Рішення
від 10.12.2024 по справі 500/5023/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5023/24

10 грудня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Бережанської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування вимоги, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася Бережанська міська рада з адміністративним позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування вимоги.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, згідно п.6.2.7.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на І квартал 2024 року, затвердженого наказом від 20.12.2023 №321 (із змінами) з 29.03.2024 по 06.06.2024 (із зупиненням на період з 08.04.2024 року по 05.05.2024 року) проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Бережанської міської ради за період з 01.01.2021 по 31.12.2023.

За результатами проведеної ревізії Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Тернопільській області складено Акт №131920-22/5 від 13.06.2024 (далі - Акт ревізії). Даним Актом ревізії зафіксовано, що виявлено порушення Бережанською міською радою норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України, пунктів 8.1, 9.1 Положення №1485 та не забезпечено проведення належної претензійно-позовної роботи щодо укладання договору оренди земельної ділянки площею 1,0913 га, наданої рішенням сесії від 25.01.2018 року №838 Бережанському районному споживчому товариству для обслуговування будівель торгівлі по вул. Привокзальна, 1, м. Бережани, внаслідок чого бюджетом Бережанської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 року по 31.12.2023 року недоотримано доходів від орендної плати за землю на загальну суму 1890770,00 грн, чим завдано йому збитків на вказану суму.

Зокрема, ревізією встановлено, що на порушення норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України, пунктів 8.1, 9.1 Положення №1485 Бережанською міською радою (її Юридичним відділом) не забезпечено проведення належної претензійно-позовної роботи щодо укладання договору оренди земельної ділянки площею 1,0913 га, наданої рішенням сесії від 25.01.2018 №838 Бережанському районному споживчому товариству для обслуговування будівель торгівлі по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани.

Після цього, від Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області на адресу Бережанської міської ради направлено лист №131920-13/1653-2024 від 28.06.2024 «Про усунення порушень законодавства», з якого вбачається наступне. Зокрема, ревізією встановлено такі порушення законодавства, які не усунуто, серед іншого: на порушення п. 3.2 рішення сесії від 25.01.2018 №838 та п. 1.2 рішення сесії від 28.02.2019 Бережанським районним споживчим товариством не укладено та не зареєстровано договір оренди (додаткову угоду до нього) земельної ділянки площею 1,0913 га, по вул. Привокзальна, 1, в м. Бережани, а Бережанською міською радою на порушення норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України , пунктів 8.1, 9.1 Положення про встановлення розміру та справляння орендної плати за земельні ділянки комунальної власності Бережанської міської територіальної громади, затвердженого рішенням сесії від 31.10.2019 року №1485 (далі - Положення №1485), не забезпечено проведення належної претензійно-позовної роботи щодо укладання зазначеного договору оренди, внаслідок чого бюджетом Бережанської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 року по 31.12.2023 року недоотримано доходів від орендної плати за землю на загальну суму 1890770,00 грн, чим завдано йому збитків на вказану суму.

Відтак, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області, серед іншого, вимагає: 1) відповідно до п. 3.2 рішення сесії від 25.01.2018 №838, п. 1.2 рішення сесії від 28.02.2019, норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України, пунктів 8.1, 9.1 Положення №1485 забезпечити укладення ( в тому числі шляхом звернення до суду) договору оренди земельної ділянки площею 1,0913 га по вул. Привокзальна, 1, в м. Бережани, із застосуванням положень ч. 3 статті 631 Цивільного кодексу України.

Забезпечити відшкодування до бюджету Бережанської міської територіальної громади збитків від недотриманих доходів за використання вищевказаної земельної ділянки комунальної власності на загальну суму 1890770,00 грн (в т.ч. стягнення шляхом звернення із позовом до суду відповідно до норм статей 11, 16, 1212 Цивільного кодексу України).

Бережанська міська рада вважає висновки стосовно наявності порушень, викладених у вимозі та вимоги щодо їх усунення такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства та суперечать йому, вимога прийнята без урахування усіх обставин, що мають значення для її прийняття, є неконкретизованою, протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 19.08.2024 позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.

Ухвалою суду від 19.09.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 04.10.2024. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.

У зв`язку з тим, що із Бережанським райСТ, як власником будівель, що розміщені на земельній ділянці Бережанської міської ради загальною площею 1,0913 га, кадастровий номер 6120410100:04:013:0193, протягом ревізійного періоду (01.01.2021-31.12.2023) договори оренди цієї земельної ділянки не укладалися, то посилання в акті ревізії та вимозі на пункти 8.1, 9.1 Положення №1485 є обґрунтованим.

Згідно з інформаційною довідкою від 25.04.2024 №375913624 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно цільове призначення земельної ділянка кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 - «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» (дата державної реєстрації земельної ділянки - 30.07.2015, власник - Бережанська міська рада).

Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306, код 03.07 присвоєно землям «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі».

В договорі оренди землі від 01.08.2016, укладеним між Позивачем та Бережанським райСТ, зазначено її цільове призначення - «обслуговування будівель торгівлі (код згідно КВЦПЗ - 03.07)» (пункт 1 договору).

Таким чином, для земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 Положенням №1485 установлена ставка орендної плати у розмірі 12% нормативної грошової оцінки землі, а посилання Позивача на рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 21.01.2021 №42 є хибним, оскільки суперечить як Положенню №1485, так і рішенню сесії міської ради від 28.02.2019 №1252, яким Бережанському райСТ Позивачем уже встановлювалась орендна плата за земельну ділянку площею 1,0913 га по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з Витягом №НВ-939762922024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.05.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 у 2024 році становить - 8 561 986,45 грн.

Згідно з інформаційною довідкою від 25.04.2024 №375913624 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно цільове призначення земельної ділянка кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 - «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» (дата державної реєстрації земельної ділянки - 30.07.2015, власник - Бережанська міська рада).

Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306, код 03.07 присвоєно землям «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі».

В договорі оренди землі від 01.08.2016, укладеним між Позивачем та Бережанським райСТ, зазначено її цільове призначення - «обслуговування будівель торгівлі (код згідно КВЦПЗ - 03.07)» (пункт 1 договору).

Таким чином, для земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 Положенням №1485 установлена ставка орендної плати у розмірі 12% нормативної грошової оцінки землі, а посилання Позивача на рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 21.01.2021 №42 є хибним, оскільки суперечить як Положенню №1485, так і рішенню сесії міської ради від 28.02.2019 №1252, яким Бережанському райСТ Позивачем уже встановлювалась орендна плата за земельну ділянку площею 1,0913 га по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з Витягом №НВ-939762922024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.05.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 у 2024 році становить - 8 561 986,45 грн.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою є обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Отже, Бережанське райСТ не може бути платником земельного податку за земельну ділянку з кадастровим номером 6120410100:04:013:0193, оскільки її власником є Бережанська міська рада. У зв`язку із наявністю на цій земельній ділянці власного нерухомого майна (адмінбудинку, складів) Бережанське райСТ має сплачувати за неї орендну плату.

Незважаючи на рішення сесії Бережанської міської ради від 25.01.2018 №838, від 28.02.2019 №1252 Бережанське райСТ не уклало із власником земельної ділянки (Позивачем) договір оренди земельної ділянки та не зареєструвало його. Зі своєї сторони Позивач не вжив жодних заходів щодо забезпечення виконання рішень сесії Бережанської міської ради та використання земельної ділянки комунальної форми власності у встановленому законом порядку, що дало б можливість отримувати постійні надходження (доходи) до бюджету від орендної плати.

Не сплачуючи Бережанській міській раді орендну плату за користування земельною ділянкою комунальної власності, Бережанське райСТ фактично збільшило свої доходи, а Бережанська міська рада втратила належне їй майно (кошти від орендної плати). Тому, Бережанське райСТ як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти у розмірі орендної плати у сумі 1 890 770,00 грн, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки, в тому числі в судовому порядку на підставі статей 11, 16, 1212, ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України.

На підставі викладеного представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 22.10.2024 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 19.11.2024 о 10:45 год.

Представник відповідача 18.11.20247 року надіслав через електронний суд додаткові пояснення.

Ухвалою суду від 19.11.2024 року відкладено розгляд справи на 10.12.2024 о 10:30 год.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи без його участі, згідно документів, наявних у матеріалах справи та задовольнити адміністративний позов.

Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечив, просив відмовити у його задоволенні та не заперечив щодо розгляду справи в порядку письмового провадження.

Судом здійснено перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно з ч.9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду даної справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини.

Відповідно до пункту 6.2.7.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на І квартал 2024 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області з 29.03.2024 по 06.06.2024 (із зупиненням на період з 08.04.2024 по 05.05.2024) проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Бережанської міської ради за період з 01.01.2021 по 31.12.2023.

Результати ревізії відображено в акті від 13.06.2024 №131920-22/5.

На акт ревізії Позивачем було подано Відповідачу заперечення.

На вказані заперечення Відповідачем направлено Позивачу висновок супровідним листом від 26.06.2024 №131920-13/1630-2024.

З метою повного усунення виявлених ревізією порушень, Відповідачем направлено Позивачу лист від 28.06.2024 №131920-13/1653-2024 з вимогами щодо їх усунення.

Із направленими вимогами не в повному обсязі погодилась Бережанська міська рада, оскарживши до суду пункт 1 вимог.

У листі від 28.06.2024 №131920-13/1653-2024, зокрема, зазначено, що на порушення п. 3.2 рішення сесії від 25.01.2018 №838 та п. 1.2 рішення сесії від 28.02.2019 Бережанським районним споживчим товариством, не укладено та не зареєстровано договір оренди (додаткову угоду до нього) земельної ділянки площею 1,0913 га, по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани, а Бережанською міською радою на порушення норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України, пунктів 8.1, 9.1 Положення про встановлення розміру та справляння орендної плати за земельні ділянки комунальної власності Бережанської міської територіальної громади, затвердженого рішенням сесії від 31.10.2019 №1485, не забезпечено проведення належної претензійно-позовної роботи щодо укладання зазначеного договору оренди, внаслідок чого бюджетом Бережанської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 недоотримано доходів від орендної плати за землю на загальну суму 1 890 770,00 грн, чим завдано йому збитків на вказану суму.

З метою усунення порушення, оскаржуваним пунктом 1 вимоги Позивача зобов`язано відповідно до п. 3.2 рішення сесії від 25.01.2018 №838, п.1.2 рішення сесії від 28.02.2019, норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України, пунктів 8.1, 9.1 Положення №1485 забезпечити укладення (в тому числі шляхом звернення до суду) договору оренди земельної ділянки площею 1,0913 га, по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани, із застосуванням положень частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України. Забезпечити відшкодування до бюджету Бережанської міської територіальної громади збитків від недоотриманих доходів за використання вищезазначеної земельної ділянки комунальної власності на загальну суму 1 890 770,00 грн (в т. ч. стягнення шляхом звернення із позовом до суду відповідно до норм статей 11, 16, 1212 Цивільного кодексу України).

Не погодившись із висновками відповідача щодо наявності порушень, викладених у вимозі позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Статтею 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено:

- головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні (частина 1);

- державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (частина 2);

- Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України (частина 3).

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія (ч.1 ст.11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні)».

Проведеним у позивача заходом державного фінансового контролю установлено, що Положення про встановлення розміру та справляння орендної плати за земельні ділянки комунальної власності Бережанської міської територіальної громади затверджене рішенням сесії від 31.10.2019 №1485 (далі - Положення №1485).

Відповідно до пункту 8.1. Положення №1485 (копія додана до позовної заяви) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в комунальній власності, здійснюється на підставі рішення Бережанської міської ради чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Пунктом 9.1 Положення №1485 забезпечення оформлення договорів оренди землі покладається на посадових осіб Юридичного відділу міської ради.

Згідно з пунктами 9.5, 9.6 Положення №1485 орендар зобов`язаний у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди землі надати копію договору відповідному органу ДФС; право користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

У зв`язку з тим, що із Бережанським райСТ, як власником будівель, що розміщені на земельній ділянці Бережанської міської ради загальною площею 1,0913 га, кадастровий номер 6120410100:04:013:0193, протягом ревізійного періоду (01.01.2021-31.12.2023) договори оренди цієї земельної ділянки не укладалися, то посилання в акті ревізії та вимозі на пункти 8.1, 9.1 Положення №1485 є обґрунтованим.

Згідно п.10.4 Положення №1485 розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір плати визначається у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а річна сума платежу не може бути меншою від розміру земельного податку і не повинна перевищувати 12% нормативної грошової оцінки (за винятком визначення орендаря на конкурентних засадах) (п.п.10.5, 10.6, 10.9 Положення №1485).

Пунктом 10.14 Положення №1485 установлено, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою розраховується у відсотках від нормативної грошової оцінки в залежності від виду економічної діяльності (функціонального використання), відповідно до ставок орендної плати, затверджених у даному Положенні (Таблиця 1) та не залежить від наслідків господарської діяльності орендаря.

В Таблиці 1 до Положення №1485 зазначено, що вид цільового призначення земель визначається згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему від 23 липня 2010 року №548, а для коду 03.07 «Об`єкти комерційного використання» передбачена ставка орендної плати 12% нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з інформаційною довідкою від 25.04.2024 №375913624 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (додається) цільове призначення земельної ділянка кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 - «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» (дата державної реєстрації земельної ділянки - 30.07.2015, власник - Бережанська міська рада).

Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306, код 03.07 присвоєно землям «Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі».

В договорі оренди землі від 01.08.2016, укладеним між Позивачем та Бережанським райСТ, зазначено її цільове призначення - «обслуговування будівель торгівлі (код згідно КВЦПЗ - 03.07)» (пункт 1 договору).

Таким чином, для земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 Положенням №1485 установлена ставка орендної плати у розмірі 12% нормативної грошової оцінки землі, а посилання Позивача на рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 21.01.2021 №42 є хибним, оскільки суперечить як Положенню №1485, так і рішенню сесії міської ради від 28.02.2019 №1252, яким Бережанському райСТ Позивачем уже встановлювалась орендна плата за земельну ділянку площею 1,0913 га по вул.Привокзальна, 1 в м.Бережани у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з Витягом №НВ-939762922024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.05.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 у 2024 році становить - 8 561 986,45 грн.

Питання індексації нормативної грошової оцінки земель регламентовано статтею 289 Податкового кодексу. Зокрема, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Пунктом 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок щороку, враховуючи індекс споживчих цін за попередній рік, визначає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Зокрема, інформація про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель публікується на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/derzhgeokadastr-povidomlyaye-pro- indeksacziyu-normatyvnoyi-groshovoyi-oczinky-zemel).

Зазначені коефіцієнти є єдині для усіх земель і не залежать від функціонального призначення земельних ділянок, їх місцезнаходження, не враховують витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр, норм прибутку та капіталізації, які є складовим формули визначення НГО конкретної земельної ділянки.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 згідно Витягу №НВ-939762922024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 22.05.2024, виданого ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області, у 2024 році становить 8 561 986,45 гривень.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру коефіцієнт індексації земель несільськогосподарського призначення за 2023 рік встановлено на рівні 1,051, за 2022 - 1,15 (оприлюднено: скріншоти з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру).

Відповідно, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 у 2023 визначена в сумі 8 146 514,22 грн (8 561 986,45 грн/1,051), у 2022 - 7083925,41 грн (8 146 514,22 грн/1,15).

Оскільки, вказана у Витязі №НВ-939762922024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193, сформована з нормативної грошової оцінки земель міста Бережани, яка введена в дію рішенням сесії Бережанської міської ради від 02.03.2021 №148 з 2022 року, за 2021 рік нормативна грошова оцінка визначена кумулятивно, починаючи з 2016 року, виходячи із зафіксованої в договорі оренди від 01.08.2016 б/н (копія додається) нормативної грошової оцінки земельної ділянки в сумі 3 120 026,70 грн (пункт 5 договору) та щорічних коефіцієнтів індексації, встановлених Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру - 3 120 026,70*1,06 (індексація за 2016, з 2018 по 2021 - 1,0) = 3 307 228,00 гривень.

Виходячи із вказаного, було зроблено Розрахунок втрат бюджету Бережанської міської територіальної громади внаслідок невжиття заходів щодо укладення договору оренди земельної ділянки площею 1,0913 га по вул.Привокзальна, 1 в м.Бережани (копія додається), а саме: за 2021 рік - нормативна грошова оцінка (НГО) 3307228,00 грн х 12% = 396867,36 грн; за 2022 рік - НГО 7083925,41 грн х 12% = 850071,05 грн; за 2023 рік - НГО 8146514,22 грн х 12% = 977581,71 грн, що разом становить 2224520,12 грн. Від цієї суми змінусовано 333750,12 грн (сплачений до бюджету ТРО Бережанського райСТ земельний податок, в т.ч: у 2021 році - 99 182,80 грн, у 2022 році - 109 101,08 грн, у 2023 році - 125 466,24 грн), в результаті розмір втрат бюджету становить 1 890 770 грн.

Таким чином, розрахунок розміру недоотриманих бюджетом Бережанської міської територіальної громади коштів зроблено на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 із застосуванням щорічних коефіцієнтів індексації, визначених у відповідності до чинного законодавства. Зазначені коефіцієнти є єдині для усіх земель і не залежать від функціонального призначення земельних ділянок, їх місцезнаходження, не враховують витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр, норм прибутку та капіталізації, які є складовим формули визначення НГО конкретної земельної ділянки.

Аналізом стану виконання рішень сесії Бережанської міської ради стосовно надання в оренду земельних ділянок комунальної власності ревізією встановлено, що на порушення норм статті 288 Податкового кодексу України, статей 184, 187 Господарського кодексу України, пунктів 8.1, 9.1 Положення №1485 Бережанською міською радою не забезпечено проведення належної претензійно-позовної роботи щодо укладання договору оренди земельної ділянки площею 1,0913 га, наданої рішенням сесії від 25.01.2018 №838 (копія рішення додається) Бережанському районному споживчому товариству для обслуговування будівель торгівлі по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Законом України від 21.12.2016 №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» пункт 288.1 статті 288 доповнено абзацом четвертим, відповідно до якого - договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Типова форма договору оренди землі затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220.

Статтею 184 Господарського кодексу України передбачено, що укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

Згідно статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

Ревізією встановлено, що на підставі рішення сесії Бережанської міської ради від 16.06.2016 №252, між Бережанською міською радою та Бережанським районним споживчим товариством 01.08.2016 було укладено договір оренди (копія додається) на земельну ділянку по вул. Привокзальна, 1, загальною площею 1,0913 га, кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 строком до 01.05.2017 року. Розмір орендної плати встановлено як 3% НГО. Інформація про вказаний договір внесена в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно 08.08.2016 за №15865148. Строк дії Договору - 01.05.2017 (інформаційна довідка від 25.04.2024 №375913624 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно).

Згідно пункту 8 зазначеного договору орендар (Бережанське райСТ) після закінчення строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди) за умови письмового звернення до орендодавця (Бережанської міської ради) в строк не пізніше ніж за місяць до закінчення строку його дії, тобто до 01.04.2017.

Рішенням сесії від 25.01.2018 №838 (копія додається) продовжено терміном до 01.02.2019 Бережанському райСТ оренду земельної ділянки площею 1,0913 га, наданої для обслуговування будівель торгівлі та встановлено розмір орендної плати 9% НГО. Пунктом 3.2 цього рішення зобов`язано орендаря (Бережанське райСТ) укласти та зареєструвати договір оренди земельної ділянки в термін до 15.02.2018.

Рішенням сесії від 28.02.2019 №1252 (копія додається) продовжено терміном до 01.02.2020 Бережанському райСТ оренду земельної ділянки площею 1,0913 га, наданої для обслуговування будівель торгівлі по АДРЕСА_1 та встановлено розмір орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Пунктом 1.2 рішення визначено «додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки укласти та зареєструвати до 20.03.2019».

Однак, ревізією встановлено, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (запис від 08.08.2016 №15865148) вказаний лише договір оренди від 01.08.2016 б/н строком дії - 01.05.2017. Інформація про укладання нового договору та/або додаткової угоди про його продовження відсутня (інформаційна довідка від 25.04.2024 №375913624 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно додається).

Згідно з вказаною інформаційною довідкою від 25.04.2024 №375913624 на земельній ділянці площею 1,0913 га, кадастровий номер 6120410100:04:013:0193, за адресою ділянки: м. Бережани, вулиця Привокзальна, будинок 1, розміщені об`єкти нерухомості загальною площею 3787,1 кв. м (адмінбудинок з магазином (А-2), склад- холодильник (Б), склад-овочесховище (Г), 2 склади (Ж, З), склад з кабінетом (К), склад-магазин (Л).

Вказані об`єкти на праві власності належать Бережанському районному споживчому товариству (код ЄДРПОУ 01767070), місце реєстрації м.Бережани, площа Ринок, будинок 26.

Комісією, створеною розпорядженням міського голови від 29.03.2024 №113-р, проведено обстеження зазначеної земельної ділянки і встановлено наявність будівель (приміщень) в яких, як свідчать банери (вивіски) на них, здійснюється торгівельна діяльність (як оптова так і роздрібна).

Згідно з частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Як встановлено положеннями частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Земельна ділянка за адресою м. Бережани, вул. Привокзальна, 1 є сформованим об`єктом цивільних прав. Зокрема, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6120410100:04:013:0193; визначено її площу - 1,0913 га; у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно земельному кадастрі земельну ділянку зареєстровано 08.08.2016 (копія акту обстеження додається).

На письмовий запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області Бережанське районне споживче товариство надало копії Податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2021, 2022 та 2023 роки.

Судячи з цих декларацій, за земельну ділянку по вул. Привокзальна, 1, кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 у 2021-2023 роках дочірнім підприємством Торгово- роздрібне об`єднання Бережанського райСТ (код ЄДРПОУ 21142431) було задекларовано і сплачено до міського бюджету земельного податку на загальну суму 333 750,12 грн, в тому числі, 2021 рік - 99 182,80 грн, 2022 рік - 109 101,08 грн, 2023 рік - 125 466,24 гривні.

При цьому, в своєму листі від 01.05.2024 №30 Бережанське райСТ, зокрема, повідомило «Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6120410100:04:013:0193, то вона передана Бережанським райСТ разом із майном на праві повного господарського відання (управління) торгово-роздрібному об`єднанню Бережанського райСТ, за яке воно сплачує земельний податок і на даний час» (копія листа Бережанського райСТ та доданої до нього інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 від 11.08.2016 №65646265 додаються).

Статтею 269 Податкового кодексу визначено, що платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) і землекористувачі.

Згідно із Узагальнюючою податковою консультацією щодо сплати земельного податку власником нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці, права на яку у такої особи не оформлені, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 06.07.2018 № 602, «Особу, яка володіє нерухомим майном, що розташоване на земельній ділянці, права на яку для такої особи не оформлені, не можна вважати платником земельного податку в розумінні ст. 269 ПК України до моменту виникнення відповідних прав такої особи на цю земельну ділянку відповідно до запису, сформованого у Державному земельному кадастрі у порядку визначеному законом».

Бережанською міською радою рішення щодо передачі у власність шляхом продажу земельної ділянки з кадастровим номером 6120410100:04:013:0193 Бережанському райСТ, торгово-роздрібному об`єднанню Бережанського райСТ чи інші рішення не приймались.

Як уже було зазначено вище, пунктом 9.1 Положення №1485 забезпечення укладання договорів оренди земельних ділянок покладається на посадових осіб Юридичного відділу Бережанської міської ради.

Ревізією встановлено, що Юридичним відділом Бережанської міської ради заходи претензійно-позовного характеру до Бережанського райСТ щодо забезпечення укладання (продовження) договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 в судовому порядку не проводились. Також, Бережанська міська рада не зверталась до суду з позовом до Бережанського райСТ щодо стягнення з останнього в порядку передбаченому статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю.

Відповідно до частини п`ятої ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (частина восьма ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно із пунктами "а", "в" частини першої ст.12 Земельного кодексу України розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності віднесено до повноважень сільських, селищних, міських рад.

У позовній заяві Позивач стверджує, що належним землекористувачем земельної ділянки кадастровий номер 6120410100:04:013:0193 площею 1,0913 га є Торгово роздрібне об`єднання Бережанського районного споживчого товариства, однак рішення Бережанської міської ради з вказаного питання відсутнє (до позову не долучено).

Таке його твердження суперечить як нормам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», так і Земельного кодексу України.

Чинним законодавством не передбачено права підприємства споживчої кооперації (в даному випадку Бережанського районного споживчого товариства) розпоряджатися землями комунальної власності, тому доводи Позивача про те що Торгово роздрібне об`єднання Бережанського районного споживчого товариства є належним користувачем земельної ділянки не заслуговують на увагу.

Щодо періоду використання земельної ділянки та періоду нарахування збитків від недоотриманої орендної плати за користування земельною ділянкою.

Згідно з інформаційною довідкою від 25.04.2024 №375913624 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно об`єкти нерухомості загальною площею 3787,1кв. м (адмінбудинок з магазином (А-2), склад-холодильник (Б), склад-овочесховище (Г), два склади (Ж, З), склад з кабінетом (К), склад-магазин (Л), розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером 6120410100:04:013:0193, для державної реєстрації права власності Бережанським райСТ були подані наступні документами - акт державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію від 12.07.2002 б/н, виданий Бережанською районною державною адміністрацією, що свідчить про фактичне користування Бережанським райСТ згаданою земельною ділянкою з 2002 року.

Таким чином, станом на 01.01.2021 (початок ревізійного періоду) земельна ділянка з кадастровим номером 6120410100:04:013:0193 використовувалась і продовжувала використовуватись станом на 31.12.2023 (кінець ревізійного періоду) для обслуговування будівель та споруд, що на праві власності належать Бережанському райСТ.

Факт її використання підтверджується також актом обстеження.

Як уже вказано вище, у листі від 28.06.2024 №131920-13/1653-2024 «Про усунення порушень законодавства», зокрема, зазначено, що Бережанським районним споживчим товариством не укладено та не зареєстровано договір оренди (додаткову угоду до нього) земельної ділянки площею 1,0913 га, по вул. Привокзальна, 1 в м. Бережани, а Бережанською міською радою не забезпечено проведення належної претензійно-позовної роботи щодо укладання зазначеного договору оренди, внаслідок чого бюджетом Бережанської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 недоотримано доходів від орендної плати за землю на загальну суму 1 890 770,00 грн, чим завдано йому збитків на вказану суму.

Згідно з розрахунком втрат бюджету на загальну суму 1 890 770,00 грн, його також здійснено за 2021, 2022 та 2023 роки.

Щодо посилань у позовній заяві на рішення Верховного Суду, то правовідносини та обставини у вказаних справах не є подібними до правовідносин і обставин у справі №500/5023/24.

Так, у справі №200/606/18 предметом оскарження є визнання недійсним свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів та визнання права власності на земельну ділянку (позов фізичної особи до банківської установи та приватного нотаріуса). При цьому, право власності на об`єкт нерухомості та на земельну ділянку, на якій цей об`єкт розташований, належали одній особі.

У справі №924/856/20 предметом оскарження є рішення міської ради про припинення права постійного користування земельною ділянкою відповідно до пункту «д» ст. 141 Земельного кодексу України (підтвердженого державним актом на право постійного користування) через несплату земельного податку.

Предметом позову у справі №629/4628/16-ц є стягнення збитків у вигляді неодержаного доходу від користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів (відповідач користувався земельними ділянками без оформлення документів, що посвідчують право на них; йому було запропоновано укласти договір добровільного відшкодування збитків за таке користування земельними ділянками та сплатити збитки у розмірі 3 % нормативної грошової оцінки за 2016 рік; відповідач не відшкодував вказані збитки, тому позивач просив їх стягнути у судовому порядку. Постановою Верховного Суду від 23.05.2018 справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

У справі №925/230/17 предметом позову є стягнення збитків, завданих унаслідок використання земельної ділянки без сплати земельного податку постійним землекористувачем на підставі державного акта на право постійного користування землею.

Статтею 206 Земельного кодексу України установлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою є обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Отже, Бережанське райСТ не може бути платником земельного податку за земельну ділянку з кадастровим номером 6120410100:04:013:0193, оскільки її власником є Бережанська міська рада. У зв`язку із наявністю на цій земельній ділянці власного нерухомого майна (адмінбудинку, складів) Бережанське райСТ має сплачувати за неї орендну плату.

Відповідно до ст.143 Конституції України, ст.172 Цивільного кодексу України, ст.ст.5, 6, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом, зокрема управляють майном, що є у комунальній власності.

Згідно із ст.13 Конституції України, ст.ст. 80, 83 Земельного кодексу України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування. Суб`єктами права власності на землю є в тому числі територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ст.ст.93, 116 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Право власності на земельну ділянку, речові права на нерухоме майно, похідні від права власності (зокрема, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки) підлягають обов`язковій державній реєстрації та виникають з моменту такої державної реєстрації цих прав (ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України, ст.ст.4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Незважаючи на рішення сесії Бережанської міської ради від 25.01.2018 №838, від 28.02.2019 №1252 Бережанське райСТ не уклало із власником земельної ділянки (Позивачем) договір оренди земельної ділянки та не зареєструвало його. Зі своєї сторони Позивач не вжив жодних заходів щодо забезпечення виконання рішень сесії Бережанської міської ради та використання земельної ділянки комунальної форми власності у встановленому законом порядку, що дало б можливість отримувати постійні надходження (доходи) до бюджету від орендної плати.

Судом встановлено, що не сплачуючи Бережанській міській раді орендну плату за користування земельною ділянкою комунальної власності, Бережанське райСТ фактично збільшило свої доходи, а Бережанська міська рада втратила належне їй майно (кошти від орендної плати). Тому, Бережанське райСТ як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти у розмірі орендної плати у сумі 1 890 770,00 грн, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки, в тому числі в судовому порядку на підставі статей 11, 16, 1212, ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Бережанської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування вимоги відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 12 грудня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Бережанська міська рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Банкова, 3,м. Бережани,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,47501, код ЄДРПОУ/РНОКПП 04058491);

відповідач:

- Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 8,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46021, код ЄДРПОУ/РНОКПП 40913637).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123830027
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —500/5023/24

Рішення від 10.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні