Рішення
від 17.12.2024 по справі 922/3665/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" грудня 2024 р.м. ХарківСправа № 922/3665/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Кухар Н.М.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Державного підприємства "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" (вул. Сумська, 25, м. Харків, 61057; код ЄДРПОУ: 38385217) до Державного підприємства "Харківський будинок грамплатівок" (вул. Сумська, 25, м. Харків, 61057; код ЄДРПОУ: 04807811) про стягнення 70698,26 грн без виклику учасників справи

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" (код ЄДРПОУ: 38385217) 15.10.2024 звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Державного підприємства "Харківський будинок грамплатівок" (код ЄДРПОУ: 04807811) про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості по відшкодуванню витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку, в розмірі 70698,26 грн. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач, в порушення умов Договору № 01 від 11.01.20202 про відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку та приписів чинного законодавства, не відшкодував у повному обсязі витрати ДП "ХНАТОБ", пов`язані зі сплатою податку за землю за період листопад-грудень 2023 року та січень-березень 2024 року.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 17.10.2024 позовну заяву Державного підприємства "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" прийнято до розгляду; відкрито провадження у справі № 922/3665/24; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку частини п`ятої статті 252 Господарського процесуального кодексу України.

Вказаною ухвалою відповідачу, згідно з частиною першою статті 251 Господарського процесуального кодексу України, було встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання до суду відзиву на позовну заяву.

Проте, відповідач своїм правом на подання відзиву у справі не скористався.

Копія ухвали про відкриття провадження у справі від 17.10.2024 двічі була надіслана на адресу відповідача, яка відповідає відомостям з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, проте повернута до господарського суду без вручення адресатові за закінченням терміну зберігання.

Відповідно до п. 5 ч. 4 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", місцезнаходження (адреса місця проживання, за якою здійснюється зв`язок з фізичною особою - підприємцем) належить до відомостей про фізичну особу - підприємця, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Як унормовано частиною 1, 2, 4 статті 10 вказаного Закону, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Таким чином, відомості про місцезнаходження відповідача, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, є офіційним та достовірним підтвердженням зазначеної інформації.

Відповідно до ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.

Інформації ж про іншу адресу відповідача у суду немає.

У разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто, повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії. Сам лише факт неотримання кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася в суд у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду, оскільки зумовлений не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу (постанова Верховного Суду від 25 червня 2018 року у справі № 904/9904/17).

Також, відповідно до ч. 6, ст. 6 ГПК України, юридичні особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі, що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку, що не було зроблено відповідачем.

На підставі викладеного, відповідач несе ризики такої своєї поведінки, що цілком залежала від його волі.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач був належним чином повідомлений про розгляд даної справи.

Приймаючи до уваги, що відповідач у строк до 17.12.2024 не подав до суду відзиву на позов, а відтак не скористався наданим йому процесуальним правом, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України.

Згіднозі ст. 248 ГПК України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. Відповідно до ч. 1ст. 252 ГПК України, розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі. Згідно з ч. 2 ст. 252 ГПК України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Суд констатує про те, що ним було дотримано строки розгляду справи.

Відповідно достатті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободвід 04.11.1950, яка ратифікована Україною 17.07.1997, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру. Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 даної Конвенції (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про вчинення усіх необхідних дій для розгляду справи та про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Державне підприємство "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" (надалі - Театр, ДП "ХНАТОБ", позивач у справі) є об`єктом державної власності. Театр належить до сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики України і є закладом культури з національним статусом.

З 1990 року Харківський державний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка, правонаступником якого є позивач, розташований у нежитловій будівлі літ. "А-7", за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 25.

У будівлі театру знаходяться декілька юридичних осіб, у тому числі Державне підприємство "Харківський будинок грамплатівок", (надалі ДП "ХБГ", відповідач у справі), на балансі якого обліковується приміщення, загальною площею 1477 кв.м.

Відповідач перебуває в управлінні Харківської обласної державної (військової) адміністрації (розпорядження Харківської облдержадміністрації від 19.12.2000 № 1168).

23.04.1996 виконкомом Харківської міської Ради народних депутатів надано Харківському державному академічному театру опери та балету ім. М.В. Лисенка у постійне користування 3,4405 гектарів землі за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 25, в межах згідно з планом землекористування, зі змінами, внесеними рішенням ХМР від 22.06.2012р. № 757/12, площею 2,3981 гектарів, про що виданий державний акт на право постійного користування землею за № 76.

На цій земельній ділянці розташована нежитлова будівля літ. "А-7", за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 25, загальною площею 52018,4 кв.м, яка в частині 38669,16 кв.м є державною власністю та обліковується на балансі позивача - ДП "ХНАТОБ", а 13349,24 кв.м будівлі знаходяться в приватній, комунальній чи державній власності інших суб`єктів господарювання (надалі орендарі чи співвласники приміщень).

Позивач сплачує земельний податок за земельну ділянку, яка використовується орендарями чи співвласниками приміщень у будівлі літ. "А-7" по вул. Сумській, 25, м. Харкова, у тому числі і за земельну ділянку, на якій розташовані приміщення відповідача.

11.01.2020 між Державним підприємством "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" та Державним підприємством "Харківський будинок грамплатівок" укладено Договір № 01 про відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку.

Відповідно до пункту 1.1 зазначеного Договору, Балансоутримувач 1 (ДП "ХНАТОБ") сплачує земельний податок за земельну ділянку під будівлею за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 25, що є у користуванні згідно Державного акту на право постійного користування землею (надалі - Будівля), а Балансоутримувач 2 (ДП "ХБГ") відшкодовує витрати, пов`язані зі сплатою податку на землю пропорційно займаній площі в будівлі - 1477 м2 згідно розпоряджень голови Харківської обласної ради та Технічного паспорту на громадський будинок.

Відповідно до підпункту 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 "Обов`язки сторін" Договору, Балансоутримувач 1 зобов`язується здійснювати розрахунок суми відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою податку на землю Балансоутримувачу 2 пропорційно займаній площі в Будівлі - 1477 м2, згідно розпоряджень голови Харківської обласної ради та Технічного паспорту на громадський будинок та надати Балансоутримувачу 2 рахунок на оплату у термін до 10-го (десятого) числа кожного місяця, наступного за розрахунковим.

Згідно з п.п. 2.1.2 п. 2.1 розділу 2 "Обов`язки сторін" Договору, в разі зміни в установленому порядку розміру коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, діючого на момент укладення цього Договору, відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою податку на землю Балансоутримувачем 2 здійснюється за новим розміром з моменту письмового попередження протягом 10-ти (десяти) днів з набрання чинності змін в установленому порядку.

В пункті 4.1 Договору зазначено, що річна сума витрат, пов`язаних зі сплатою податку на землю, що підлягає відшкодуванню Балансоутримувачем 2, визначається на кожний рік у Розрахунку витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку, що є Додатком № 1 до цього Договору, і складає на 2020 рік 27064,56 грн (двадцять сім тисяч шістдесят чотири гривні гривень 56 коп.).

За умовами пункту 4.2 Договору - щомісячна сума витрат, пов`язаних зі сплатою податку на землю, що підлягає відшкодуванню Балансоутримувачем 2, визначається у відповідному Розрахунку витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку, що є Додатком № 1 до цього Договору, і складає у 2020 році 2255,38 грн (дві тисячі двісті п`ятдесят п`ять гривень 38 коп.).

Пунктом 4.3 Договору передбачено, що Балансоутримувач 2 відшкодовує витрати, пов`язані зі сплатою податку на землю пропорційно займаній площі Балансоутримувачу 1 шляхом перерахування щомісячного платежу на розрахунковий рахунок Балансоутримувача 1 на підставі виставленого Балансоутримувачем 1 рахунку на оплату, не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.

Відповідно до пункту 2.2.1 Договору, Балансоутримувач 2 зобов`язується своєчасно та в повному обсязі здійснювати платежі, зазначені у пункті 4.2 цього Договору.

Пунктом 5.1 Договору передбачено, що у випадку порушення своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, визначену цим Договором та чинним законодавством України.

У разі прострочення оплати за цим Договором Балансоутримувач 2 сплачує Балансоутримувачу 1 пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми боргу за кожен день прострочення (пункт 5.2 Договору).

Відповідно до пункту 7.1 Договору, цей Договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками Сторін і діє до 31 грудня 2020 року включно, але в будь-якому випадку до повного виконання зобов`язань Сторонами. У випадку, якщо жодна із Сторін не заявить про розірвання цього Договору за місяць до моменту закінчення строку дії Договору, останній вважається автоматично пролонгованим на тих самих умовах на кожний наступний рік без підписання додаткової угоди.

Відповідно до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України умови цього Договору поширюються на відносини, що виникли між Сторонами з 01 січня 2020 року (пункт 7.2 Договору).

Як свідчать матеріали справи, ДП "ХНАТОБ" належним чином виконані умови Договору та сплачений податок на землю за земельну ділянку, в тому приміщень в будівлі за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 25, які обліковуються на балансі відповідача.

Заборгованості по сплаті земельного податку станом на 01.10.2024 у ДП "ХНАТОБ" немає, про що свідчить витяг з інформаційної системи органів ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами станом на 09.10.2024 - платник податків - ДП ХНАТОБ.

Рішенням 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання № 1284/18 від 28.11.2018 внесені зміни до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання № 542/17 від 22.02.2017, а саме: ставка земельного податку на земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання, становить 1,5 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (п.1.2 додатку 2).

Вказане рішення набрало чинності з 01.01.2019.

Відповідно до Додатку 2 вищевказаного рішення Харківської міської ради, ДП "ХНАТОБ" сплачує з 01.01.2019 земельний податок за вищевказану земельну ділянку за ставкою, що становить 1,5 відсотка від її нормативної грошової оцінки.

За період листопад - грудень 2023 року, січень - березень 25024 року компенсаційні виплати земельного податку по Договору відповідачу встановлювались з урахуванням ставки земельного податку 1,5 та виставлені відповідні рахунки до сплати.

Листом від 06.02.2023 № 01-04/82, надісланим поштою на адресу КП "Харківський будинок грамплатівок", відповідача повідомлено про зміну компенсаційних виплат земельного податку з 01.01.2023, у зв`язку із встановленням коефіцієнта індексу інфляції нормативної грошової оцінки земельних ділянок за 2022 рік, який становить для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення - 1,15, та направлені відповідні розрахунки.

Щомісячна сума витрат відповідача, пов`язаних зі сплатою земельного податку (компенсація), з 01.01.2023 року склала 13717,57 грн, в тому числі ПДВ.

Листом від 23.01.2024 № 01-04/75, надісланим поштою на адресу КП Харківський будинок грамплатівок, відповідача повідомлено про зміну компенсаційних виплат земельного податку з 01.01.2024, у зв`язку із встановленням коефіцієнта індексу інфляції нормативної грошової оцінки земельних ділянок за 2023 рік, який становить для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення 1,051.

Щомісячна сума витрат відповідача, пов`язаних зі сплатою земельного податку (компенсація), з 01.01.2024 склала 14421,04 грн, в тому числі ПДВ.

Відповідно до умов Договору (п.п. 2.1.1 п. 2.1), позивачем надані та відправлені на адресу відповідача рахунки на сплату витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку, що підтверджується квитанціями про поштові відправлення.

Всього відповідачу за період листопад - грудень 2023 року та січень - березень 2024 року нараховано компенсація земельного податку на загальну суму 70698,26 грн.

Натомість, в порушення умов укладеного Договору, ДП "Харківський будинок грамплатівок" не відшкодовані у повному обсязі витрати ДП "ХНАТОБ", пов`язані із сплатою податку за землю, внаслідок чого утворилася заборгованість за період листопад - грудень 2023 року та січень - березень 2024 року з компенсації земельного податку на загальну суму 70698,26 грн, яка не сплачена відповідачем до теперішнього часу.

Крім того, рішенням Господарського суду Харківської області від 13.02.2024 по справі № 922/5036/23 з відповідача стягнуто суму заборгованості на користь позивача по вищевказаному Договору за попередній період січень, лютий, квітень - грудень 2020 року, січень, лютий 2022 року та січень - жовтень 2023 року, в загальній сумі 354164,12 грн. Вказане рішення набрало законної сили.

Нормами частини 1 статті 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів та договору.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п. 14.1.73 статті 14 ПК України, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти та нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Підпунктом 1 пункту 270.1 статті 270 ПК України передбачено, що об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Згідно з п. 269.1 ст. 269 ПК України, платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, які сплачують плату за землю з дні виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу).

Відповідно до п. 286.6 статті 286 ПК України, за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб:

1) у рівних частинах - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділена в натурі, або одній з таких осіб-власників, визначеній за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;

2) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності;

3) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності і поділена в натурі.

За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.

Відповідно до п. 1.5 додатка 2 рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 "Про місцеві податки і збори у місті Харкові", в редакції рішення 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 28.11.2018 № 1284/18, у разі надання в оренду земельних ділянок, окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 1.3 та 1.4, іншим суб`єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 цього додатка від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ.

Додатком 2 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, із змінами (надалі - Порядок № 489), визначені коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф).

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, нормативно грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за відповідною формулою, одним з показників якої є коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - Кф. Зазначений коефіцієнт (Кф) встановлювався на підставі Класифікації видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ), затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548.

Порядок ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, доповнено Додатком 59 "Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок" (у редакції постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" від 28.07.2021 № 821), який застосовує кодифікацію цільового використання земель відмінну від тих, що застосовувалися відповідно до наказу Держкомзему від 23 липня 2010 р. № 548 (далі - Наказ № 548), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010р. за № 1011/18306. Тобто, класифікатор видів цільового призначення земель, затверджений Наказом № 548 припинив свою дію з 11.08.2021. Згідно пункту 4 постанови Кабінетів Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до податку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Тобто здійснення підприємницької діяльності з надання в оренду й експлуатацію власного нерухомого майна відповідає КВЦПЗ - 03.10 та відповідно Кф "2,5".

Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 № 1474/19 затверджена Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018. Відповідно до п. 2 цього рішення нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020.

Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області проведена нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 25, про що виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.03.2020 № 2578/176-20.

ДП "ХНАТОБ" подані до Центральної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДПС у Харківській області уточнюючі податкові декларації з плати земельного податку за 2020 та за 2021 р.р. з урахуванням, в тому числі, коефіцієнтів функціонального використання площ орендарів (приватних власників чи балансоутримувачів) відповідно до видів їх діяльності згідно з Додатком № 1 Порядку № 489.

Таким чином, ДП "ХНАТОБ" сплачує земельний податок за земельну ділянку з урахуванням коефіцієнтів функціонального використання земельної ділянки, у тому числі коефіцієнтів функціонального використання площ орендарів (приватних власників чи балансоутримувачів), а орендарі та балансоутримувачі відшкодовують ДП "ХНАТОБ" сплачений ним земельний податок пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні у розмірах встановлених законодавством.

Аналогічна позиція викладена в індивідуальній податковій консультації Державної податкової служби України від 14.12.2020 № 5173/ІПК/99-00-04-03-03-06 та від 11.01.2023 № 1393/6/99-09-04-08-04-06.

Крім того, 22.06.2021 № 2510/ІПК/99-00-21003-02-06 Державною податковою службою України надана індивідуальна податкова консультація щодо включення до бази оподаткування (компенсації) понесених витрат зі сплати земельного податку.

Податківці висловилися щодо включення до бази оподаткування ПДВ суми відшкодування (компенсації) понесених витрат зі сплати земельного податку.

Оподаткуванню ПДВ підлягають операції з постачання товарів/послуг, що є об`єктом оподаткування ПДВ відповідно до п. 185.1 ПКУ, зокрема, операції з надання майна в оренду.

Отримання суб`єктом господарювання грошових коштів (у тому числі як відшкодування (компенсація) понесених витрат зі сплати земельного податку) не є окремим об`єктом оподаткування ПДВ та може розглядатися як оплата вартості поставлених чи тих, що будуть постачатися у майбутньому, товарів/послуг.

Отже, грошові кошти, які отримуються орендодавцем (крім бюджетної установи) у зв`язку з наданням в оренду майна (у тому числі отримані у вигляді відшкодування (компенсації) понесених витрат зі сплати земельного податку, що може бути передбачено безпосередньо договором оренди чи окремим договором щодо такого відшкодування), за своєю економічною сутністю є оплатою вартості поставлених товарів/послуг (у тому числі послуг з оренди земельних ділянок) та включаються до бази оподаткування ПДВ їх отримувачем.

Відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст.271 Податкового кодексу України, базою оподаткування платою за землю є нормативна грошова оцінка земельних земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Рішенням Харківської міської ради 25 сесія 8 скликання від 30.04.2024 № 564/24 "Про пільги з місцевих податків" внесені зміни до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 "Про місцеві податки і збори у місті Харкові", а саме: "За період з 01 квітня 2024 по 30 червня 2024 встановити ставку земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, на рівні 0 відсотків від їх нормативної грошової оцінки."

А Рішенням Харківської міської ради 29 сесія 8 скликання від 19.08.2024 № 633/24 "Про продовження пільг з місцевих податків" внесені зміни до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 "Про місцеві податки і збори у місті Харкові", а саме: "За період з 01 квітня 2024 по 31грудня 2024 встановити ставку земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, на рівні 0 відсотків від їх нормативної грошової оцінки."

Позивачем за період з 01.04.2024 по 30.09.2024 земельний податок за приміщення відповідача не сплачено. За цей період відповідачу проведено відповідний перерахунок по компенсації земельного податку.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно зі ст. 525 вказаного кодексу, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Стаття 526 ЦК України встановлює, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Приписами статті 530 Цивільного кодексу України передбачено, що, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не виконав зобов`язання у строк, встановлений договором (ст. 612 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Частиною 7 цієї статті передбачено, що одностороння відмова від виконання зобов`язань, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином, не допускаються.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

На підставі наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Державного підприємства "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст. 29, 42, 73, 74, 86, 91, 123, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Державного підприємства "Харківський будинок грамплатівок" (вул. Сумська, 25, м. Харків, 61057; код ЄДРПОУ: 04807811) на користь Державного підприємства "Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка" (вул. Сумська, 25, м. Харків, 61057; код ЄДРПОУ: 38385217) - заборгованість по відшкодуванню витрат, пов`язаних зі сплатою земельного податку, в розмірі 70698,26 грн; витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається відповідно до ст. 256-257 ГПК України.

Повне рішення складено "17" грудня 2024 р.

СуддяН.М. Кухар

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123818779
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —922/3665/24

Рішення від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 17.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні