ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року Справа № 280/9370/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді НовіковоїІ.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за заявою Головного управління ДПС у Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укренергочормет» про надання дозволу про погашення податкового боргу за рахунок майна,
ВСТАНОВИВ:
08 жовтня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі-позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укренергочормет» (далі - відповідач), в якому позивач просить суд надати позивачу дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу відповідача за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування позову зазначає, що відповідач має податковий борг з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 913642,68 грн., з яких 541449,65 грн. нараховано по декларації №9029313653 за 2023 рік (10643,26 грн. сплачено), 331953,79 грн. нараховано по декларації №9032052984 за січень-липень 2024 року та 48119,21 грн. пеня по декларації №9033000300. Позивач зазначає, що у січні 2024 року, на підставі п.95.5 ст.95 Податкового кодексу України, контролюючим органом прийнято рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу. На виконання зазначеного рішення до банківських установ направлено платіжні інструкції, які були повернуті банківськими установами без виконання з посиланням на те, що на рахунках відповідача відсутні грошові кошти. Позивач зазначає, що оскільки за позивачем рахується узгоджена сума грошового зобов`язання, а кошти на рахунках відсутні, то наявні підстави для вжиття заходів щодо погашення податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі. З урахуванням викладеного у позовній заяві позивач просив задовольнити позовні вимоги.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що 30 червня 2023 року набрав чинності Закон України №3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану». Даним Законом підрозділ 10 Розділі ХХ Податкового кодексу України доповнено п.69.40 відповідно до якого тимчасово з 1 серпня 2023 року контролюючі органи не здійснюють передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу заходи з погашення податкового боргу, що виник до 24 лютого 2022 року: щодо платників податків - суб`єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є території можливих бойових дій, - до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України - до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження. Відповідач зазначає, що ТОВ «Укренергочормет» розташований за адресою: м.Запоріжжя, вул.Цимлянська, 27. Згідно з Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309 з 12.03.2022 вся територія м.Запоріжжя, Запорізької області (де безпосередньо знаходиться підприємство відповідача) винесено до переліку територій, які розташовані в районі проведення можливих воєнних (бойових) дій. Відповідач вважає, що ГУ ДПС у Запорізькій області на даний час та станом на час звернення до суду не мав повноважень та прав звертатись до суду на отримання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна ТОВ «Укренергочормет» передбаченого ст.95 Податкового кодексу України. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
З матеріалів справи судом встановлено, що 17.05.2023 ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято Рішення про опис майна у податкову заставу №326/08-01-13-05-14, яким здійснено опис майна, що перебуває у власності ТОВ «Укренергочормет».
22.09.2023 податковим керуючим ГУ ДПС у Запорізькій області складено Акт опису майна №307/08-01-13-05-14.
Також, 24.01.2024 ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято Рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу №35/4-0801.
19.07.2024 ГУ ДПС у Запорізькій області вдруге прийнято Рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу №435/4-0801.
19.07.2024 ГУ ДПС у Запорізькій області направлено до АТ «Укрсиббанк» платіжні інструкції про примусове списання (стягнення) коштів, які повернуті банківською установою без виконання з відміткою про те, що на рахунку платника відсутні кошти.
У зв`язку із поверненням платіжних інструкцій без виконання, позивач звернувся до суду з даним позовом про надання дозволу суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Суд зазначає, що Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Норми підпункту 14.1.137 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлюють, що орган стягнення - державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
Підпунктом 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом. У разі невиконання платником податків грошового зобов`язання, забезпеченого податковою заставою, орган стягнення у порядку, визначеному цим Кодексом, звертає стягнення на майно такого платника, що є предметом податкової застави.
Приписами підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу, про що зазначено у пункті 88.1 статті 88 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 88.2 вказаної статті, право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
При цьому, відповідно до пункту 89.1 статті 89 Податкового кодексу України, встановлено, що право податкової застави виникає:
89.1.1. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
89.1.2. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;
89.1.3. у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.
Пунктом 89.2 статті 89 Податкового кодексу України встановлено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Порядок продажу майна, що перебуває у податковій заставі, врегульовано положеннями статті 95 ПК України.
Пунктом 95.1 статті 95 ПК України визначено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Нормами пункту 95.3 статті 95 ПК України визначено, що стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З аналізу зазначених норм вбачається, що, обов`язковими умовами, наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Верховний Суд пунктом 17 постанови від 28.01.2020 у справі №520/3516/19 виснував, що особливості погашення податкового боргу за рахунок продажу майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі встановлені статтею 95 Податкового кодексу України, приписи якої передбачають надання контролюючим органом доказів здійснення заходів щодо погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, або відсутності таких коштів станом, зокрема на день звернення до суду із зазначеним позовом.
Суд звертає увагу на те, що в обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за рахунок коштів погасити податковий борг відповідача не вдається через відсутність коштів на його рахунках, що позивач підтверджує платіжними інструкціями на примусове списання коштів від 19.07.2024.
Разом з тим, з позовом до суду позивач звернувся лише у жовтні 2024 року і жодним чином позивач не обґрунтовує те, що станом на дату звернення до суду у відповідача відсутні кошти на рахунках для погашення податкового боргу.
При цьому, суд зазначає, що при дослідженні ІКП ТОВ «Укренергочормет» (а.с.45), судом встановлено, що протягом 2024 року у картці проведено серед іншого такі операції:
-10.07.2024 стягнення до бюджету коштів у рахунок погашення податкового боргу з рахунків в установах банків платіжне доручення №1531 від 10.07.2024 7592,00 грн.;
-01.08.2024 стягнення до бюджету коштів у рахунок погашення податкового боргу з рахунків в установах банків платіжне доручення №1731 від 01.08.02024 58317,52 грн.
Отже, матеріалами справи підтверджується, що як до направлення платіжних інструкцій на примусове списання коштів від 19.07.2024, так і після, з рахунків відповідача у банках відбувалося стягнення грошових коштів у погашення податкового боргу, що свідчить про те, що контролюючим органом не доведено факт відсутності можливості погашення податкового боргу за рахунок грошових коштів.
Також, судом встановлено, що у складі податкового боргу, який контролюючий орган планує погасити за рахунок майна, є податковий борг, що виник у зв`язку із прийняття контролюючим органом податкового повідомлення рішення №0081360407 від 17.05.2024 на суму 2763,29 грн.
Разом з тим, в матеріалах справи відсутні відомості щодо вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення такого податкового боргу за рахунок коштів, що містяться на рахунках відповідача та/або за рахунок готівки, оскільки не надано відповідного рішення суду про стягнення з рахунків відповідача такого податкового боргу.
В свою чергу, положення абзацу 2 п.95.5 ст.95 ПК України щодо порядку стягнення такого податкового боргу застосовуватись не можуть.
За таких обставин, позивачем не обґрунтовано правомірність звернення до суду з позовними вимогами щодо погашення податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Щодо посилань представника відповідача на приписи Закону України №3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», суд зазначає таке.
Так, відповідно до пп.3 п.69.40 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, тимчасово з 1 серпня 2023 року контролюючі органи не здійснюють передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу заходи з погашення податкового боргу, що виник до 24 лютого 2022 року: щодо платників податків - суб`єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є території можливих бойових дій, - до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України - до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження.
Отже, для застосування положень пп.3 п.69.40 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України мають бути наявні у сукупності дві умови, а саме це те, що податковий борг, заходи по погашенню якого вживаються контролюючим органом, виник до 24.02.2022, а також податкова адреса платника податків розташована на території можливих бойових дій.
Відповідно до «Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженого 22.12.2022 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, у період з 12.03.2022 по 31.12.2022 вся територія Запорізького району Запорізької області (у тому числі м.Запоріжжя) відносилась до території активних бойових дій, а у період з 01.01.2023 вся територія Запорізького району Запорізької області (у тому числі м.Запоріжжя) відноситься до території можливих бойових дій.
ТОВ «Укренергочормет» має зареєстроване місце знаходження на території можливих бойових дій (м.Запоріжжя).
Проте, відповідно до даних інтегрованої картки платника податків ТОВ «Укренергочормет» (а.с.41-46) податковий борг, який контролюючий орган має намір погасити за рахунок майна виник після 24.02.2022, а відповідно положення пп.3 п.69.40 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України застосуванню не підлягають.
Суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За таких обставин, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ 44118663) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укренергочормет» (69008, м.Запоріжжя, вул.Цимлянська, буд.27, код ЄДРПОУ 00192502) про надання дозволу про погашення податкового боргу за рахунок майна відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя І.В. Новікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123863293 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні