Рішення
від 17.12.2024 по справі 260/6639/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

17 грудня 2024 року м. Ужгород№ 260/6639/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Калинич Я.М. розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 20453063) про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Калинич Оксана Іллівна в інтересах ОСОБА_1 звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області яким просить суд: 1. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо незаконного переведення ОСОБА_1 з пенсії державного службовця, відповідно до Закону України «Про державну службу» на пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та анулювання (не зарахування) довідок про заробітну плату №3, №4 від 26.01.2024 року у зв`язку з прийнятою Постанови КМУ №823 від 12.07.2024 року. 2. Скасувати незаконне переведення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області з пенсії державного службовця призначеної відповідно до Закону України «Про державну службу» на пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», анулювання (не зарахування) довідок про заробітну плату №3, №4 від 26.01.2024 року у зв`язку з прийнятою Постановою КМУ №823 від 12.07.2024 року, ОСОБА_1 та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області відновити, поновити з 01.10.2024 року ОСОБА_1 пенсію за віком призначену відповідно до Закону України «Про державну службу» з 29.01.2024 року з урахуванням довідок про заробітну плату №3, №4 від 26.01.2024 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач за її заявою з 29.01.2024 року переведена на пенсію державного службовця відповідно до Закону України «Про державну службу» з урахуванням довідок про заробітну плату №3, №4 від 26.01.2024 року. Так, позивачу від відповідача надійшов лист за №0700-0305-8/58590 від 20.09.2024 року, яким інформувалося негайно звернутися до відділу обслуговування громадян (сервісний центр №8) по питанню перегляду рішення про перерахунок пенсії державного службовця. Повідомлено, що з 01.10.2024 року розмір пенсії буде виплачуватись відповідно до Закону №1058. 08.10.2024 року позивач звернулася до відповідача із заявою про відновлення їй пенсії згідно призначення з 29.01.2024 року Закону України «Про державну службу», вказана постанови КМУ №823 від 12.07.2024 року не може її стосуватися, оскільки така винесена значно пізніше та Закони та інші нормативні правові акти не мають зворотної дії в часі, ст.58 Конституції України. А також є порушенням ст.1 Протоколу Конвенції втручання держави у право мирне володіння майно. В підтвердження надати протокол/розрахунок про призначення пенсії. 11.10.2024 року відповідач повідомляє листом за №34933-4747/Т-02/8-0700/24 та відмовляє у виплаті пенсії державного службовця. Відмова обґрунтована тим, згідно даної Постанови №823 для державних службовців, які працювали в державних органах та звільнилися до 1 січня 2024 року з таких органів, визначення заробітної плати для призначення пенсії державним службовцям здійснюється з урахуванням пункту 4 цього Порядку. А саме, посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на 31 грудня 2023 року, а розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв, але не пізніше 31 грудня 2023 року. Також відповідач зазначив, що довідка, долучена до заяви про перехід на інший вид пенсії від 26.01.2024 року №4 оформлена згідно зразка Постанови правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 року за №1-3, не відповідає чинному законодавству, так як з 12.07.2024 року вступила в дію Постанова №823. З такими діями відповідача позивач не погоджується.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач надав суду відзив на позов, в якому проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначивши, що з метою забезпечення приведення у відповідність розміру пенсії ОСОБА_1 (в частині обчислення заробітної плати) вимогам постанови Кабінету Міністрів України №823, Головне управлінь листом №0700-0305-8/58590 від 20.09.2024 року просило позивачку з`явитися до відділу обслуговування громадян (сервісний центр) №8 по питанню перегляду рішення про перерахунок пенсії на умовах Закону України «Про державну службу», у зв`язку із прийняттям вказаної постанови та повідомило позивачку про необхідність надати довідки про заробітну плату, видані за формами згідно додатку 1, 2, 3 до Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622 (із змінами). Крім того, ОСОБА_1 проінформовано, що з метою недопущення виплати пенсії у завищеному розмір (попередження переплати до отримання відповідних довідок), розмір пенсії з 01.10.2024 буде виплачуватись згідне Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Як слідує з матеріалів електронної пенсійної справи позивачки до заяви про переведення з пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на пенсію за віком - державного службовця відповідно до Закону України «Про державну службу» №889-VIII та ст.37 Закону «Пре державну службу» №3723-ХІІ, було додано довідки про заробітну плату №3, №4 від 26.01.2024. ОСОБА_1 звільнена з посади державного службовця 25.01.2024 року. Таким чином, у відповідності до вимог постанови №823 від 12.07.2024 особам, які працювали на посаду державної служби, класифікацію яких було проведено, і мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах віднесених до категорій посад державних службовців, та які на дату виходу на пенсію не перебувають ш державній службі, розмір виплат, зазначених в абзацах третьому п`ятому пункту 4 цього Порядку, починаючи з 1 січня 2024р. за вибором таких осіб визначається в середньомісячних сумах за період з 1 січня 2024р. до місяця звернення особи або за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше 1 січня 2024р. визначених за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) державної служби у штатному розписі державного органу, встановленою на основі класифікаційного коду, в середніх розмірах, визначених законодавством, таких виплат. Середньомісячна сума зазначених виплат за місяць визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за місяць на фактичну чисельність державних службовців за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі за визначеним класифікаційним кодом. При цьому для осіб, які звернулися за призначенням пенсії у січні 2024p., середньомісячна сума таких виплат визначається з розрахунку виплат за січень 2024р. як за повний місяць. Отже, довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця від 26 січні 2024 №3 та №4, видані за грудень 2023 управлінням державної казначейської служби України у м. Ужгород Закарпатської області не відповідають вимогам п.4.1 постанови КМУ від 12.07.2024 №823. Також звертає увагу, що надбавка за вислугу років у 2024 встановлюється на рівні 2 відсотків від посадового окладу за кожний рік стажу у державній службі та не може перевищувати 30 відсотків посадового окладу, проте у довідці №3 від 26.01.2024 року зазначено 50%, що свідчить про невідповідність довідки.

Отже, відповідач стверджує, що дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області є правомірними та вмотивованими.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши подані сторонами документи та матеріали справи, розглянувши доводи сторін, наведені ними в письмових заявах, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

З 18.09.2023 року позивачу призначено пенсію за віком, відповідно до Закону України Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

З 29.01.2024 року ОСОБА_1 переведена на пенсію державного службовця відповідно до пункту 10 Прикінцевих положень Закону України «Про державну службу» з урахуванням довідок Управління Державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця №3 від 26.01.2024 року та з врахування виплат, зазначених у довідці від 26.01.2024 року №4, виданої Управлінням Державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області.

З метою забезпечення приведення у відповідність розміру пенсії ОСОБА_1 (в частині обчислення заробітної плати) вимогам постанови Кабінету Міністрів України №823 від 12.07.2024 року «Про внесення змін до Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб», Головне управління листом №0700-0305-8/58590 від 20.09.2024 року просило позивачку з`явитися до відділу обслуговування громадян (сервісний центр) №8 по питанню перегляду рішення про перерахунок пенсії на умовах Закону України «Про державну службу», у зв`язку із прийняттям вказаної постанови та повідомило позивачку про необхідність надати довідки про заробітну плату, видані за формами згідно додатку 1, 2, 3 до Порядку призначення пенсій деяких категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622 (із змінами).

Крім того, ОСОБА_1 проінформовано, що розмір пенсії з 01.10.2024 року буде виплачуватись згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

08.10.2024 року позивач звернулася до відповідача із заявою про відновлення їй пенсії згідно з призначенням з 29.01.2024 року Закону України «Про державну службу».

11.10.2024 року відповідач фактично відмовив позивачу у виплаті пенсії державного службовця листом за №34933-4747/Т-02/8-0700/24, зазначивши, що згідно з Постановою №823 для державних службовців, які працювали в державних органах та звільнилися до 1 січня 2024 року з таких органів, визначення заробітної плати для призначення пенсії державним службовцям здійснюється з урахуванням пункту 4 цього Порядку. А саме, посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на 31 грудня 2023 року, а розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв, але не пізніше 31 грудня 2023 року. Довідка, долучена позивачем до заяви про перехід на інший вид пенсії від 26.01.2024 року №4 оформлена згідно зразка Постанови правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 року за №1-3, що на даний момент не відповідає чинному законодавству, так як з 12.07.2024 року вступила в дію Постанова №823. Також відповідач просив надати довідки про заробітну плату вже згідно вказаного додатку 4,5,6 до Порядку.

Вважаючи протиправними такі дії відповідача позивач звернулася із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість дій, рішень відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Згідно з ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, п.4 ч.1 Європейської Соціальної хартії та ч.3 ст.46 Конституції України кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців, визначається Законом України від 10 грудня 2015 року №889-VIII «Про державну службу» (далі Закон №889-VIII), який набрав чинності 01 травня 2016 року.

Відповідно до статті 90 Закону №889-VIII пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно з пунктом 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII втратив чинність Закон України від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ «Про державну службу» (далі - Закон №3723-ХІІ), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.

Частиною першою статті 37 Закону №3723-ХІІ установлено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

З урахуванням приписів пунктів 10 і 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII за наявності в особи станом на 01 травня 2016 року певного стажу держслужби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років стажу держслужби незалежно від того, чи працювала особа станом на 01 травня 2016 року на держслужбі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ, але за певної додаткової умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Водночас для осіб, які мають не менш 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, статтею 37 Закону №3723-ХІІ передбачено додаткові умови для наявності права на призначення пенсії державного службовця: певний вік і страховий стаж.

Відповідно до частини восьмої статті 37 Закон №3723-ХІІ визначення заробітної плати для обчислення пенсій державним службовцям здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 4 Порядку №622 (в редакції, чинній на час звернення ОСОБА_1 про переведення на пенсію державного службовця) установлено, що пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:

- посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);

- розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;

- у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016р., середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016р. на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016р. як за повний місяць;

- матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.

За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.

У пункті 5 Порядку №622 встановлено, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.

В обставинах цієї справи право позивача на призначення пенсії відповідно до Закону №889-VIII сторонами не оспорюється (пенсія на умовах вказаного Закону їй призначена).

Призначення пенсії державного службовця на умовах пунктів 10, 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VІІІ здійснюється за заявою особи, до якої долучаються довідки про заробітну плату.

Пунктом 1 постанови правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року №1-3 (далі - Постанова №1-3) затверджено три форми довідок про заробітну плату для призначення згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-XII: форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.

Таким чином, до заробітку для обчислення пенсії включаються не тільки посадовий оклад, надбавка за ранг та надбавка за вислугу років, а й інші виплати на посаді державної служби, з яких був сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Управління державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області видало довідки від 26.01.2024 року №3 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) станом на січень 2024 року та від 26.01.2024 року №4 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби станом на грудень 2023 року.

Обидві довідки позивач долучила до заяви від 26.01.2024 року про перехід на пенсію за віком відповідно до Закону №889-VIII.

Як зазначено у довідці №4 від 26.01.2024 року, вона видана ОСОБА_1 для призначення пенсії згідно із пунктами 10, 12 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII, відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ про середні розміри надбавок, премій та інших виплат за грудень 2023 року; на всі види оплати праці, які включені у довідку, нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Довідка видана на підставі особових рахунків, платіжних відомостей про нараховану та сплачену заробітну плату за грудень 2023 року.

Таким чином, форма довідок Управління державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області від 26.01.2024 року №3 та №4 відповідають вимогам Постанови №1-3.

Водночас суд зауважує, що порядок призначення пенсій державних службовців врегульований Постановою №622, чинною на час виникнення спірних правовідносин, а отже ця Постанова підлягала застосуванню відповідачем при обчисленні пенсії ОСОБА_1 як державного службовця. Доводи ГУ ПФУ в Закарпатській області про неможливість врахування при обчисленні пенсії складових заробітної плати, відображених в довідках Управління державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області від 26.01.2024 року №3 та №4 не мають ніяких правових підстав.

2 липня 2024 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №823 «Про внесення змін до Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб» (чинна з 20 липня 2024 року, підлягає застосуванню з 01 січня 2024 року), якою вніс зміни до Постанови №622, зокрема, доповнивши якого пунктами 4-1 та 4-2.

Так, пунктом 4-1 Постанови №622 (зі змінами) визначено, що для призначення пенсії державним службовцям, які працювали з 1 січня 2024р. в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, та посади яких було класифіковано, заробітна плата визначається з урахуванням:

- посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років у розмірах, установлених на дату звернення за призначенням пенсії (за посадою, передбаченою штатним розписом);

- розмірів виплат, зазначених в абзацах третьому п`ятому пункту 4 цього Порядку, визначених у середньомісячних сумах за період починаючи з 1 січня 2024р. до місяця звернення особи. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у січні 2024р., середньомісячна сума таких виплат визначається з розрахунку виплат за січень 2024р. як за повний місяць.

Розмір посадового окладу визначається за останньою займаною особою посадою державної служби, передбаченою штатним розписом державного органу, на дату звільнення або звернення особи за призначенням пенсії.

Особам, які працювали на посадах державної служби, класифікацію яких було проведено, і мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, та які на дату виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір виплат, зазначених в абзацах третьому п`ятому пункту 4 цього Порядку, починаючи з 1 січня 2024р. за вибором таких осіб визначається в середньомісячних сумах за період з 1 січня 2024р. до місяця звернення особи або за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше 1 січня 2024р., визначених за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) державної служби у штатному розписі державного органу, встановленою на основі класифікаційного коду, в середніх розмірах, визначених законодавством, таких виплат. Середньомісячна сума зазначених виплат за місяць визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за місяць на фактичну чисельність державних службовців за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі за визначеним класифікаційним кодом. При цьому для осіб, які звернулися за призначенням пенсії у січні 2024р., середньомісячна сума таких виплат визначається з розрахунку виплат за січень 2024р. як за повний місяць.

Для призначення пенсії державним службовцям, які працювали з 1 січня 2024р. у державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, та посади яких було класифіковано, подаються довідки про:

- посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років, які особа отримувала за останнім місцем роботи на державній службі, за формою згідно з додатком 1;

- розміри виплат, зазначених в абзаці третьому цього пункту, які особа отримувала за останнім місцем роботи на державній службі, за формою згідно з додатком 2;

- середньомісячний розмір виплат, визначений за вибором особи, відповідно до абзацу п`ятого цього пункту, за формою згідно з додатком 3.

Суд повторює, що пенсія ОСОБА_1 як державному службовцю призначена з 26.01.2024 року, тобто задовго до внесення змін до Порядку №622, а тому реалізація права особи мала здійснюватися за нормами, чинними на момент вираження нею волевиявлення у формі конкретних дій (звернення до суб`єкта владних повноважень), а розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом.

Отже, суд вважає, що оскільки довідки Управління державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області від 26.01.2024 року №3 та №4, видані ОСОБА_1 , відповідає за формою і змістом Постанові №622, Постанові №1-3, то такі довідки належать врахуванню при обчисленні позивачу пенсію за Законом України «Про державну службу».

Звідси слідує, що ГУ ПФУ в Закарпатській області діяло не у спосіб, визначений законом, та безпідставно переглянуло рішення про перерахунок пенсії ОСОБА_1 на умовах Закону України «Про державну службу» у зв`язку із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України №823 від 12.07.2024 року «Про внесення змін до Порядку призначення пенсії деяким категоріям осіб» та здійснило обчислення з 01.10.2024 року призначеної ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тому такі дії є протиправними. Ці дії призвели до того, що позивач недоотримує пенсію у належному розмірі, і у цьому її право порушене.

Відповідно до ч. ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до пункту 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього кодексу, в межах позовних вимог.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

При цьому, з метою логічності та зрозумілості рішення суду його резолютивна частина буде викладена дещо в іншому формулюванні ніж заявлені позовні вимоги, однак вказане не впливатиме на зміст останніх та обсяг їх задоволення.

Відтак суд вважає, позовні вимоги обґрунтованими, та таким, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст.139 КАС України, суд вважає за необхідне відшкодувати позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області суму судового збору сплачену позивачем при зверненні до суду.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 20453063) про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо перегляду рішення про перерахунок пенсії ОСОБА_1 на умовах Закону України «Про державну службу» у зв`язку із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України №823 від 12.07.2024 року «Про внесення змін до Порядку призначення пенсії деяким категоріям осіб» та здійснення обчислення пенсії ОСОБА_1 з 01.10.2024 року відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області відновити з 01.10.2024 року ОСОБА_1 пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України «Про державну службу» з 29.01.2024 року з урахуванням довідок про заробітну плату від 26.01.2024 року за №3 та №4, виданих Управлінням державної казначейської служби України у м. Ужгороді Закарпатської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 20453063) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн. (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЯ. М. Калинич

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123826934
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —260/6639/24

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 17.12.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Калинич Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні