РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
18 грудня 2024 р. Справа № 120/8210/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жданкіної Наталії Володимирівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Служба у справах дітей Вінницької міської ради до Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в :
До Вінницького окружного адміністративного звернулась ОСОБА_2 до Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю прийнятих Департаментом адміністративних послуг Вінницької міської ради рішень від 21.06.2024 за №160824020445 та №160824020439 про зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_4 та про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 .
Ухвалою від 28.06.2024 позовну заяву залишено без руху та надано особі, яка її подала, строк для усунення недоліків шляхом:
- уточнення складу учасників справи, або уточнення прохальної частини позовної заяви;
- надання доказів сплати судового збору в розмірі 2422,40 грн. за наступними реквізитами: одержувач: ГУК у Він, обл./м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ: 37979858, банк: Казначейство України (ЕАП), рахунок: UA028999980313181206084002856, призначення платежу: судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Вінницький окружний адміністративний суд.
01.07.2024 на адресу суду надійшла заява на усунення недоліків позовної заяви, визначених в ухвалі від 28.06.2024. Зокрема, надано докази сплати судового збору та позовну заяву в оновленій редакції.
Ознайомившись з містом оновленої редакції позовної заяви суддя дійшла висновку, що вимоги ухвали від 28.06.2024 залишились невиконаними в частині відповідності заявлених позовних вимог визначеному складу позивачів.
Зокрема, в оновленій редакції позовної заяви в якості позивача зазначено ОСОБА_1 , а її представником (представником позивача) визначено ОСОБА_2 . В той же час, в прохальній частині позовної заяви позивач просить суд скасувати два рішення Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради від 21 червня 2024 року прийняті відносно окремих фізичних осіб, а саме:
- №160824020445 про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 ;
- та №160824020439 про зняття з реєстрації місця реєстрації ОСОБА_1 .
З огляду на встановлені недоліки уточненої позовної заяви суд ухвалою від 08.07.2024 позивачу продовжено строк на усунення виявлених недоліків та запропоновано:
- привести склад позивачів у відповідність із прохальною частиною позовних вимог або уточнення другої частини позовних вимог;
- уточненням першої частини позовних вимог шляхом зазначення, які саме дії відповідача позивач (позивачі) просить(ять) визнати протиправними;
- надати докази в підтвердження наведених в мотивувальній частині позовної заяви обставин.
11.07.2024 від ОСОБА_1 , на усунення наведених в ухвалі суду від 08.07.2024 недоліків, отримано заяву, в якій вона просила вважати представника позивача Лагуна Олексія Юрійовича - офіційно другим позивачем по справі №120/8210/24.
Також уточнено першу частину позовних вимог у спосіб її викладення в наступній редакції:
"Визнати дії Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради при розгляді справ про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 та про зняття з реєстрації місця реєстрації ОСОБА_1 , за наслідками чого прийняті Рішення Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради від 21 червня 2024 року № 160824020445 та № 160824020439 про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 та про зняття з реєстрації місця реєстрації ОСОБА_1 - протиправними.".
З урахуванням внесених змін до складу позивачів та прохальної частини заявлених позовних вимог постановлено ухвалу від 15.07.2024 вкотре звернуто увагу на недоліки позовної заяви в частині невідповідності складу позивачів заявленим позовним вимогам, в зв`язку з чим вкотре запропоновано привести склад позивачів у відповідність із прохальною частиною позовних вимог або уточнення другої частини позовних вимог.
17.07.2024 від представника позивача надійшла заява за вх. №42059/24, в якій він просив:
"Прийняти уточнення позовних вимог.
2. Склад позивачів по справі № 120/8210/24 додати другим позивачем: ОСОБА_2 , ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1 , тел.: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ;
3. Змінити прохальну частину позовної заяви у на наступній редакції:
"1. Визнати дії Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради протиправними щодо винесення рішення №160824020439 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 ;
2. Скасувати Рішення Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради №160824020445 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 ;
3. Скасувати Рішення Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради №160824020439 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації ОСОБА_1 ;
4. Судові витрати присудити на користь позивача за рахунок бюджетних коштів відповідача."".
Ухвалою від 22.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні). Крім того, витребувано в відповідача належним чином засвідчені копії документів, які враховано при прийнятті оскаржуваних рішень, в тому числі, але не тільки, докази належного повідомлення позивачів та Службу у справах дітей Вінницької міської ради про розгляд заяви ОСОБА_3 про зняття з реєстрації місця проживання позивачів.
У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив щодо задоволення даного позову. Зокрема зазначив, що у разі подання власником житла заяви про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини чи одного з них така дитина підлягає зняттю із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) разом з її батьками або іншими законними представниками чи одним із них. До відповідача надійшла заява ОСОБА_3 про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 та її малолітньої дитини ОСОБА_4 , разом із документом, що підтверджує право власності на квартиру. У зв`язку з чим, керуючись п.2 ч.1 ст.18 Закону та ч.5 п.50 Порядку спеціалістом відділу було знято з реєстрації місця проживання вказаних вище осіб, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства. Вказала, що з метою перевірки належності особі, що подала заяви про зняття з реєстрації місця проживання, відповідного житла на праві власності, використано відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка з ДРРП №383625392 від 20.06.2024), суперечностей щодо права власності заявника на зазначене майно не встановлено
Щодо повідомлення гр. ОСОБА_1 щодо початку здійснення адміністративних проваджень відносно неї та малолітнього ОСОБА_4 та часу розгляду справ, представник відповідача повідомила, що запрошення на розгляд було надіслано засобами телефонного зв`язку за допомогою месенджера Viber 0935359119 - 10.06.2024 (розгляд справ призначено на 20.06.2024 о 12 год 00 хв. та о 16 год. 20 хв.), що підтверджується скриншотом даного повідомлення, в якому наявні відповіді гр. ОСОБА_1 .
Також представник відповідача зазначила, що 20.06.2024 до органу реєстрації звернувся ОСОБА_2 для участі у розгляді справи від імені ОСОБА_1 та надав завірені власним підписом друковані копії довіреності та протоколу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису (сформованих засобами підсистеми «Електронний кабінет» ЄСІТС), та даних свого паспорту громадянина України. Достовірність наданих електронних документів підтверджено засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «ДІЯ».
Під час розгляду справи ОСОБА_2 надано копії документів з матеріалів судової справи №127/19358/24 (провадження за скаргою на бездіяльність уповноваженої особи відділення поліції №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області, яка полягає у невнесенні відомостей в ЄРДР за заявою ОСОБА_2 про вчинення кримінального правопорушення від 07.06.2024), а також о 16:55 год. подано заяву з проханням не розглядати це адміністративне провадження до вирішення питання за кримінальною юрисдикцією. Аналогічний пакет документів, а саме копії документів з матеріалів судової справи №127/19358/24 подано під час розгляду справи відносно зняття з зареєстрованого місця проживання малолітнього ОСОБА_4 .
Вищенаведені обставини, на переконання відповідача, підтверджують обізнаність ОСОБА_1 про розгляд справ, що спростовує твердження представника позивачів про те, що розгляд справи відбувся без повідомлення сторін.
Також, у відзиві на позовну заяву представник Департаменту повідомила, що з метою всебічного розгляду матеріалів справи та прийняття обґрунтованого рішення завершення розгляду справи перенесено на 21.06.2024р. на 10.00. Інші документи сторонами не подавались, включаючи і заяву/клопотання про залучення Служби у справах дітей Вінницької міської ради.
З врахуванням викладеного, на переконання відповідача, державним реєстратором Жевачевською Н.О. правомірно прийняті рішення від 21.06.2024 №160824020439 та №160824020445 про зняття з реєстрації місця проживання гр. ОСОБА_1 та малолітнього ОСОБА_4 .
При цьому, відповідач зауважила, що у позовній заяві відсутнє посилання на норми чинного законодавства яким передбачено залучення Служби у справах дітей Вінницької міської ради при розгляді заяв про зняття з зареєстрованого місця проживання малолітньої дитини разом з одним із батьків з яким дитина зареєстрована.
Крім того, 05.08.2024 супровідним листом від 01.08.2024 до суду надійшли витребувані у відповідача копії документів.
05.08.2024 представником позивачів до суду подано відповідь на відзив, в якій останній наполягав на задоволенні заявлених позовних вимог. При цьому, в доповнення до обґрунтувань, наведених у позовній заяві, повторно наголосив на неналежному повідомленні сторін для вчинення адміністративної процедури зняття особи з зареєстрованого місця проживання (перебування) за допомогою месенджера Viber. Зауважив, що перенесення розгляду матеріалів адміністративного провадження відповідач також не повідомив сторін належним чином.
13.08.2024 представником третьої особи-2 до суду подано письмові пояснення на позовну заяву під назвою "відзив на позовну заяву", в яких підтримано позицію представника Департамету щодо правомірності прийнятих рішень від 21.06.2024 за №160824020445 та №160824020439 про зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_4 та про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 .
15.08.2024 від представника позивачів отримано відповідь на поданий представником третьої особи відзив на позовну заяву, в якому останній вказав, що процесуальним законодавством не передбачено права третьої особи подавати відзив на позовну заяву. Крім того, зауважив, що встановлений ухвалою суду про відкриття провадження у справі строк на подання третьою особою письмових пояснень мину, в зв`язку з чим просив відмовити у їх приєднанні до матеріалів справи.
Також, 15.08.2024 від представника третьої особи-2 за вх. №4771/24 надійшли письмові пояснення щодо позову або відзиву, які за своїм змістовним наповнення є аналогічними тим, що наведені у раніше поданому до суду 13.08.2024 "відзиві на позовну заяву".
В зв`язку з цим, суд розцінює подану представником третьої особи-2 заяву від 15.08.2024, як заяву про усунення недоліків попередньо поданої 13.08.2024 заяви.
При цьому, надаючи оцінку клопотання представника позивачів про відмову відмову у приєднанні відповідних заяв третьої особи-2 до матеріалів справи, суд в першу чергу відмічає, що невірне зазначення поданого до суду документу не змінює його змістовного наповнення та не може бути підставою для позбавлення учасника справи висловити власну позицію щодо заявлених позовних вимог та свого ставлення до оскаржуваних в межах даної адміністративної справи рішень. Крім того, суд відмічає, що визначений в ухвалі про відкриття провадження строк на подання третіми особами письмових пояснень слід обчислювати з дня отримання даної ухвали, а не, як помилково вважає представник позивача, з дня прийняття відповідної ухвали.
З огляду на приписи ст. 9 КАС України, якими, окрім іншого встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає за доцільне долучити подані представником третьої особи-2 письмові пояснення до матеріалів справи.
Представник Служби у справах дітей Вінницької міської ради правом на подання письмових пояснень не скористався, хоча про розгляд справи був повідомлений завчасно та належним чином за допомогою підсистеми "Електронний суд".
Інших заяв по суті справи від сторін спору до суду не надходило.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, наступні обставини.
З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_1 є батьками малолітнього ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 .
Як слідує зі змісту позовної заяви та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, до 21.06.2024 ОСОБА_1 та її малолітня дитина ОСОБА_4 були зареєстровані за адресою: АДРЕСА_2 . Відповідні обставини не є спірними та визнаються як стороною позивача, так і відповідачем, а тому не підлягають додатковому доказуванню.
Також судом встановлено, що ОСОБА_3 є власником квартири за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується договором дарування квартири від 16.02.2007, посвідченого державним нотаріусом Третьої вінницької нотаріальної контори Березовською В.С. та зареєстрованого в реєстрі за №2-174.
10.06.2024 ОСОБА_3 звернулась до Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради із заявами про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 та її малолітня дитини ОСОБА_4 . Разом із заявою було надано документ, що підтверджує право власності на вищезазначену квартиру (Договір дарування від 16.02.2007).
10.06.2024, за допомогою месенджера Viber по номеру контактного телефону НОМЕР_4 , відповідач здійснив повідомлення позивачів про надходження до Депратаменту заяв щодо їх зняття з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_2 , а також про те що розгляд таких заяв відбудеться 20.06.2024 о 12:00 год за адресою: АДРЕСА_3 . При цьому, в повідомленні ОСОБА_1 запропоновано підтвердити, що вона надає згоду на зняття з реєстрації місця проживання її та її малолітньої дитини без їх особистої присутності. Відповідні обставини підтверджуються наявними в матеріалах справи запрошеннями від 10.06.2024, скріншотами переписки у месенджері Viber.
20.06.2024 о 12:00 год. до органу реєстрації звернувся ОСОБА_2 для участі у справі від імені ОСОБА_1 та на підтвердження повноважень на представництво інтересів останньої надав завірені власним підписом друковані копії довіреності та протоколу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису (сформованого засобами підсистеми "Електронний кабінет" ЄСІСТ) та даних свого паспорту громадянина України.
Достовірність наданих електронних документів підтверджено засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «ДІЯ».
З отриманих від відповідача на вимогу суду документами також встановлено, що під час розгляду справи ОСОБА_2 надано копії документів з матеріалів судової справи №127/19358/24 (провадження за скаргою на бездіяльність уповноваженої особи відділення поліції №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області, яка полягає у невнесенні відомостей в ЄРДР за заявою ОСОБА_2 про вчинення кримінального правопорушення від 07.06.2024), а також подано заяву з проханням не розглядати це адміністративне провадження до вирішення питання за кримінальною юрисдикцією. Аналогічний пакет документів, а саме копії документів з матеріалів судової справи №127/19358/24 подано під час розгляду справи відносно зняття з зареєстрованого місця проживання малолітнього ОСОБА_4 .
Як повідомив представник відповідача у відзиві на позовну заяву, з метою всебічного розгляду матеріалів справи та прийняття обґрунтованого рішення завершення щодо розгляду справ відносно зняття позивачів з місця реєстрації перенесено на 21.06.2024 на 10.00. Інші документи сторонами не подавались, включаючи і заяву/клопотання про залучення Служби у справах дітей Вінницької міської ради.
21.06.2024 відповідачем прийнято рішення №160824020445 про зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_2 .
Також, 21.06.2024 відповідачем прийнято рішення №160824020439 про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 .
При цьому, у зазначених рішеннях відповідачем вказано, що за матеріалами справи не встановлено підстав для зупинення адміністративного провадження, визначених ст. 64 Закону України "Про адміністративні процедури".
Представник позивачів вважає протиправним зняття Лагуна Ю.В. та її малолітньої дитини з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_2 , що зумовило їх звернення до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Згідно приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло; придбати його у власність або взяти в оренду. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
Частиною 1 статті 316 Цивільного кодексу України встановлено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Згідно із частиною 1статті 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Відповідно до статті 328 Цивільного кодексу України право власності на нерухоме майно набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
За приписами частини першої статті 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина 1 статті 321 Цивільного кодексу України).
Згідно з пунктом 12 статті 2 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" від 05 листопада 2021 року № 1871-IX реєстрація місця проживання (перебування) особи - це внесення за заявою про реєстрацію місця проживання (перебування), поданою особою в паперовій формі, до реєстру територіальної громади інформації про місце проживання (перебування) особи.
Реєстрація місця проживання є фактом, що підтверджує місцезнаходження особи і не впливає на володіння нерухомістю, право на яке документально підтверджено в установленому законом порядку.
Пунктом 7 частини 1 статті 2 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" передбачено, що орган реєстрації - це виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, який на території територіальної громади, на яку поширюються повноваження відповідної ради, забезпечує формування та ведення реєстру територіальної громади, облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи.
Відповідно до підпунктів 11,12 частини 1статті 2 вказаного Закону:
реєстраційна дія - це внесення органом реєстрації до реєстру територіальної громади відомостей про зареєстроване місце проживання (перебування), зняте з реєстрації місце проживання, задеклароване місце проживання/виключення з реєстру територіальної громади інформації про задеклароване місце проживання, скасування реєстрації місця проживання/зняття з реєстрації місця проживання (перебування)/задекларованого місця проживання/зміненого місця проживання (перебування) з подальшою передачею таких відомостей до відомчої інформаційної системи. Реєстраційна дія є завершеною після отримання органом реєстрації підтвердження про внесення відповідної інформації до відомчої інформаційної системи;
реєстрація місця проживання (перебування) особи - це внесення за заявою про реєстрацію місця проживання (перебування), поданою особою в паперовій формі, до реєстру територіальної громади інформації про місце проживання (перебування) особи.
Частиною 1 статті 28 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" передбачено, що орган реєстрації здійснює: формування та ведення реєстру територіальної громади; реєстраційні дії та внесення інформації за результатами їх вчинення до відповідного реєстру територіальної громади; передачу інформації про реєстраційну дію до відомчої інформаційної системи з подальшим внесенням інформації до Єдиного державного демографічного реєстру.
Відповідно до частини 2 статті 2 цього Закону, на вказані відносини поширює свою дію також Закон України "Про адміністративні послуги".
Пунктом 1 статті 1 Закону України "Про адміністративні послуги" передбачено, що адміністративна послуга - це результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону.
Таким чином, відповідно до пункту 7 частини 1 статті 2 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" відповідач є органом реєстрації, на який згідно зі статтею 28 вказаного Закону покладено повноваження щодо здійснення відповідних реєстраційних дій.
Згідно підпункту 2 пункту 1 статті 18 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) у разі звернення до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг за місцем задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється за заявою власника житла приватної форми власності, поданої у паперовій формі, стосовно повнолітньої особи, місце проживання (перебування) якої зареєстровано або задекларовано в житлі, що належить власнику на підставі права власності. У разі подання власником житла заяви про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини чи одного з них така дитина підлягає зняттю із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) разом із її батьками або іншими законними представниками чи одним із них.
Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 року № 265 (далі - Порядок №265), визначає механізм здійснення декларування/реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування декларування/реєстрації місця проживання (перебування), а також встановлює форми необхідних для цього документів.
Пунктом 50 вказаного Порядку №265 визначено, що зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється на підставі:
1) заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), поданої особою або її законним представником (представником) за формою згідно з додатком 5;
2) рішення суду, яке набрало законної сили, про позбавлення права власності на житло або права користування житлом, про виселення, про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи, про визнання особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою (у такому випадку адміністративний збір не сплачується);
3) свідоцтва про смерть або відомостей про державну реєстрацію смерті з Державного реєстру актів цивільного стану. У таких випадках датою зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи є дата видачі свідоцтва про смерть або дата здійснення актового запису про смерть особи;
4) повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС із зазначенням відповідних реквізитів паспортного документа померлої особи або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку;
5) заяви власника житла про зняття особи із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за формою згідно з додатком 6.
Відповідно до пункту 61 Порядку №265 у разі звернення до органу реєстрації разом із заявою власника житла про зняття особи (осіб) із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) власник житла подає:
документ, що посвідчує особу (у разі особистого звернення);
документ, що підтверджує право власності на житло, в якому задекларовано/зареєстровано місце проживання (перебування) особи (осіб), що знімається.
У разі зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за заявою власника житла більше однієї особи до органу реєстрації подаються заява та документ або відомості, що підтверджують сплату адміністративного збору, окремо щодо кожної особи.
Відповідно до п. 51 Порядку №265 подання заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини віком до 14 років або особи, визнаної судом обмежено дієздатною або недієздатною, здійснюється одним із батьків або інших законних представників за згодою іншого з батьків або законних представників.
Згідно з п. 69 Порядку №265 посадова особа органу реєстрації або адміністратор центру надання адміністративних послуг перевіряє належність паспортного документа особі, що його подала, його дійсність, правильність заповнення заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання та наявність документів, необхідних для зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), про що зазначена посадова особа робить відповідний запис у заяві. Посадова особа органу реєстрації у день звернення особи, її законного представника (представника) або в день отримання документів від центру надання адміністративних послуг, представника спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту, зокрема приймає рішення про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання або про відмову у знятті із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи.
Матеріалами справи підтверджено, що 10.06.2024 ОСОБА_3 , як власник квартири, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , звернулась до Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради з заявами про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 та її малолітньої дитини ОСОБА_4 . Разом із заявами було надано документ, що підтверджує право власності на вищезазначену квартиру, а саме договір дарування квартири від 16.02.2007, посвідченого державним нотаріусом Третьої вінницької нотаріальної контори Березовською В.С. та зареєстрованого в реєстрі за №2-174.
В контексті наведеного суд відмічає, що належність квартири за адресою: АДРЕСА_2 на праві власності ОСОБА_3 не заперечується сторонами та дана обставина не є спірною.
При цьому, як вже було встановлено судом вище, в квартирі за адресою: АДРЕСА_2 , яка належить на праві власності ОСОБА_3 , також були зареєстровані ОСОБА_1 та її малолітня дитина ОСОБА_4 , які, в сили свого правового становища, мали статус користувачів відповідного об`єкту нерухомості.
Відповідно до ч. 4 ст. 12 Закону України «Про основи соціального захисту бездомних осіб та безпритульних дітей» для вчинення будь-яких правочинів щодо нерухомого майна, право власності на яке належить дитині, а у випадках, визначених законом, - також щодо нерухомого майна, право користування яким належить дитині, необхідний попередній дозвіл органів опіки та піклування, що надається відповідно до закону. Посадові особи органів опіки та піклування несуть персональну відповідальність за захист прав та інтересів дітей при наданні дозволу на вчинення правочинів щодо нерухомого майна, яке належить дітям.
Згідно з п. 99 Порядку №265 одночасно із скасуванням відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування) або зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) осіб, які на день декларування/реєстрації місця проживання (перебування) або зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) були батьками або іншими законними представниками дітей, місце проживання яких задеклароване/зареєстроване або зняте із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) одночасно з такими батьками або іншими законними представниками дітей, скасовуються відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування) або зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) дітей, у тому числі у разі, коли на день скасування таких відомостей особа досягла повноліття, якщо такі реєстраційні дії здійснені на підставі паспортного документа особи, зазначеного в пункті 98 цього Порядку.
Відповідно до пп. 3 п. 87 Порядку №265 орган реєстрації відмовляє в декларуванні/реєстрації місця проживання (перебування), знятті із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) у разі, коли: особа не подала або подала не в повному обсязі необхідні документи або відомості.
Таким чином, з огляду на приписи ч. 4 ст. 12 Закону України "Про основи соціального захисту бездомних осіб та безпритульних дітей", зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 разом з її малолітньою дитиною ОСОБА_4 , яким належить право користування зазначеною квартирою, можливе лише за наявності згоди органу опіки і піклування на вчинення таких дій.
В даному випадку, з матеріалів справи судом встановлено, що розгляд питання про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) малолітньої дитини ОСОБА_4 разом із його матір`ю відповідачем було здійснено без залучення відповідних органів опіки та піклування та за відсутності згоди зазначеного органу на вчинення відповідних дій, що також не заперечується відповідачем у поданому до суду відзиві на позовну заяву.
Відповідно, суд констатує, що розгляд поданих ОСОБА_3 заяв від 10.06.2024 Департаментом адміністративних послуг Вінницької міської ради здійснено за відсутності всіх необхідних документів, передбачених чинним законодавством, а саме: за відсутності згоди Служби у справах дітей Вінницької міської ради на вчинення реєстраційних дій щодо зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_4 , що свідчить на користь висновку про протиправність дій Департаменту щодо винесення рішення №160824020439 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 , та, як наслідок, протиправність самого рішення.
Крім того, в силу приписів підпункту 2 пункту 1 статті 18 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні", яким визначено, що зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини здійснюється разом із її батьками або іншими законними представниками чи одним із них, також підлягає скасуванню прийняте відповідачем рішення №160824020439 від 21.06.2024 про зняття з реєстрації місця реєстрації ОСОБА_1 , яка є матер`ю малолітнього ОСОБА_4 .
В свою чергу, надаючи оцінку доводам сторони позивача щодо неналежного повідомлення позивачів про розгляд поданих ОСОБА_3 заяв від 10.06.2024, як на окрему підставу для скасування прийнятих відповідачем рішень від 21.06.2024 за №160824020445 та №160824020439, суд зазначає наступне.
Так, 15.12.2023 набув чинності Закон України "Про адміністративну процедуру" від 17.02.2022 № 2073-IX, який регулює відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб`єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.
Частини 1-3 статті 8 Закону України "Про адміністративну процедуру" передбачають, що адміністративний орган забезпечує належність та повноту з`ясування обставин справи, безпосередньо досліджує докази та інші матеріали справи.
Статтею 17 вказаного закону закріплено принцип гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні, яким передбачено, що особа має право бути заслуханою адміністративним органом, надавши пояснення та/або заперечення у визначеній законом формі до прийняття адміністративного акта, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи. Адміністративний орган зобов`язаний здійснювати інформування та консультування учасників адміністративного провадження з питань, що стосуються адміністративного провадження, а також щодо змісту їхніх прав та обов`язків. Особа має право у передбаченому законом порядку витребовувати та/або надавати документи, а також інші докази, що стосуються обставин адміністративної справи.
В даному випадку, з матеріалів справи слідує, що розгляд поданих ОСОБА_3 заяв від 10.06.2024 про зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_4 та про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 відбувся 20.06.2024 в присутності ОСОБА_2 , як представника за довіреністю ОСОБА_1 та представника за законом (батько малолітньої дитини) ОСОБА_4 .
За наведених обставин, суд констатує, що розгляд вищезазначених заяв про зняття з реєстрації місця проживання позивачів відбувся із дотриманням встановленого ст. 17 Закону України "Про адміністративну процедуру" принципу гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні, адже останні були обізнані про такий розгляд до прийняття спірних рішень та реалізували своє право через представника бути заслуханими адміністративним органом.
Більш того, як слідує з матеріалів справи, представник позивача скористався встановленим законом правом щодо подання додаткових документів. Зокрема, представником були надані копії документів з матеріалів кримінальної справи №127/19358/24 (провадження за скаргою на бездіяльність уповноваженої особи відділення поліції №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області, яка полягає у не внесенні відомостей в ЄРДР за заявою ОСОБА_2 про вчинення кримінального правопорушення від 07.06.2024), а також заяву з проханням не здійснювати розгляд адміністративного провадження до вирішення питання за кримінальною юрисдикцією.
Судом встановлено, що з метою всебічного розгляду матеріалів справи та прийняття обґрунтованого рішення завершення розгляду справ перенесено на наступний день, а саме на 21.06.2024.
Зміст спірних рішень свідчить про те, що за результатами розгляду поданої представником позивачів заява про відтермінування розгляду адміністративного провадження, відповідач дійшов висновку, що наведені в ній підстави не передбачені ст. 64 Закону України "Про адміністративну процедуру", не містять інформації про обставини, що можуть бути враховані на користь особи, чіє місце проживання знімається з реєстрації, при прийнятті рішення в цьому адміністративному провадженні.
Так, частиною першою статті 64 Закону України "Про адміністративну процедуру" визначено, що адміністративний орган зупиняє адміністративне провадження, у тому числі на вимогу особи, у разі:
1) смерті або оголошення в установленому законом порядку померлою фізичної особи, яка була учасником адміністративного провадження (якщо правовідносини допускають правонаступництво, - до встановлення правонаступника);
2) злиття, приєднання, поділу, перетворення юридичної особи, яка була учасником адміністративного провадження (якщо правовідносини допускають правонаступництво, - до встановлення правонаступника);
3) необхідності призначення або заміни законного представника учасника адміністративного провадження (до вступу у справу законного представника);
4) об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, яка розглядається судом або іншим адміністративним органом (до набрання законної сили рішенням суду або вирішення питання адміністративним органом в іншій справі);
5) звернення всіх учасників адміністративного провадження у справі за скаргою з клопотанням (спільною заявою) про надання часу для примирення (до закінчення строку, про який учасники заявили у клопотанні).
Згідно ч. 2 статті 64 Закону України "Про адміністративну процедуру" адміністративний орган може зупинити адміністративне провадження, у тому числі за заявою особи, у разі:
1) хвороби учасника адміністративного провадження, підтвердженої медичною довідкою, що перешкоджає прибуттю в адміністративний орган, якщо особиста участь особи визнана обов`язковою (до одужання особи);
2) перебування учасника адміністративного провадження у довгостроковому відрядженні, якщо його особиста участь буде визнана обов`язковою (до повернення особи з відрядження);
3) перебування учасника адміністративного провадження на строковій військовій службі або на альтернативній (невійськовій) службі за межами місця проживання (до припинення строкової військової служби або альтернативної (невійськової) служби);
4) призначення адміністративним органом експертизи - до одержання її результатів;
5) виникнення інших обставин, що перешкоджають вирішенню справи.
Судом встановлено, що у заяві від 20.06.2024 представник позивачів просив не розглядати адміністративного провадження щодо зняття ОСОБА_1 , ОСОБА_4 з житлового приміщення у АДРЕСА_2 , у зв`язку зі зверненням до відділення поліції №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області від 07.06.2024 ЄО №5400, до вирішення тотожного питання за кримінальною юриздикцією.
При цьому, як слідує зі змісту поданої ОСОБА_2 скарги на дії уповноваженої особи відділення поліції №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області, в такій скаржник вказує на протиправність дій посадових осіб правоохоронних органів щодо не внесення відомостей в ЄРДР за заявою ОСОБА_2 про вчинення кримінального правопорушення від 07.06.2024. Звернення останнього із заявою від 07.06.2024 ЄО №5400 пов`язано із тим, що, на переконання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 незаконно заволоділа шляхом викрадення коштів у сумі 39 тисяч доларів США, що належали йому та його дружині ОСОБА_1 , чим завдала значної майнової шкоди.
Таким чином, на переконання суду, питання які висвітлені ОСОБА_2 у заяві від 07.06.2024 ЄО №5400 не є тотожними тим, що розглядались відповідачем в адміністративних провадженнях за зверненнями ОСОБА_3 , адже не змінюють наданого останній законом права вільно розпоряджатись належною згідно договору дарування від 16.02.2007 квартири АДРЕСА_4 , та не обмежують її в праві, як власника, звернутись до відповідача із заявами про зняття позивачів з реєстрації місця проживання.
За наведених обставин, суд доходить висновку, що відображена в оскаржуваних рішеннях відмова відповідача у зупиненні адміністративних проваджень узгоджується з положенням ст. 64 Закону України "Про адміністративну процедуру" та є правомірною.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У відповідності до частини 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Разом з тим, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду переконливих доказів на підтвердження правомірності прийнятих рішень від 21.06.2024 за №160824020445 та №160824020439 про зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_4 та про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_1 , в зв`язку з чим такі є протиправними та підлягають скасуванню.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, враховуючи те, що належна до сплати сума судового збору за подання даного позову із вимогами немайнового характеру становить 2422,40 грн., відповідні витрати підлягають відшкодування на користь позивачів за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради щодо винесення рішення №160824020439 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 .
Визнати протиправним та скасувати Рішення Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради №160824020445 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації малолітнього ОСОБА_4 .
Визнати протиправним та скасувати Рішення Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради №160824020439 від 21 червня 2024 року про зняття з реєстрації місця реєстрації ОСОБА_1 .
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ),
ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Служба у справах дітей Вінницької міської ради (вул. Соборна, 50, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 44566028)
Департамент адміністративних послуг Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 37617775)
ОСОБА_3 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_6 )
Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123861500 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні