Рішення
від 17.12.2024 по справі 680/705/24
НОВОУШИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 680/705/24

№2/680/363/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2024 року селище Нова Ушиця

Новоушицький районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого судді Яцини О.І.,

за участі секретаря судового засідання Стандрійчук М.П.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Хмельницької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» до ОСОБА_1 про стягнення вартості не облікованого об`єму природного газу,

в с т а н о в и в:

Представник позивача звернувся до суду з позовом до відповідачки про стягнення вартості не облікованого об`єму природного газу.

В обґрунтування позову вказав, що відповідач є зареєстрованим споживачем природного газу за адресою: АДРЕСА_1 .

30.07.2024 року відповідачка подала на аварійно диспетчерську службу заявку про зупинення лічильника.

Прибувши за викликом в селище Нова Ушиця, вул. Ветеринарна, 3 представники оператора ГРМ зафіксували відмову споживача ОСОБА_1 в доступі до об`єкта, про що складено Акт про порушення № КМ662 від 30.07.2024 р. з причини несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, пошкодження ЗВТ (лічильника газу) внаслідок чого витрата (споживання) природного газу не обліковується, або обліковується не коректно, а також зафіксовано відмову споживача в доступі до об`єкта. Вказаний лічильник газу демонтовано та направлено на експертизу. Споживачу було повідомлено про дату та час проведення експертизи. 06.08.2024 було проведено експертизу ЗВТ, про що складено Акт експертизи лічильника газу, якою підтверджено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, виявлено втручання в роботу лічильника з метою зменшення показів газу, присутні чисельні сліди від ударів по корпусу лічильного механізму та тріщини на захисному склі.

15.08.2024 на засіданні комісії було розглянуто акт про порушення та прийнято рішення про його задоволення та затверджено акт-розрахунок вартості не облікованого об`єму природного газу. Вартість не облікованого об`єму спожитого природного газу за період з 30.01.2024 року по 29.07.2024 року становить 20986,17 грн. Також відповідачка повинна сплатити вартість робіт по експертизі лічильника. У добровільному порядку зазначені суми відповідачка сплатити відмовляється, тому позивач просить стягнути їх у судовому порядку.

Ухвалою судді від 18 вересня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.

Представник позивача про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Відповідачка повідомлена про розгляд справи належним чином, відзиву до суду не направила.

Суд, безпосередньо дослідивши та оцінивши докази у справі, встановив наступні фактичні обставини та зміст спірних правовідносин.

ТОВ «Газорозподільчі мережі України» в особі Хмельницької філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» являється Оператором газорозподільчої системи України на території Хмельницької області з 01.10.2023 року в межах території де знаходиться газорозподільча система, що перебуває у власності, господарському віддані , користуванні чи експлуатації ТОВ «Газорозподільчі мережі України».

Відповідачка зареєстрованаспоживачем природногогазу заадресою: АДРЕСА_1 (а.с.8).

30.07.2024 року відповідачка подала заявку на аварійно диспетчерську службу про зупинення лічильника (а.с.9).

Цього ж дня складено акт про порушення № КМ662, яким зафіксовано ознаки несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, пошкодження ЗВТ (лічильника газу) внаслідок чого витрата (споживання) природного газу не обліковується, або обліковується не коректно, а також зафіксовано відмову споживача ОСОБА_1 в доступі до об`єкта, внаслідок чого представник Оператора ГРМ не здійснив контрольне зняття показів лічильника та демонтаж лічильника газу (а.с.10).

05.08.2024 року відповідачка повторно подала заявку на аварійно диспетчерську службу про зупинення лічильника (а.с.13).

Актом №1/08 від 05.08.2024 року про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи демонтовано лічильник газу споживача ОСОБА_1 для проведення експертизи. У акті наявний підпис споживача ОСОБА_1 , яка запрошується на 11.00 год 06.08.2024 року для проведення експертизи лічильника газу (а.с.15).

Протоколом щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу направлено лічильник газу на експертизу в АДРЕСА_2 . У протоколі наявний підпис споживача ОСОБА_1 (а.с.14).

Згідно з актом експертизи лічильника газу від 06.08.2024 встановлено, що заводська пломба не пошкоджена, цілісність відлікового механізму - цілий, механічне пошкодження: присутні численні сліди від ударів на корпусі лічильного механізму та тріщини на задньому склі. Висновок комісії: виявлено втручання в роботу лічильника з метою зменшення показів газу (а.с. 16).

За результатами повірки лічильника газу, 06 серпня 2024 року Хмельницькою філією ДП «Вінницький науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації» була складена довідка № 1462 про непридатність лічильника газу, роторний Новатор G4РЛ, виробник ДП «Новатор» м.Хмельницький, який не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96, а саме: зовнішній вигляд не відповідає експлуатаційно-технічній документації (а.с. 16).

Дефектним актом №2024/2429 щодо визначення можливості виконання ремонту побутового лічильника, заводський номер 8007372, показник 252,0, виробник ДП завод «Новатор», визнано вказаний лічильник непридатним до подальшої експлуатації та ремонту (а.с.17).

За рішенням комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ, оформленого протоколом засідання від 15.08.2024 року, вирішено: задовольнити акт про порушення від 30.07.2024 року №КМ662 по об`єкту споживача ОСОБА_1 , особовий рахунок НОМЕР_1 , за адресою АДРЕСА_1 ; затверджено акт-розрахунок необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 30.01.2024 року по 29.07.2024 року в сумі 20986,17 грн.; підготувати рахунок на оплату необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу (а.с.18-19).

За правилами п.1 глави 3 розділу ХI Кодексу ГРС, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Відповідно до акту-розрахунку від 15.08.2024 року розмір необлікованого об`єму спожитого газу склав 2828,33 м.куб., вартість якого становить 20986,17 грн (а.с. 20, 20 на звороті).

На засіданні комісії ОСОБА_1 була відсутня, вказане рішення та акт-розрахунок до нього їй було направлено супровідним листом (а.с.22 на звороті, 25,).

На виконання вимог Кодексу газорозподільних систем Хмельницька філія ТОВ «Газорозподільчі мережі України» направило відповідачці письмову претензію про погашення заборгованості по оплаті донарахованого об`єму природного газу, яка відповідачкою не виконана (а.с. 23 на звороті).

Згідно п. 3 ч. 2 ст.13 Закону України «Про ринок природного газу»споживач зобов`язаний не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

Суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є: несанкціонований відбір природного газу; використання приладів обліку природного газу, не повірених або не атестованих в установленому порядку; несанкціоноване втручання в роботу газової інфраструктури (частина 1, пункти 2, 5, 7 частини 2 ст. 29 Закону України «Про ринок природного газу»).

Відносини між суб`єктами ринку природного газу та оператором газорозподільних систем регулюються нормами Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року №2494(даліКодексу).

Відповідно до п.7 глави 9 розділу Х Кодексу, у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижче наведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб;2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу;4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору;5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;6) наявність несанкціонованого газопроводу;7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.

При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом.

Відповідно до висновків експертизи проводяться відповідні подальші заходи, передбачені цим Кодексом.

Пунктом 4 глави 1 розділу І Кодексу визначено, що несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газувтручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Експертизою, результати якої не спростовано, було підтверджено несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу.

Главою 2 розділу ХІ Кодексу передбачено, що до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать:1) наявність несанкціонованого газопроводу;2) несанкціоноване відновлення газоспоживання;3)несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу);4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання;5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку);6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Таким чином, несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника є порушенням (несанкціонованим відбором природного газу з ГРМ), внаслідок якого споживачу здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу.

Нарахування збитків, пов`язаних з несанкціонованим втручанням, відповідно до п. 1 глави 3 розділу ХІ «Кодексу газорозподільних систем» є правомірним, оскільки за результатами експертизи лічильника газу підтверджено факт несанкціонованого втручання в роботу газового лічильника.

Пунктом 8 глави 9 розділу Х Кодексу визначено, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Згідно із ч. 1 ст. 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Відповідно до розрахунку не облікованих об`ємів природного газу, вартість необлікованого відповідачкою об`єму та обсягу природного газу за період з 30.01.2024 р. по 29.07.2024 р. складає: 20986,17 грн.

Суд погоджується із вказаним розрахунком зробленим позивачем.

Відповідно дост. 526 ЦК Українизобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цьогоКодексу, інших актів цивільного законодавства.

Верховним Судом у постанові від 18.11.2021 року в справі № 903/160/21 зроблено висновок про те, що сама можливість викривлення даних обліку, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.

Споживач природного газу несе відповідальність за збереження і цілісність вузла обліку природного газу навіть у тому разі, якщо несанкціоновані заходи, здійснені не споживачем, а іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу. (Близький за змістом висновок, викладений Верховним Судом в постановах від 02.07.2019 року в справі № 904/2741/18, від 18.05.2021 року в справі № 902/417/20, від 11.08.2021 року в справі № 927/89/18).

Із досліджених судом доказів встановлено, що відповідачка не оскаржувала дій та рішень представників позивача, зокрема, рішення комісії з розгляду актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок або зміна режиму нарахування об`ємів природного газу ТОВ «Газорозподільчі мережі України», акту-розрахунку необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості споживачу.

Враховуючи те, що відповідачкою було порушено вимоги Кодексу ГРС та умови типового договору розподілу природного газу, на об`єкті розташованому за адресою: селище Нова Ушиця, вул. Ветеринарна, 3, вартість необлікованого об`єму природного газу розрахована згідно із нормами діючого законодавства, то суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача про стягнення вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу є законними та обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі.

Враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку про задоволення позову та стягнення з відповідачки вартості нарахованого не облікованого об`єму та обсягу природного газу, що дорівнює 20986,17 грн.

Відповідно до розрахунку вартості робіт, пов`язаних з проведенням експертизи, їх загальна вартість склала 2116,20 грн.

Суд приходить до висновку, що внаслідок несанкціонованого втручання в роботу газового лічильника, що призвело до викривлення даних обліку природного газу, позивачу ТОВ «Газорозподільчі мережі України» було завдано збитків у вигляді суми необлікованого об`єму природного газу та вартості робіт по експертизі лічильника, а отже вартість витрат, пов`язаних з проведенням експертизи лічильника газу у розмірі 2116,20 грн. підлягає стягненню з відповідачки на підставі п.8 гл.9 розділу Х Кодексу ГРС.

У зв`язку з тим, що позовні вимоги задоволено у повному обсязі, суд відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України, з відповідачки на користь Хмельницької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» стягує судовий збір у розмірі в сумі 2422, 40 грн.

Керуючись ст.ст.81, 141, 258, 264, 265, 280, 281 ЦПК України, суд,

у х в а л и в:

Позов Хмельницької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» до ОСОБА_1 про стягнення вартості не облікованого об`єму природного газу - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» в особі Хмельницької філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» (код ЄДРПОУ 45346590; р/р НОМЕР_2 ) 20986 (двадцять тисяч дев`ятсот вісімдесят шість) гривень 17 копійок вартості необлікованого об`єму природного газу.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» в особі Хмельницької філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» (кодЄДРПОУ 45346590;р/р НОМЕР_2 )витрати,пов`язані зекспертизою лічильникагазу врозмірі 2116(двітисячі стошістнадцять)гривень 20копійок тасудовий збір в розмірі2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів із дня його проголошення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» в особі Хмельницької філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України», місцезнаходження: м.Хмельницький, пр. Миру, 41, код ЄДРПОУ - 45346590.

Відповідачка: ОСОБА_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_3 .

Суддя О. І. Яцина

СудНовоушицький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123816051
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —680/705/24

Рішення від 17.12.2024

Цивільне

Новоушицький районний суд Хмельницької області

Яцина О. І.

Ухвала від 25.11.2024

Цивільне

Новоушицький районний суд Хмельницької області

Яцина О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні