ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 рокуСправа №160/28093/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Серьогіної О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у м. Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Державного підприємства "Кривбасшахтозакриття" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
УСТАНОВИВ:
21.10.2024 року Державне підприємство "Кривбасшахтозакриття" звернулося через підсистему "Електронний суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення форми Ш від 16.07.2024 року № 0455090412 про зобов`язання сплати штрафної санкції у сумі 122 479,05 коп.;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення форми Ш від 16.07.2024 року № 0455130412 про зобов`язання сплати штрафної санкції у розмірі 8 158,79 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на підставі Акту про результати камеральної перевірки ДП «Кривбасшахтозакриття» з питання порушення терміну сплати земельного податку від 14.06.2024 року № 43065/04-36-04-12/32975178, проведеної Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області складені податкові повідомлення-рішення форми «Ш» від 16.07.2024 року № 0455090412 про зобов`язання сплати штрафної санкції у сумі 122 479,05 грн. та № 0455130412 про зобов`язання сплати штрафної санкції у розмірі 8 158,79 грн. Вважаючи зазначені податкові повідомлення-рішення необґрунтованими, складеним з порушенням вимог діючого законодавства України, такими, що порушують права та законні інтереси державного підприємства як платника податку, ДП «КШЗ», в порядку ст.56 Податкового кодексу України звернулося зі скаргою від 05.08.2024 року №409/01-08 до Державної податкової служби України на податкові повідомлення-рішення форми «Ш» від 16.07.2024 року № 0455090412 № 0455130412. 10.10.2024 року від Державної податкової служби України надійшло рішення про результати розгляду скарги (вих. № 29454/6/99-00-06-03-02-06 від 01.10.2024 року), яким оскаржувані податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу без задоволення. Вважає спірні податкові-повідомлення протиправними, тому просить суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.10.2024 року відкрито провадження у даній справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами з 22.11.2024 року. Також вказаною ухвалою суду від відповідача витребувано додаткові докази в даній справі.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.
08.11.2024 року на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов письмовий відзив на позов, в якому він з доводами викладеними в адміністративному позові не погоджується з огляду на наступне. 14.06.2024 Криворізьким відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку ДП " Кривбасшахтозакриття" щодо порушення термінів сплати узгоджених податкових зобов`язань з земельного податку до Тернівського та Саксаганського районів м. Кривого Рогу, за результатами якої складено акт камеральної перевірки №43065/04-36-04-12/32975178. Акт камеральної перевірки №43065/04-36-04-12/32975178 від 14.06.2024 року направлено платнику 18.06.2024 року поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано платником 25.06.2024 року. 25.03.2024року за результатами акту перевірки сформовані та прийняті податкові повідомлення-рішення про застосування штрафних санкцій у розмірі 10% від погашеного боргу від 16.07.2024 року №0455090412 у сумі 122 479,05 грн; від 16.07.2024 року № 0455130412 у сумі 8 158,79 грн. Податкові повідомлення-рішення від 16.07.2024 року №0455090412 у сумі 122 479,05 грн.; від 16.07.2024 року № 0455130412 у сумі 8 158,79 грн. направлені платнику 17.07.2024 року поштою рекомендованим листом з повідомлення про вручення та отримані платником 25.07.2024 року. Відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПКУ у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу. На підставі викладеного, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що Державне підприємство "Кривбасшахтозакриття" зареєстроване як юридична особа 28.02.2023 року, про що вчинено запис №1002271070022000109 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію юридичної особи та позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (Криворізька Північна ДПІ).
Основним видом господарської діяльності підприємства є КВЕД 71.20 Технічні випробування та дослідження.
14.06.2024 року Криворізьким відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку ДП " Кривбасшахтозакриття " щодо порушення термінів сплати узгоджених податкових зобов`язань з земельного податку до Тернівського та Саксаганського районів м. Кривого Рогу, за результатами якої складено акт камеральної перевірки №43065/04-36-04-12/32975178.
Камеральною перевіркою встановлено порушення вимог підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу щодо термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з орендної плати за землю з юридичних осіб.
Виявлені порушення в ході перевірки обґрунтовані в акті наступним. При перевірці використано інформацію, наявну в базах даних ДПС України, зокрема, дані інтегрованих карток платника податку ІКС «Податковий блок» щодо несвоєчасної сплати податку, збору, платежу, в тому числі за наслідками проведених перевірок; подану податкову звітність; іншу інформацію, в тому числі надану платником податків та встановлено порушення термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з орендної плати за землю, а саме по Тернівському району:
- податковій декларації з плати за землю за 2017 рік від 02.02.2017 року № 9009115612, граничний термін сплати 30.09.2017 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 29354,85 грн, кількість днів затримки 1531 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2017 рік від 02.02.2017 року № 9009115612, граничний термін сплати 30.09.2017 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 42079,09 грн, кількість днів затримки 1501 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2017 рік від 02.02.2017 року № 9009115612, граничний термін сплати 30.08.2017 року, фактично сплачено 10.08.2021 року, сума податкового боргу, що сплачена 10153,93 грн, кількість днів затримки 1441 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2017 рік від 02.02.2017 року № 9009115612, граничний термін сплати 30.09.2017 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 29354,85 грн, кількість днів затримки 1531 календарних днів.
Також встановлено порушення термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з орендної плати за землю, а саме по Саксаганському району:
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 23.09.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 24790,26 грн, кількість днів затримки 808 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 23.09.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 28693,47 грн, кількість днів затримки 808 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 30.09.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 115764,20 грн, кількість днів затримки 801 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.10.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 74875,09 грн, кількість днів затримки 800 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 22.10.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 5563,81 грн, кількість днів затримки 779 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.10.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 116091,00 грн, кількість днів затримки 779 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.10.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 74875,09 грн, кількість днів затримки 800 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 30.09.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 115764,20 грн, кількість днів затримки 771 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.11.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 14975,03 грн, кількість днів затримки 7690 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.11.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 59900,06 грн, кількість днів затримки 769 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 22.11.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 63609,27 грн, кількість днів затримки 749 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 22.11.2019 року, фактично сплачено 05.03.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 4764,00 грн, кількість днів затримки 749 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 22.11.2019 року, фактично сплачено 16.04.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 53281,49 грн, кількість днів затримки 791 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 31.11.2019 року, фактично сплачено 16.04.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 115764,20 грн, кількість днів затримки 782 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.12.2019 року, фактично сплачено 16.04.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 30954,35 грн, кількість днів затримки 781 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.12.2019 року, фактично сплачено 31.05.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 43920,74 грн, кількість днів затримки 826 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 25.12.2019 року, фактично сплачено 31.05.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 121654,70 грн, кількість днів затримки 802 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 30.12.2019 року, фактично сплачено 31.05.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 34424,53 грн, кількість днів затримки 797 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 30.12.2019 року, фактично сплачено 05.06.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 50000,00 грн, кількість днів затримки 802 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 30.12.2019 року, фактично сплачено 14.06.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 31339,63 грн, кількість днів затримки 811 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.01.2020 року, фактично сплачено 14.06.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 44925,07 грн, кількість днів затримки 809 календарних днів;
- рішення суду про розстрочення/відстрочення від 28.10.2016 року № 1, граничний термін сплати 01.01.2020 року, фактично сплачено 14.06.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 29950,02 грн, кількість днів затримки 809 календарних днів;
- податковій декларації з плати за землю за 2019 рік від 08.02.2019 року № 9015212117, граничний термін сплати 30.01.2020 року, фактично сплачено 14.06.2024 року, сума податкового боргу, що сплачена 43785,28 грн, кількість днів затримки 780 календарних днів.
Акт камеральної перевірки №43065/04-36-04-12/32975178 від 14.06.2024 направлено платнику 18.06.2024 року поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано платником 25.06.2024 року.
25.03.2024 року за результатами акту перевірки сформовані та прийняті податкові повідомлення-рішення про застосування штрафних санкцій у розмірі 10% від погашеного боргу від 16.07.2024 року №0455090412 у сумі 122 479,05 грн. та від 16.07.2024 року №0455130412 у сумі 8 158,79 грн.
Податкові повідомлення-рішення від 16.07.2024 року №0455090412 на суму 122 479,05 грн. та від 16.07.2024 року № 0455130412 на суму 8 158,79 грн.. направлені платнику 17.07.2024 року поштою рекомендованим листом з повідомлення про вручення та отримані платником 25.07.2024 року.
05.08.2024 року ДП " Кривбасшахтозакриття" було подано до ДПС України скаргу на податкові повідомлення-рішення ТУ ДПС у Дніпропетровській області від 16.07.2024 року №0455090412 на суму 122 479,05 грн. та від 16.07.2024 року № 0455130412 на суму 8 158,79 грн.
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 01.10.2024 року №29454/6/99/00-06-03-02-06 залишено без змін вищевказані податкові повідомлення рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області, а скаргу - без задоволення.
Не погоджуючись із спірними податковим повідомленнями-рішенням від 12.01.2024 року № 0019650408 та №00019700408, позивач звернувся до суду із цією позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно достатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України в редакції на час спірних відносин).
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до положень підпунктів 19-1.1, 19-1.1.2 пункту 19-1.1.статті 19-1 ПК України контролюючі органи, що визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків, контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
За змістом підпунктів 20.1.4, 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пунктів 61.1, 61.2 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 14.1.39. пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Підпунктом 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно (пункт 31.1 статті 31 ПК України).
Відповідно до пункту 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом (пункт 36.3 статті 36 ПК України).
Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи (пункт 36.5 статті 36 ПК України).
Згідно з пунктом 54.1 статті 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом.
Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Відповідно до п. 286.2 ст. 286 Кодексу платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації н поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3 ст. 287 Кодексу).
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПКУ у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Щодо твердження позивача про порушення контролюючим органом строків для нарахування податкових зобов`язань суд зазначає наступне.
Пунктом 76.3 статті 76 ПК України визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом ЗО календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
При цьому, камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
Приписами п. 102.1 ст. 102 ПК України встановлено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Датою, з якої обчислюється 1095-денний строк, визначений пунктом 102.1 статті 102 ПК України, як у частині проведення податковим органом камеральної перевірки з питань своєчасності сплати узгодженого податкового (грошового) зобов`язання, так і застосування штрафних санкцій згідно з пунктом 126.1 статті 126 ПК України за несвоєчасну сплату платником податків узгодженого грошового зобов`язання, є дата фактичної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання.
На це вказала судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 24 липня 2023 року у справі № 821/850/18.
Формуючи новий правовий висновок, судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду навела такі аргументи:
- специфіка застосування штрафної санкції відповідно до приписів ст. 126 ПК України полягає в тому, що вона нараховується контролювальним органом на сплачену узгоджену суму податкового зобов`язання. Тобто базою визначення суми штрафних санкцій є сума, яка фактично сплачена, а не сума податкового боргу або сума грошового зобов`язання в повному обсязі:
- отже, враховуючи те що обов`язковою умовою для застосування до платника податку штрафної (фінансової) санкції на підставі ст. 126 ПК України є сплата грошового зобов`язання або факт погашення податкового боргу, відлік строку давності для застосування штрафної (фінансової) санкції за порушення правил сплати (перерахування) узгодженої суми грошового зобов`язання починається з дня, наступного за днем фактичної сплати такого грошового зобов`язання:
- аналіз чинного правового регулювання відповідальності за порушення строків сплати податків дає підстави для висновку, що датою, з якої обчислюється 1095-денний строк, впродовж якого може бути накладено штраф, є дата сплати узгодженої суми податкового зобов`язання, а не дата, на яку припадає закінчення встановленого законом граничного строку сплати узгодженого грошового зобов`язання;
- граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним ст. 102 цього Кодексу (підп. 115.1 ст. 115);
- таким строком є строк 1095 днів, початком відліку якого є дата сплати податкових (грошових) зобов`язань.
Крім того, перебіг дії строку, визначеного ст. 102 Кодексу зупиняється на період з 18.03.2020 року до 01.08.2023 року, враховуючи наступне.
На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу (11 абзац пункту 52-2 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, Законом України від 15.03.2022 року № 2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» зупинено на період дії воєнного, надзвичайного стану дію пункту 52-2 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, при цьому ст. 102 доповнено п. 102.9: "на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".
Законом України від 30.06.2023 року №3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності з 01.08.2023 року, п.102.9 ст. 102 Кодексу виключено.
Відповідно до акту камеральної перевірки №6798/04-36-04-12/32975178 від 22.02.2024 року та розрахунку штрафних санкцій до оскаржуваних податкових повідомленьрішень дата фактичної сплати сум податку/грошового зобов`язання - це 2021-2023 роки. Отже, відповідачем нараховано штрафну санкцію в строки, що відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним ст. 102 цього Кодексу.
Враховуючи наведене вище твердження позивача про порушення контролюючим органом строків для нарахування податкових зобов`язань суперечить нормам діючого законодавства.
Щодо твердження позивача про незаконне збільшення та стягнення сум узгоджених податкових зобов`язань слід зазначити наступне.
Позивач зазначає, що «Так, при обчисленні кількості днів затримки стати сум податкового боргу податковим органом невірно пораховано загальну суму днів затримки за податковою декларацією від 08.02.2019 року № 9015212117 з граничним терміном стати 30.09.2019 року та датою фактичної стати 05.03.2024 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області обліковує лише 801 день затримки (?), коли фактично кількість днів прострочення складає 1618 днів. Такі невідповідності прослідковуються за кожним платежем за даною податковою декларацією, а також за рішенням суду про розстрочення/відстрочення № 1. Більш того, відповідно даним, викладеним у розрахунку штрафних санкцій за порушення правил стати грошового зобов`язання - додатку до податкового повідомлення - рішення від 16.07.2024 року № 0455090412 податковий орган вказує також реєстраційний номер документу (звітності) № 1/32975178 без зазначення, що то є за документ, слід зазначити, що в акті камеральної перевірки цей документ не вказаний. Проте за цим документом теж прослідковується невідповідність днів затримки, яка перевищує 1095 днів».
Відповідно до п. 87.9 ст. 87 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Дана позиція контролюючого органу відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній а постанові від 20.09.2023 року по справі № 821/167/18.
ДП "Кривбасшахтозакриття" обчислює земельний податок та надає податкову звітність до Саксаганського та Тернівського районів м. Кривого Рогу, за даними інтегрованих карток платника податків з земельного податку, у підприємства постійно обліковується податковий борг.
Після перерахування підприємством коштів до бюджету на рахунки земельного податку відбувається погашення податкового боргу та інформаційно нараховуються штрафні санкції за порушення граничних строків сплати узгоджених податкових зобов`язань по ст. 124 Податкового кодексу України.
Як вбачається із матеріалів справи, по Тернівському районі міста після перерахування коштів в серпні 2021 року та в березні 2024 року, погашено податковий борг за липень-вересень 2017 року по строку сплати 30.08.2017 року, 30.09.2017 року та 30.10.2017 року, по Саксаганськму району міста - протягом березня-червня 2024 року погашено борг за серпень-грудень 2019 року по строку 30.09.2019 року, 30.10.2019 року, 30.11.2019 року, 30.12.2019 року, 30.01.2020 року та по розстроченим платежам.
Вищенаведене відображено в розрахунку до оскаржуваних податкових-повідомлень-рішень та відповідає даним ІКП платника.
Наявність у ДП «Кривбасшахтозакриття» податкового боргу минулих періодів, що тягнеться та переходить в наступні періоди підтверджується наявними в матеріалах спраив витягах з ІКПП ДП «Кривбасшахтозакриття» станом на початок та кінець року за період з 2016 по 2024 роки.
Суд наголошує, шо у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом. Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 31.07.2024 року по справі №1340/5764/18.
З огляду на викладене, підстави, якими позивач обґрунтовує протиправність оспорюваних податкових повідомлень-рішень, спростовуються матеріалами даної справи, а інших підстав їх неправомірності судом не встановлено.
Відповідно до приписів статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги є такими, що задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Згідност. 250 Кодексу адміністративного судочинства України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
УХВАЛИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державного підприємства "Кривбасшахтозакриття" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду.
Суддя О.В. Серьогіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123862570 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні