Справа № 405/7907/24
провадження № 1-кс/405/3292/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.12.2024 м. Кропивницький
Cлідчий суддя Ленінського районного суду м. Кіровограда ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , з розглянувши у відкритому судовому засіданні скаргу голови ГО«НОН-СТОП»- ОСОБА_3 набездіяльність посадовихосіб Головногоуправління національноїполіції вКіровоградській області,яка полягаєу невнесеннівідомостей прокримінальне правопорушеннядо Єдиногореєстру досудовихрозслідувань післяотримання заявичи повідомленняпро кримінальнеправопорушення від10.11.2024, -
ВСТАНОВИВ:
18.11.2024 головою ГО «НОН-СТОП» - ОСОБА_3 через підсистему Електронний суд до Ленінського районного суду м. Кіровограда подано скаргу на бездіяльність посадових осіб Головного управління національної поліції в Кіровоградській області, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення від 10.11.2024.
Мотивуючи скаргу заявник зазначив, що 10.11.2024 за вих. №10/11/2024-1-26 на електронну пошту СУ ГУНП в Кіровоградській області подано заяву про вчинення кримінального правопорушення, яку мотивує тим: що на його думку голова Харківської обласної ради ОСОБА_4 , разом з чоловіком ОСОБА_5 використовуючи ряд підконтрольних фізичних та юридичних осіб, зловживаючи службовим становищем, реалізовуючи ряд злочинних корупційних схем, зокрема щодо незаконного використання комунального майна, покривання злочинної діяльності комунальних підприємств, котрі підконтрольні Харківській обласній раді, систематичне отримання неправомірної вигоди за призначення на керівні посади у комунальних підприємствах, покривання злочинної діяльності керівництва МСЕК (КЗОЗ «ОЦМСЕ» (код ЄДРПОУ 03327753) по незаконному оформленні фіктивної інвалідності чоловікам призовного віку, організацію, спільно з керівництвом Харківської обласної військової адміністрації, незаконного виїзду осіб, які підлягають мобілізації, за кордон, незаконно використовуючи систему «Шлях», незаконно набули значні активи та з метою легалізації грошових коштів, отриманих злочинним шляхом, умисно внесли до власних декларації недостовірну інформацію, з метою приховування незаконно отриманих доходів. Голова Харківської обласної ради ОСОБА_4 , зловживаючи службовим становищем, перебуває у злочинній змові, та систематично надає неправомірну вигоду представникам Національного агентства з питань запобігання корупції, Національного антикорупційного бюро, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, з метою приховування власної злочинної діяльності та діяльності інших учасників організованої злочинної групи. У свою чергу, Національного агентства з питань запобігання корупції, Національного антикорупційного бюро, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, перебуваючи у злочинній змові з Головою Харківської обласної ради ОСОБА_4 , систематично отримуючи від останньої неправомірну вигоду, зловживаючи службовим становищем, умисно покривають злочинну діяльність учасників організованої злочинної групи. Голова Харківської обласної ради ОСОБА_4 , разом із своїм чоловіком ОСОБА_6 , перебуваючи у злочинній змові з крипто-шахраєм ОСОБА_7 , здійснили продаж 50% корпоративних прав французького підприємства LE FOLIES, якими володів ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , за значно заниженою ціною, з метою ухилення від сплати податків, легалізації грошових коштів, отриманих злочинним шляхом та декларування недостовірної інформації. Голова Харківської обласної ради ОСОБА_4 , разом із власним чоловіком ОСОБА_5 , радником ОСОБА_4 ОСОБА_8 , директором ЗАЧЕПИЛІВСЬКА РГО «„ФККОЛОС» (код ЄДРПОУ 35578956) ОСОБА_9 , перебуваючи у злочинній змові з керівництвом Харківської обласної військової адміністрації, в тому числі Головою ХОВА ОСОБА_10 , керівником апарату ХОВА ОСОБА_11 , використовуючи ряд підконтрольних громадських та благодійних організацій Харківської області, в тому числі ЗАЧЕПИЛІВСЬКА РГО «„ФККОЛОС» (код ЄДРПОУ 35578956), маючи злочинні корупційній зв`язки з представниками Державної прикордонної служби України, зловживаючи службовим становищем, створили організовану злочинну групу, яка організовує незаконний виїзд чоловіків призовного віку, в тому числі ОСОБА_12 (являється водієм ОСОБА_4 ), начальника Північно-східного офісу Держаудитслужби ОСОБА_13 , директора Державного закладу «Український медичний центр акушерства, гінекології та репродуктології Міністерства охорони здоров`я України» ОСОБА_14 , за кордон під час дії воєнного стану, за допомогою підроблення документів та внесення недостовірних даних в інформаційну систему «Шлях», з метою отримання неправомірної вигоди. Крім того, Голова Харківської обласної ради ОСОБА_4 , перебуваючи у злочинній корупційній змові з депутатом Харківської обласної ради від ПП «Слуга Народу» - ОСОБА_15 , зловживаючи службовим становищем, маючи незаконний протиправний вплив на суддів Господарського суду Харківської області, після публікацій у соціальних мережах ГО «НОН-СТОП» з приводу злочинної корупційної діяльності ОСОБА_4 та ОСОБА_15 , надала вказівки останньому безпідставно звернутися з позовом до Господарського суду Харківської області, з метою залякування та протиправного перешкоджання законній діяльності ГО «НОН-СТОП».
Заявник в судове засідання не з`явився, в прохальній частині скарги просить здійснити її розгляд у його відсутність.
Представник ГУПН в Кіровоградській області в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки до суду не повідомив, з заявою про відкладення розгляду справи не звертався.
Відповідно до ст. 107 ч. 4 КПК України, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження під час розгляду питань слідчим суддею, крім вирішення питання про проведення негласних слідчих (розшукових) дій, та в суді під час судового провадження є обов`язковим. У разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.
Дослідивши скаргу та матеріали, долучені до скарги, врахувавши письмово викладені позиції заявника та прокурора, слідчий суддя дійшов наступних висновків.
Вичерпний перелік рішень, дій чи бездіяльності слідчого або прокурора, які можуть бути оскаржені під час досудового розслідування, визначений ч. 1 ст. 303 КПК України. Зокрема, у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, на досудовому провадженні можуть бути оскаржені бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР.
У судовому засіданні встановлено, що 10.11.2024 за вих. №10/11/2024-1-26 о 16 год. 32 хв. на електронну пошту ГУНП в Кіровоградській області, а саме: gupolice@kg.police.gov.ua, заявником направлено заяву про вчинення злочину. Відомостей про отримання та/або неотримання цієї заяви слідчому судді не надано.
На думку заявника в діях зазначених суб`єктів вбачаються ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 170, ч. 4 ст. 191, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 332, ч. 1 ст. 336, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 2 ст. 366-2, ч. 3 ст. 368, ч. 1 ст. 368-5, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 3692, ч. 1 ст. 376 КК України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України на досудовому провадженні може бути оскаржена бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами статті 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк, - заявником, потерпілим, його представником чи законним представником, підозрюваним, його захисником чи законним представником, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, володільцем тимчасово вилученого майна, іншою особою, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування.
Отже, бездіяльність, яка підлягає оскарженню відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, передбачає три обов`язкові ознаки: прокурор, слідчий (детектив) наділені обов`язком вчинити певну процесуальну дію; така процесуальна дія має бути вчинена у визначений КПК строк; відповідна процесуальна дія прокурором, слідчим (детективом) у встановлений строк не вчинена. Тобто, наведена норма дозволяє оскаржити слідчому судді не будь-яку бездіяльність, а лише ту, що стосується обов`язків, строк виконання яких чітко регламентований кримінальним процесуальним законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Ознакам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, відповідає бездіяльність, яка виникає внаслідок невиконання вимог ч. 1 ст. 214 КПК України.
Відтак, оскаржена Головою ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 бездіяльність відповідає ч. 1 ст. 303 КПК України.
Відповідно до ч.2 ст.214 КПК України досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення затверджуються Офісом Генерального прокурора за погодженням з Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національним антикорупційним бюро України, Державним бюро розслідувань, органом, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства.
Відповідно до п. 2 Глави 1 Розділу ІІ Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення, затвердженого наказом Генерального прокурора 30.06.2020 № 298, відомості про кримінальне правопорушення, викладені у заяві, повідомленні чи виявлені з іншого джерела, повинні відповідати вимогам пункту 4 частини п`ятої статті 214 КПК України, зокрема, мати короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КК України, підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом.
За ст. 11 КК України, кримінальним правопорушенням є передбачене цим Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб`єктом кримінального правопорушення. Не є кримінальним правопорушенням дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого цим Кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі.
Таким чином, положення ст. 214 КПК України, перебувають у тісному взаємозв`язку з ч. 1 ст.2 та ст. 11 КК України, згідно з якими підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою не будь-яких дій, а суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом, і саме тому фактичні дані, які вказують на ознаки конкретного складу кримінального правопорушення, мають бути критерієм внесення відомостей до ЄРДР.
Так, відповідно до вимог ч. 1 та п. 4 ч. 5 ст. 214 КПК України, підставою для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР є виявлення обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.
Підставами вважати, що в заяві чи повідомленні містяться відомості саме про злочин є об`єктивні дані, які дійсно свідчать про наявність ознак злочину. Такими даними є фактичне існування доказів, що підтверджує реальність конкретної події злочину (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення злочину). Якщо у заявах чи повідомленнях таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, які мають бути обов`язково внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Це слугує гарантією для кожної особи від необґрунтованого обвинувачення та процесуального примусу.
Отже, певне звернення особи можна розглядати саме як заяву чи повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення, якщо воно містить реальні об`єктивні дані (а не суто гіпотетичні, надумані чи уявні), які вказують на можливий факт вчинення певного діяння, яке має ознаки кримінального правопорушення. При цьому, навіть якщо заявник прямо назве певне діяння злочином, то це не означатиме автоматично, що подія злочину насправді мала місце та наявний склад кримінального правопорушення, оскільки заявник може помилятися в юридичній оцінці відповідних фактів.
У пункті 36 постанови Великої Палати Верховного Суду від 30 січня 2019 року у справі № 818/1526/18 зазначено, що у межах процедури оскарження бездіяльності слідчого щодо невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР після отримання заяви, слідчий суддя з`ясовує обставини та мотиви, з яких слідчий або прокурор дійшов висновку про відсутність підстав для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, чим саме обґрунтоване невнесення відповідних відомостей до ЄРДР, та вирішує питання про наявність або відсутність правових підстав для зобов`язання слідчого або прокурора внести інформацію про кримінальне правопорушення до ЄРДР.
Стадія ініціювання кримінального провадження є важливою для виконання його завдань, зазначених в ст. 2 КПК України, і покликана з одного боку забезпечити оперативне реагування на кожне повідомлення про злочин, що є гарантією швидкого та повного його розкриття, притягнення винних до відповідальності, а з іншого виключити незаконне і необґрунтоване залучення осіб в сферу впливу кримінального процесу, а також марне витрачання сил і засобів правоохоронних органів. Правове регулювання механізму кримінально-процесуальної діяльності не повинно давати можливість окремим особам зловживати своїми правами та використовувати її з метою, що суперечить суспільним потребам, зокрема, задля досягнення власних інтересів. Запобіжниками цьому є, зокрема встановлення кримінальної відповідальності за завідомо неправдиве повідомлення про вчинення кримінального правопорушення (ст. 383 КК України) та фільтр повідомлень про кримінальні правопорушення, що підлягають внесенню до ЄРДР, встановлений нормами самого КПК України.
Отже, ініціювати процедуру кримінального переслідування та застосувати державний механізм для здійснення досудового розслідування доцільно лише у випадку, коли наявні підстави вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення. Безпідставне відкриття кримінального провадження є недопустимим і може порушувати права конкретних осіб, відносно яких таке провадження ініційоване, та є неефективним, з точки зору використання державних ресурсів.
Ініціювати процедуру кримінального переслідування та застосувати державний механізм для здійснення досудового розслідування доцільно лише у випадку, коли наявні підстави вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення. Безпідставне відкриття кримінального провадження є недопустимим і може порушувати права конкретних осіб, відносно яких таке провадження ініційоване, та є неефективним з точки зору використання державних ресурсів.
Згідно з правовою позицією, викладеною у рішенні Європейського суду з прав людини (Рішення Суду «Артіко проти Італії» від 13.05.1980), не гарантується захист теоретичних і ілюзорних прав, а гарантується захист прав конкретних та ефективних.
Зміст заяви ОСОБА_3 , як голови ГО «НОН-СТОП», про вчинення кримінальних правопорушень від 10.11.2024 за вих. №10/11/2024-1-26 не містить конкретних фактичних даних щодо дій, які б свідчили про вчинення посадовими особами Харківської обласної ради, суддями Господарського суду Харківської області, службовими особами Державної податкової служби України, правоохоронних та контролюючих органів, зазначених можливих кримінальних правопорушень. Натомість вказана заява містить припущення про ймовірне вчинення протиправних дій зазначеними особами, яке ґрунтується лише на суб`єктивному сприйнятті обставин, викладених у вказаній заяві.
На переконання слідчого судді, доводів, наведених головою ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 у поданій ним заяві про вчинення кримінального правопорушення та скарзі, яка повністю її дублює, недостатньо для того, щоб розпочати кримінальне провадження стосовно вказаних посадових осіб, адже, досудове розслідування розпочинається саме на підставі фактів, які свідчать про вчинення кримінального правопорушення, і не може слугувати механізмом для безпідставного переслідування невизначеного кола осіб лише з огляду на суб`єктивні припущення заявника про вчинення ними протиправних дій.
Таким чином, на підставі викладеного, а також проаналізувавши наведені у скарзі доводи, оцінивши наявні матеріали у їх сукупності, слідчий суддя дійшов до висновку про відмову у задоволенні скарги голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 .
Керуючись ст. ст. 303, 305 - 307, 309, 392-395 КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні скарги голови ГО «НОН-СТОП» - ОСОБА_3 на бездіяльність посадових осіб Головного управління національної поліції в Кіровоградській області, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення від 10.11.2024, відмовити.
Ухвала слідчого судді може бути оскаржена безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_16
Суд | Ленінський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123844317 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Кіровограда
Юр'єва К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні