Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2024 р. № 520/17697/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області форми «МПЗФ» від 20 лютого 2024 року за номером № 649291-24/20-15 (про визначення суми податкового зобов`язання за податковий період - 2022 рік, сума податкового зобов`язання (позитивне значення різниці між сумою загального податкового зобов`язання та загальною сумою сплачених податків та зборів - у сумі 38232,03 грн).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення відповідача є протиправним та таким, що прийняте всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини, тому підлягає скасуванню.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.
Представником відповідача до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржуване рішення відповідача є правомірним, та прийнятим з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Харківській області (далі - відповідач) було надіслано ОСОБА_1 (далі - позивач) податкове повідомлення-рішення форми «МПЗФ» від 29 грудня 2023 року № 634465-24/20-15 про визначення суми податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб за податковий період - 2022 рік у розмірі 39672,56 грн.
Не погоджуючись з прийнятим контролюючим органом податковим повідомленням-рішенням позивачем до Державної податкової служби України була подана скарга.
Рішенням Державної податкової служби України №4122/6/99-00-06-01-03-06 від 16.02.2024 скаргу ОСОБА_1 задоволено, ППР від 29 грудня 2023 року за номером № 634465-24/20-15 скасовано.
ГУ ДПС у Харківській області було складено ППР від 20.02.2024 №649291-24/20-15, яким позивачу визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік у розмірі 38232,03 грн.
Позивач, вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з даним позовом.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - Кодекс, ПКУ).
Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.
У ч. 2 ст. 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Законом України від 30.11.2021 № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» для платників податків - фізичних осіб, у яких у власності та/або користуванні (оренді, суборенді, емфітевзисі. постійному користуванні) є земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь, вводиться поняття мінімального податкового зобов`язання (далі - МПЗ).
Відповідно до п. 64 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України першим роком, за який визначається мінімальне податкове зобов`язання, є 2022 рік.
Відповідно до п.п.170.14.3. п.170.14 ст. 170 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), визначення загального мінімального податкового зобов`язання фізичним особам здійснюється контролюючими органами за податковою адресою таких осіб. Мінімальне податкове зобов`язання обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру та/або на підставі оригіналів чи належним чином засвідчених копій відповідних документів платника податків, зокрема документів, що підтверджують право власності/ користування.
Відповідно до пп. 170.14.1. п.170.14 ст. 170 ПКУ для платників податку - власників, орендарів, користувачів на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, не переданих такими особами в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування на підставі договорів, укладених та зареєстрованих відповідно до законодавства, загальне мінімальне податкове зобов`язання визначається контролюючим органом.
До загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів для платника податку - фізичної особи включаються: податок на доходи фізичних осіб (далі - податок) та військовий збір з доходів від продажу власної сільськогосподарської продукції; земельний податок за земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь (п.п. 170.14.5 п. 170.14 ст. 170 ПКУ).
Платниками податку до бюджету сплачується лише позитивне значення різниці між сумою загального МПЗ та сумою сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів, пов`язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом. постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Разом з тим, 11.04.2023 Верховною Радою України було прийнято Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" №3050-ІХ, який набрав чинності 06.05.2023, яким підпункт 69.15 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України викладено в наступній редакції:
"69.15. Не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов`язання за земельні ділянки, земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України:
за 2022 рік - у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні фізичних осіб;
з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Тобто, для застосування відповідної пільги було встановлено необхідність розташування земельної ділянки саме на територіях, де були наявні активні бойові дії.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території".
Отже, вказаними змінами встановлено пільгу для платників орендної плати лише за земельні ділянки, які знаходяться на території активних бойових дій та тимчасово окупованих російською федерацією територіях України.
Наказом від 22.12.2022 № 309 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України у розділі І затверджені переліки територій можливих бойових дій (частина перша) та переліки територій активних бойових дій (частина друга), у розділі ІІ затверджені тимчасово окуповані російською федерацією території України.
Перелік територій може застосовуватися при визначенні особливостей справляння податків і зборів, у тому числі МПЗ, на відповідних територіях, визначених ПКУ.
Відповідно до Наказу № 309 територія Красноградського району Харківської області належала до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по 09.06.2023, на які не розповсюджується дія норми п.п. 69.15 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ.
У зазначеному переліку Кегичівська територіальна громада визначена як «територія можливих бойових дій».
Тобто доводи позивача не звільняють його від обов`язку нарахування та сплати до бюджету мінімального податкового зобов`язання за земельну ділянку, розташовану на даній території, та застосування податкової пільги, передбаченої п.п. 69.15 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
При цьому, суд зазначає, що обставини включення території Красноградського району Харківської області до території можливих бойових дій у розумінні приписів п.п.69.15 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України об`єктивно не здатні призвести до звільнення позивача від виконання податкового обов`язку у спірних правовідносинах, оскільки зміна змісту нормативного регламентування у положеннях п.п.69.15 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 15.03.2022 №2120-ІХ та п.п.69.15 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 11.04.2023 №3050 не призводить до зміни застосованої законодавцем кваліфікуючої умови - ведення саме бойових дій на території розміщення відповідної земельної ділянки, котра залишилась незмінною.
Отже, ані станом на 31.12.2022, ані станом на 01.01.2023 не існувало виданого Кабінетом Міністрів України нормативно-правового акту або виданого на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України нормативно-правового акту іншого суб`єкта владних повноважень, за приписами якого територія Красноградського району Харківської області була б віднесена до переліку територій саме ведення бойових дій, а не до переліку територій можливих бойових дій.
Таким чином позивач не звільнений від обов`язку нарахування та сплати до бюджету мінімального податкового зобов`язання за земельну ділянку, розташовану на даній території та застосування податкової пільги, передбаченої пп. 69.15 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
А, отже, платники, у яких земельні ділянки розташовані на території Кегичівської територіальної громади, повинні нараховувати та сплачувати «Податок на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання, що підлягає сплаті фізичною особою».
Відповідно до даних Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельні ділянки площею:
- 3,2879 га (кадастровий номер 6323183700:01:000:0121);
- 6,8792 га (кадастровий номер 6323180700:10:001:0122);
- 6,0724 га (кадастровий номер 6323180700:10:001:0123);
- 6,0775 га (кадастровий номер 6323180700:10:001:0124);
- 6,3950 га (кадастровий номер 6323180700:10:001:0125);
- 3,5929 га (кадастровий номер 6323180700:10:001:0126);
- 3,8990 га (кадастровий номер 6323180700:10:001:0127).
Виходячи із вищезазначеного та на підставі інформації щодо земельних ділянок, що обліковуються в ІКС «Податковий блок» режим «Реєстр платників МПЗ», ОСОБА_1 сформовано податкове повідомлення - рішення (форма «МПЗФ») від 20.02.2024 №649291-24/20-15 за земельні ділянки площею 3,2879 га, 6,8792 га, 6,0724 га, 6,0775 га, 6,3950 га, 3,5929 га, 3,8990 га на загальну суму 38232,03 грн, яке направлено поштою за адресою АДРЕСА_1 .
Отже, податкове зобов`язання по «Податку на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання, що підлягає сплаті фізичною особою» за 2022 рік було нараховано відповідно до норм чинного законодавства.
Відповідно до п.п.381.1.2 п.381.1 ст. 38 ПКУ мінімальне податкове зобов`язання (МПЗ) щодо земельної ділянки, нормативна грошова оцінка якої не проведена, обчислюється за формулою:
МПЗ = НГО х S х К х М / 12, де:
МПЗ - мінімальне податкове зобов`язання;
НГО - нормативна грошова оцінка 1 гектара ріллі по Автономній Республіці Крим або по області з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом для справляння плати за землю;
S - площа земельної ділянки, гектарах;
К - коефіцієнт, що становить 0,04 (тимчасово, для розрахунку мінімального податкового зобов`язання за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки коефіцієнт "К" застосовується із значенням 0,04);
М - кількість календарних місяців, протягом яких земельна ділянка перебуває у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платника податків.
Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий 2022 рік, визначеного у податковому повідомленні-рішенні від 20.02.2024 № 649293-24/20-15:
4239,68 грн. = 32237 х 3,2879 га х 0,04 х 12/12 де:
4239,38 грн. - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків;
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
3,2879 га - земельна ділянка, яка розташована с, Павлівка, Кегичівського р-н, Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
8870,59 грн. = 32237 х 6,8792 га х 0,04 х 12/12 де:
8870,59 грн - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків;
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
6,8792 га - земельна ділянка, яка розташована с. Павлівка, Кегичівського р-н, Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
7830,24 грн. = 32237 х 6,0724 га х 0,04 х 12/12 де:
7830,24 грн. - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків:
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
6,0724 га - земельна ділянка, яка розташована с. Павлівка, Кегичівського р-н. Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
7836,81 грн. = 32237 х 6,0775 га х 0,04 х 12/12 де:
7836,81 грн. - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків;
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
6,0775 га - земельна ділянка, яка розташована с. Павлівка, Кегичівського р-н, Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
8246,22 грн. = 32237 х 6,3950 га х 0,04 х 12/12 де:
8246,22 грн. - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків:
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
6,3950 га - земельна ділянка, яка розташована с. Павлівка, Кегичівського р-н, Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
4632,97 грн. = 32237 х 3,5929 га х 0,04 х 12/12 де:
4632,84 грн. - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків;
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
3,5929 га - земельна ділянка, яка розташована с. Павлівка, Кегичівського р-н. Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
5027,68 грн. = 32237 х 3,8990 га х 0,04 х 12/12 де:
5027,68 грн. - позитивне значення різниці між МПЗ та загальною сумою сплачених податків;
32237 - нормативно грошова оцінка одного гектара землі у Харківській області;
3,8990 га - земельна ділянка, яка розташована с. Павлівка, Кегичівського р-н, Харківської області, яка розташована за межами населеного пункту;
0,04 - коефіцієнт;
12 місяців - які знаходяться у власності (користуванні);
12 місяців за рік;
8452,16 грн. - сума нарахованого земельного податку за земельні ділянки.
Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Таким чином, ГУ ДПС у спірних правовідносинах забезпечено дотримання ч. 2 ст. 19 Конституції України, під час реалізації управлінської функції контролю правильно з`ясовано обставини фактичної дійсності, належно розтлумачено зміст норм права, надано правильну кваліфікацію діянням приватної особи, унаслідок чого вчинене управлінське волевиявлення узгоджується зі змістом нормативного регламентування та з характером, предметом та наслідками вчинків приватної особи.
Суд зазначає, що у змісті позову не викладено жодних доводів, які свідчать про незаконність та неправомірність дій контролюючого органу, які б у свою чергу були підставою для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення та звільнення позивача від обов`язку сплачувати податки, передбаченого Конституцією України. Позивач лише заперечує обов`язок нарахування та сплати до МПЗ за земельну ділянку, розташовану на території можливих бойових дій та застосування податкової пільги, передбаченої п.п. 69.15 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Однак, обов`язок позивача не звільняє його від застосування пільги відповідно п.п. 69.15 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Інші перехідні положення» ПКУ щодо порядку нарахування МПЗ, оскільки відповідно до Наказу № 309 територія Красноградського району Харківської області належала до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по 09.06.2023.
Отже, ГУ ДПС в Харківській області при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 20.02.2024 № 649291-24/20-15 про визначення суми податкового зобов`язання за 2022 рік відносно ОСОБА_1 діяло виключно в межах повноважень та у спосіб передбачений законодавством.
Оскільки позивачем не підтверджено протиправність та необґрунтованість прийнятого відповідачем податкового повідомлення-рішення, відтак, у суду відсутні підстави вважати, що зазначене ППР прийнято з порушення норм законодавства, що регулюють спірне питання, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123830257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні