Ухвала
від 17.12.2024 по справі 200/7233/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про зупинення провадження у справі

17 грудня 2024 року Справа №200/7233/24

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Духневич О.С., розглянувши в порядку письмового провадження питання щодо витребування доказів та зупинення провадження у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , НОМЕР_2 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

15 жовтня 2024 року через систему "Електронний суд" до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника 130 головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України від 17.05.2024 № 185-ОС (в редакції наказу начальника 130 головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України від 18.03.2024 №345-ОС) в частині продовження дії контракту понад встановлені строки на період дії воєнного стану з 27.09.2023 старшому сержанту ОСОБА_1 ;

- визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо відмови у звільненні ОСОБА_1 з військової служби на підставі підпункту «ж» пункту 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу») у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану, що викладені в листі від 19.09.2024 № 08/10467-24;

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 задовольнити рапорт ОСОБА_1 від 13.09.2024 про звільнення з військової служби на підставі підпункту «ж» пункту 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу») у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану та звільнити його з військової служби.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 27.09.2019 із Державною прикордонною службою України було укладено контракт про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України на посадах осіб сержантського і старшинського складу зі строком дії з 27.09.2019 по 26.09.2022. В подальшому за погодженням сторін 27.09.2022 було укладено контракт про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України на посадах осіб сержантського і старшинського складу зі строком дії з 27.09.2022 по 26.09.2023. Після закінчення строку дії другого контракту 27.09.2023 за спільної домовленості було укладено третій контракт про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України на посадах осіб сержантського і старшинського складу зі строком дії на один рік з 27.09.2023 по 26.09.2024.

У зв`язку із закінченням строку дії контракту, позивач 13.09.2024 звернувся до Військової частини НОМЕР_1 із рапортом про звільнення з військової служби на підставі п.п. «ж» п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», а саме: у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану.

Однак, 19.09.2024 отримав відповідь, в якій зазначено про відсутність підстав для звільнення з військової служби на підставі п.п. «ж» п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», оскільки наказом в.о. начальника 130 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України від 17.05.2024 № 185-ОС внесено зміни до наказу начальника 130 головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України від 18.03.2024 №345-ОС, а саме: продовжено дію контракту понад встановлені строки на період дії воєнного стану з 27.09.2023.

Позивач вважає, що прийняття наказу від 17.05.2024 № 185-ОС щодо продовження дії контракту понад становлений термін з 27.09.2023 на період дії воєнного стану є протиправними, оскільки, подаючи рапорт про звільнення він реалізував своє право на звільнення у зв`язку із закінченням строку служби (контракту).

Одночасно із позовною заявою позивачем подано клопотання про поновлення строку звернення до суду.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18.10.2024 клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду із позовною заявою - задоволено. Визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновлено позивачу строк звернення до суду із позовною заявою. Відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному статтею 262 КАС України. Зобов`язано 130 Головний центр зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_3 ) у строк до 01.11.2024 надати належним чином засвідчені копії документів, а саме: розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 16.05.2024 № 08/31454-24-вих.

28.10.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому Військова частина НОМЕР_1 (далі-Відповідач-1) просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обгрунтовуючи відзив відповідач-1 зазначає, що наказом начальника НОМЕР_4 прикордонного загону від 14.04.2024 № 428-ОС старшого сержанта ОСОБА_1 , який прибув для подальшого проходження служби з НОМЕР_2 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України, з 12.04.2024 зараховано в сприски особового складу та на всі види забезпечення НОМЕР_4 прикордонного загону Державної прикордонної служби України.

Згідно наказу начальника НОМЕР_4 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 27.09.2024 № 1134-ОС старшого сержанта ОСОБА_1 , вважати таким, що приступив до виконання обов`язків інспектора прикордонної служби вищої категорії начальника групи зв`язку відділення управління другої прикордонної застави реактивних систем залпового вогню другого відділу прикордонної служби (тип С) прикордонної комендатури швидкого реагування вогневої підтримки з 05.07.2024.

14.09.2024 ОСОБА_1 подав рапорт на ім`я командира Військової частини НОМЕР_1 відносно звільнення з військової служби у зв`язку з закінченням строку контракту. 19.09.2024 посадовими особами НОМЕР_4 прикордонного загону надано відповідь на даний рапорт, у якій зазначалось, що підстави для звільнення в запас Збройних Сил України за підпунктом «ж» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» відсутні.

Відповідач-1 вказав, що відповідно до п.п. «ж» п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» під час дії воєнного стану контракт припиняється, а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом, звільняються з військової служби у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану.

На думку відповідача-1 п.п. «ж» п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» застосовується у разі укладання нового контракту під час дії воєнного стану після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» № 3633-IX від 11.04.2024, а саме після 18.05.2024.

Також відповідач-1 зазначив, що відповідно до зауважень Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», така підстава для звільнення як «у зв`язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у разі закінчення строку контракту, укладеного під час дії воєнного стану», для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, буде застосовуватися до нових правовідносин, які виникнуть після набрання цим законом чинності.

Станом на день укладання контракту 27.09.2023 п. 2 ч. 9 ст. 23 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначав, що для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, дія контракту продовжується понад встановлені строки: на період проведення мобілізації, крім випадків, визначених пунктом 3 частини п`ятої статті 26 цього Закону; до дня завершення виконання завдань в інтересах оборони України, безпосередньої участі у веденні воєнних (бойових) дій, у тому числі на території проведення антитерористичної операції, а також у районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії держави, що формально чи фактично є учасником воєнних дій проти України; на період дії воєнного стану, крім випадків, визначених пунктом 3 частини п`ятої статті 26 цього Закону.

В особливий період, крім періодів мобілізації та дії воєнного стану, військова служба для військовослужбовців, строк контракту яких закінчився, може бути продовжена за новими контрактами на строки, визначені частиною четвертою цієї статті.

Крім того, відповідач-1 вказав, що на момент укладення нового контракту, у позивача не було правових підстав для звільнення передбачених п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Також відповідач-1 вказав на порушення позивачем пункту 288 Положення про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України, затверджене Указом Президента України від 29.12.2009 № 1115/2009 та норм Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, оскільки звернувся із рапортом про звільнення до начальника НОМЕР_4 прикордонного загону Державної прикордонної служби 9937, без попереднього клопотання безпосереднього керівника.

30.10.2024 на адресу суду надійшла відповідь на відзив у якому позивач вважає твердження викладені у відзиві необгрунтованими.

Мотивуючи відповідь на відзив позивач зазначає, що в Прикінцевих положеннях Закону Україну «Про військовий обов`язок і військову службу» відсутні вказівки про регуляторний вплив Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» № 3633-IX від 11.04.2024, який набув чинності 18.05.2024, на п.п. «ж» п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» стосовно контрактів військовослужбовців, укладених до набуття ним чинності.

З огляду на викладене, позиція відповідача-1 викладена у відзиві на позовну заяву щодо не закінчення строку військової служби та дії контракту позивача від 23.09.2023 у зв`язку з тим, що зміни внесені в Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» № 3633-IX від 11.04.2024, який набув чинності 18.05.2024, не стосуються строку військової служби позивача та не розповсюджуються на умови його Контракту від 27.09.2023 є надуманою, помилковою та такою, що суперечить принципам дії законів у часі.

01.11.2024 на адресу суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких відповідач-1 вважає твердження викладені позивачем у відповіді на відзив необгрунтованими.

Обгрунтовуючи заперечення, відповідач-1 вказав, що умови п.п. «ж» п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону Україну «Про військовий обов`язок і військову службу» щодо наявності «контракту, укладеного під час дії воєнного стану» слід розуміти як таку, що новий контракт, має бути укладений під час дії воєнного стану після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» № 3633-IX від 11.04.2024, а саме після 18.05.2024, є обґрунтованим, відповідає вимогам Конституції, висновкам Конституційного Суду України щодо її застосування, а також відповідає Законам України та слідує правозастосовній практиці. Також зауваження Головного управління Апарату Верховної Ради України до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» є черговим підтвердженням мети законопроекту, закладеного в ньому механізму дії в майбутньому.

05.11.2024 на адресу суду надійшли пояснення, у яких позивач вважає твердження викладені відповідачем-1 в запереченнях на відповідь на відзив необгрунтованими.

06.11.2024 на адресу суду від Військової частини НОМЕР_3 (далі-Відповідач-2) надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач-2 просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обгрунтовуючи відзив, відповідач-2 зазначає, що проходження військової служби у Державній прикордонній службі врегульовано спеціальним законодавством, до якого відноситься, зокрема, Положення про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України, затверджене Указом Президента України від 29.12.2009 № 1115/2009. Відповідно до пункту 35 Положення № 1115/2009 для укладення нового контракту військовослужбовець, у якого закінчується строк попереднього контракту, не пізніше ніж за три місяці до закінчення зазначеного строку подає у порядку підпорядкування рапорт посадовій особі, зазначеній у пункті 29 цього Положення.

У зв`язку із закінченням терміні дії контракту та відповідно до приписів пункту 35 Положення № 1115/2009, позивачем 18.09.2023 подано рапорт у порядку підпорядкування про продовження військової служби за новим контрактом.

Згідно з наказом начальника 130 головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації від 18 вересня 2023 року № 345-ОС та контрактом про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України на посадах осіб офіцерського складу, ОСОБА_1 було продовжено військову службу з 27.09.2023 по 26.09.2024.

Відповідач-2 вказав, що станом на 18.09.2023 - день видання наказу начальника 130 головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації від 18.09.2023 № 345-ОС про продовження ОСОБА_1 військової служби на 1 (один) рік з 27.09.2023 та на день укладення ОСОБА_1 контракту про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України на посадах сержантського і старшинського складу, а також на день набрання чинності вищезазначеним контрактом, приписами абз. 3 п. 2 ч. 9 ст. 23 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» було установлено наступне: «Під час дії особливого періоду для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, дія контракту продовжується понад встановлені строки: з моменту оголошення мобілізації - протягом строку її проведення, який визначається рішенням Президента України, крім випадків, пунктом З частини п ятої статті 26 цього Закону; з моменту введення воєнного стану - до оголошення демобілізації, крім випадків, визначених пунктом З частини п`ятої статті 26 цього Закону».

Тобто, у вищевказаний період норми Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» з моменту оголошення мобілізації та з моменту введення воєнного стану, не передбачали можливості продовження військової служби особам сержантського і старшинського складу за новими контрактами на строки, визначені ч. 4 ст. 23 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», при цьому ці правові норми чітко визначали, що в цей період дія контракту продовжується понад встановлені строки виключно до оголошення демобілізації. Таким чином, для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом строк якого закінчився, під час проведення мобілізації та під час дії воєнного стану продовження військової служби за навим контрактом на строки, визначені ч. 4 ст. 23 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», тобто, у випадку з позивачем - на строк 1 рік, не передбачено.

У зв`язку із вищезазначеним, з метою приведення у відповідність з вищевказаними нормами законодавства наказу начальника 130 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації від 18.09.2023 № 345-ОС, наказом в. о. начальника 130 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації від 17.05.2024 № 185-ОС було внесено відповідні зміни до наказу від 18.09.2023 № 345-ОС, згідно з якими позивачу продовжено дію контракту на період дії воєнного стану.

Також відповідач-2 зазначив, що твердження позивача про те, що станом на дату прийняття спірного наказу, а саме на 17.05.2024 йому виповнилося повних 24 роки і 2,5 місяці, що в розумінні вимог, встановлених абз. 4 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» унеможливлювало продовження строку його військової служби, оскільки він підпадав під дію визначених цією статтею законодавчих обмежень є необгрунтованим, оскільки у 2023 році позивача не приймали на військову службу, а продовжували із ним проходження військової служби. Оскільки, позивач сам звертався із рапортом щодо продовження проходження військової служби, у зв`язку з чим, враховуючи вимоги чинного законодавства, дія контракту позивача підлягала продовженню до закінчення дії воєнного стану в Україні.

Перевіривши матеріали справи, суд вважає за необхідне витребувати додаткові докази.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 КАС України, суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Згідно з ч. 3 ст. 80 КАС України про витребування доказів за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, або про відмову у витребуванні доказів суд постановляє ухвалу.

Відповідно до ч. 6 ст. 80 КАС України будь-яка особа, у якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду.

Виходячи із змісту принципу офіційного з`ясування всіх обставин у справі в адміністративному судочинстві саме на суд покладається обов`язок визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі позовних вимог та заперечень; з`ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів, і вжити заходів для виявлення та витребування доказів.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про необхідність витребувати у Військової частини НОМЕР_1 та НОМЕР_2 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_3 ) належним чином засвідчену копію рапорту ОСОБА_1 від 18.09.2023 на підставі якого було укладено контракт про проходження ОСОБА_1 військової служби в Державній прикордонній службі України та прийнято наказ начальником 130 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації від 18.09.2023 № 345-ОС про продовження ОСОБА_1 військової служби на 1 (один) рік з 27.09.2023.

Положеннями ч. 1 та 2 ст. 236 КАС України визначено підстави, за наявності яких суд зобов`язаний зупинити провадження у справі та підстави.

Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 236 КАС України, суд має право зупинити провадження у справі в разі направлення судового доручення щодо збирання доказів - до надходження ухвали суду, який виконував доручення, про виконання доручення або неможливість виконання доручення.

Згідно з ч. 6 ст. 7 КАС України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права). Аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування.

В зв`язку з тим, що загальними положеннями КАС України не передбачено вирішення питання про зупинення розгляду справи для витребування доказів, суд вважає за необхідне, для повного та об`єктивного розгляду справи, застосувати аналогію закону, а саме: в даному випадку застосувати п. 6 ч. 2 ст. 236 КАС України.

Відтак, враховуючи положення ч. 6 ст. 7 КАС України, з метою реалізації прав сторін щодо надання доказів на обґрунтування своїх вимог і заперечень та для повного, всебічного та об`єктивного розгляду справи, суд вважає за необхідне витребувати докази та зупинити провадження у справі.

Керуючись ст. 9, 72, 77, 80, 236, 242 КАС України, суд-

УХВАЛИВ:

Витребувати у Військової частини НОМЕР_1 та НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_3 ) належним чином засвідчену копію рапорту ОСОБА_1 від 18.09.2023 на підставі якого було укладено контракт про проходження ОСОБА_1 військової служби в Державній прикордонній службі України та прийнято наказ начальником 130 Головного центру зв`язку, автоматизації та захисту інформації від 18.09.2023 № 345-ОС про продовження ОСОБА_1 військової служби на 1 (один) рік з 27.09.2023.

Попередити Військову частину НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_3 ) про те, що за неподання витребуваних доказів без поважних причин або неповідомлення суду про неможливість подати витребувані докази та причин їх неподання, суд може постановити ухвалу про стягнення в дохід Державного бюджету України з відповідної особи штрафу у сумі від 0,3 до трьох розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Витребувані докази надати суду протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали засобами електронного зв`язку.

Провадження у справі № 200/7233/24 зупинити до отримання витребуваних доказів.

Ухвала набирає законної сили відповідно до ст. 256 КАС України та підлягає оскарженню в частині зупинення провадження.

Суддя О.С. Духневич

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено20.12.2024
Номер документу123862683
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/7233/24

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Духневич О.С.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Духневич О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні