Рішення
від 17.12.2024 по справі 120/10713/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

17 грудня 2024 р. Справа № 120/10713/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маслоід Олени Степанівни, розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 )

ОСОБА_4 ( АДРЕСА_2 )

до: Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (вул. Госпітальна, 16, м. Київ, 01133)

про: визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулись ОСОБА_1 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_2 та ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (далі - позивачі) до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (далі - відповідач) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у перегляді рішення 11 Регіональної ВЛК Міністерства оборони України про причинний зв`язок травми та причини смерті ОСОБА_5 , оформленого протоколом засідання 11 Регіональної ВЛК Міністерства оборони України від 01.05.2024 №1382; зобов`язання відповідача переглянути рішення 11 Регіональної ВЛК Міністерства оборони України, оформлене протоколом 01.05.2024 №1382, та встановити причинний зв`язок травми, яка призвела до смерті військовослужбовця ОСОБА_5 , у формулюванні, передбаченому пп. «а» пп.21.5 п.21 розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402: «Травма, ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини».

В обґрунтування заявлених позовних вимог ОСОБА_4 зазначає, що є матір`ю загиблого військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_5 , а ОСОБА_1 - законним представником його неповнолітніх дітей, а саме ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Так, ОСОБА_5 01.01.2024 під час виконання службових обов`язків в Донецькій області отримав травми, від яких помер. Відповідно до протоколу засідання 11 Регіональної військово-лікарської комісії №1382 від 01.05.2024 комісія дійшла наступного висновку: травма, одержана ОСОБА_5 в результаті нещасного випадку (дорожньо-транспортна пригода на дорогах (шляхах) загального користування), яка призвела до смерті, та причина смерті, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби. Водночас, позивачі, не погоджуючись з вказаним висновком та вважаючи, що причинний зв`язок травми, яка призвела до смерті ОСОБА_5 , повинен бути сформульований таким чином: "Травма, ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини", оскаржили його до відповідача. За результатами розгляду скарги позивачів, відповідач відмовив у перегляді рішення 11 Регіональної військово-лікарської комісії №1382 від 01.05.2024. Вважаючи таку відмову протиправною, позивачі звернулись до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 19.08.2024 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

21.10.2024 за вх.№ 60814/24 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Так, відповідач зауважує, що пунктами 21.5 та 21.6 глави 21 розділу II Положення № 402, визначений вичерпний перелік формулювань в яких приймаються постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв. У відповідності до підпункту а пункту 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення №402, постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймається в такому формулюванні: «Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо воно виникло під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України». Разом з тим, у відповідності до абзацу другого підпункту б пункту 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення № 402, постанови ВЛК у формулюваннях, визначених підпунктами «a» та «б» не приймаються, якщо поранення (контузія, травма, каліцтво), у тому числі, що призвело до смерті військовослужбовця, є наслідком: вчинення ним кримінального або адміністративного правопорушення; вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння; навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, встановленого судом). Таким чином, враховуючи що смерть ОСОБА_5 настала внаслідок травми, під час одержання якої він знаходився у стані алкогольного сп`яніння, відповідач наголошує, що він правомірно дійшов висновку про те, що постанову 11 регіональної ВЛК від 01.05.2024 №1382 про причинний зв`язок травми, яка послужила причиною смерті ОСОБА_5 , у формулюванні Травма одержана в результаті нещасного випадку (дорожньо-транспортна пригода на дорогах (шляхах) загального користування), яка призвела до смерті та причина смерті, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби, прийнято вірно, а підстави для її перегляду (скасування) відсутні.

24.10.2024 за вх.№61693/24 до суду від представника позивачів надійшла відповідь на відзив, в якій вказує, що наявність у крові ОСОБА_5 етилового спирту жодним документом не підтверджено причинно-наслідкового зв`язку між травмами потерпілого та його станом алкогольного сп`яніння. Не дивлячись на викладені доводи, ЦВЛК безпідставно та невмотивовано відмовлено у перегляді причинного зв`язку, оскільки замість належним чином оформленої постанови з посиланням на нормативні вимоги,

Ч. 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

У відповідності до вимог ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.

ОСОБА_5 (син ОСОБА_4 та батько ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які є позивачами) проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 на посаді старшого техніка роти ударних безпілотників авіаційних комплексів.

01.01.2024 ОСОБА_5 поблизу населеного пункту Успенівка Покровського району Донецької області внаслідок наїзду автомобіля отримав травми, які призвели до смерті на місці події.

В подальшому 11 Регіональною військово-лікарською комісією прийнято рішення, оформлене протоколом №1382 від 01.05.2024, про те, що травма, одержана ОСОБА_5 в результаті нещасного випадку (дорожньо-транспортна пригода на дорогах (шляхах) загального користування), яка призвела до смерті, та причина смерті, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби.

Так, у вказаному витязі зазначено: «Травматичний шок. Поєднана тупа травма голови, тулуба та кінцівок. Ушкодження під час бойових лій. Етиловий спирт крові - 1,51%», які отримав 01.01.2024 молодший сержант ОСОБА_5 , 1994 року народження, під час проходження військової служби, що підтверджено наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 05.01.2024 №74 «Про результати проведення спеціального розслідування», послужило причиною його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджено лікарським свідоцтвом про смерть №3, виданим 02.01.2024 КЗО3 «Донецьке обласне бюро судово- медичної експертизи», висновком експерта №3, виданим 08.02.2024 В-Новосілківським відділенням Донецького обласного бюро судово-медичної експертизи та свідоцтвом про смерть НОМЕР_2 , виданим 10.01.2024 Шаргородським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Жмеринському районі Вінницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ)».

Не погоджуючись з вказаним висновком та вважаючи, що причинний зв`язок травми, яка призвела до смерті ОСОБА_5 , повинен бути сформульований таким чином: "Травма, ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини", позивачі оскаржили його до відповідача.

Згідно з витягом з протоколу засідання військово-лікарської комісії ЦВЛК Збройних Сил України від 24.06.2024 №5121, за результатами розгляду скарги позивачів відповідач відмовив у перегляді рішення 11 Регіональної військово-лікарської комісії №1382 від 01.05.2024.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивачі звернулись до суду з цим позовом.

Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ч. 2 ст. 2 КАС України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Ч. 5 ст. 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Згідно із ст. 70 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, а також при закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, за потреби - інших органів або військових формувань сектору безпеки і оборони, визначених частиною другою статті 12 Закону України "Про національну безпеку України".

Військово-лікарські комісії також можуть створюватися при державних та комунальних закладах охорони здоров`я.

Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджене Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення №402).

Відповідно до п. 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

За приписами п. 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Згідно з п. 2.1 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово- лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до п. 2.2 глави 2 розділу І Положення №402 штатні ВЛК є військово- медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.

До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК), ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.

За правилами п.2.3.4 глави 2 Положення №402 ЦВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.

У свою чергу, перелік прав ВЛК регіону визначений п. 2.4.5 глави 2 розділу І Положення №402 , зокрема, передбачено право приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК).

Порядок встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), військовослужбовців (осіб звільнених з військової служби) з військовою службою врегульоване главою 21 розділу ІІ Положення №402.

Відповідно до п. 21.2 глави 21 розділу II Положення №402 причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних ТЦК та СП на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

Пункти 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення №402 (в редакції, чинній на момент смерті ОСОБА_5 ), містять виключний перелік формулювань, в яких можуть прийматися постанови військово- лікарськими комісіями.

Постанови ВЛК про причинний зв`язок приймаються зокрема, в таких формулюваннях:

а) «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Другої світової війни, участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Другої світової війни, при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України.

Постанова ВЛК у формулюванні «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» не приймається, якщо поранення (контузія, травма, каліцтво), у тому числі, що призвело до смерті військовослужбовця, є наслідком:

вчинення ним кримінального або адміністративного правопорушення;

вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння;

навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, встановленого судом).

б) «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане, у разі фактичного виконання службових обов`язків під час проходження військової служби, крім поранень (контузій, травм, каліцтв), одержаних за обставин фактичного виконання службових обов`язків, передбачених у підпункті «а» цього пункту.

При ураженнях, зумовлених дією ДІВ, КРП, джерел ЕМП, ЛВ, мікроорганізмів I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами, а також токсичних речовин, які виникають у зв`язку з виконанням обов`язків військової служби, приймається постанова - "Травма (зазначити фактор), ТАК, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби".

Військовослужбовці вважаються такими, що виконують обов`язки військової служби, у випадках, передбачених частиною четвертою статті 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

Постанова ВЛК у формулюванні «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби» не приймається, якщо поранення (контузія, травма, каліцтво), у тому числі, що призвело до смерті військовослужбовця, є наслідком:

вчинення ним кримінального або адміністративного правопорушення;

вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння;

навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, встановленого судом).

в) «Поранення (травма, контузія, каліцтво), одержане в результаті нещасного випадку (вказується вид події, що призвела до нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби» - якщо воно одержане військовослужбовцем у результаті нещасного випадку за обставин, не пов`язаних з виконанням обов`язків, або одержане внаслідок вчинення ним правопорушення.

У такому самому формулюванні приймаються постанови щодо поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних за обставин, передбачених пунктом 11 розділу II Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків з військовослужбовцями, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 27 жовтня 2021 року № 332, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 24 грудня 2021 року за № 1667/37289 (далі - Інструкція 332).

Вид події що призвела до нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії вказується у постанові ВЛК згідно з додатком 3 до Інструкції 332.

Згідно із п.3.3 та п.3.4 глави 3 розділу І Положення № 402 дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

У разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на повторний (контрольний) медичний огляд.

З аналізу наведених вище норм Положення № 402 слідує, що ВЛК наділені повноваженнями щодо встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, зокрема такі повновження мають і штатні ВЛК. До штатних ВЛК належать Центральна військово-лікарська комісія (ЦВЛК) та ВЛК регіону. Штатні приймають постанови, які оформляються в тому числі протоколом засідання військово-лікарської комісії. Постанови ВЛК про причинний зв`язок можуть прийматися, серед іншого, в таких формулюваннях: "Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини», «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби», «Поранення (травма, контузія, каліцтво), одержане в результаті нещасного випадку (вказується вид події, що призвела до нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби». ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

В ході розгляду справи судом встановлено, що ОСОБА_5 (син ОСОБА_4 та батько ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які є позивачами) проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 на посаді старшого техніка роти ударних безпілотників авіаційних комплексів.

01.01.2024 ОСОБА_5 поблизу населеного пункту Успенівка Покровського району Донецької області внаслідок наїзду автомобіля отримав травми, які призвели до смерті на місці події.

За даним фактом військовою частиною НОМЕР_1 проведено спеціальне службове розслідування.

Зі змісту наказу військової частини від 05.01.2024 №74 «Про результати проведення спеціального розслідування» слідує: «Рота ударних безпілотних авіаційних комплексів виконує бойове завдання згідного бойового розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 №818 від 30.09.2023. Згідно бойового розпорядження командира роти ударних безпілотних авіаційних комплексів № 23 від 24.12.2023 водій-електрик відділення безпілотних авіаційних комплексів 2 взводу ударних безпілотни авіаційних комплексів роти ударних безпілотних авіаційних комплексів військової частини НОМЕР_1 солдат ОСОБА_6 01.01.2024 приблизно о 21:30 год виїжджав на позиції роти екіпажу роти ударних безпілотних авіаційних 2 комплексів військової частини НОМЕР_1 в населений пунк АДРЕСА_3 на автофургоні HMMWV військовий номер НОМЕР_3 . По дорозі поблизу населеного пункту Успенівка в автофургоні НММWV військовий номер НОМЕР_4 T5 було пробито колесо. Солдат ОСОБА_6 одразу з?їхав на узбіччя, включив проблискові маячки та поставив аварійний знак, після чого зателефонував старшому техніку роти ударних безпілотних авіаційни: комплексів військової частини НОМЕР_1 молодшому сержанту ОСОБА_5 , щоб йому підвезли запасне колесо та набір інструментів. Близько 21:50 год 01.01.2024 старший технік роти ударних безпілотних авіаційних комплексів військової частини НОМЕР_1 молодший сержант ОСОБА_5 , водій-електрик 4 взводу ударних безпілотних авіанійни) комплексів військової частини НОМЕР_1 солдат ОСОБА_7 , водій-електрик 2 відділення безпілотних авіаційних комплексі 1 взводу ударних безпілотних авіаційних комплексів солдат ОСОБА_8 на легковому автомобілі PEUGEOT Landtrack військовий номер НОМЕР_5 виїхали до місця поломки автофургона HMMWV військовий номер НОМЕР_4 T5. Після приїзду до місця поломки автофургона HMMWV військовий номер НОМЕР_4 Т5 молодший сержант ОСОБА_5 та солдат ОСОБА_7 одразу приступили до заміни пошкодженого колеса. Близько 22:20 год 01.01.2024 під час робіт по заміні пошкодженого колесі автофургону HMMWV військовий номер НОМЕР_6 на молодшого сержанта ОСОБА_5 та солдата ОСОБА_7 стався наїзд легковим автомобілем LandRover Freеlander европейський номер НОМЕР_7 . В наслідок цього наїзду молодший сержант ОСОБА_5 від отриманих травм загинув на місці…».

За фактом наїзду на солдатів ОСОБА_5 та ОСОБА_7 стосовно водія автомобіля LandRover Freеlander ОСОБА_9 відкрито кримінальне провадження №12024050000000011 від 02.01.2024 за ч, 3 ст. 286-1 Кримінального кодексу України.

В подальшому 11 Регіональною військово-лікарською комісією прийнято рішення, оформлене протоколом №1382 від 01.05.2024, про те, що травма, одержана ОСОБА_5 в результаті нещасного випадку (дорожньо-транспортна пригода на дорогах (шляхах) загального користування), яка призвела до смерті, та причина смерті, ТАК, пов`язана з проходженням військової служби.

Не погоджуючись з вказаним висновком та вважаючи, що причинний зв`язок травми, яка призвела до смерті ОСОБА_5 , повинен бути сформульований таким чином: "Травма, яка призвела до смерті, та причина смерті, ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини", позивачі оскаржили його до відповідача.

Згідно витягу з протоколу засідання військово-лікарської комісії ЦВЛК Збройних Сил України від 24.06.2024 №5121, за результатами розгляду скарги позивачів відповідач відмовив у перегляді рішення 11 Регіональної військово-лікарської комісії №1382 від 01.05.2024.

В контексті спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Як зазначалось вище пп.а) п. 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення №402 передбачено, що постанова ВЛК про причинний зв`язок приймається зокрема, в такому формулюванні «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Другої світової війни, участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Другої світової війни, при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України.

Водночас постанова ВЛК у формулюванні «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» не приймається, якщо поранення (контузія, травма, каліцтво), у тому числі, що призвело до смерті військовослужбовця, є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння.

Суд враховує, що за фактом наїзду на солдатів ОСОБА_5 та ОСОБА_7 стосовно водія автомобіля LandRover Freеlander ОСОБА_9 відкрито кримінальне провадження №12024050000000011 від 02.01.2024 за ч. 3 ст. 286-1 Кримінального кодексу України.

У даному випадку, за наявності відкритого кримінального провадження та відсутності щодо ОСОБА_9 вироку, яким би була встановлена вина вказаної особи, в якому б були викладені висновки щодо обставин наїзду, причинно-наслідкового зв`язку між діями загиблого у стані алкогольного сп`яніння та настанням травми, у відповідача на момент розгляду скарги позивачів та на теперішній час відсутні письмові докази, які б спростовували те, що стан алкогольного сп`яніння загиблого не мав впливу на отримання ним травми. Крім цього, обставини наїзду є такими, що зафіксовані документально лише в ході проведення спеціального службового розслідування.

Враховуючи наведене в сукупності, у суду відсутні підстави для визнання протиправною відмову відповідача в перегляді причинного зв`язку травми ОСОБА_5 , яка призвела до смерті.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Ч. 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та, відповідно, про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст. 2, 6, 9, 73-78, 90, 139, 242, 243, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 , поданої в інтересах неповнолітніх ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , та ОСОБА_4 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивачі:

ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітніх дітей, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 )

ОСОБА_4 ( АДРЕСА_2 )

Відповідач: Центральна військова лікарська комісія Збройник Сил України (вул. Госпітальна, 16, м. Київ, 01133)

Повний текст судового рішення складено та підписано суддею 17.12.2024 року.

СуддяМаслоід Олена Степанівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено20.12.2024
Номер документу123861532
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —120/10713/24

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 17.12.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Маслоід Олена Степанівна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Маслоід Олена Степанівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні