Рішення
від 03.12.2024 по справі 909/719/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.12.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/719/24Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Скапровської І. М.

Секретар судового засідання Куцанюк Й. С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні

за участю представника позивача: Дудяка Р. А.,

представника відповідача: Тарнавської І. Я.,

представників третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Департаменту комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради, Комунального підприємства "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради - Устінського А. В.; Тріщ Р. З.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

справу за позовом: ТОВ "Торговий сервіс", вул. Сельських, буд. 10, м. Львів, Львівська обл., 79057,

до відповідача: Івано-Франківської міської ради, вул. М. Грушевського, буд. 21, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл., 76004,

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Департаменту комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради, Комунального підприємства "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради, про визнання продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, договору оренди нежитлових приміщень та стягнення судових витрат,

встановив, що ТОВ "Торговий сервіс" звернулося до суду з позовом до Івано-Франківської міської ради про визнання продовженим договору оренди нежитлових приміщень № ДО-3493 від 23.01.2012 року, укладений між Івано-Франківською міською радою, як орендодавцем, та ТОВ "Торговий сервіс", як орендарем, на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану та стягнення судових витрат.

В обґрунтування позову товариство вказало на те, що відповідач, всупереч Постанові Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022 " Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану", якою передбачено те, що Договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період дії воєнного стану, вважаються продовженим на період його дії та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування, без належного повідомлення у строки (за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди) та порядку передбаченого чинним законодавством, що регулює орендні правовідносини державного та комунального майна, припинив 02.12.2022, дію спірного договору, строк, якого завершувався 31.12.2022 (тобто у період дії воєнного стану).

При цьому позивач вказав на те, що отримав лист - повідомлення про намір третьої особи не продовжувати спірний договір 06.12.2022, що підтверджується результатами відстеження поштового відправлення номер 7601405270586; лист КП "Муніципальні ринки Івано-Франківської міської ради" відправлено 29.11.2022, тобто, за відсутності доказів в підтвердження наявності у підприємства статусу балансоутримувача майна, що є предметом спірного договору, та за наявності порушення порядку реалізації права на відмову від продовження договору оренди у період воєнного часу. Виключення про можливість не продовження договірних правовідносин (державного та комунального майна) також обумовлена постановою КМУ №364, зокрема, за умови повідомлення балансоутримувача, з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, направленого за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди, орендодавцю та орендарю про не продовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону № 157-IX, тобто умов, які не були дотримані відповідачем, і, як наслідок, не могли бути передумовами для припинення договірних відносин.

В підтвердження вимог товариство надало суду копії: наказу № 05-К/2022 від 26.01.2022, скріншот відстеження поштового відправлення № 7601405270586, листа директора КП "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради про не продовження договору оренди № ДО-3493 від 23.01.2012 з доказами направлення, інвентарну картку обліку основних засобів, наказу від 29.01.2022, виписки з ЄДРЮОФОП щодо ТОВ "Торговий сервіс", договору оренди нежитлових приміщень № ДО-3493 від 23.01.2012, витягу з Державного реєстру правочинів, рішення № 213-31 від 02.12.2022.

За наслідками розгляду позову, суд відкрив провадження у справі та призначив підготовче засідання на 29.08.2024.

На стадії підготовчого провадження суд залучив третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Департамент комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради, Комунальне підприємство "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради, про що занесено запис до протоколу судового засідання.

Відповідач, щодо позову заперечив, вказав на п. 6.5.4 спірного договору, яким визначено, що договір оренди не підлягає продовженню у випадку необхідності використання приміщень для потреб територіальної громади міста, відповідно, в силу вимог ЦК і ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а, за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання, - згідно з вимогами, що у певних умовах звичайно ставляться.

Рішення від 02.12.2022 року №213-31 про відмову в продовженні та припиненні з 31.12.2022 договору оренди №ДО-3493 від 23.01.2012р., прийнято в зв`язку з необхідністю використання об`єкта оренди для власних потреб балансоутримувача - КП «Муніципальні ринки» Івано-Франківської міської ради, у відповідності до п.5 постанови Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022р. «Про особливості оренди державного та комунального майна в період воєнного стану», якою передбачено право не продовжувати договори оренди державного та комунального майна, договори, строк дії яких завершується у період дії воєнного стану, за умови, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавцю та орендарю про не продовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону.

КП «Муніципальні ринки» Івано-Франківської міської ради, як балансоутримувач предмету спірного договору, листом (вх.№3991/01-15/18 від 30.11.2022р.) повідомило орендодавця та орендаря про не продовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону, а саме у зв`язку з тим, що об`єкт оренди необхідний для власних потреб балансоутримувача з метою виконання статутних завдань підприємства, зокрема організації торгівлі сільськогосподарською продукцією, продовольчими, непродовольчими товарами тощо, оскільки, в підприємства відсутні інші приміщення, які можна використати під зазначені цілі. Отже, балансоутримувач, в межах строків передбачених законодавством, повідомив орендаря про не продовження договору оренди за 30 календарних днів до дати закінчення договору, що підтверджується копією квитанції про поштове відправлення, опису вкладення у цінний лист та даних про відстеження поштових відправлень з офіційного сайту ПАТ «Укрпошта» (https://www.ukrposhta.ua/ua/ekspres).

Треті особи які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, надали письмові пояснення, підтримали позицію відповідача та вказали на безпідставність, як вимог позивача, так і його тверджень про відсутність доказів в підтвердження статусу балансоутримувача майна, що є предметом спірного договору, оскільки речове право господарського відання на вищевказане майно зареєстровано 22.11.2022 за КП "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради.

Крім того, відповідач вказав на те, що заява орендодавця про припинення договору оренди за закінченням строку договору є одностороннім правочином, який відображає волевиявлення орендодавця у спірних правовідносинах, що не потребує узгодження з орендарем в силу прямої норми закону, і є підставою для припинення відповідних зобов`язальних правовідносин. Повідомлення балансоутримувачем орендаря про припинення договору є юридично значимою дією, яка засвідчує наявність такого волевиявлення та забезпечує своєчасну обізнаність з ним іншої сторони, є передумовою для настання обумовлених таким одностороннім правочином наслідків також для іншої особи за правилами абзацу 3 частини третьої статті 202 ЦК України. Чинне законодавство не містить спеціальних вказівок щодо того, коли орендар вважається повідомленим чи способів такого повідомлення.

Рішення міської ради від 02.12.2022 про припинення спірного договору було предметом спору у справі 909/1066/22, за наслідками якого суд відмовив у позові і позивач, на стадії апеляційного провадження, відмовився від позову, його відмова прийнята судом, провадження у справі закрито.

Суд, за наслідками підготовчого засідання, закрив підготовче провадження і призначив розгляд справи по суті.

В судовому засіданні сторони підтримали викладені позиції.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників, суд вважає, що позов слід задоволити.

При цьому суд врахував наступне.

Як встановлено з матеріалів справи, спір у справі між сторонами виник з приводу визнання продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, договору оренди нежитлових приміщень, строк дії якого завершився у період дії воєнного стану.

Тобто, спірні правовідносини виникли між сторонами з договору оренди, який за своєю правовою природою є договором найму (оренди).

ЦК України, ГК України встановлені загальні положення про найм (оренду), а особливості регулювання майнових правовідносини, які виникають між суб`єктами господарювання і пов`язані з укладенням, виконанням та припиненням договорів оренди (ст. 759,760 ЦКУ та ст. 283 ГКУ).

При цьому співвідношення між нормами ЦК України і законів, які регулюють особливості найму (оренди) окремих видів майна, полягає в тому, що норми цих законів тією чи іншою мірою встановлюють правовий механізм реалізації відповідної норми ЦК України або передбачають додаткові умови її реалізації, або виключають застосування норм ЦК України, якщо це прямо передбачено ними чи випливає з їхнього змісту (Рішення Конституційного Суду України від 10.12.2009 у справі N 1-46/2009).

Об`єктом оренди, спірного договору є нежитлові приміщення площею 14 167,72 кв.м. розташовані в цоколі та на першому поверсі будівлі критого ринку за адресою: Івано-Франківськ, вул. Дністровська, 5, тобто майно, яке належить до комунальної власності та закріплене на праві господарського відання за КП "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради, тому, на спірні правовідносини поширюються також положення Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Під час укладення договору оренди (від 23.01.2012), сторони керувалися Законом України від 10.04.92 N 2269-XII "Про оренду державного та комунального майна".

27.12.2019 набрав чинності Закон України від 03.10.2019 N 157-IX "Про оренду державного та комунального майна", який введено в дію 01.02.2020, та відповідно до пункту 2 Перехідних положень якого на правовідносини щодо продовження договору оренди після 01.07.2020 поширюється дія саме цього Закону.

Враховуючи те, що спірний Договір оренди укладено сторонами 23.01.2012 на термін до 31.12.2022, до спірних правовідносин при вирішенні питання продовження договору оренди підлягають застосуванню норми Закону N 157-IX.

Указом Президента України від 24.02.2022 N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України з 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан строком на 30 діб, строк якого в подальшому був неодноразово продовжений Указами Президента України від 14.03.2022 N 133/2022, від 18.04.2022 N 259/2022, від 17.05.2022 N 341/2022, від 12.08.2022 N 573/2022 та від 16.11.2022 N 2738-IX. Зокрема Указом від 16.11.2022 N 2738-IX дію воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 строком на 90 діб, тобто до 19.02.2023.

Отже, закінчення строку спірного Договору оренди (31.12.2022) припало на час дії воєнного стану в Україні.

Водночас, у зв`язку із запровадженням воєнного стану в Україні, Верховною Радою Законом від 01.04.2022 N 2181-IX внесено зміни до Розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N 157-IX та доповнено пунктом 6-1, яким унормовано, що під час дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені цим Законом, зокрема щодо: продовження договору оренди, шляхом запровадження можливості автоматичного продовження договорів оренди, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, на строк до припинення чи скасування та на чотири місяці після припинення чи скасування воєнного стану.

На виконання вказаних законодавчих приписів Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову від 27.05.2022 N 634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану", яка набрала законної сили 01.06.2022.

У пункті 5 Постанови N 634 від 27.05.2022 визначено, що договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавцю та орендарю про не продовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону. Для продовження договору оренди на строк, передбачений цим пунктом, заява орендаря та окреме рішення орендодавця не вимагаються.

У разі коли граничний строк для подання заяви про продовження договору оренди припадає на період воєнного стану, цей строк продовжується на строк дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати його припинення чи скасування (абзац 6 пункту 5 Постанови N 634 від 27.05.2022).

Правовий аналіз наведених нормативних приписів вказаної Постанови дає підстави для висновку, що автоматичне продовження договорів оренди державного та комунального майна, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, починається з 24.02.2022, за таких умов:

- строк дії відповідних договорів завершується у період воєнного стану;

- відсутнє повідомлення балансоутримувача, з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, направленого за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди, орендодавцю та орендарю про не продовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону N 157-IX.

Балансоутримувачі комунального майна - це установи, організації або підприємства, які на праві господарського або оперативного управління отримали, зокрема, споруди, та обліковують його на балансі.

Рішення сесії відповідної ради є підставою для визначення того чи іншого суб`єкта господарювання балансоутримувачем комунального майна.

Комунальні підприємства ведуть облік за тими самими правилами, що і звичайні.

Підприємства мають право самостійно розробляти свої первинні документи, які повинні відповідати вимогам ст. 9 ЗУ "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо)

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку.

Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку.

Реєстри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій (ЗУ "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року № 996-XIV. Стаття 9 Первинні документи та регістри бухгалтерського обліку ).

На підставі даних бухгалтерського обліку підприємства зобов`язані складати фінансову звітність, вимоги до складання якої викладені в ст. 11 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Отже, належними доказами бухгалтерського обліку господарських операцій щодо нежитлових приміщень площею 14 167,72 кв. м розташованих в цоколі та на першому поверсі будівлі критого ринку за адресою Івано-Франківськ, вул. Дністровська , 5, є первинні документи, які повинні відповідати вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Довідки, які подані відповідачем в підтвердження того, що майно взято на баланс 29.11.2022 та наказ від 29.11.2022 про введення в експлуатацію нерухомого майна, не є в розумінні вказаних норм, первинними документами, які підтвердять те, що станом на 13:40 год. 29.11.2022 ( момент направлення повідомлення щодо не продовження договору оренди №ДО-3493 від 23.01.2012 позивачу і відповідачу, як орендодавцю, якому КП "Муніципальні ринки" підзвітне і підконтрольне), КП "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради обліковувало на балансі майно, яке є предметом спірного договору, зокрема нежитлові приміщення в цоколі та на першому поверсі будівлі за адресою м. Івано-Франківськ, вул. Дністровська,5

Витяг та рішення про реєстрацію права господарського відання на майно, підтверджують факт реєстрації речового права суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Контроль за використанням та збереженням майна закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснюється власником майна безпосереднього або через уповноважений орган (ст. 136 ГК України).

З статуту КП "Муніципальні ринки" Івано-Франківської міської ради, затвердженого Івано-Франківською міською радою рішенням №56-4 від 28.01.2021, суд встановив, що засновником підприємства є Івано-Франківська міська рада, якій підприємство підзвітне і підконтрольне, а підпорядковане виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради, управління здійснюється на основі поєднання прав засновника щодо господарського використання свого майна.

Враховуючи викладене, приписи Постанови N 634 від 27.05.2022 та те, що строк дії спірного Договору оренди закінчився 31.12.2022, тобто у період дії воєнного стану; відсутності доказів повідомлення балансоутримувачем, погодженого уповноваженим органом управління, направленого за 30 днів до дати закінчення договору оренди орендодавцю та орендарю про не продовження договору оренди з підстав, визначених ст. 19 Закону N 157-IX, у спірних правовідносинах відсутні передумови для припинення договору оренди під час дії воєнного стану з підстав, визначених у пункті 5 вказаної Постанови, оскільки такий Договір вважається продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, в силу імперативних приписів цієї Постанови, без заяви орендаря та окремого рішення орендодавця.

Заперечення відповідача та третіх осіб, наведені у відзиві, судом не приймається виходячи з викладеного.

Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За наведеного, керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 86, 129, 236-238, 240-241 Господарсько процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов задоволити.

Договір оренди нежитлових приміщень №ДО-3493 від 23.01.2012, укладений між Івано-Франківською міською радою, як орендодавцем, ТОВ "Торговий сервіс", як орендарем, визнати продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану.

Стягнути з Івано-Франківської міської ради (вул. Грушевського, буд.21, м. Івано-Франківськ, 76004 ; код ЄДРПОУ 33644700) на користь ТОВ "Торговий сервіс" (місто Львів, вул. Сельських, буд.10;79057;РНОКПП 2699913393) - 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні сорок копійок)- судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом. Апеляційну скаргу може бути подано до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 17.12.2024.

Суддя І. М. Скапровська

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123817640
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —909/719/24

Ухвала від 26.12.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Рішення від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 28.11.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 29.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 26.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні