-сальдова відомість №631 за листопад 2021 року - грудень 2023 року - не звірена належним чином; - оборотно-сальдова відомість №361 за серпень 2023 року жовтень 2023 року - не звірена належним чином; - оборотно-сальдова відомість №631 за червень 2021 року червень 2023 року - не звірена належним чином; - оборотно-сальдова відомість №361 за серпень 2023 року жовтень 2023 року - не звірена належним чином; - відсутні платіжні інструкції, які б підтверджували факт сплати за товар.
Проте, колегія суддів відхиляє наведені обґрунтування апелянта, оскільки як квитанції про зупинення реєстрації, так і спірні рішення, не містять посилання та вимоги про необхідність надання та ненадання позивачем зазначених документів.
У квитанціях про зупинення відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, для того, щоб реєстрація ПН стала можливою, а тому твердження про ненадання певних доказів, як обґрунтування правомірності рішення про відмову реєстрації податкових накладних №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року, є противоправним.
При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно абз.11 ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до вимог ч.1 ст.9 вказаного Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Схоже визначення первинних документів міститься також і в Положенні про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88.
У п.2.1 Положення вказано, що первинні документи це документи, створені в письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження й дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Оборотно-сальдова відомість один із стандартних (загальних) звітів, який містить для кожного рахунку залишки на початок та на кінець періоду та обороти за дебетом і кредитом за обраний період та формується на підставі первинних документів.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 року у справі №500/2237/20, від 16.09.2022 року у справі №380/7736/21, від 16.02.2023 року по справі №380/7648/22.
Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосується договірних відносин сторін.
Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року.
Водночас, матеріалами справи підтверджується підстави складання указаних податкових накладних.
Таким чином, на підставі наведеного, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10706751/43331493 від 12.03.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №299 від 17.08.2023 року та №10706754/43331493 від 12.03.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №303 від 17.08.2023 року є протиправними та підлягають скасуванню.
Стосовно позовних вимог щодо зобов`язання ДПС України, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «Авангард-Опт» №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року датою їх фактичного подання на реєстрацію, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому, вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з вказаними нормами, податковий орган реєструє податкову накладну, у тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судами не встановлено і відповідачами не доведено.
Відповідно до абзацу 1 ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
За таких обставин, в контексті наведених норм, колегія суддів вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію зазначеної податкової накладної виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Колегія суддів зазначає, що задоволення позовних вимог про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, подані позивачем є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
На підставі наведеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «Авангард-Опт» №299 від 17.08.2023 року та №303 від 17.08.2023 року датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до вимог ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123792611 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні