РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 грудня 2024 р. Справа № 120/10249/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмову провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Могилів - Подільської окружної прокуратури в інтересах держави до Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області, третя особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Сугаківський ліцей Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся керівник Могилів- Подільської окружної прокуратури Вінницької області (далі позивач) до Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області (далі Вендичанська селищна рада Могилів - Подільського району Вінницької області, відповідач) з адміністративним позовом , в якому просив:
-визнати протиправною бездіяльність щодо не вжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області і державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку і будівлю навчального закладу, які розташовані по вул. Незалежності , 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області ;
- зобов`язання вжити заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області і державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку і будівлю навчального закладу, які розташовані по вул. Незалежності , 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що радою не вжито заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та щодо державної реєстрації права комунальної власності на зазначену земельну ділянку і будівлю.
Таку бездіяльність селищної ради керівник окружної прокуратури вважає протиправною, що стало підставою для звернення до суду.
Ухвалою суду від 06.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Сугаківський ліцей Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області.
Ухвала отримана третьою особою 15.08.2024 р., однак письмової позиції стосовно заявлених вимог не надходило.
Письмової позиції щодо заявлених вимог від відповідача не надійшло також, хоча ухвала про відкриття доставлена до електронного кабінету 07.08.2024 р.
Ухвалами від 29.10.2024 р., 18.11.2024 р. витребувано додаткові докази .
04.12.2024 р. надійшли пояснення відповідача, в яких вказав, що позовні вимоги визнає.
11.12.2024 р. надійшли пояснення керівника прокуратури, в яких просив врахувати, що розбіжності в адресі виникли через надану відповідачем інформацію та вірною адресою земельної ділянки і будівлі є вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області. Просив врахувати дану обставину при вирішенні спору.
Ухвалою від 17.12.2024 р. закрито провадження у справі в частині вимог про :
-визнання протиправною бездіяльності щодо не вжиття заходів для державної реєстрації права комунальної власності на будівлю навчального закладу , який розташований по вул.Незалежності, 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області ;
- зобов`язання вжити заходи державної реєстрації права комунальної власності на будівлю навчального закладу , який розташований по вул.Незалежності , 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, суд встановив наступне.
Згідно Статуту Сугаківського ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області, затвердженого в 2021 р., заклад є комунальною власністю Вендичанської селищної ради .
Могилів -Подільською окружною прокуратурою 27.05.2024 р. на адресу Вендичанської селищної ради направлено лист №53-2443 вих-24 про надання інформації стосовно діючих на території громади закладів освіти із зазначенням переліку нерухомого майна , яке перебуває на балансі та у користуванні закладів.
Листом від 03.06.2024 р. за вих. №333/01-13 рада надала відомості щодо закладів освіти і переліку нерухомого майна, серед яких зазначено Сугаківський ліцей Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та що за ним рахується будівля за адресою: вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Також на запит прокурора відділом освіти , культури, молоді і спорту та туризму Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області листом від 14.06.2024 р. повідомлено, що орієнтовний розмір земельної ділянки,яка перебуває у користуванні Сугаківського ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області становить 3 га.
ГУ Держагеокадастру у Вінницькій області листом від 24.06.2024 р. повідомило прокуратуру про відсутність інформації про зареєстроване право власності чи користування на земельну ділянку під Сугаківським ліцеєм Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області, вул. Незалежності, 1 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району.
З метою спонукання відповідача вчинити дії, спрямовані на реєстрацію права власності на приміщення і земельну ділянку навчального закладу, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд керується та виходив із наступного.
Згідно ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 КАС України.
Положеннями статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до частини 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Згідно частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Так, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту. Зокрема, звернення до суду з позовом у цьому випадку здійснено з метою захисту інтересів держави в сфері охорони дитинства, охорони майна територіальної громади, спрямоване на задоволення суспільної потреби дітей у відновленні законності у сфері майнових правовідносин. При цьому, у зв`язку із відсутністю органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом з цього питання, прокурор у цій справі набув статусу позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно із ч. 3 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Положеннями ст. 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Частиною першою статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Згідно з ч. 2 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно із ч. 8 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Враховуючи вищенаведене органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Вендичанської територіальної громади, на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Вендичанська селищна рада.
Як вбачається з матеріалів справи, право комунальної власності на приміщення Сугаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів набуто відповідно до рішення 3 сесії 8 скликання Вендичанської селищної ради від 20.01.2021 №73.
Згідно рішення Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області №604 від 13.07.2021 р. змінено назву закладу Сугаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів на Сугаківський ліцей Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області .
Тут слід вказати, що відповідно до ст. 22 Закону України Про освіту юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.
Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Положеннями ст. 66 Закону України Про освіту визначено, що селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти, а також засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту, до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
За приписами частини 4 статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
За приписами пунктів 6, 81--1 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.
Державна реєстрація прав на земельні ділянки, речові права на які набуто до 1 січня 2013 р., проводиться у порядку, передбаченому статтею 29 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Враховуючи вищенаведені норми законодавства, а також те, що відповідач є органом уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права користування на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Однак відповідач, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не оформив правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області і не здійснив державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована по вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області. Вищевказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
Окремо суд вважає за необхідне вказати на те , що вірною адресою будівлі і земельної ділянки навчального закладу Сугаківського ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області є вул.Незалежності , 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області, що не заперечується й сторонами.
З огляду на вищезазначене, суд доходить висновку, що відповідача належить зобов`язати вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області і здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована по вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення даного позову.
Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи зазначену вище норму та те, що докази про такі судові витрати суду не надано, підстави для їх розподілу відсутні.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області щодо невжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області і не здійснення державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована по вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Зобов`язати Вендичанську селищну раду Могилів - Подільського району Вінницької області вжити заходи до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка передана в користування Сугаківському ліцею Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області та розташована по вул. Незалежності , 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області і здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована по вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Могилів Подільської окружної прокуратури (вул. Покровська, 5, м. Могилів Подільський, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02909909).
Відповідач: Вендичанська селищна рада Могилів - Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, 55, селище Вендичани, Могилів-Подільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 44067111).
Третя особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Сугаківський ліцей Вендичанської селищної ради Могилів - Подільського району Вінницької області (вул. Незалежності, 2 в с. Сугаки, Могилів - Подільського району Вінницької області, код ЄДРПОУ 26000124).
Повний текст рішення сформовано 17.12.2024 р.
СуддяВоробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123825487 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні