Рішення
від 18.12.2024 по справі 140/10634/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2024 року ЛуцькСправа № 140/10634/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

судді Стецика Н.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Автошкола «Драйвер» до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Автошкола «Драйвер» (далі також ПП «Автошкола «Драйвер», позивач) звернулося до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (далі також - РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області, відповідач) у якому просило:

1)визнати протиправними та скасувати рішення акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області, відображених у протоколах: №15, затвердженого наказом акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 13.05.2024, яким тимчасово припинено дію Сертифіката про державну акредитацію серії МВС №001982 від 28.04.2023, виданого ПП «Автошкола «Драйвер»; №16, затвердженого наказом РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 22.05.2024, у частині анулювання дії Сертифіката про державну акредитацію серії МВС №001982 від 28.04.2023, виданого ПП «Автошкола «Драйвер»;

2)зобов`язати акредитаційну комісію РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області поновити дію Сертифіката про державну акредитацію серії МВС №001952 від 28.04.2023, виданого ПП «Автошкола «Драйвер».

В обґрунтування позовних вимог, представник позивач зазначає, що ПП «Автошкола «Драйвер» на підставі сертифіката про державну акредитацію від 28.04.2023 здійснюється підготовка водіїв транспортних засобів.

13.05.2024 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області ухвалено рішення, яким тимчасово припинено дію сертифіката про державну акредитацію ПП «Автошкола «Драйвер» строком на 10 календарних днів. Надалі 22.05.2024 відбулося засідання акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області за підсумками якого прийнято рішення про анулювання дії сертифіката про державну акредитації позивача.

На думку позивача відповідачем допущено порушення нормативно встановленої процедури тимчасового припинення дії сертифіката ПП «Автошкола «Драйвер» та його анулювання. Визначені акредитацією комісією відповідача порушення у роботі автошколи були нечіткими та незрозумілими, що позбавляло позивача усунути виявлені недоліки. Оскаржувані рішення про тимчасове припинення та анулювання дії сертифіката про державну акредитації прийняті без жодного обгрунтування. Таким чином, позивач стверджує, що комісія відповідача не виконала своїх обов`язків щодо об`єктивного і всебічного розгляду справи.

Зазначене стало підставою для звернення ПП «Автошкола «Драйвер» до суду з цим позовом.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 14.10.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Цією ж ухвалою відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву на позовну заяву (а.с.57).

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позовних вимог та просив відмовити у задоволенні позову повністю. Вказує, що Департаментом внутрішньої безпеки Національної поліції України в ході оперативних заходів було виявлено та проінформовано регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Волинській області про те, що окремі громадяни, які згідно списків навчальних груп проходили курси практичної їзди у ПП «Автошкола «Драйвер», отримали відповідні свідоцтва про закінчення закладу, та були допущені до здачі іспитів в територіальних сервісних центрах МВС для отримання посвідчення водія, при цьому перебували за кордоном на час навчального процесу.

За результатами проведеної перевірки акредитаційною комісією встановлено наявність порушень, передбачених підпунктом першим пункту 17 постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №490 «Про затвердження Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів» (внесення до Єдиного державного реєстру МВС відомостей про проведення занять з теоретичної (крім теоретичних занять за дистанційною формою) та/або практичної підготовки щодо осіб, які на час проведення таких занять перебували за кордоном, що підтверджено компетентними органами, у тому числі органами Національної поліції), що стало підставою для прийняття рішення про тимчасове припинення дії сертифіката про акредитацію.

Оскільки надані жодних документів, що підтверджують усунення виявлених порушень, позивачем не надано, комісією ГСЦ МВС у Волинській області прийнято рішення про анулювання сертифіката ПП «Автошкола «Драйвер».

Враховуючи викладене, відповідач вказує, що діяв в межах та у спосіб визначений чинним законодавством, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

07.11.2024 представником позивача подано відповідь на відзив, в якому останній зазначив, що лист Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України не може розглядатися як юридична основа для визначення (ідентифікації) правопорушень у сфері підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів. Також вказав, що у повідомленні акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 16.05.2024 про тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитації автошколи відповідачем не було надано вичерпного переліку підстав для тимчасового припинення дії сертифіката та суті виявлених порушень, що унеможливило та обмежило ПП «Автошкола «Драйвер» в усуненні недоліків (порушень) та надані комісії відповідних документів з цього приводу.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Згідно із відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності ПП «Автошкола «Драйвер» є підготовка водіїв транспортних засобів.

Вказану діяльність позивач здійснює на підставі сертифікату про державну акредитацію серія МВС №001982 від 28.04.2023.

01.04.2024 старшим оперуповноваженим в ОВС Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України складено довідку «Про перевірку інформації щодо навчання слухачів в ПП «Автошкола «Драйвер» згідно якої зазначено, що службові особи позивача здійснили підготовку ряду слухачів автошколи без їх фактичної присутності на заняттях, чим порушили вимоги законодавства у сфері підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів (а.с.88-89).

Листом заступника начальника Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України №4081-2024 від 03.04.2024 матеріали щодо службових осіб ПП «Автошкола «Драйвер» надіслано до Головного сервісного центру МВС України для розгляду на засіданні акредитаційної комісії та прийняття рішення відповідно до вимог чинного законодавства України (а.с.87 зворот).

Листом першого заступника начальника Головного сервісного центру МВС №31/9420-9133-2024 від 03.04.2024 розгляд листа та матеріалів Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України №4081-2024 від 03.04.2024 доручено провести Регіональному сервісному центру ГСЦ МВС у Волинській області (а.с.87).

05.04.2024 начальником РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області видано наказ №79од про створення комісії для проведення перевірки інформації зазначеної в листі ГСЦ МВС від 03.04.2024 №31/9420-9133-2024 (а.с.124).

13.05.2024 акредитаційна комісія Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (далі також - Комісія) прийняла рішення про тимчасове припинення сертифікату про державну акредитацію ПП «Автошкола «Драйвер» серії МВС №001982 від 28.04.2003 строком на 10 календарних днів (а.с.25-26).

13.05.2024 вказане рішення затверджено наказом начальника РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області №108од від 13.05.2024 (а.с.27).

Згідно повідомлення від 13.05.2024 про тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію закладу, адресоване керівнику ПП «Автошкола «Драйвер», позивача проінформовано, що у зв`язку із внесенням до Єдиного державного реєстру МВС відомостей про проведення занять з теоретичної (крім теоретичних занять за дистанційною формою) та/або практичної підготовки щодо осіб, які на час проведення таких занять перебували за кордоном, що підтверджено компетентними органами, у тому числі органами Національної поліції, на засіданні акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області 13.05.2024 прийнято рішення про тимчасове припинення дії сертифіката строком на 10 календарних днів. Також позивачу запропоновано усунути зазначені недоліки (порушення) до 22.05.2024 (а.с.28).

Наказом начальника РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 22.05.2024 №110од затверджено рішення Комісії, оформлене протоколом №16 від 22.05.2024, про анулювання сертифікату про державну акредитацію ПП «Автошкола «Драйвер» (а.с.42-43).

Не погоджуючись із рішенням акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 13.05.2024 про тимчасове припинення дію сертифіката про державну акредитацію та рішенням від 22.05.2024 про анулювання дії вказаного сертифіката, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених законом, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Спеціальними нормативно-правовими актами, що регулюють правовідносини в межах даної справи, є Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 №3353-ХІІ, Положення про акредитаційну комісію з державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затверджене наказом МВС України №115 від 18.02.2016, Інструкція про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проходять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та атестації їх спеціалістів, затвердженанаказом МВС України від 07.12.2009 №515.

Так, відповідно до вимог ст. 15 Закону України «Про дорожній рух» Міністерство внутрішніх справ України створює та веде реєстр закладів, які здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та здійснює державний контроль за додержанням ними вимог законодавства у цій сфері. Основною формою державного контролю у сфері безпеки дорожнього руху за діяльністю закладів незалежно від форми власності і підпорядкування є державна акредитація закладу та атестація його викладачів, яка проводиться не рідше одного разу на п`ять років у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог зазначеної статті 20.09.2009 постановою Кабінету Міністрів України №490 затверджено Порядок державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів (далі - Порядок №490).

Відповідно до п. 1 Порядку №490 цей Порядок визначає процедуру державної акредитації закладів незалежно від форми власності та їх філій, що проводитимуть підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів (далі - заклад), та атестації їх спеціалістів.

Пунктом 7 Порядку №490 встановлено, що державна акредитація закладу проводиться комісією, склад якої призначається регіональним сервісним центром МВС. До складу акредитаційної комісії залучаються представники місцевих органів управління освітою та територіальних органів Держпраці. Положення про акредитаційну комісію затверджує МВС.

Приписами підпункту 1 пункту 17 Порядку №490 визначено, що дія сертифіката тимчасово припиняється згідно з рішенням акредитаційної комісії в разі встановлення документально підтвердженого факту порушення закладом вимог законодавства у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, в тому числі, внесення до Єдиного державного реєстру МВС відомостей про проведення занять з теоретичної (крім теоретичних занять за дистанційною формою) та/або практичної підготовки щодо осіб, які на час проведення таких занять перебували за кордоном, що підтверджено компетентними органами, у тому числі органами Національної поліції

Згідно з Положенням про акредитаційну комісію з державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затверджене наказом МВС України №115 від 18.02.2016, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.2016 за №322/28452 (далі - Положення) акредитаційна комісія є постійно діючим колегіальним органом, що створений регіональним сервісним центром МВС. Така комісія створюється з метою проведення державної акредитації закладів (юридичних осіб (їх філій та інших відокремлених підрозділів) або фізичних осіб-підприємців), що проводитимуть підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів.

У своїй діяльності акредитаційна комісія керується Конституцією, законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами МВС, а також цим Положенням.

До основних завдань акредитаційної комісії належить визначення: стану матеріально-технічної бази закладу; рівня організації та проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та професійного рівня спеціалістів; дотримання закладом вимог законодавства у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів.

Відповідно до розділу ІІІ Положення до повноважень акредитаційної комісії належать: розгляд заяв і матеріалів та прийняття рішення про державну акредитацію закладу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів відповідних категорій або відмову в акредитації; видача сертифіката про державну акредитацію закладу; видача дубліката сертифіката про державну акредитацію закладу; здійснення аналізу якості проведення закладом підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів шляхом звірки інформації, наявної в базах даних, якими користуються територіальні органи з надання сервісних послуг МВС, а також відкритої інформації, що міститься в державних реєстрах та базах даних, з поданими суб`єктами господарювання документами; розгляд заяв і матеріалів про зміну матеріально-технічної бази закладу або складу його спеціалістів; тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію; анулювання сертифіката про державну акредитацію.

Згідно із пунктами 1, 3, 5, 8, 10 розділу ІV Положення основною формою роботи акредитаційної комісії є засідання, що проводяться за рішенням голови комісії не рідше ніж один раз на місяць.

Розгляд заяв та матеріалів з питань державної акредитації закладів, зміни їх матеріально-технічної бази, а також тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію або його анулювання акредитаційна комісія здійснює протягом одного місяця з дня їх реєстрації.

Рішення акредитаційної комісії приймаються відкритим поіменним голосуванням та відображаються у протоколах відповідних засідань. Засідання акредитаційної комісії є повноважним, якщо в ньому бере участь не менше 2/3 її членів.

Результати голосування визначаються простою більшістю голосів присутніх членів.

Результати засідання акредитаційної комісії оформляються протоколом, який підписують голова та секретар акредитаційної комісії. Рішення акредитаційної комісії затверджується наказом РСЦ МВС.

Акредитованому закладу видається сертифікат про державну акредитацію.

Порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України з проведення державної акредитації закладів незалежно від форми власності (юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців), їх філій чи інших відокремлених підрозділів (для юридичних осіб), які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, тимчасового припинення дії, поновлення і анулювання сертифіката про державну акредитацію та атестації спеціалістів для таких закладів визначено Інструкцією про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проходять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та атестації їх спеціалістів, затвердженою наказом МВС України від 07.12.2009 №515, в редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 23.12.2019 №1084 (далі - Інструкція №1084).

Відповідно до приписів пункту 1 розділу IV Інструкції №1084 рішення про тимчасове припинення та поновлення дії Сертифіката приймає акредитаційна комісія.

Ініціювати питання про тимчасове припинення дії Сертифіката (за наявності обґрунтованих підстав для тимчасового припинення дії такого Сертифіката, передбачених цією Інструкцією), можуть:

ГСЦ МВС шляхом надсилання до РСЦ МВС вмотивованого листа;

керівник підрозділу РСЦ МВС, що відповідає за організацію екзаменаційної роботи, шляхом подання доповідної записки начальнику РСЦ МВС або особі, яка виконує його обов`язки;

керівник ТСЦ МВС за місцезнаходженням закладу або особа, яка виконує його обов`язки, шляхом подання доповідної записки начальнику РСЦ МВС або особі, яка виконує його обов`язки;

голова акредитаційної або атестаційної комісії шляхом подання вмотивованої доповідної записки начальнику РСЦ МВС або особі, яка виконує його обов`язки.

Пунктами 2 та розділу IV Інструкції №1084 передбачено, що дія сертифіката тимчасово припиняється в разі:

1) установлення документально підтвердженого факту порушення закладом вимог законодавства у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів;

2) виявлення факту акредитації закладу з порушенням вимогПорядку;

3) зміни матеріально-технічної бази та чисельності спеціалістів, що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв за заявленою максимальною кількістю осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів:

закінчення строку дії документів, що підтверджують право користування матеріально-технічною базою закладу, якщо до закінчення строку дії такого права до РСЦ МВС не подано оновлених документів;

припинення права закладу на транспортні засоби, заявлені під час акредитації (якщо до цього до РСЦ МВС не надано відомостей про зміну матеріально-технічної бази та відповідних документів, що підтверджують право користування новими транспортними засобами);

відсутності облаштування для потреб осіб з інвалідністю або маломобільних груп населення у кабінетах (класах) та на майданчиках у разі проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів з ручним керуванням;

зменшення кількості спеціалістів у закладі більше ніж на двадцять відсотків на термін понад п`ятнадцять робочих днів (у тому числі в разі позбавлення спеціаліста, який здійснює навчання керуванню транспортними засобами, права на керування ними, тимчасове обмеження його в такому праві або закінчення терміну дії медичної довідки встановленого зразка), що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв у повному обсязі,- відповідно до кількості слухачів (учнів), зареєстрованих у складі груп на момент настання таких обставин.

Документальним підтвердженням фактів таких порушень можуть бути витяги з баз даних державних реєстрів, якими користуються ТСЦ МВС, процесуальні документи, листи і повідомлення відповідних державних органів, матеріали розгляду звернень і скарг, складені працівниками ТСЦ МВС / РСЦ МВС / ГСЦ МВС.

У разі встановлення підстав для тимчасового припинення дії Сертифіката в п`ятиденний строк скликається позачергове (якщо в такий період не заплановано чергового) засідання акредитаційної комісії, на яке виноситься питання про тимчасове припинення дії Сертифіката.

Рішення про анулювання Сертифіката приймає акредитаційна комісія, окрім іншого, в разі: не усунення закладом у встановлений строк недоліків, що стали підставою для тимчасового припинення його дії, або ненадання доказів їх усунення; видачі закладом свідоцтва про його закінчення особі, яка фактично не проходила в ньому підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, що підтверджено компетентними органами (пункт 1 Розділу V Інструкції № 515).

На засідання акредитаційної комісії з питання анулювання Сертифіката обов`язково запрошується керівник закладу або його уповноважений представник з повідомленням дати, часу, місця проведення засідання акредитаційної комісії, підстав для анулювання Сертифіката. У разі неприбуття на засідання акредитаційної комісії керівника закладу або його уповноваженого представника розгляд питання про анулювання Сертифіката проводиться без його участі (пункт 2 Розділу V Інструкції № 515).

Прийняте на засіданні акредитаційної комісії рішення про анулювання Сертифіката зазначається у протоколі та затверджується наказом РСЦ МВС (пункт 3 Розділу V Інструкції № 515).

У день прийняття акредитаційною комісією рішення про анулювання Сертифіката її секретар уносить до ЄДР МВС відомості про анулювання Сертифіката та блокує закладу доступ до ЄДР МВС, а також листом повідомляє ГСЦ МВС і ТСЦ МВС, у якому заклад зареєстровано, про прийняте рішення. Після анулювання Сертифіката забороняється проводити підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів і видавати свідоцтва про закінчення закладу (пункт 4 Розділу V Інструкції № 515).

Не пізніше робочого дня, наступного за днем прийняття рішення про анулювання Сертифіката, секретар акредитаційної комісії оформляє повідомлення про анулювання сертифіката про державну акредитацію закладу, що під підпис вручається керівнику або уповноваженому представнику закладу (пункт 5 Розділу V Інструкції № 515).

Рішення про анулювання Сертифіката може бути оскаржено закладом у ГСЦ МВС у місячний строк з дня прийняття рішення або в судовому порядку (пункт 6 Розділу V Інструкції № 515).

З аналізу наведених положень вбачається, що Міністерство внутрішніх справ України, крім іншого, здійснює державний контроль за додержанням закладами, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, вимог законодавства у цій сфері через акредитаційні комісії. Вказані комісії уповноважені, зокрема, приймати рішення про тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію вищезазначених закладів та його анулювання. Однією з підстав тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію закладу є встановлення документально підтвердженого факту порушення закладом вимог законодавства у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів. Рішення про тимчасове припинення акредитації закладу приймається на засіданні комісії, оформлюється протоколом та затверджується наказом РСЦ МВС. Рішення про анулювання дії сертифікату приймається у випадку не усунення закладом у встановлений строк недоліків, що стали підставою для тимчасового припинення дії такого сертифікату.

У спірному випадку підставою для проведення перевірки ПП «Автошкола «Драйвер» на предмет дотримання вимог законодавства в процесі підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів був лист Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України №4081-2024 від 01.04.2024 та додатки до нього (зокрема, витяги з бази «Аркан» від 21.03.2024 щодо фактичної відсутності ряду слухачів на практичних заняттях).

Як випливає з вказаних матеріалів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , перебуваючи за межами України, що підтверджується відомостями, які містяться в інтегрованій міжвідомчій автоматизованій системі обміну інформацією з питань контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державних кордон «Аркан» (а.с.91-92), проходили у різний період часу практичну підготовку з навчання керування транспортними засобами в ПП «Автошкола «Драйвер».

29.04.2024 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області складено висновок про результати перевірки інформації, зазначеної в листі Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України №4081-2024 від 01.04.2024 відповідно до якого підтверджено наявність обставин, викладених у даному листі, та запропоновано передати матеріали перевірки для розгляду на засідання акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (а.с.118-120).

13.05.2024 акредитаційна комісія РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області прийняла рішення про тимчасове припинення сертифікату про державну акредитацію ПП «Автошкола «Драйвер» серії МВС №001982 від 28.04.2003 строком на 10 календарних днів. Як підстава прийняття такого рішення у даному протоколі вказано встановлення документально підтвердженого факту порушення закладом вимог законодавства у сфері підготовки. Перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, а саме: внесення до Єдиного державного реєстру МВС відомостей про проведення занять з теоретичної (крім теоретичних занять за дистанційною формою) та/або практичної підготовки щодо осіб, які на час проведення таких занять перебували за кордоном, що підтверджено компетентними органами, у тому числі органами Національної поліції (а.с.25-26).

13.05.2024 вказане рішення затверджено наказом начальника РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області №108од від 13.05.2024 (а.с.27).

Згідно повідомлення від 13.05.2024 про тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію закладу позивача проінформовано, що на засіданні акредитаційної комісії РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області 13.05.2024 прийнято рішення про тимчасове припинення дії сертифіката строком на 10 календарних днів. Також позивачу запропоновано усунути зазначені недоліки (порушення) до 22.05.2024 (а.с.28).

У зв`язку із відсутність доказів усунення зі сторони позивача виявлених порушень, наказом начальника РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 22.05.2024 №110од затверджено рішення Комісії, оформлене протоколом №16 від 22.05.2024, про анулювання сертифікату про державну акредитацію ПП «Автошкола «Драйвер» (а.с.42-43).

Доказів фактичного проходження підготовки водіїв транспортних засобів вказаними вище особами, або ж наявності помилкових відомостей щодо вказаних осіб у витягах з бази «Аркан», позивачем суду не подано, та судом таких доказів не здобуто.

У позовній заяві представник ПП «Автошкола «Драйвер» вказує на те, що керівництво автошколи не було належним чином повідомлено про зміст правопорушення, що, в свою чергу, унеможливило та обмежило позивача в усуненні недоліків (порушень) та надані акредитаційній комісії відповідних документів з цього приводу.

Суд такі доводи позивача відхиляє та зазначає наступне.

Так, листом за №31/3-2178-08-2024 від 29.04.2024 відповідач повідомив позивача про факт виявлення порушень у діяльності ПП «Автошкола «Драйвер», а саме те, що серед слухачів даного навчального закладу, які за наявною інформацією навчалися у закладі, виявлено таких, які в період навчання в закладі перебували за кордоном, тобто фізично не могли відвідати заняття, однак їм були видані свідоцтва, на підставі яких останні допущені до складання іспитів в територіальних сервісних центрах МВС (а.с.74).

Аналогічного змісту повідомлення із зазначенням суті виявлених порушень направлено на адресу позивача листом РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області за №31/3-2304-08-2024 від 07.05.2024 (а.с.14) та листом №31/3-2433-08-2024 від 15.05.2024 (а.с.30). Факт отримання листів від 07.05.2024 та 15.05.2024 не заперечується ПП «Автошкола «Драйвер».

Окремо суд звертає увагу на те, що 27.03.2024 керівник ПП «Автошкола «Драйвер» Хомич В.М. надавала письмові пояснення представникам Департаменту внутрішньої безпеки Волинського управління Національної поліції України щодо відсутності під час проходження теоретичних та практичних занять слухачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (а.с.90).

Вказане в сукупності свідчить про те, що позивач володів достатньою інформацією про обставини щодо яких відбувається перевірка навчального закладу та суті виявлених порушень. Натомість, жодних пояснень чи заперечень з приводу даних обставин до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області під час засідання акредитаційної комісії 13.05.2024 та 22.05.2024 позивач не надав.

Також суд не приймає до уваги доводи позивача про відсутність належного обгрунтування (мотивації) оскаржуваних рішень.

Відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб`єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ у дусі визначеної Конституцією Українидемократичної та правової держави та з метою забезпечення права і закону, а також зобов`язання держави забезпечувати і захищати права, свободи чи законні інтереси людини і громадянина врегульовано Законом України №2073-IX від 17.02.2022 «Про адміністративну процедуру» (далі також Закон №2073-IX).

Відповідно до положень пунктів 1 та 2, частини 3 вказаного Закону №2073-IX здійснення адміністративним органом дискреційного повноваження вважається законним у разі дотримання таких умов: дискреційне повноваження передбачено законом; дискреційне повноваження здійснюється у межах та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законом.

Стаття 72 Закону №2073-IX визначає мотивування (обґрунтування) адміністративного акта. Так, за приписами пункту п`ятого, частини другої вищевказаної статті, у мотивувальній частині адміністративного акта зазначаються, зокрема, детальна правова оцінка обставин, виявлених адміністративним органом, та чітке зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин.

Разом з тим, частиною третьою статті 72 Закону №2073-IX встановлено, що адміністративний акт може не містити посилання на фактичні обставини справи і результати дослідження доказів та інших матеріалів справи, якщо такий акт прийнято на підставі акта чи іншого документа, складеного за результатами проведення інспекційних (контрольних, наглядових) заходів, якщо цей документ вже містить відповідне мотивування (обґрунтування) та доведений до особи належним чином.

Як уже вказувалося судом вище, посадові особи ПП «Автошкола «Драйвер» володіли достатньою інформацією про фактичні обставини справи та суті допущеного порушення. Відтак, мотивація оскаржуваних рішень відповідача відповідає вимогам Закону №2073-IX та нормам спеціального законодавства, що регулюють спірні правовідносини.

Решта доводів та заперечень позивача не спростовують саму суть порушення, а тому і не спростовують висновків суду по суті позовних вимог.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994, серія A, №303-A, п.29).

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На переконання суду, приймаючи оскаржувані рішення про тимчасове припинення та анулювання сертифікату про державну акредитацію ПП «Автошкола «Драйвер», відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, яке регулює відносини у сфері державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, атестації їх спеціалістів, тимчасового припинення дії, поновлення і анулювання сертифіката про державну акредитацію, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині.

З огляду на це, не підлягає також до задоволення позовна вимога щодо зобов`язання відповідача відновити дію сертифіката про державну акредитацію позивача серії МВС №001982 від 28.04.2023, яка є похідною.

Відповідно до ст.139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. 2, 6, 9, 19, 73-78, 90, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Автошкола «Драйвер» до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано судом 18 грудня 2024 року.

Позивач: Приватне підприємство «Автошкола «Драйвер» (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Карбишева, будинок 2; код ЄДРПОУ 39681748).

Відповідач: Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Волинській області (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Захисників України, будинок 14б; код ЄДРПОУ 43611975).

Суддя Н.В. Стецик

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2024
Оприлюднено20.12.2024
Номер документу123861685
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —140/10634/24

Рішення від 18.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні