Рішення
від 13.12.2024 по справі 905/738/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

13.12.2024 Справа №905/738/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Кучерявої О.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу №905/738/24

за позовом Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго», м. Дружківка, Донецька область

до відповідача Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області, м.Краматорськ, Донецька обл.,

про стягнення 73 718,44 гривень

без виклику представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» через підсистему «Електронний суд» звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області про стягнення заборгованості за теплову енергію в розмірі 73 718,44 гривень.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на невиконання відповідачем зобов`язання за договором № 319 від 09.02.2022 щодо оплати за отриману теплову енергію. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.05.2024 для розгляду даної справи визначено суддю Кучеряву О.О.

Ухвалою суду від 21.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/738/24, яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання). Встановлено строк сторонам для подання заяв по суті справи, доказів.

Згідно зі спільним розпорядженням голови та керівника апарату Господарського суду Донецької області від 25.05.2023 № 6-р, з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду, продовжено особливий режим роботи суду в умовах воєнного стану з урахуванням Рішення зборів суддів від 13.06.2022 №1, а саме: суддям та працівникам апарату суду виконання посадових обов`язків в змішаному режимі, учасникам судових засідань рекомендовано утримуватись від відвідування приміщення суду, свої процесуальні права та обов`язки реалізовувати з використанням альтернативних способів подачі документів та участі в судових засіданнях.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року № 1137 затверджено Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг. Згідно із п. 3 Загальної частини Положення Портал Дія призначений для реалізації права кожного на доступ до електронних послуг та інформації про адміністративні та інші публічні послуги, звернення до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (у тому числі відповідно до Закону України «Про звернення громадян»), отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, яка необхідна для надання послуг, а також для проведення моніторингу та оцінки якості послуг у випадках, визначених цим Положенням.

Відповідно до ч. 5 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Згідно з частиною одинадцятою статті 242 ГПК України, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Ухвала суду від 21.05.2024 про відкриття провадження у справі була доставлена до електронних кабінетів позивача та відповідача в підсистемі «Електронний суд» 26.05.2024 про що свідчить наявні в матеріалах справи довідки про доставлення документа до електронного кабінету.

06.06.2024 через підсистему «Електронний суд» відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, за змістом якого заперечив щодо заявлених позовних вимог, просив суд відмовити в їх задоволенні, зокрема з наступних підстав: позивачем не надавався відповідачу акт приймання - передачі теплової енергії за лютий 2022 року, також вказаний акт не додано до позовної заяви; внаслідок ненадання акту відповідач не міг виконати своє грошове зобов`язання з оплати поставленої теплової енергії у лютому 2022 року; нарахування позивачем заборгованості за грудень 2022 року є безпідставним та не підтвердженим первинними документами, адже будівля відповідача до системи теплопостачання на опалювальний сезон 2022-2023 роки підключена не була, відповідний акт про підключення нежитлового приміщення до мережі теплопостачання між сторонами не складався; так, в травні 2022 року в результаті обстрілу з боку держави агресора будівля за адресою: м. Слов`янськ, вул. Банківська, б.70 зазнала ушкоджень та стала не придатна для використання за призначенням, а актом від 20.10.2022 року комісією встановлено пошкодження радіаторів центрального опалення та їх непридатності для використання під час опалювального сезону 2022-2023 років; відповідач повідомляв позивача листом від 12.08.2022 року № 01/01-683, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області повністю переведено на дистанційну роботу, будівля за адресою м. Слов`янськ, вул. Банківська, б.70, не використовується та відсутня можливість здійснити підготовку систем опалення до опалювального сезону 2022-2023 років.

17.06.2024 через підсистему «Електронний суд» позивач надав до суду відповідь на відзив на позовну заяву, за змістом якого заперечив проти доводів відповідача викладених у відзиві, зокрема зазначивши, що: акти приймання передавання теплової енергії та рахунки за

лютий 2022 року долучені до матеріалів позовної заяви та спрямовувались поштовим відправленням на адресу Відповідача та Відповідачем отримано відповідні документи 28.02.2024 року; акт приймання-передавання теплової енергії за грудень 2022 року не містить нарахування саме за грудень 2022 року, натомість в ньому наявні лише донарахування за минулий опалювальний період 2021-2022 року.

26.06.2024 через підсистему «Електронний суд» відповідач надав до суду додаткові пояснення на відзив, за змістом яких заперечив щодо доводів позивача, викладених у відповіді на відзив, зазначивши, що акти приймання-передавання теплової енергії не отримував внаслідок переведення підприємства з 01.03.2022 року на дистанційний режим роботи, також вказані акти не надходили і електронною поштою. Крім того, акти приймання-передавання надані позивачем не можуть бути використані в якості доказів, через відсутність на них підпису і печатки Споживача. Відповідач заперечив проти твердження Позивача щодо збільшення площі орендуємого приміщення, внаслідок чого донарахування вартості поставленої теплової енергії в акті за грудень 2022 вважає неправомірним. Одночасно Відповідач вважає здійснення оплати видатків 2021 року, що полягає в донарахуванні за листопад-грудень 2021 року порушенням бюджетного законодавства.

03.07.2024 через підсистему «Електронний суд» позивач надав до суду додаткові пояснення, за змістом яких заперечив щодо доводів відповідача викладених у додаткові пояснення на відзив, зокрема наступним чином: акти приймання-передавання теплової енергії з відповідними рахунками направлялися відповідачу електронною поштою на адресу з якої від нього надходили документи, зокрема, лист про укладення договору на 2022 рік, договір оренди та інші; позивачем правомірно здійснено донарахування вартості поставленої теплової енергії у зв`язку із збільшенням орендованої площі споживача. Окремо позивач навів хронологічний порядок укладення договорів закупівлі теплової енергії, відповідно до якого: у 2021 році між позивачем та відповідачем укладено договір №319 від 15.04.2021 на площу 241,40 м.кв.; також у 2021 році між позивачем та Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області укладено договір №56 від 14.01.2021 на площу 93,5 кв.м.; 11.10.2021 було розірвано договір оренди з Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області; в січні 2022 року відповідач звернувся до позивача з пропозицією укласти договір на 2022 рік, одночасно надаючи договір оренди на площу 398,3 м.кв., де в строку дії договору оренди зазначено, що умови договору поширюються на відносини між ними, що виникли до укладання договору оренди, а саме з 11.10.2021р.

Інших заяв, клопотань та доказів до суду сторонами не надано.

Таким чином, всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції по суті позовних вимог та судом дотримано, під час розгляду справи, обумовлені чинним ГПК України процесуальні строки для звернення із заявами по суті справи та іншими заявами з процесуальних питань.

Положеннями частини 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що матеріали справи містять достатньо доказів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Рішення складено 13.12.2024 у зв`язку із веденням на території України воєнного стану та об`єктивною неможливістю розгляду справи у строк, встановлений ст.248 ГПК України, з урахуванням роботи суду в умовах воєнного стану.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,

В С Т А Н О В И В

27.01.2022 Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області звернулося до Відокремленого підрозділу Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Центр продажу послуг та клієнтського обслуговування» із пропозицією укладення договору про закупівлю теплової енергії на 2022 рік для орендуємих приміщень, розташованих за адресою м. Слов?янськ, вул. Банківська, буд.70 загальною площею 398,3 м.кв.

09.02.2022 між Обласним комунальним підприємством «Донецьктеплокомуненерго» (далі - Теплопостачальна організація, позивач, ОКП «ДТКЕ») та Управлінням соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області (далі - споживач, відповідач, Управління) укладено договір про закупівлю теплової енергії за державні кошти №319 (далі - Договір), відповідно до п.п.1.1.-1.2 якого Теплопостачальна організація зобов`язується постачати Споживачеві теплову енергію в потрібних йому обсягах, а Споживач - прийняти і оплатити одержану теплову енергію за встановленими тарифами (цінами) у терміни, передбачені цим договором. Найменування товару: ДК 021:2015 09320000-8 Пара, гаряча вода та пов`язана продукція.

Пунктом 6.1 договору передбачено, що теплова енергія постачається споживачу в обсягах згідно з додатком 1 до цього договору на потреби опалення.

Згідно із п.п.7.2.2 договору, споживач зобов`язаний виконувати умови та порядок оплати спожитої теплової енергії в обсягах і в терміні, які передбачені договором.

Відповідно до п.4.1 договору, облік споживання теплової енергії проводиться:

- Споживачам, що мають прилади обліку - за приладами обліку згідно з вимогами Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», та іншими нормативно-правовими актами які регулюють такий облік;

- Споживачам, що не мають прилади обліку - обсяг споживання теплової енергії визначається за нормою споживання, встановленою органом місцевого самоврядування, що підлягає щомісячному коригуванню виконавцем послуги за фактичною кількістю годин постачання теплової енергії та фактичною середньомісячною температурою зовнішнього повітря.

Ціна договору погоджена Сторонами у розділі 3 Договору, відповідно до п.3.1. Якого тарифи на 01.01.2022 р. встановлені Розпорядженням Голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 27.10.2021р. №1083/5-21 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для всіх категорій споживачів обласному комунальному підприємству «Донецьктеплокомуненерго» (далі - Розпорядження № 1083/5-21) та складають:

- на теплову енергію для споживачів без індивідуальних теплових пунктів (без врахування витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 2 540,13 грн. за 1 Гкал (без ПДВ);

- на теплову енергію для споживачів без індивідуальних типових пунктів (з врахуванням витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 3 484,32 грн. за 1 Гкал (без ПДВ).

З 5 січня 2022 р. з урахуванням змін до Розпорядження № 1083/5-21 передбаченими Розпорядженням Голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23.12.2021р № 1309/5-21 тарифи на теплову енергію для бюджетних установ та релігійних організацій складають:

- без індивідуальних теплових пунктів (без врахування витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) - 3 246,35 грн. за 1 Гкал (без ПДВ);

- на теплову енергію для споживачів без індивідуальних типових пунктів (з врахуванням витрат на встановлення вузлів комерційного обліку) -4 088,80 грн. за 1 Гкал (без ПДВ).

У разі зміни регульованої ціни (тарифу) і нормативів, що застосовуються в договорі, оплата відбувається за діючими на день оплати цінами (тарифами) та здійснення такої оплати не буде вважатися зміною істотних умов договору, у разі, якщо сума визначена у договорі не змінюється.

Розділом 5 договору визначено порядок розрахунків.

Відповідно до п.5.1 договору, розрахунки за теплову енергію проводяться виключно в грошовій формі.

Розрахунковим періодом є календарний місяць (п.5.2 договору).

Згідно положень п.5.3 договору, розрахунки проводяться шляхом попередньої оплати, яка здійснюється на підставі пред`явленого Теплопостачальною організацією рахунку, у розмірі вартості теплової енергії, передбаченої на розрахунковий період. Строк надання Теплопостачальною організацією рахунку на попередню оплату до 5-го числа розрахункового місяця. Споживач сплачує рахунок на попередню оплату до 10-го числа розрахункового місяця.

У пункті 5.4 договору сторони погодили, що наприкінці розрахункового місяця Теплопостачальна організація підтверджує використання коштів, як попередньої оплати, остаточним рахунком та актом приймання - передачі теплової енергії. Якщо вартість фактично використаної теплової енергії вище суми попередньої оплати, це перевищення окремо оплачується у період з 25-го по 30 (31) число розрахункового місяця; Якщо вартість фактично теплової енергії нижче суми попередньої оплати, залишок (сальдо) розрахунків визначається як попередня оплата на наступний розрахунковий період.

Відповідно до п.5.5 договору у раз неможливості здійснювати попередню оплату на підставі Постанови КМУ № 1198 від 2.12.2020р. розрахунки за спожиту теплову енергію проводяться на підставі рахунку та акту приймання - передачі теплової енергії в розмірі її вартості визначеної згідно показників приладу обліку (згідно Додатку №1 у разі його відсутності) кількості теплової енергії.

Споживач виконує звірку розрахунків за спожиту теплову енергію з підписанням акту звірки щомісяця (п. 5.6 договору).

У платіжному дорученні споживач повинен вказувати номер договору, дату його підписання, призначення платежу (п. 5.7 договору).

Цей договір набирає чинності з моменту підписання та діє до 31.12.2022р. Згідно ч.3 ст. 631 ЦКУ, умови цього договору поширюються на правовідносини, що виникли між сторонами з 01.01.2022 року (п.12.1 договору).

Відповідно до п.12.3 договору, він припиняє свою дію у частині поставки теплової енергії, зокрема, у випадку закінчення терміну, на який він був укладений.

Додатком №1 до договору №319 від 09.02.2022 визначено планові обсяги постачання теплової енергії па потреби опалення споживачу.

Додатком №3 до договору №319 від 09.02.2022 сторонами погоджено умови припинення подачі теплової енергії, відповідно до якого Теплопостачальна організація припиняє постачання теплової енергії споживачу, зокрема, в разі: письмового звернення споживача про припинення теплопостачання (у разі наявності технічної можливості) (п.1.1), неготовності споживача до опалювального сезону (відсутність акту готовності до опалювального сезону) (п.1.5).

Додатком №1 до договору №319 від 09.02.2022 сторонами погоджено реєстр Споживачів теплової енергії, відповідно до якого адресою споживача визначено м.Слов?янськ, вул.Банківська, буд.70 (опалювальна площа - 398,30 кв.м).

Договір з додатками підписані та скріплені печатками сторін без зауважень та заперечень.

Згідно з актом про підключення нежитлового приміщення до мережі (системи) теплопостачання (у зв`язку із початком опалювального сезону) від 01.11.2021 підключення нежитлового приміщення до мережі (системи) теплопостачання за адресою: м.Слов?янськ, вул.Банківська, буд.70 проведено 01.11.2021. Причина підключення - початок опалювального сезону 2021-2022р.р.

До матеріалів справи позивачем також додані копії розпорядчих документів щодо встановлення та застосування відповідних тарифів на теплову енергію в спірні опалювальні періоди, а саме: копію розпорядження Донецької обласної військово-цивільної адміністрації Донецької обласної державної адміністрації №1083/5-21 від 27.10.2021 з розпорядженням №1309/5-21 від 23.12.2021 про внесення змін до означеного акту.

На виконання умов договору позивачем здійснювалось постачання теплової енергії відповідачу в опалювальний період лютого 2022 року, на підтвердження чого до позовної заяви додано: акт приймання-передачі теплової енергії №222_319 за лютий 2022 року обсягом 5,348l45 Гкал на суму 25 339,74 гривень; рахунок №222_319 за лютий 2022 року обсягом 5,348l45 Гкал, що включає нарахування опалення за період з 01.02.2022 по 28.02.2022 та перерахунок опалення за період з 01.01.2022 по 31.01.2022 на загальну суму 25 339,14 гривень.

Крім того, матеріали справи містять акт приймання-передачі теплової енергії №1222_319 за грудень 2022 року на суму 48 378,50 гривень та рахунок №1222_319 за грудень 2022 року, що включає доплату за опалення внаслідок доданої площі за договором №56 за період з 01.11.2021 по 30.04.2022 на загальну суму 48 378,50 гривень.

Суд зазначає, що в матеріалах справи наявна додаткова інформація до службової записки № 2 21 від l9.02.2024 складена Відокремленого підрозділу Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Центр продажу послуг та клієнтського обслуговування» щодо нарахувань та перерахунку по договору № 319, відповідно до якої, при укладанні договору про закупівлю теплової енергії на 2022 рік з Управлінням соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області встановлений факт збільшення орендної площі приміщення Управління з жовтня 2021. На підставі п.12.1 п.12 укладеного договору, та зважаючи на повномасштабне вторгнення, евакуацію підприємства, коригування за період листопад 2021 - квітень 2022 проведені ОКП «ДТКЕ» лише в грудні 2022.

ОКП «ДТКЕ» складено акти звірки взаємних розрахунків до договору № 319, відповідно до яких в Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області наявна заборгованість перед постачальником: станом на 01.01.2022 - 0,20 гривень; станом на 01.01.2023 - 73 718,44 гривень; станом на 01.01.2024 - 73 718,44 гривень. Вказані акти підписані та скріплені печаткою підприємства тільки зі сторони ОКП «ДТКЕ».

Акти приймання-передачі теплової енергії за лютий 2022, грудень 2022 з відповідними рахунками, а також акти звірки взаємних розрахунків станом на 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 направлені Постачальником Споживачу 14.02.2024 засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта» листом з описом вкладення №5220402745680 на адресу бул.Машинобудiвникiв, 37, м.Краматорськ, Донецька область, 84313». Відповідно до інформації відстеження поштового відправлення вручене отримувачу 28.02.2024.

Окрім того, ОКП «ДТКЕ» складено акт звірки взаємних розрахунків від 17.01.2023 до договору №319 відповідно до якого в Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області наявна заборгованість перед Постачальником станом на 01.01.2023 - 73 718,44 гривень. Вказаний акт звірки направлений електронною поштою 18.01.2023 на електронну адресу onkokram@gmail.com. ОКП «ДТКЕ» звернулося до Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області з листом від 02.05.2022 за змістом якого просило погасити наявну заборгованість в розмірі 31 716,98 гривень. Вказаний лист направлений електронною поштою 02.05.2022 на електронну адресу .

ОКП «ДТКЕ» звернулося до Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області з листом №81 від 06.09.2023 за змістом якого просило погасити наявну заборгованість в розмірі 73 7l8,44 гривень. Вказаний лист направлений електронною поштою 07.09.2023 на електронну адресу .

ОКП «ДТКЕ» звернулося до Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області з претензією №189 від 13.02.2024 за змістом якої просило погасити наявну заборгованість в розмірі 73 7l8,44 гривень протягом 15 календарних днiв з моменту отримання даної претензії.

Доказів сплати Відповідачем наявної заборгованості матеріали справи не містять.

У зв`язку з неналежним виконанням відповідачем обов`язків за договором про закупівлю теплової енергії за державні кошти №319 від 09.02.2022 в частині здійснення оплати за поставлену теплову енергію, позивач звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області про стягнення заборгованості за поставлену теплову енергію.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню частково, враховуючи наступне.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Як зазначено в ст. 174 Господарського кодексу України, господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, із господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із продажем електричної енергії, здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про теплопостачання», Законом України «Про житлово-комунальні послуги» і безпосередньо договором.

Відповідно до ч.1 ст.714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Згідно з ч.1 ст.275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.

Відповідно до ч. 4 ст. 19 Закону України «Про теплопостачання» Теплогенеруюча організація має право постачати вироблену теплову енергію безпосередньо споживачу згідно з договором купівлі-продажу та ч. 1 ст. 25 цього Закону теплопостачальна організація має право укладати договори купівлі-продажу теплової енергії із споживачами.

Позивач є теплогенеруючою та теплопостачальною організацією в розумінні статті 1 Закону України «Про теплопостачання» № 2633-IV від 02.06.2005р., як суб`єкт господарської діяльності, який має у користуванні теплогенеруюче обладнання та постачає споживачам теплову енергію.

З матеріалів справи вбачається, що між сторонами укладено договір про закупівлю теплової енергії за державні кошти №319 від 09.02.2022, який станом на теперішній час є припиненим у частині поставки теплової енергії, внаслідок закінчення терміну, на який він був укладений (п.п.12.1., 12.3. Договору).

Відносини між суб`єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з постачання теплової енергії (далі - виконавець), та індивідуальним і колективним споживачем (далі - споживач), який отримує або має намір отримати послугу з постачання теплової енергії (далі - послуга), та визначають вимоги до якості послуги, одиниці вимірювання обсягу спожитої споживачем теплової енергії, порядок оплати регулюють Правила надання послуги з постачання теплової енергії, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 №1022), яка діє станом на дату виникнення заборгованості.

Відповідно до акту ВО «Слов?янськтепломережа» ОКП «ДТКЕ» від 01.11.2021 про підключення нежитлового приміщення до мережі (системи) теплопостачання (у зв`язку із початком опалювального сезону), проведено підключення 01.11.2021 нежитлового приміщення до мережі (системи) теплопостачання за адресою: вул.Банківська, буд.70, внаслідок початку опалювального сезону 2021-2022р.р.

З огляду на зазначене, позивачем здійснювалось постачання теплової енергії до об`єкту відповідача у спірний період, що підтверджується вказаним документом.

Згідно зі ст. 20 Закону України «Про теплопостачання» тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб`єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими. Тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії затверджуються органами місцевого самоврядування, крім теплової енергії, що виробляється суб`єктами господарювання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні та поновлювані джерела енергії, на підставі розрахунків, виконаних теплогенеруючими, теплотранспортуючими та теплопостачальними організаціями за методиками, розробленими центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання.

Нарахування за послугу з постачання теплової енергії здійснювалися згідно встановленого приладу обліку теплової енергії за тарифами, затвердженими органом місцевого самоврядування відповідно до поданих розрахунків.

До матеріалів справи позивачем додані копії розпорядчих документів щодо встановлення та застосування відповідних тарифів на теплову енергію в спірні опалювальні періоди, а саме: копію розпорядження Донецької обласної військово-цивільної адміністрації Донецької обласної державної адміністрації №1083/5-21 від 27.10.2021 з розпорядженням №1309/5-21 від 23.12.2021 про внесення змін до означеного акту.

Згідно із наданим позивачем рахунком та актом приймання-передачі теплової енергії за лютий 2022 року, загальна вартість поставленої теплової енергії відповідачу у вказаному періоді складає 25 339,74 гривень. Відповідач у відзиві на позовну заяву не заперечує щодо об`єму та вартості поставленої теплової енергії, відображеної позивачем у рахунку та акті приймання-передачі теплової енергії за лютий 2022 року.

Одночасно в акті приймання-передачі теплової енергії за грудень 2022 року відображені нараховані Постачальником доплати за опалення за попередні періоди на загальну суму 48 378,50 гривень. Виставлений Позивачем рахунок до вказаного акту конкретизує періоди нарахування таких доплат, а саме з 01.11.2021 по 30.04.2022 із зазначенням причини перерахунку - збільшення площі за договором №56.

Судом встановлено, що спірне приміщення за адресою: м.Слов?янськ, вул.Юних Комунарів, буд.70 (наразі - м.Слов?янськ, вул.Банківська, буд.70) площею 241,4 кв.м передано відповідачу в оперативне управління строком на 10 років рішенням Слов?янської районної ради Донецької області від 29.02.2007 №5/8-148 «Про передачу в оперативне управління об`єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ Слов`янського району».

Надалі, договором оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить комунальній власності від 18.01.2022 №9 Краматорською районною радою передано в оренду Управлінню соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області нежитлову будівлю розташовану за адресою: м.Слов?янськ, вул.Юних Комунарів, буд.70 площею 398,30 кв.м. Одночасно у п.12.1(3) Договору оренди Сторони погодили, що умови Договору поширюються на правовідносини, що виникли до його укладання, а саме з 11.10.2021 року.

Таким чином, з 11.10.2021 року, Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області є орендарем нежитлової будівлі розташованої за адресою: м.Слов?янськ, вул.Юних Комунарів, буд.70 площею 398,30 кв.м., що більше первісно переданої в оперативне управління.

Одночасно, суд зазначає, що посилання Відповідача висловлені у додаткових поясненнях на відзив щодо відсутності факту збільшення орендованої площі приміщення у період з листопада 2021 по квітень 2022 відповідають матеріалам справи, однак таке збільшення, як вже встановлено судом, відбулося у жовтні 2021 року, відтак у листопаді 2021 Відповідач вже користувався збільшеною площею орендованого приміщення.

Суд враховує додаткову інформацію до службової записки № 2 21 від 19.02.2024 складеної Відокремленим підрозділом Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Центр продажу послуг та клієнтського обслуговування» щодо нарахувань та перерахунку по договору № 319, відповідно до якої, постачальник не був вчасно повідомлений про збільшення площі орендованого приміщення Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області з 11.10.2021 року, у зв`язку з чим нарахування за поставлену теплову енергію здійснювалось попередньому орендарю. Зважаючи на повномасштабне вторгнення, евакуацію підприємства, коригування за період листопад 2021 - квітень 2022 проведені ОКП «ДТКЕ» лише в грудні 2022.

Суд дійшов висновку, що фактично акт приймання-передачi теплової енергії за грудень 2022 року не містить даних про поставлення позивачем відповідачу теплової енергії, внаслідок чого суд відхиляє посилання відповідача висловлені у відзиві на позовну заяву щодо безпідставності нарахування позивачем заборгованості за грудень 2022 року з урахуванням не підключення будівлі до системи теплопостачання на опалювальній сезон 2022-2023 роки.

Щодо заперечень відповідача про використання актів приймання-передавання наданих до позовної заяви в якості доказів, через відсутність на них підпису і печатки Споживача, суд зазначає, що положеннями п.5.3. Договору Сторони погодили порядок розрахунків - шляхом попередньої оплати у розмірі вартості теплової енергії, передбаченої на розрахунковий період. Одночасно у Додатку №1 до Договору №319 від 09.02.2022 Сторонами погоджено планові обсяги постачання теплової енергії па потреби опалення Споживачу за кожний місяць, а у п.3.1. Договору вартість теплової енергії за 1 Гкал. Відтак, Відповідач на момент укладення договору був обізнаний як про плановий обсяг теплової енергії, так і про її вартість, яку він повинен сплатити шляхом попередньої оплати. Окремо суд зазначає, що відповідачем під час розгляду справи не висловлено заперечень щодо об`єму та вартості донарахованої теплової енергії, відображеної у акті за грудень 2022 року та не надано контррозрахунок заявленої позивачем заборгованості. Також матеріали справи не містять письмових заперечень направлених Управлінням соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області Обласному комунальному підприємству «Донецьктеплокомуненерго» щодо змісту акту приймання-передачі теплової енергії за грудень 2022 року після його отримання засобами поштового зв`язку.

Таким чином, загальна вартість поставленої позивачем на виконання умов договору №319 від 09.02.2022 відповідачу теплової енергії за актами приймання-передачi теплової енергії за лютий 2022 року та січень 2022 року становить 73 718,24 грн.

Статтями 11, 509 Цивільного кодексу України, передбачено, що договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань), які мають виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до вказівок закону, договору.

Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено обов`язковість договору для виконання сторонами.

Відповідно до ст. ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, відшкодування збитків, сплата неустойки (ст. 611 Цивільного кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідач докази погашення вказаної суми заборгованості не надав, обсяги використаної теплової енергії не спростував.

Статтею 191 Закону України «Про теплопостачання» передбачено, що оплата споживачем теплової енергії шляхом перерахування коштів на рахунок із спеціальним режимом використання є обов`язковою умовою договору на постачання теплової енергії, укладеного між теплопостачальною організацією та споживачем теплової енергії.

Споживач здійснює оплату спожитої послуги щомісяця в порядку та строки, визначені договором (п.36 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 ).

Таким чином, обов`язок щодо оплати послуги з постачання теплової енергії виникає у споживача в силу закону та здійснюється відповідно до умов укладеного договору.

Відповідно до п.5.3 договору, розрахунки проводяться шляхом попередньої оплати, яка здійснюється на підставі пред`явленого Теплопостачальною організацією рахунку, у розмірі вартості теплової енергії, передбаченої на розрахунковий період. Строк надання Теплопостачальною організацією рахунку на попередню оплату до 5-го числа розрахункового місяця. Споживач сплачує рахунок на попередню оплату до 10-го числа розрахункового місяця.

Пунктом 5.4 договору передбачено, що наприкінці розрахункового місяця Теплопостачальна організація підтверджує використання коштів, як попередньої оплати, остаточним рахунком та актом приймання - передачі теплової енергії. Якщо вартість фактично використаної теплової енергії вище суми попередньої оплати, це перевищення окремо оплачується у період з 25-го по 30 (31) число розрахункового місяця; Якщо вартість фактично теплової енергії нижче суми попередньої оплати, залишок (сальдо) розрахунків визначається як попередня оплата на наступний розрахунковий період.

У разі неможливості здійснювати попередню оплату на підставі Постанови КМУ № 1198 від 2.12.2020 розрахунки за спожиту теплову енергію проводяться на підставі рахунку та акту приймання - передачі теплової енергії в розмірі її вартості визначеної згідно показників приладу обліку (згідно Додатку №1 у разі його відсутності) кількості теплової енергії (п.5.5 договору).

В порушення вказаних вище вимог законодавства та договору, відповідач взяті зобов`язання щодо здійснення своєчасної оплати за використану теплову енергію позивачу не виконав.

Одночасно суд відхиляє доводи відповідача, що здійснення оплати видатків 2021 року, яка полягає в донарахуванні за листопад-грудень 2021 року є порушенням бюджетного законодавства з наступних підстав.

Згідно із ст.511 Цивільного кодексу України зобов`язання не може створювати обов`язку для третьої особи.

Навіть у випадку покладення виконання обов`язку боржником на іншу особу, відповідно з вимогами ч.2 ст.528 Цивільного кодексу України, відповідальним за виконання зобов`язання залишається боржник, а не така особа.

Зі змісту договору №27/2020 від 02.03.2020 вбачається, що останній містить умову, відповідно до якої виконання зобов`язання з оплати коштів за виконані роботи пов`язано з фактом наявності відповідних бюджетних призначень на рахунках.

Як встановлено судом, умовами договору, викладеними у розділі 5 Договору Сторони дійшли згоди, що розрахунки за поставлену теплову енергію здійснюються Споживачем.

Та обставина, що кошти сплачуються в межах наданих Відповідачу субвенцій, не свідчить про перекладення обов`язку по оплаті на іншу особу.

Наявність чи відсутність фінансування Відповідача не залежить від волі та дій Позивача, що порушує його право на отримання коштів за надані послуги за вказаним вище договором.

Правовий висновок про те, що сама собою відсутність бюджетних коштів не є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання викладено в постанові ВСУ від 22.03.2017 у справі №3-77гс17, у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.03.2018 у справах №925/246/17, №925/974/17, від 07.11.2019 у справі № 916/1345/18, а також у постановах ВП ВС від 10.04.2018 у справі №12-46гс18, від 17.04.2018 у справі №911/4249/16.

Таким чином, відсутність коштів не є законною підставою для звільнення від виконання договірного зобов`язання, відтак заборгованість Відповідача перед Позивачем в розмірі 73 718,24 гривень, підлягає стягненню.

Окремо суд зазначає, що згідно розрахунку заборгованості доданої до позовної заяви, позивачем до загальної суми заборгованості включено заборгованість у розмірі 0,20 грн, яка обліковувалась за відповідачем станом на 01.01.2022 року (вхідне сальдо).

Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що вказана заборгованість у розмірі 0,20 гривень не входить до вартості поставленої теплової енергії, відображеної позивачем в актах приймання-передачі теплової енергії за лютий 2022 року, січень 2022 року та рахунках до них.

Означена заборгованість у розмірі 0,20 гривень обліковується за споживачем станом на 01.01.2022, що вбачається з актів звірки взаємних розрахунків до договору №319 станом на 01.01.2022 та 01.01.2023. Дослідивши вказані акти звірки взаємних розрахунків суд встановив, що вони підписані та скріплені печаткою підприємства лише зі сторони ОКП «ДТКЕ», натомість зі сторони Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області такі акти не підписані. Відтак, суд не приймає вказані документи в якості доказів наявності заборгованості відповідача перед позивачем у розмірі 0,20 гривень станом на 01.01.2022.

Інших доказів на підтвердження наявності у відповідача означеної заборгованості Позивач до суду не надав.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Враховуючи факт не надання позивачем доказів наявності у відповідача заборгованості перед ним у розмірі 0,20 гривень станом на 01.01.2022, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог у цій частині у зв`язку з недоведеністю.

Згідно з п.2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» до Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області про стягнення 73 718,44 гривень задовольнити частково.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області (84313, Донецька область, м. Краматорськ, б.Машинобудівників, будинок 37; код ЄДРПОУ 44120358) на користь Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» (84207, Донецька область, м.Дружківка, вул. Космонавтів, будинок 39, код ЄДРПОУ 03337119) борг у сумі 73 718,24 гривень, судовий збір у розмірі 2 422,39 гривень.

В решті позовних вимог відмовити.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Східного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного рішення

Повне рішення складено та підписано 13.12.2024.

Суддя О.О. Кучерява

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення13.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123817434
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —905/738/24

Судовий наказ від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кучерява Оксана Олександрівна

Рішення від 13.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кучерява Оксана Олександрівна

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кучерява Оксана Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні