Рішення
від 16.12.2024 по справі 904/4340/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.12.2024м. ДніпроСправа № 904/4340/24За позовом: Акціонерного товариства "Укртрансгаз", м. Київ

до Комунального підприємства "Дніпровські міські теплові мережі" Дніпровської міської ради, м. Дніпро

про стягнення 1 500 193,69грн

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Секретар судового засідання Янкіна Г.Д.

Представники:

Від позивача: Вагнер Д.В., адвокат, довіреність від 26.08.2024 № 1-4033

Від відповідача: не з`явився

С У Т Ь С П О Р У:

Акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом про стягнення з Комунального підприємства "Дніпровські міські теплові мережі" Дніпровської міської ради заборгованості у розмірі 1 500 193,69грн, з яких:

- основний борг у розмірі 1 271 872,70грн;

- 3 % річних у розмірі 56 002,03грн;

- інфляційні втрати у розмірі 172 318,96грн.

В обґрунтування позовних вимог АТ "Укртрансгаз" посилається на те, що до 31.12.2019 здійснювало функції оператора газотранспортної системи, а відповідач у жовтні-листопаді 2016 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи позивача без поданих постачальником (Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України") номінацій загальним об`ємом 334,633 тис. м3. На підставі частини другої статті 8 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" (далі - Закон №1730-VIII) у відповідача виник обов`язок упродовж 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних без номінацій на споживання обсягів природного газу.

Такі дії є порушенням приписів статті 1 розділу 3 глави І Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2493 (далі - Кодекс ГТС). З урахуванням вимог частини другої статті 8 Закону України №1730-VIII у редакції Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" (далі - Закон №1639-IX) такі обставини є підставою для виникнення у КП "Дніпровські міські теплові мережі" Дніпровської міської ради обов`язку оплатити позивачу вартість спожитого природного газу в строки, визначені законом.

Відповідач відзиву на позов не надав.

Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.10.2024 справу №904/4340/24 передано на розгляд судді Євстигнеєвої Н.М.

Ухвалою суду від 07.10.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 04.11.2024. З 04.11.2024 підготовче засідання відкладено до 26.11.2024.

Ухвалою суду від 26.11.2024 судом закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду на 16.12.2024.

Відповідач (його представник) у судове засідання не з`явився.

Ухвали суду про відкриття провадження у справі від 07.10.2024, про відкладення підготовчого засідання від 04.11.2024 та про закриття провадження у справі від 26.11.2024 направлялись на адресу відповідача: вул. Січових Стрільців, будинок 28, м. Дніпро, 49029. Згідно довідки Укрпошти форми 20, ухвали повернулись на адресу суду з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Судом досліджені наявні в матеріалах справи докази.

У судовому засіданні 16.12.2024 проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи представників сторін, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

На підставі ліцензії Серія АЕ № 194511 від 11.03.2013 Акціонерне товариство "Укртрансгаз" до 31.12.2019 був оператором газотранспортної системи та суб`єктом господарювання, який здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (а.с.15).

Комунальне підприємство "Дніпровські міські теплові мережі" Дніпровської міської ради (далі КП "Дніпровські МТМ", Відповідач) є споживачем - юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі також Споживач) (п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу").

Відповідно до Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого Постановами Кабінету Міністрів України № 758 від 01.10.2015, № 187 від 22.03.2017, № 867 від 19.10.2018, Відповідач використовує природний газ для потреб побутових споживачів та релігійних організацій (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) за цінами, на умовах та у порядку, що визначені пунктами 9 і 10 цього Положення.

Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17", від 04.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року", від 03.10.2018 № 717-р "Деякі питання опалювального сезону 2018/19 року" покладено на НАК "Нафтогаз України" обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/18, 2018/19 безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах, у тому числі, КП "Дніпровські МТМ".

Таким чином, КП "Дніпровські МТМ" є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року" на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та постачальників природного газу до початку опалювального сезону 2016/17 року (далі - опалювальний сезон) покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 № 357 "Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії".

Зі змісту наведеної норми вбачається, що обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону покладено на постачальників природного газу та Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України".

Аналогічний висновок про обов`язок Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" видати номінації відповідно до вказаного Розпорядження також викладено у постановах Верховного Суду від 14.05.2018 у справі № 926/680/17, від 21.03.2018 у справі № 911/656/17, від 04.04.2018 у справі № 904/5094/17, від 15.03.2018 у справі № 922/345/17.

Відповідно до ст. 1 Кодексу газотранспортної системи номінація - попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування Оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу

При цьому, відповідно до п. 1 глави 1 розділу ХІ Кодексу ГТС, замовники послуг транспортування зобов`язані подати Оператору ГТС номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу.

Відповідно до п. 4 гл. 1 розділу I Кодексу газорозподільних систем алокація - визначення фактичного обсягу (об`єму) природного газу по об`єкту споживача за певний розрахунковий період. Аналогічно до п. 5 гл. 1 розділу I Кодексу газотранспортної системи, алокація - підтвердження поділу за певний розрахунковий період фактичного обсягу (об`єму) природного газу, поданого для транспортування в точку входу або відібраного з точки виходу, між замовниками послуги транспортування, у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів), що здійснюється відповідно до вимог розділу ХІІ цього Кодексу.

Визначення об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу (алокації) по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору (Пункт 1 глави 3 розділу IX Кодексу ГРС).

Відповідно до пункт 5 глави 3 розділу IX Кодексу ГРС визначено, що на підставі звіту споживача (дистанційних даних) про спожиті об`єми природного газу, визначені комерційними вузлами обліку, або на підставі зміненого режиму нарахування по об`єкту споживача Оператор ГРМ забезпечує:

1) визначення загального об`єму споживання (розподілу, постачання) природного газу (алокація) по об`єкту споживача за розрахунковий період з урахуванням передбачених цим Кодексом (договором розподілу природного газу) регламентних процедур щодо визначення об`ємів споживання (розподілу, постачання) природного газу (алокація);

4) передавання даних Оператору ГТС про фактичний об`єм та розподілу та споживання природного газу по об`єкту споживача у порядку, визначеному Кодексом ГТС (підтвердження алокації).

Визначений Оператором ГРМ фактичний об`єм та обсяг розподілу та споживання (постачання) природного газу по об`єкту споживача (алокація) за підсумками розрахункового періоду (календарного місяця) передається Оператору ГТС у встановленому Кодексом ГТС порядку для включення в місячний баланс природного газу по ГТС і є підставою для їх використання у взаємовідносинах між суб`єктами ринку природного газу, у тому числі для взаєморозрахунків між споживачем та його постачальником (пункт 6 глави 3 розділу IX Кодексу ГРС).

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17" ПАТ "НАК "Нафтогаз України" та КП "Дніпровські МТМ" уклали договори постачання природного газу:

№ 4819/1617-ТЕ-4 від 19.10.2016, № 1810/1617-БО-4 від 27.10.2016, № 4785/1617-РО-4 від 12.10.2016 (лист НАК "Нафтогаз України" № 14/6-485-24 від 01.07.2024, а.с. 22-40).

За умовами цих договорів ПАТ "НАК "Нафтогаз України" є постачальником природного газу та взяло на себе обов`язок поставити споживачеві (КП "Дніпровські МТМ") протягом періоду з жовтня по грудень 2016 року природний газ, а споживач зобов`язався оплатити його вартість.

Упродовж вказаного періоду КП "Дніпровські МТМ" споживало природний газ, про що свідчать такі акти приймання-передачі природного газу:

відповідно до договору № 1810/1617-БО-4 від 27.10.2016:

акт приймання-передачі від 31.10.2016 за жовтень 2016 року в обсязі 170,591 тис. м3 на суму 1 211059,63грн (а.с.67);

акт приймання-передачі від 30.11.2016 за листопад 2016 року в обсязі 277,635 тис. м3 на суму 2271831,68грн (а.с.67);

відповідно до договору № 4785/1617-РО-4 від 12.10.2016:

акт приймання-передачі від 30.11.2016 за листопад 2016 року в обсязі 1,233 тис. м3 на суму 3656,09грн (а.с.68);

відповідно до договору № 4819/1617-ТЕ-4 від 19.10.2016:

акт приймання-передачі від 31.10.2016 за жовтень 2016 року в обсязі 632,850 тис. м3 на суму 3 753 053,64грн (а.с.68);

акт приймання-передачі від 30.11.2016 за листопад 2016 року в обсязі 1421,174 тис. м3 на суму 8428130,29грн (а.с.69).

За результатом опрацювання поданих номінацій, Позивачем встановлено відсутність поданих номінацій АТ "НАК "Нафтогаз України", у спірні періоди у вказаних обсягах для КП "Дніпровські МТМ".

Договір на транспортування природного газу магістральними трубопроводами між позивачем та відповідачем не укладався.

Разом з тим, Позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 112,413 тис. м. куб за жовтень 2016 року та 222,220 тис. м. куб. за листопад 2016 року через ГРМ ПАТ "Дніпрогаз", на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для Відповідача. Загальний обсяг відбору у вказані періоди складає 334,633 тис. куб. метрів.

Вказані обсяги відбору Відповідачем природного газу підтверджуються:

1) Реєстром реалізації природного газу за наведеними вище прямими договорами НАК "Нафтогаз України" теплопостачальними підприємствами у жовтні та листопаді 2016 року.

За жовтень 2016 року, за даним реєстром, підтверджено споживання відповідачем природного газу у загальному обсязі 803,441 тис. м. куб.

За листопад 2016 року, за даним реєстром, підтверджено споживання відповідачем природного газу у загальному обсязі 1 700,042 тис. м. куб.

2) Актами приймання-передачі природного газу від 31.10.2016 на обсяг 170,591 тис. м. куб. та 632,850 тис. м. куб. відповідно. Загалом 803,441 тис. м. куб.

Актами приймання-передачі природного газу від 30.11.2016 на обсяг 1 421,174 тис. м. куб., 277,635 тис.м.куб. та 1,233 тис.м.куб. Загалом 1 700,042 тис. м. куб.

3) Реєстром обсягів газу, що були використані споживачами по договорах з НАК "Нафтогаз України" за жовтень 2016 року, складеним за результатом алокації оператором з розподілу природного газу АТ "Дніпрогаз". Згідно з яким, обсяг спожитого природного газу у жовтні 2016 року складає - 914,854 тис. м. куб.

Реєстром обсягів газу, що були використані споживачами по договорах з НАК "Нафтогаз України" за листопад 2016 року, складеним за результатом алокації оператором з розподілу природного газу АТ "Дніпрогаз". Згідно з яким, обсяг спожитого природного газу у листопаді 2016 року складає 1 922,262 тис. м. куб.

За розрахунком позивача обсяги природного газу визначені як різниця між обсягами фактично спожитого природного газу на підставі алокацій/звітів операторів газорозподільних систем та обсягами поставленого/придбаного природного газу на підставі договорів купівлі-продажу/постачання природного газу та актів приймання-передачі природного газу за відповідний період споживання, та складають:

- за жовтень 2016 року: 914,854 тис. м. куб. (обсяг фактично спожитого природного газу) мінус 803,441 тис. м. куб. (обсяг поставленого природного газу, який підтверджений актами приймання-передачі) = 111,413 тис. м. куб.;

- за листопад 2016 року: 1 922,262 тис. м. куб.(обсяг фактично спожитого природного газу) мінус 1 700,042 тис. м. куб. (обсяг поставленого природного газу, який підтверджений актами приймання-передачі) = 222,220 тис. м. куб.

У зв`язку з наведеним позивач просить стягнути з відповідача компенсацію вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за жовтень, листопад 2016 року у сумі 1 271 872,70грн.

Предметом дослідження у справі є встановлення обставин щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення вартості відібраного з газотранспортної системи природного газу без поданих постачальником номінацій та 3% річних і інфляційних втрат, нарахованих у зв`язку з простроченням відповідачем своїх грошових зобов`язань.

Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється Кодексом газотранспортної системи, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 №2496, а також положеннями Закону України "Про ринок природного газу", ЦК України та ГК України.

Регламентом функціонування газотранспортної системи України є Кодекс ГТС, який визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

У статті 5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС визначено, що номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу- відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

Відповідно до статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій. Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.

Згідно з пунктом 9 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з газотранспортної системи; замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи та які відбираються з неї.

Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (пункт 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГТС).

Наведені вище положення Кодексу ГТС дають підстави дійти висновку, що укладання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах газотранспортної системи.

Судом встановлено, що у визначені позивачем спірні періоди та до 31.12.2019 АТ "Укртрансгаз" виконувало функції оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Частиною першою статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" визначено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання.

Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" прийнято постанови від 01.10.2015 №758, від 22.03.2017 №187 та від 19.10.2018 №867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі - Положення). Указані постанови зобов`язували ПАТ "НАК "Нафтогаз України" постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів, у тому числі і виробнику - КП "Дніпровські МТМ".

З метою забезпечення сталого функціонування ринку природного газу, було прийнято Закон України від 14.07.2021 № 1639-IX "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" (далі Закон України № 1639), який набрав чинності 29.08.2021.

Законом України № 1639 внесено зміни, в тому числі, до Закону України від 03.11.2016 № 1730-VІІІ "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" (далі Закон України №1730-VIII, який набрав чинності 30.11.2016), зокрема, шляхом викладення статті 2 в новій редакції та доповнено статтю 8 частиною другою.

Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України № 1730, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води (далі підприємства ПЕК), які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником газу номінацій та у яких відсутні підписані акти приймання-передачі природного газу з постачальником щодо таких обсягів, зобов`язані, незалежно від включення до реєстру, укладення договору реструктуризації та підписання акту звіряння взаєморозрахунків, протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати (оплатити) особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість:

- відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України "Про ринок природного газу", чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів;

- послуг транспортування відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами, встановленими постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, чинними протягом періоду таких відборів.

Різниця між вартістю природного газу за ціною компенсації, що визначена частиною другою цієї статті, та фактичною вартістю природного газу, яку відображено в бухгалтерському обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, у відповідні періоди відбору природного газу без поданих номінацій, підлягає списанню в обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно.

Таким чином, ч. 2. ст. 8 Закону України № 1730, держава встановила імперативне нормативне регулювання правовідносин, щодо врегулювання заборгованості підприємства ПЕК перед Оператором ГТС, які протягом періоду з 1 грудня 2015 по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без подання номінацій та визначила, що вартість вказаних обсягів природного газу компенсується Оператору ГТС.

Як зазначено в п.8.20 постанови Верховного Суду від 04.05.2023 у справі № 914/1940/22 необхідними та визначальними умовами для застосування положень статті 8 цього Закону є:

1) учасниками процедури врегулювання заборгованості мають бути - підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно;

2) заборгованість складається з вартості об`ємів природного газу, відбір якого відбувався без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів;

3) період заборгованості - відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015-31.12.2019;

4) строк оплати настав з 01.10.2021.

Матеріалами справи підтверджується, що відбір природного газу відповідачем відбувся без поданих постачальником газу (ПАТ "НАК "Нафтогаз України") номінацій та за відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів у період з жовтня 2016 року по листопад 2016 року.

Тож, розрахунок вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначених періодах у загальному розмірі 334,633 тис.м3 позивачем здійснено за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів, які були чинні протягом періоду таких відборів; між сторонами відсутні суперечності стосовно того, що відповідачем здійснювався такий відбір природного газу без поданих та підтверджених номінацій у спірний період у вказаному об`ємі; відсутні докази оплати відповідачем вартості відібраного без номінацій природного газу ані на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України", ані на користь АТ "Укртрансгаз".

Відповідно до положень ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно з ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 3 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ЦК України основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 173 ГК України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.

Положення ст. 526 ЦК України передбачають, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Аналогічні положення відтворені в абз. 1 ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України (далі - ГК України), відповідно до якого суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

В силу вимог Закону України № 1730 у Відповідача виникло зобов`язання компенсувати Позивачу вартість відібраних в період жовтня, листопада 2016 без номінацій обсягів природного газу.

З урахуванням приписів ст. 8 Закону № 1730 про те, що компенсація Позивачу має бути здійснена Відповідачем за цінами реалізації природного газу, чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів, то при розрахунку загального розміру заборгованості Позивачем враховано обсяги споживання природного газу, використані Відповідачем для виробництва теплової енергії для різних категорій споживачів, що визначені самим Відповідачем в договорах постачання природного газу та в актах приймання-передачі природного газу, а також враховано ціни для виробників теплової енергії по категоріям споживачів, які діяли протягом періоду відборів природного газу без номінацій.

У зв`язку з зазначеним, за розрахунком Позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначеному періоді у загальному розмірі 334,633 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів загалом складає 2 616 424,19 грн, яку Відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити Позивачу.

Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.11.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 36 339,22 гривень.

З урахуванням наведеного, строк оплати вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період з 01.10.2021 по 30.08.2024 включно є таким, що настав.

За вказаний період Відповідач зобов`язаний був сплати 1 271 872,70 гривень. Однак, в порушення наведених положень законодавства не здійснив оплату вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу на користь Позивача, чим допустив прострочення виконання зобов`язання. Доводи наведені позивачем в позовній заяві щодо наявності заборгованості відповідач не спростував

У зв`язку з викладеним, господарський суд дійшов висновку про задоволення вимоги позивача та стягнення з відповідача 1 271 872,70 гривень компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період з 01.10.2021 по 30.08.2024.

Наслідки прострочення грошового зобов`язання, коли боржник повинен сплатити грошові кошти, але неправомірно не сплачує їх, також врегульовані нормами статті 625 Цивільного кодексу України.

Згідно з частиною другою статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Заявлені позивачем до стягнення 3% річних в сумі 56002,03грн та втрати від інфляції в сумі 172318,96грн розраховані позивачем за загальний період з 01.11.2021 по 01.09.2024.

Перевіркою наданого позивачем розрахунку 3% річних та інфляційних втрат судом помилок не виявлено.

За таких обставин є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню вимоги позивача про стягнення на його користь з відповідача 1 500 193,69грн, з яких: основний борг у розмірі 1 271 872,70грн, 3 % річних у розмірі 56 002,03грн, інфляційні втрати у розмірі 172 318,96грн.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у сумі 18002,32грн (1 500 193,69грн х1,5%х0,8) покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Комунального підприємства "Дніпровські міські теплові мережі" Дніпровської міської ради про стягнення 1 500 193,69грн задовольнити.

Стягнути з Комунального підприємства "Дніпровські міські теплові мережі" Дніпровської міської ради (ідентифікаційний код 32082770; вул. Січових Стрільців, будинок 28, м. Дніпро, 49029) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (ідентифікаційний код 30019801; Кловський узвіз, 9/1, м. Київ, 01021) 1 271 872,70 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за жовтень, листопад 2016 року, три проценти річних від простроченої суми у розмірі 56 002,03 грн, інфляційні втрати в сумі 172 318,96 грн та витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у сумі 18002,32грн, видати наказ.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 17.12.2024

Суддя Н.М. Євстигнеєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123817270
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/4340/24

Рішення від 16.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 26.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні