Справа №932/7305/24
Провадження №2-о/932/218/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року м. Дніпро
Бабушкінський районний суд м. Дніпропетровська у складі:
головуючого судді Ярощук О.В.
присяжних: Ракута С.В., Шаригіна В.В.
за участю секретаря судового засідання Кирилишиної В.Д.,
представника заявника ОСОБА_1 адвокат Кострицька М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Дніпровський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дніпровському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), Соледарська міська військова адміністрація Бахмутського району Донецької області, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про оголошення особи померлою -
установив:
І. Стислий виклад позиції сторін.
Заявник ОСОБА_1 , інтереси якого представляє адвокат Кострицька М.В., 27.08.2024 звернувся до суду із заявою про оголошення померлим свого батька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця м. Горлівка Донецької області, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Соледар, Бахмутський район, Донецька область.
В обґрунтування заяви зазначає, що 13.08.2022 за місцем проживання батька стався масований обстріл внаслідок якого його батько був поранений та помер на місці.
Оголошення ОСОБА_2 померлим заявнику необхідно для отримання свідоцтва про смерть та для оформлення спадкових прав.
Представник заявника керуючись положеннями ч. 3ст. 46 ЦК Українипросить суд вважати датою загибелі ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 та місце загибелі АДРЕСА_1 .
У судовому засіданні адвокат заяву про оголошення фізичної особи померлою підтримала у повному обсязі з підстав викладених у ній.
Заінтересована особа - Дніпровський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дніпровському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) через підсистему «Електронний суд» подала до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника, проти позовних вимог позивача не заперечувала (а.с. 66-67, 74-75).
Заінтересована особа-Соледарська міськавійськова адміністраціяБахмутського районуДонецької областічерез підсистему«Електронний суд» подала до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника (а.с. 76, 107).
Заінтересована особа ГУ ПФУ в Донецькій області, із матеріалами справи ознайомлена, через підсистему «Електронний суд» надала по справі пояснення (а.с. 68, 79).
ІІ. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська 02.09.2024 заяву залишено без руху (а.с. 28).
Ухвалою суду 11.10.2024 заяву прийнято до розгляду та призначено судове засідання.
ІІІ. Фактичні обставини, встановлені Судом та зміст спірних правовідносин.
Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , він є сином ОСОБА_2 (а.с.10).
Згідно із витягом із Єдиного реєстру досудових розслідувань №666 у кримінальному провадженні №12022052150000202, за заявою ОСОБА_3 14.08.2022 внесені відомості про те, що за адресою: АДРЕСА_1 під час ворожого обстрілу вбито ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с 22).
Факт звернення ОСОБА_3 щодо смерті ОСОБА_2 підтверджується і талоном-повідомленням обліку №10460 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення про кримінальне правопорушення та іншу подію) (а.с.20).
Соледарська міська військова адміністрація Бахмутського району Донецької області 22.08.2024 повідомила листом адвоката Кострицьку М. про те, що 14.08.2022 до адміністрації надійшла інформація, що 13.08.2022 на території Соледарської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 загинув ОСОБА_2 , 1969 р.н. Будь-які інші відомості про ОСОБА_2 після 13.08.2022 до адміністрації не надходили (а.с.25).
У судовому засіданні свідок ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 надав показання згідно із якими 13.08.2022 року він приїхав за своїми речами на вул. Соледарська м. Соледар і через деякий час почався ворожий обстріл. Через деякий час він побачив, що ОСОБА_5 , з яким знайомий вже багато років, лежить поранений, із тяжкими травмами голови. Він із іншими, хто був на місці події, прикрив тіло ковдрою, та сховався у сховище, оскільки почався знову масований обстріл. Наступного дня, 14.08.2022 йому зателефонувала колишня дружина ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та попросила хоч якось заховати тіло. Також зазначив, що поховати ОСОБА_2 як належить або помістити у морг він не зміг через сильні обстріли міста.
У судовому засіданні ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 надала свідчення, що їй 14.08.2022 зателефонував сусід і повідомив, що її чоловік від учора лежить вбитий на АДРЕСА_1 , ніхто тіло не забирає. Зазначила, що на той час вона вже проживала у м. Дніпро, тому зателефонувала до поліції за фактом загибелі її чоловіка, однак поліція їй повідомила, що на місце загибелі її чоловіка вони не можуть виїхати через масований обстріл м. Соледар. Тоді вона додзвонилася до ОСОБА_6 , який на той час ще не виїхав із м. Соледар і попросила поховати чоловіка.
ІV. Оцінка Суду.
Згідно із частиною першоюстатті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно положень ч. 1ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У пункті 1постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року № 5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», роз`яснено, що справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, належать до юрисдикції суду за умови, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадянина, якщо заявник не має іншої можливості одержати чи відновити документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення, і чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку встановлення юридичних фактів.
Як роз`яснено у п. 13постанови, слід звернути увагу суду на необхідність відрізняти оголошення особи померлою від встановлення факту смерті особи. Оголошення фізичної особи померлою - це ствердження судовим рішенням припущення про смерть даної особи, тобто констатація високого ступеня ймовірності смерті. Встановлення факту смерті можливо, якщо суд на підставі незаперечних доказів ствердить, тобто доведе обставини, які вірогідно свідчать про смерть особи у точно визначений час, обставини, за яких настала смерть і факт неможливості реєстрації органом державної РАЦС факту смерті.
З метою запровадження спрощеного порядку встановлення фактів народження або смерті особи в межах території, на якій діє воєнний чи надзвичайний стан, Законом України від 01липня 2022 року №2345-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи в умовах воєнного чи надзвичайного стану та на тимчасово окупованих територіях» внесені зміни, зокрема, у ЦПК України та викладено в новій редакції ст. 317.
З огляду на правову природу згаданого закону, у тому числі пояснювальну записку, зміни у цивільному процесуальному законодавстві були необхідні, оскільки внаслідок просування російської армії частина території України опинилася або певний час перебувала під тимчасовим контролем військових країни-агресора, а деякі міста знаходилися та знаходяться в облозі майже від початку нової фази збройної агресії. Весь цей час російська армія вчиняла систематичні та масові злочини проти цивільного населення, в тому числі, не вибіркові обстріли за допомогою артилерії та авіа нальотів на об`єкти приватного житлового сектору цивільної інфраструктури (лікарні, бібліотеки, укриття тощо). Були зафіксовані чисельні випадки розстрілів цивільного населення на тимчасово контрольованих російськими військами територіях, що за наявних обставин не могли бути належним чином задокументовані. За інформацією, яка надходила, на тимчасово зайнятих російськими військовими територіях України відбувалися масові вбивства та поховання цивільних осіб. Також була інформація про спроби знищення російськими військовими тіл вбитих ними цивільних з метою укриття злочинів. Так само на контрольованих чи заблокованих армією держави-агресора територіях ставалися факти народження дітей, які внаслідок активних бойових дій чи тимчасового контролю населених пунктів армією Росії не могли бути оформлені належним чином.
Враховуючи зазначене, положення ст.317 ЦПК України передбачають можливість встановлення факту народження або смерті особи (цивільного населення, а не військовослужбовців) на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, що за наявних обставин не могли бути належним чином задокументовані.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає у порядку окремого провадження справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою.
Відповідно до ст. 305 ЦПК України заява про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою подається до суду за місцем проживання заявника або за останнім відомим місцем проживання (перебування) фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, або за місцезнаходженням її майна.
Оголошення особи померлим має своїм призначенням усунення невизначеності, яка склалася щодо правовідносин за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме.
Рішення про оголошення фізичної особи померлої приймається судом за наявності таких підстав: 1) відсутність особи в місці її постійного проживання; 2) відсутність відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона зникла безвісті за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку,- протягом шести місяців.
Порядок оголошення фізичної особи померлою встановлюється ЦПК України. При цьому заявник має мати особисту цивільну-правову заінтересованість і зміні правового стану особи, яку він просить оголосити померлою. Для підтвердження цього повинні бути наведені обставини, які свідчать про те, що між заявником та особою, яку він просить оголосити померлою існують особисті або майнові правовідносини-матеріально-правовий зв`язок або за відсутності такого зв`язку - дані про те, що відсутність фізичної особи є для заявника перешкодою у реалізації суб`єктивних прав або виконання обов`язків.
Відповідно до ч .2 ст. 46 ЦК України фізична особа, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена судом померлою після спливу двох років від дня закінчення воєнних дій. З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців.
Відповідно до ч. 3 ст. 46 ЦК України фізична особа оголошується померлою від дня набрання законної сили рішенням суду про це. Фізична особа, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави припустити її загибель від певного нещасного випадку або у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена померлою від дня її вірогідної смерті.
Верховний Суд у постанові від 26 лютого 2024 року у справі № 686/9938/23 зазначив, що оголошення судом громадянина померлим усуває невизначеність у правовідносинах за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме. Залишаючи без змін рішення судів попередніх інстанцій про задоволення заяви про оголошення військовослужбовця померлим, Верховний Суд виходив із того, що існують достатні підстави, підтверджені належними доказами, для оголошення особи загиблою під час виконання військового обов`язку по захисту держави України у російсько-українській війні від дня вірогідної смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 . Крім того, Верховний Суд зазначив, що з урахуванням конкретних обставин справи, оголошення особи померлою можливе і після спливу шести місяців з дня настання відповідної події. У цій справі апеляційний суд відхилив доводи апеляційної скарги про порушення судом вимог частини другої статті 46 ЦК України, вказавши, що шестимісячний строк, передбачений цією нормою, слід обраховувати з моменту настання події, а не з моменту закінчення дії воєнного стану на території держави.
За змістом ст.ст. 307, 308 ЦПК, якими визначено порядок розгляду судом справ про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою, суд до початку розгляду справи встановлює осіб (родичів, співробітників тощо), які можуть дати свідчення про фізичну особу, місцеперебування якої невідоме, а також запитує відповідні організації за останнім місцем проживання відсутнього (житлово-експлуатаційні організації, органи внутрішніх справ або органи місцевого самоврядування) і за останнім місцем роботи про наявність відомостей щодо фізичної особи, місцеперебування якої невідоме. Суд розглядає справу за участю заявника, свідків, зазначених у заяві, та осіб, яких сам суд визнає за потрібне допитати, і ухвалює рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або про оголошення її померлою.
Оголошення особи померлою, засноване на презумпції її смерті, є юридичним фактом, що дає підставу для припущення про припинення цивільної правоздатності цієї особи.
Заявник просить оголосити померлим свого батька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за обставин його загибелі під час масованого обстрілу м. Соледар ІНФОРМАЦІЯ_2 , тобто на час розгляду справи минуло вже більше ніж 6 місяців із дня події.
Оголошення померлим батька ОСОБА_2 заявнику необхідно для отримання свідоцтва про смерть, оформлення спадщини. Суд зазначає, що смерть ОСОБА_2 настала під час повномасштабного вторгнення російських збройних сил.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Враховуючи вищенаведене, на підставі досліджених матеріалів, показань свідків у своїй сукупності, суд дійшов до вірогідного припущення, що ІНФОРМАЦІЯ_2 громадянин України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 загинув під час збройного обстрілу м. Соледар за адресою: АДРЕСА_1 , що є достатнім для оголошення його померлим.
При цьому,ст. 47 ЦПК встановлено правові наслідки оголошення фізичної особи померлою, зокрема: правові наслідки оголошення фізичної особи померлою прирівнюються до правових наслідків, які настають у разі смерті, спадкоємці фізичної особи, яка оголошена померлою, не мають права відчужувати протягом п`яти років нерухоме майно, що перейшло до них у зв`язку з відкриттям спадщини. Нотаріус, який видав спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на нерухоме майно, накладає на нього заборону відчуження.
Суд, оцінюючи допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів приходить до висновку, що заявлені вимоги знайшли своє підтвердження в судовому засіданні, а тому підлягають задоволенню.
При цьому, суд роз`яснює заявнику, що відповідно до ч. 1 ст.309 ЦПК України у разі одержання заяви про появу фізичної особи, яку було визнано безвісно відсутньою або оголошено померлою, або відомостей про місцеперебування цієї особи суд за місцеперебуванням особи або суд, який ухвалив рішення про визнання особи безвісно відсутньою або оголосив її померлою, призначає справу до слухання за участю цієї особи, заявника та інших заінтересованих осіб і скасовує своє рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою. Заяву може бути подано особою, яку було визнано безвісно відсутньою або оголошено померлою, або іншою заінтересованою особою.
Як передбачено ч. 2ст. 308 ЦПК Українипісля набрання законної сили рішенням про оголошення фізичної особи померлою суд надсилає рішення відповідному органу державної реєстрації актів цивільного стану для реєстрації смерті фізичної особи, а також до нотаріуса за місцем відкриття спадщини, а в населеному пункті, де немає нотаріуса, - відповідного органу місцевого самоврядування для вжиття заходів щодо охорони спадкового майна. За наявності в населеному пункті кількох нотаріусів, а також у випадках, коли місце відкриття спадщини невідоме, рішення надсилається до державного нотаріального архіву з метою передачі його за належністю уповноваженому нотаріусу для вжиття заходів з охорони спадкового майна.
З цих підстав,
Керуючись,ст.46 ЦК України, ст.ст.76-81,89,263-265,293, 308, 430 ЦПК України, суддя
ухвалив:
Заяву ОСОБА_1 , де заінтересовані особи: Дніпровський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дніпровському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), Соледарська міська військова адміністрація Бахмутського району Донецької області, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про оголошення особи померлою задовольнити.
Оголосити померлим ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Горлівка Донецької області, РНОКПП НОМЕР_1 .
Датою смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 вважати ІНФОРМАЦІЯ_7 .
Місцем смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 вважати АДРЕСА_1 .
Вважати, що загибель ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 настала ІНФОРМАЦІЯ_3 за адресою: АДРЕСА_1 внаслідок ворожого обстрілу міста Соледар.
Допустити негайне виконання рішення.
Оскарження вказаного рішення не зупиняє його виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Повне рішення суду складено 18 грудня 2024 року о 14.00 год.
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Представник заявника:адвокат, Кострицька Марія Володимирівна, місце знаходження: АДРЕСА_4 .
Заінтересовані особи:
Дніпровський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дніпровському районі Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), місце знаходження: пр. Науки, 112 м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ33339119.
Соледарська міська військова адміністрація Бахмутського району Донецької області місце знаходження: вул. Паркова, 3а м. Соледар, Бахмутський р-н Донецька область, код ЄДРПОУ 44737080
Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області місце знаходження: пл. Соборна, 3 м. Слов`янськ, Донецька область, 84122, код ЄДРПОУ 13486010.
Головуюча суддя: О.В. Ярощук
Присяжні: С.В. Ракута
В.В. Шаригіна
Суд | Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123848182 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою |
Цивільне
Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська
Ярощук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні