Рішення
від 17.12.2024 по справі 420/21193/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/21193/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Науково виробнича комерційна фірма Віспар до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служба України про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

ТОВ «Науково виробнича комерційна фірма Віспар (далі позивач) звернулась з позовною до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України, в якій просять визнати протиправними та скасувати Рішення ГУ ДПС в Одеській області:

-№ 10314882/30028905 від 04.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 24.11.2023 року;

-№ 10314883/30028905 від 04.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 23.11.2023 року;

-№ 10314884/30028905 від 04.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 17.11.2023 року.

Зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні ТОВ «Науково виробнича комерційна фірма Віспар №13 від 24.11.2023 року, №12 від 23.11.2023, №10 від 17.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою їх подання.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що між ТОВ «НАУКОВО - ВИРОБНИЧА КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ВІСПАР» (постачальник) і КПП «Одеська обласна клінічна лікарня» Одеської обласної ради (замовник) укладено договір № 196/10, а також з і ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД» укладено договори поставки, відповідно до яких постачальник зобов`язується поставити товар, а замовник прийняти і оплатити такий товар. На виконання вказаного договору була поставлена продукція та за наслідками цих операцій складені податкові накладні, які направлені на реєстрацію. Реєстрація була зупинена з підстав відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а в подальшому відмовлено у реєстрації у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. Всі податкові накладні були видані на підставі первинних документів. Податковому органу на їх вимогу були надані документи, що підтверджували зазначене, а тому рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню. Просять задовольнити позовні вимоги.

Від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкових накладних в ЄРПН була зупинена, оскільки позивач відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Позивачем на вимогу податкового органу були надані документи які не усунули виявлені розбіжності. Станом на момент направлення податкових накладних, Позивачем була подана таблиця даних платника податку на додану вартість із вищезазначеними кодами УКТЗЕД/ДКПП, однак, за результатами розгляду таблиці було прийнято рішення про її неврахування. Податкова інформація: наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ ДКПП 1302 , 3004 не є підтвердженими.

Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не було надано документів щодо постачання товару від постачальників (товарнотранспортні накладні, акти приймання передачі тощо), щодо зберігання товару, який постачався на адресу контрагентів, ліцензій та/або дозволів на здійснення діяльності, зазначеної у податкових накладних, штатного розпису за період 2023-2024 року, платіжних інструкцій, рахунків на оплату, видаткових накладних, актів приймання-передачі товару, форми 20-ОПП «Повідомлення про об`єкти оподаткування» із зазначенням складських приміщень задля зберігання товару, сертифікатів відповідності товару. Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

Позивачем подана відповідь на відзив у якому зазначили, що у відзиві не наводяться доводи щодо нереальності господарських операцій, за якими складено спірні податкові накладені, як і не міститься заперечень стосовно доказів на підтвердження реальності вказаних господарських операцій, які додано до позовної заяви. На час розгляду питання щодо розблокування спірних податкових накладних податковий орган повинен був здійснювати розгляд цих питань, керуючись принципами адміністративної процедури, визначеними Законом України «Про адміністративну процедуру» (далі ЗАП), який набрав чинності 15.12.2023. Законом чітко встановлено вимоги щодо обґрунтування негативного для адресата адміністративного акта із зазначенням конкретних підстав його прийняття (як фактичних так і юридичних). У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не визначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про їх реєстрацію. Так само не визначено переліку таких документів і в повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів. У спірних правовідносинах податковим органом порушено право позивача бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком та невиконано законодавчо встановлених вимог щодо обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії. Наведене, на думку позивача свідчить про протиправність спірних рішень та є підставами для їх скасування.

Судом встановлені такі обставини по справі.

ТОВ «НВКФ Віспар є суб`єктом господарювання, що здійснює наступні види діяльності: 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами (основний); 11.07 Виробництво безалкогольних напоїв; виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки; 21.20 Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах. Зазначена діяльність здійснюється на підставі ліцензії на виробництво лікарських засобів, роздрібну торгівлю лікарськими засобами (виробництво лікарських засобів в умовах аптеки) від 03.06.2015 № 415. Для здійснення зазначених видів діяльності наявна необхідна виробнича база та устаткування, а також штат працівників відповідної кваліфікації.

06.10.2023 між ТОВ «НАУКОВО - ВИРОБНИЧА КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ВІСПАР» (постачальник) і КПП «Одеська обласна клінічна лікарня» Одеської обласної ради (замовник) укладено договір № 196/10, відповідно до якого постачальник зобов`язується у 2023 році надати замовнику товар відповідно до договору по коду ДК 021:2015:33600000-6 Фармацевтична продукція …, а замовник прийняти і оплатити такий товар.

П. 3.2 договору передбачено, що розрахунки за отриманий товар проводяться шляхом поетапної оплати замовником отриманого товару на підставі ст. 29 Бюджетного кодексу України … на умовах відстрочки платежу до 30 днів з дня отримання замовником належним чином оформлених документів (накладних рахунків, актів тощо).

17.11.2023 на виконання зобов`язань за вказаним договором позивачем поставлено товарів на суму 799999,45 грн. грн., у т.ч. ПДВ 52336,84 грн., що підтверджується видатковою накладною №178, про що складено 17.11.2023 податкову накладну № 10, яку направлено на реєстрацію.

23.11.2023 на виконання зобов`язань за вказаним договором позивачем поставлено товарів на суму 107868,84 грн. грн., у т.ч. ПДВ 7056,84 грн., що підтверджується видатковою накладною №180, про що позивачем складено податкову накладну № 12 яку було направлено на реєстрацію.

Згідно отриманих квитанцій від 18.12.2023 реєстрація податкових накладних від 23.11.2023 №12 та від 17.11.2023 №10 зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3004 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

21.12.2023 позивач надіслав ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкових накладних від 23.11.2023 №12 та від 17.11.2023 №10, в яких зазначив, що «Кваліфікованим персоналом в спеціалізованих приміщеннях робиться первинна підготовка субстанції, препарати проходять етапи фільтрації у фільтровому апараті, стерилізації, бутилювання, перевірки якості, закупорювання спеціальною машинкою, етикетування, пакування. Для цього необхідні приміщення, основні засоби, матеріали, штат.

До пояснень позивачем надані:

- повідомлення про об`єкти оподаткування, або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП);

- договір оренди нежилого приміщення;

- договір про постачання електричної енергії;

- договір поставки № 2;

- наказ про затвердження штатного розкладу;

- штатний розклад;

- порядок визначення місячних окладів;

- фінансова звітність малого підприємства за 2022 рік;

- акт прийняття-передавання товарної продукції (електроенергії);

- рахунок за спожиту електроенергію;

- рахунок за орендну плату, комунальні послуги та ВЕР.

26.12.2023 ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ складено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10253273/30028905, №10253272/30028905 щодо надання документів (зокрема зовнішньоекономічних контракти, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних: первинних документів щодо придбання товарів, зберігання продукції, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції, складських документів), що підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних від 23.11.2023 № 12, від 17.11.2023 № 10, реєстрацію якої зупинено.

Рішеннями, ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ №10314884/30028905 та №10314883/30028905 від 04.01.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної №12 від 23.11.2023, №10 від 17.11.2023 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

05.01.2015 між ТОВ «НАУКОВО - ВИРОБНИЧА КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ВІСПАР» (постачальник) і ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД» (покупець) укладено договір поставки №050115, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах даного договору екстракт алое концентрований (надалі продукція).

Пунктом 3.2 договору встановлено, що покупець здійснює оплату за кожну окрему партію продукції протягом десяти календарних днів з моменту підписання сторонами видаткової накладної.

24.11.2023 на виконання зобов`язань за вказаним договором позивачем поставлено продукції на суму 160200,00 грн. грн., у т.ч. ПДВ 26700,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 181, про що складено податкову накладну № 13, яку було направлено на реєстрацію.

Згідно отриманої квитанції від 18.12.2023 реєстрацію податкової накладної від 24.11.2023 №13 зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1302 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.

21.12.2023 позивач надіслав ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ повідомлення про подання пояснень та копій документів за найменуванням та переліком що направлялись при зупиненні реєстрації ПН №№ 10,12.

Рішенням ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ № 10314882/30028905 від 04.01.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної №13 від 24.11.2023 - у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування.

Не погоджуючись з рішення податкового органу позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вивчивши позиції сторін викладені у їх заявах по суті, дослідивши письмові докази та враховуючи приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню виходячи із такого.

Спірні правовідносини врегульовують Податковий кодекс України, постанова Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова №1246), Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. (далі ЄРПН)

Підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Положеннями пункту 74.2. статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Виходячи з аналізу положень ПК України, які регламентують порядок формування податкового кредиту, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.

Ці положення стосуються також порядку корегування податкового кредиту шляхом подання відповідних розрахунків.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

П. 5. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

П. 6. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання щодо реальності господарської операції, виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, саме для вирішення питання ризиковості здійснення операцій, виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності та інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, ризиковості операцій.

Пунктом 20.2 ст. 20 Податкового кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрація яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрація яких зупинена, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Порядком передбачено, що у разі зупинення податкової накладної платник подає на комісію документи, а саме: договори, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Приймаючи рішення за результатами розгляду наданих позивачем документів, комісією регіонального рівня встановлено дві підстави відмови у реєстрації податкових накладних:

- надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства;

- ненадання/часткове наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.

Суд не погоджується з рішеннями комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем надані пояснення та копії первинних документів, які є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію, так як вони повністю підтверджують реальність здійснення господарської операції, наявність матеріальної бази у позивача для її здійснення.

Зазначаючи в рішеннях про відмову у реєстрації ПН про ненадання/часткового ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній відповідач не зазначає які конкретно документи не надані та чому надані у своїй сукупності не задовольняють вимоги податкового органу, чи з якими порушеннями законодавства вони складені.

У відзиві відповідач зазначає, про те, що позивачем не були надані документи щодо постачання товару від постачальників (товарно-транспортні накладні, акти приймання передачі тощо), щодо зберігання товару, який постачався на адресу контрагентів, ліцензій та/або дозволів на здійснення діяльності, зазначеної у податкових накладних, штатного розпису за період 2023-2024 року, платіжних інструкцій, рахунків на оплату, видаткових накладних, актів приймання-передачі товару, форми 20-ОПП «Повідомлення про об`єкти оподаткування» із зазначенням складських приміщень задля зберігання товару, сертифікатів відповідності товару.

При цьому відповідачі у відзиві зазначають, що «хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку № 520, однак Позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)).»

Змістовний аналіз позиції податкового органу, на думку суду є таким, що незважаючи на те, що не витребовували вказані документи і незважаючи на те, що вони не зазначені у пункті 5 Порядку № 520, платник податків повинен сам здогадатись про необхідність їх надання, а не надавши він не підтвердив реальність господарської операції. А застосування таких обґрунтувань як «наприклад», «або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків» свідчить про припущення та відсутність конкретності і чіткості вимог, що є неприпустимим при прийнятті рішення суб`єктом владних повноважень.

Крім того, податковому органу були направлені документи, надання яких він заперечує у відзиві. Крім того, податковим органом не враховані умови договору з КПП «Одеська обласна клінічна лікарня» Одеської обласної ради (замовник) відповідно до п. 3.2 якого передбачено, що розрахунки за отриманий товар проводяться шляхом поетапної оплати замовником отриманого товару на підставі ст. 29 Бюджетного кодексу України … на умовах відстрочки платежу до 30 днів з дня отримання замовником належним чином оформлених документів (накладних рахунків, актів тощо).

Суд зазначає, що контролюючий орган при зупиненні реєстрації податкової накладної повинен не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п. 5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрація яких зупинена.

В іншому випадку, така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з причин ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Суд зазначає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

Суд наголошує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

Посилання податкового органу на те, що наданих документів недостатньо не є належним обґрунтуванням прийнятих рішень, оскільки відповідач не зазначає чому їх недостатньо з урахуванням приписів та вимог передбачених ст. 187 ПК України, щодо складання та направлення на реєстрацію ПН.

Так відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше - дата зарахування коштів від покупця/замовника, або дата відвантаження товарів.

Як встановлено судом, на виконання укладених договорів та на підтвердження обґрунтованості видання податкових накладних, позивачем до податкового органу разом з поясненнями щодо зупинення податкових накладних були надані договори поставки, акти прийняття-передавання товарної продукції та видаткові накладні, що є достатнім для виконання приписів ст. 187 ПКУ.

Як вже було зазначено вище, можливість виконання позивачем обов`язку надати документи, що необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Суд зазначає, що про невідповідності зазначених документів, відповідач не зазначав у жодному своєму рішенні як на стадії зупинення реєстрації так і при відмові у реєстрації податкової накладної.

На думку суду, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року справа №822/1817/18, від 21 травня 2019 року справа №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року справа №819/330/18.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, а надані ним документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації. Відмова в реєстрації ПН є протиправною, а прийняті рішення підлягають скасуванню.

Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України його зареєструвати.

При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що відповідачі не довели правомірність прийнятого ними рішення, а тому воно є протиправним та підлягає скасуванню, як таке, що не відповідає вимогам зазначеним у ч. 2 ст.2 КАС України.

У підсумку, з урахуванням вищезазначеного, у сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Судові витрати у вигляді судового збору підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст. 241-246 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Позовні вимоги ТОВ «НАУКОВО - ВИРОБНИЧА КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ВІСПАР» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області:

- № 10314882/30028905 від 04.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 24.11.2023 року;

- № 10314883/30028905 від 04.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 23.11.2023 року;

- № 10314884/30028905 від 04.01.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 17.11.2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «НАУКОВО - ВИРОБНИЧА КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ВІСПАР» № 13 від 24.11.2023 року, № 12 від 23.11.2023, № 10 від 17.11.2023 датою їх подання.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на користь ТОВ «НАУКОВО - ВИРОБНИЧА КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ВІСПАР» (ЄДРПОУ 30028905, 65117, м. Одеса, вул. Академіка Забалотного, 26) судовий збір в сумі 9084,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123829203
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/21193/24

Рішення від 17.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні