УХВАЛА
16 грудня 2024 року
м. Київ
справа №990/381/24
адміністративне провадження №П/990/381/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мацедонської В.Е.,
суддів - Кашпур О. В., Смоковича М. І.,
перевіривши позовну заяву ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
13 грудня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовною заявою до Центральної виборчої комісії, у якій просив:
- зобов`язати Центральну виборчу комісію звернутися до Служби безпеки України, інших компетентних органів щодо встановлення факту наявності в ОСОБА_2 громадянства Російської Федерації на момент реєстрації його кандидатом у народні депутати України по одномандатному виборчому округу під час виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, а також неприпинення цього громадянства до моменту визнання його обраним народним депутатом України по вказаному виборчому округу;
- зобов`язати прийняти рішення про визнання участі ОСОБА_2 як кандидата в депутати у виборчому процесі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року незаконною і такою, що не мала юридичних наслідків при встановленні результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі у зв`язку з наявністю в нього громадянства російської федерації;
- визнати такою, що не підлягає врахуванню при встановленні результатів виборів у вищезазначеному одномандатному окрузі кількість голосів виборців, поданих за ОСОБА_2 як кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 47;
- визнати обраним народним депутатом України в одномандатному виборчому окрузі № 47 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 як кандидата в народні депутати України, який одержав більшу відносно інших кандидатів, які балотувалися у цьому одномандатному окрузі, кількість голосів виборців цього округу;
- зобов`язати прийняти рішення про реєстрацію народним депутатом України ОСОБА_1 відповідно до Протоколу Центральної виборчої комісії про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 47 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, згідно із Законом України "Про вибори народних депутатів України", який одержав більшу відносно інших кандидатів у народні депутати України, які балотувалися в одномандатному виборчому окрузі № 47, кількість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному виборчому окрузі № 47;
- зобов`язати видати в установленому законодавством порядку ОСОБА_1 рішення про реєстрацію народним депутатом України ОСОБА_1 , 1961 року народження, відповідно до Протоколу Центральної виборчої комісії про результати позачергових виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 47 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та тимчасове посвідчення народного депутата України.
За змістом частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України суддя після одержання позовної заяви, серед іншого, з`ясовує чи подано її з дотриманням правил підсудності.
При вирішенні питання про відкриття провадження у цій справі, Суд дійшов висновку про передачу даної позовної заяви за підсудністю з огляду на наступне.
За змістом частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений у цій статті.
За змістом частини четвертої статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, рішень, дій чи бездіяльності органів, які обирають (призначають), звільняють членів Вищої ради правосуддя, щодо питань обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя, звільнення їх з таких посад, оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів призначення суддів Конституційного Суду України у процесі конкурсного відбору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України, а також Дорадчої групи експертів щодо оцінювання таких кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України, бездіяльності Кабінету Міністрів України щодо невнесення до Верховної Ради України законопроекту на виконання (реалізацію) рішення Українського народу про підтримку питання загальнодержавного значення на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою.
Отже, законодавцем встановлено вичерпний перелік справ, що підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції, а також суб`єктів владних повноважень, які можуть бути відповідачами у таких справах.
Особливості провадження у справах зазначеної вище категорії передбачено статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до частини третьої якої рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.
Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» виборчий процес - це здійснення суб`єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Частиною четвертою статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» початок виборчого процесу чергових виборів оголошує Центральна виборча комісія в строки, встановлені цим Законом.
Виборчий процес включає такі етапи: 1) висування кандидатів у депутати;2) утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії); 3) реєстрація кандидатів у депутати; 4) проведення передвиборної агітації; 5) утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі; 6) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 7) голосування; 8) підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування; 9) встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення; 10) припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.
Спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні КАС України, а тому визначення судової юрисдикції таких спорів та їх розгляд здійснюється в загальному порядку.
За загальним правилом, судами, які вирішують адміністративні справи у першій інстанції є місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні суди та окружні адміністративні суди). І лише у встановлених процесуальним законом випадках певні категорії спорів підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що ОСОБА_1 просить зобов`язати Центральну виборчу комісію вчинити дії та визнати ОСОБА_1 обраним народним депутатом. Позовні вимоги заявлені ОСОБА_1 поза межами виборчого процесу.
Таким чином, , вказані позовні вимоги не підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції.
Частиною першою статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні суди та окружні адміністративні суди) вирішують адміністративні справи як суди першої інстанції, крім випадків, визначених частинами другою - четвертою цієї статті.
Згідно з частиною другою статті 20 Кодексу адміністративного судочинства України окружним адміністративним судам підсудні всі адміністративні справи, крім визначених частиною першою та третьою цієї статті.
Відповідно до частини першої статті 25 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.
З наданої заяви убачається, що місце проживання позивача та місцезнаходження відповідача знаходиться на території, на яку поширюється юрисдикція Київського окружного адміністративного суду.
У відповідності до пункту 2 частини першої статті 29 Кодексу адміністративного судочинства України суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
Відповідно до частини п`ятої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо за результатами отриманої судом інформації буде встановлено, що справа не підсудна цьому суду, суд надсилає справу за підсудністю в порядку, встановленому статтею 29 цього Кодексу.
Враховуючи те, що подана ОСОБА_1 позовна заява не підсудна Верховному Суду як суду першої інстанції, а також беручи до уваги положення частини першої статті 25 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд приходить до висновку про необхідність передачі зазначеної позовної заяви до Київського окружного адміністративного суду за підсудністю за місцезнаходженням позивача та відповідача зі стадії вирішення питання про відкриття провадження у справі.
Керуючись статтями 22, 25, 29, 171, 243, 294 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про зобов`язання вчинити дії - передати за підсудністю до Київського окружного адміністративного суду.
Копію цієї ухвали надіслати особі, яка подала позовну заяву.
Апеляційна скарга на ухвалу може бути подана протягом 15 днів з дня її підписання до Великої Палати Верховного Суду.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання на ухвалу Верховного Суду апеляційної скарги, якщо її не скасовано, вона набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя-доповідач В. Е. Мацедонська
Судді О. В. Кашпур
М. І. Смокович
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 17.12.2024 |
Номер документу | 123794331 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо виборів народних депутатів України, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мацедонська В.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні