Рішення
від 17.12.2024 по справі 127/29864/24
ВІННИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 127/29864/24

Провадження № 2/127/4312/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(ЗАОЧНЕ)

17.12.2024 року м. Вінниця

Вінницький міський суд Вінницької області

в складі головуючого судді Антонюка В.В.,

за участі секретаря Бойчук Я.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Вінниці цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: Міністерство соціальної політики України, Міністерство цифрової трансформації України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи,-

ВСТАНОВИВ:

Департамент соціальної політики Вінницької міської ради звернувся до суду із позовом до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: Міністерство соціальної політики України, Міністерство цифрової трансформації України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи.

Позовна заява мотивована тим, що в Управлінні соціального захисту населення (Лівобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради знаходився на обліку відповідач ОСОБА_1 , який отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, відповідно до постанови КМУ №332 від 20.03.2022 року «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

16.06.2022 року ОСОБА_1 через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатку Порталу Дія, подав в електронній формі заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Згідно з довідкою від 16.06.2022 року №509-7501060374 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, зареєстроване місце проживання відповідача: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 .

Згідно з повідомленням про призначення допомоги №10529001012217428, ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.06.2022 по 30.06.2022, відповідно до положень Порядку №332, у розмірі 2 000 грн., щомісячно.

Рішенням УСЗН (Лівобережне) від 06.09.2022 ОСОБА_1 продовжено виплату допомоги внутрішньо переміщеним особам до 30.09.2022 року.

Позивач зазначає, що з жовтня 2022 року відповідачу допомога внутрішньо переміщеним особам виплачувалась централізовано за допомогою ЄІССС, щомісячно у розмірі 2 000 грн., по лютий 2023 року включно.

14.01.2023 року ОСОБА_1 скористався послугою «Скасування статусу ВПО» через Портал Дія, проте через відсутність технічної можливості, допомога припинена не була. Лише в лютому 2023 року в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери, після оновлення і внесення в ЄІССС функції припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання при подачі повідомлення через Портал Дія, позивачем виявлено факт самостійного зняття ОСОБА_1 з обліку та здійснено розрахунок переплати надміру виплаченої допомоги за лютий 2023 року у розмірі 2000,00 грн.

З огляду на викладене, за період з 01.02.2022 року по 28.02.2022 року виникла переплата в розмірі 2000,00 грн., тому позивач звернувся до суду з цим позовом та просив стягнути з відповідача на користь позивача надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за період з 01.02.2022 року по 28.02.2022 року включно, в розмірі 2 000 (дві тисячі) гривень 00 копійок, а також просив покласти на відповідача судові витрати.

Ухвалою суду від 11.09.2024 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено до судового засідання.

Ухвалою суду від 07.11.2024 року клопотання представника позивача було задоволено та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Міністерство цифрової трансформації України.

В судове засідання представник позивача не з`явилася, проте подала до суду заяву, в якій просила розгляд справи здійснити без її участі. Зазначила, що заявлені вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити.

Відповідач в судове засідання повторно не з`явився, про час, дату та місце розгляду справи завчасно повідомлявся шляхом направлення судової повістки, СМС повідомлення та через оголошення на офіційному сайті судової влади. Відзиву на позов, заяви про відкладення розгляду справи або про розгляд справи у його відсутності не надавав. Про причини неявки суд не повідомив.

Треті особи в судове засідання не з`явились, проте Міністерство соціальної політики України надіслало на адресу суду письмове пояснення, в якому просило суд розглядати зазначену справу за наявними матеріалами у справі без їхньої участі.

Відповідно до ч. 1 ст. 280 ЦПК України, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: 1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; 2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; 3) відповідач не подав відзив; 4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Відповідно до ч. 4 ст. 223 ЦПК України, у разі повторної неявки в судове засідання відповідача, повідомленого належним чином, суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних чи доказів (постановляє заочне рішення).

З урахуванням вимог статей 223, 280 ЦПК України суд провів заочний розгляд справи.

Відповідно до ст. 247 ЦПК України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося, оскільки сторони не з`явилися у судове засідання.

Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку про те, що позов слід задовольнити з таких підстав.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Правилами ст. 12 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 5 ст. 81 ЦПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Судом встановлено, що 16.06.2022 року ОСОБА_1 через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, з використанням мобільного додатка Порталу Дія, звернувся до Управління соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики міської ради із заявою про надання йому допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, згідно постанови КМУ №509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб». Також у відповідній заяві останній зазначив, що усвідомлює, що наведені ним відомості, які вплинули на надання допомоги, будуть перевірені згідно із законодавством (а.с. 7, 9). В зв`язку з цим, 16.06.2022 року відповідачу було видано довідку № 509-7501060374 від 16.06.2022 року про взяття його на облік внутрішньо переміщеної особи, де вказано його фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 .(а.с. 8).

Зі змісту довідки №509-7501060374 від 16.06.2022 року про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи вбачається, що ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , фактичне місце його проживання/перебування: АДРЕСА_2 . (а.с. 8).

На підставі поданих документів, позивачем 06.09.2022 року було прийнято рішення про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі в розмірі 2 000,00 грн. щомісячно з 01.06.2022 року по 30.09.2022 року (а.с. 10-11).

14.01.2023 року, відповідач ОСОБА_1 , скористався послугою "Скасування статусу ВПО через портал Дія, однак, лише в лютому 2023 року в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери після оновлення і внесення в ЄІССС функції: припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання при подачі повідомлення через Портал Дія "Скасування статусу ВПО", позивачем виявлено факт самостійного зняття ОСОБА_1 з обліку, та здійснено розрахунок переплати надміру виплаченої відповідачу допомоги за лютий 2023 року в розмірі 2 000 грн.

В зв`язку з викладеним, позивачем 14.09.2023 року було надіслано відповідачу лист про повернення надміру виплачених коштів (а.с. 21).

Жодних доказів на підтвердження повернення ОСОБА_1 надміру виплачених коштів, до суду не надано.

Призначення допомоги здійснюється відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332 (далі - Порядок).

За змістом п. 2 Порядку, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Відповідно до п. 3 Порядку (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати допомоги) допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням. Починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний веб портал електронних послуг.

Внутрішньо переміщені особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги (п. 5 Порядку №332).

Суд звертає увагу, що позивач надав витяг з Єдиної інформаційної системи соціальної сфери №50509_655598 по типу допомоги: допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам по заявнику ОСОБА_1 , де зазначено, що 23.02.2023 року виплату допомоги призупинено (блоковано) в зв`язку із самостійним зняттям з обліку довідки ВПО через дію. Згідно з розрахунком переплати від 29.03.2023 року сума переплати за 02.2023 року складає 2 000,00 грн., які відповідачем отримано неправомірно.

Пунктом першим постанови Кабінету Міністрів України від 16.04 2022 №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України установлено, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, надається внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, - допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

Управлінням соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради заява про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, довідка про взяття на облік ВПО відповідача отримані з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (Порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 №646).

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 19 Закону №1706-VII, у разі добровільного повернення до покинутого постійного місця проживання внутрішньо переміщена особа зобов`язана повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем отримання довідки не пізніш як за три дні до дня від`їзду.

Згідно з п. 3 ч. І ст. 12 Закону підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: повернулася до покинутого місця постійного проживання.

Відповідно до п.9-1 Порядку №509 (в редакції на момент подання Відповідачем повідомлення 14.01.2023 через Портал Дія), заявник має право подати до уповноваженого органу повідомлення про зміну фактичного місця проживання/перебування або про добровільне повернення до покинутого постійного місця проживання (далі - повідомлення) через Портал Дія.

Повідомлення може бути подано через Портал Дія заявником, який пройшов автентифікацію з використанням інтегрованої системи автентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника.

Повідомлення в електронній формі формується автоматично засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту.

У повідомленні зазначаються такі відомості про заявника:прізвище ,ім`я, по батькові (занаявності); дата народження; серія (занаявності) та номер паспорта громадянина України або документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус;найменування органу, який видав паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, дата видачі та строк дії (за наявності) паспорта/документа; реєстраційний номер облікової картки платника податків; відомості про нове фактичне місця проживання/перебування; актуалізовані раніше подані відомості, зазначені в абзацах одинадцятому-чотирнадцятому пункту 3 цього Порядку; електронна адреса для офіційного листування, контактний номер телефону. Формування повідомлення в електронній формі завершується після накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису заявника.

Сформоване повідомлення передається засобами Порталу Дія через інформаційні системи Мінсоцполітики до уповноважених органів за попереднім і новим фактичним місцем проживання/перебування заявника.

Уповноважений орган за новим фактичним місцем проживання/перебування заявника розглядає отримане повідомлення відповідно до положень цього Порядку та протягом одного робочого дня вносить відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Взяття на облік заявника за новим фактичним місцем проживання/перебування здійснюється відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Інформація про зміну фактичного місця проживання/перебування відображається з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та передається через інформаційні системи Мінсоцполітики до Порталу Дія.

Засобами Порталу Дія в автоматичному режимі повідомляється заявнику про результат розгляду повідомлення. Замовлення та формування електронної довідки разом з унікальним електронним ідентифікатором (С)К.-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) із зазначенням нового фактичного місця проживання/перебування заявника здійснюється відповідно до положень цього Порядку.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до ч.1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ст. 1215 ЦК України, не підлягають поверненню безпідставно набуті допомоги, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

За змістом зазначеної норми, допомога, в даному випадку допомога переміщеним особам на проживання, не підлягає поверненню у випадку, якщо її виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки та відсутності недобросовісності з боку набувача.

Аналіз положень ст. 1215 ЦК України дає підстави для висновку про те, що за загальним правилом безпідставно набута особою допомога не підлягає поверненню, натомість закон встановлює два виключення з цього правила: по-перше, якщо її виплата є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.

Отже, відповідач знав про обставини, що можуть вплинути на отримання щомісячної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та не повідомив позивача про них, що є зловживанням з його боку.

Тому, кошти в розмірі 2 000,00 грн. підлягають безумовному поверненню відповідачем позивачу, як набуті без достатньої правової підстави.

Для досудового врегулювання спору, департаментом соціальної політики Вінницької міської ради листом від 14.09.2023 року запропоновано відповідачу повернути надміру виплачені кошти (а.с. 21), які останній залишив без виконання.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно ч.ч. 1, 6 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених ЦПК України. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.

При подачі позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 3 028 грн.(а.с. 22), тому відповідно до ст. 141 ЦПК України, сума сплаченого судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного та керуючись п. п. 2, 3, 5, 11 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, ст. ст.15, 1212, 1215 ЦК України, ст.ст. 12, 13,

76-81, 89, 141, 263-265, 280-282, 352, 354 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: Міністерство соціальної політики України, Міністерство цифрової трансформації України, про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньої переміщеним особам за лютий 2023 року в розмірі 2 000 (дві тисячі) гривень 00 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради витрати на оплату судового збору в сумі 3 028 грн. (три тисячі двадцять вісім) гривень.

Заочне рішення суду набирає законної сили, якщо протягом встановлених строків не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Заочне рішення може бути переглянуте Вінницьким міським судом Вінницької області за письмовою заявою відповідача, поданою протягом 30 днів з дня проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення не було вручене в день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Рішення може бути оскаржене позивачем в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного суду шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня його складення апеляційної скарги.

Повний текст рішення суду складений 17.12.2024 року.

Позивач: Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, місцезнаходження: 21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 50, код ЄДРПОУ 38782790.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , останнє відоме місце проживання: АДРЕСА_2 .

Третя особа: Міністерство соціальної політики України, місцезнаходження: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601, ЄДРПОУ 37567866.

Третя особа: Міністерство цифрової трансформації України, місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Ділова, 24.

Суддя:

СудВінницький міський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123828555
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —127/29864/24

Рішення від 17.12.2024

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Антонюк В. В.

Ухвала від 07.11.2024

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Антонюк В. В.

Ухвала від 11.09.2024

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Антонюк В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні