Рішення
від 18.12.2024 по справі 463/11673/24
ЛИЧАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа № 463/11673/24

Провадження № 2-о/463/378/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 грудня 2024 року Личаківський районний суд м.Львова в складі:

головуючого-судді - Грицка Р.Р.,

з участю секретаря судового засідання - Романської І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Львові в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Галицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Забродній Є.О., звернулася в суд із заявою, відповідно до якої просить встановити факт смерті громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м.Бердянськ Запорізької області, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Бердянськ Бердянського району Запорізької область.

Заяву обґрунтовує тим, що на тимчасово окупованій території України, в містіБердянськ Бердянськогорайону Запорізькоїобласті, ІНФОРМАЦІЯ_2 померла ОСОБА_2 ,спадкоємцем майнаякої єзаявник. Зазначені обставини підтверджуються доданими до заяви копіями документів, а саме: копією паспорта громадянки України ОСОБА_1 , копією заповіту від 09.07.2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Бердянського районного нотаріального округу Запорізької області, зареєстрованого в реєстрі за № 995, довідкою переселенця від 28.01.2021 року; фотокартками, копією свідоцтва про смерть серія НОМЕР_1 від 27.07.2024 року, копією довідки про смерть № С-02726 від 27.07.2024 року, виданих на тимчасово окупованій території, з яких вбачається, що ІНФОРМАЦІЯ_2 вмісті БердянськБердянського районуЗапорізької області, померла громадянка України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Разом з тим, отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся в м.Бердянськ Запорізької області, на тимчасово окупованій території України і в цьому випадку підставою для реєстрації смерті особи є встановлення в судовому порядку факту її смерті. Вказує, що встановлення факту смерті ОСОБА_2 має для заявника юридичне значення, оскільки необхідне для внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру актів цивільного стану України, видачі свідоцтва про смерть та реалізації своїх спадкових прав, як спадкоємця за заповітом. Враховуючи наведене, просить заяву задовольнити.

Заява поступила до суду 18.12.2024 року.

Ухвалою Личаківського районного суду м.Львова від 18.12.2024 року, прийнято заяву та відкрито провадження у справі. Призначено справу до судового розгляду з повідомленням (викликом) осіб.

Заявник ОСОБА_1 та її представник - адвокат Забродній Є.О. в судове засідання не з`явилися, належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи. Разом з тим, представник заявника подав суду заяву про розгляд справи у його відсутності та відсутності заявника, просить суд заяву задовольнити.

Представник заінтересованої особи Галицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції в судове засідання не з`явився, належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи, не повідомив суд про причини неявки.

Згідно з ч.2 ст.247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Оскільки учасники процесу в судове засідання не з`явилися, фіксування судового процесу 18.12.2024 року за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, розглянувши заяву та додані матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, приходить до наступного висновку.

Статтею 317ЦПК України передбачено, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такоювідповідно дозаконодавства, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою № 3008-7501792303 від 28.01.2021 року та прибула до м.Києва з м.Донецьк Донецької області (а.с.7-10).

Заявник ОСОБА_1 згідно копії заповіту від 09.07.2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Бердянського районного нотаріального округу Запорізької області, зареєстрованого в реєстрі за № 995, є спадкоємцем майна ОСОБА_2 , а саме квартири АДРЕСА_1 (а.с.15).

Так, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,померла ІНФОРМАЦІЯ_2 ,що підтверджуєтьсякопією свідоцтвапро смертьсерія НОМЕР_1 від 27.07.2024року,копією довідкипро смерть№ С-02726від 27.07.2024року, виданих на тимчасово окупованій території України Територіальним відділом реєстрації актів цивільного стану міста Бердянська та Бердянського району Управління реєстрації актів цивільного стану Запорізької області.Вказане свідоцтвоскладено російськоюмовою,на ньомуміститься гербовапечатка органуреєстрації актівцивільного стану (а.с.11-25).

Про факт смерті ОСОБА_2 також свідчать фотографії могили останньої (13-14).

Згідно з п.8 ч.1 ст.315ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Відповідно до роз`яснень, наданих в п.13 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.

Згідно з ч.ч.2, 3 ст.9Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод громадянта правовийрежим натимчасово окупованійтериторії України» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє по даний час.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» від 7 травня 2022 № 562, абзац четвертий підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 № 457 викладено в такій редакції: «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою КМ України від 07.05.2022 року № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій».

Відповідно до Наказу Міністерства реінтеграції України від 22.12.2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», (у редакції чинній на даний час) м.БердянськБердянської міськоїтериторіальної громади перебуває під тимчасовою окупацією з 27.02.2022 року.

Визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті, зокрема, щодо смерті людини, з метою захисту прав громадян України, жодним чином не легітимізує таку владу. Разом з тим, держава має вживати заходів щодо ефективного захисту прав громадян на своїй території, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої держави.

Судом встановлено,що ОСОБА_1 є спадкоємцеммайна ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 ,а тому встановлення факту смерті ОСОБА_3 впливає на її права.

Встановлення факту смерті ОСОБА_3 необхідно заявнику для отримання свідоцтва про смерть та в подальшому реалізації спадкових прав на прийняття спадщини за заповітом.

Згідно зі ст.17Закону України«Про державнуреєстрацію актівцивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою, а також на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, - не пізніше п`яти днів. Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені частиною другою цієї статті, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі встановлення у судовому порядку факту смерті.

Відповідно до п.1 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Згідно з п.п.1 пункту 5 розділу ІІІ вищевказаних Правил, підставами державної реєстрації смерті є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545,зареєстрованим уМіністерстві юстиціїУкраїни 25.10.2006за №1150/13024(далі-лікарське свідоцтвопро смерть); фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545,зареєстрованим уМіністерстві юстиціїУкраїни 25.10.2006за №1150/13024(далі-фельдшерська довідкапро смерть); лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; рішеннясуду прооголошення особипомерлою; рішеннясуду провстановлення фактусмерті особив певнийчас; повідомленнядержавного архівуабо органівСлужби безпекиУкраїни уразі реєстраціїсмерті осіб,репресованих зарішенням несудовихта судовихорганів; повідомленняустанови виконанняпокарань абослідчого ізолятора,надіслане разомз лікарськимсвідоцтвом просмерть. Ці документи додаються до другого примірника актового запису про смерть.

Відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян України та правовий режим на тимчасово окупованій території України» вбачається, що тимчасово окупована російською федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.

Загальновідомим фактом, який не підлягає доведенню, є те, що станом на день розгляду справи, територія Запорізької області є частково окупована.

Свідоцтво про смерть видане органом на тимчасово окупованій території України є недійсним, але як письмовий доказ, посвідчує факт смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 громадянки України ОСОБА_2 .

Встановлення факту смерті ОСОБА_2 породжує юридичні наслідки для заявника як спадкоємця, при цьому, чинним законодавством не передбачено іншого порядку встановлення факту смерті.

Відповідно до вимог п.8 ч.1 ст.430 ЦПК України, суд допускає негайне виконання рішень у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України.

Керуючись Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст.ст.12, 81, 315, 317, 354, 355 ЦПК України, суд, -

у х в а л и в :

заяву ОСОБА_1 - задовольнити.

Встановити факт смерті громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 , уродженки м.Бердянськ Запорізької області, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 на тимчасово окупованій території України - в місті Бердянськ Бердянського району Запорізької область, Україна.

Рішення підлягає до негайного виконання.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Львівського апеляційного суду шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги.

Оскарження даного рішення не зупиняє його виконання.

Повне найменування (ім`я) учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_3 .

Заінтересована особа: Галицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, місцезнаходження: 79005, м.Львів, вул.Грушевського,16, код ЄДРПОУ 33286062.

Суддя Грицко Р.Р.

СудЛичаківський районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення18.12.2024
Оприлюднено20.12.2024
Номер документу123853450
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —463/11673/24

Рішення від 18.12.2024

Цивільне

Личаківський районний суд м.Львова

Грицко Р. Р.

Ухвала від 18.12.2024

Цивільне

Личаківський районний суд м.Львова

Грицко Р. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні