КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 грудня 2024 року справа №320/30967/24
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Кушнової А.О., розглянув в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" (далі також позивач, ТОВ "Фірма "Вікант") з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі також відповідач, ЦМУ ДПС по роботі з ВПП), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 20.03.2024 №398/Ж10/31-00-07-02-03-25/24942675 на суму 66795071,58 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним було укладено контракти з "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) та з LIBERTY GALATI S.A. (Румунія), відповідно до яких останні мали поставити товар на користь ТОВ "Фірма "Вікант" через порти в Чорному морі, проте у зв`язку з збройною агресією російської федерації та через блокування діяльності портів і обмеження судноплавства в Чорному морі військовими силами російської федерації дані контракти було частково виконані, а частина передоплати була повернута компаніями-нерезидентами у зв`язку з неможливістю поставити товар в обумовлені в Специфікаціях строки.
Позивач вважає, що поставка частини товару не відбулася у зв`язку з форс-мажорними обставинами, що підтверджуються сертифікатами Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати №3200-24-0597 від 21.03.2024 №169/03.23 та №3200-24-0712 від 05.04.2024 №194/03.23, що в силу приписів ч. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» є підставою для зупинення перебігу строків валютних розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами та відповідно зупинення нарахування пені за їх порушення упродовж всього періоду дії форс-мажорних обставин.
Враховуючи викладені обставини, позивач просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання на 06.08.2024.
30.07.2024 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 29.07.2024 б/н, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує.
Так, відповідач вказує, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято правомірно, оскільки під час проведення позапланової документальної виїзної перевірки уповноваженими особами контролюючого органу встановлено порушення позивачем вимог частини третьої статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» в частині неповернення нерезидентом у визначені законодавством строки коштів по контрактам №2208 від 22.08.2022 з нерезидентом "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) та №50085674 від 03.08.2022 з нерезидентом LIBERTY GALATI S.A. (Румунія).
При цьому, відповідач наголошує на тому, що надані позивачем сертифікати Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) не впливають на розгляд даної справи, оскільки на момент підписання зовнішньоекономічних контрактів повномасштабна агресія російської федерації проти України вже тривала, а тому ТОВ "Фірма "Вікант" не було позбавлене можливості врахувати такі обставини та прорахувати можливі ризики для себе, зокрема, зміну логістичних шляхів постачання.
Відповідач вважає, що позивачем не доведено, що військова агресія російської федерації проти України є форс-мажорною обставиною, настання якої призвело до порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, за операціями з імпорту товарів за контрактами від 22.08.2022 №2208 та від 03.08.2022 №50085674.
З огляду на викладене, відповідач просить у задоволенні позову відмовити.
06.08.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено про те, що позивачем було обґрунтовано наявність форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили), що унеможливило вчасне виконання зобов`язань за імпортними контрактами.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 підготовче судове засідання відкладено у зв`язку із необхідністю надання відповідачу часу для ознайомлення із відповіддю на відзив на 13.08.2024.
13.08.2024 до суду через систему «Електронний суд» від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, які за змістом дублюють твердження, наведені у відзиві на позовну заяву.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.08.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 12.09.2024.
У судовому засіданні 12.09.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, представник відповідача проти позову заперечував повністю.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.09.2024 після заслуховування пояснень представників сторін оголошено перерву у судовому засіданні до 10.10.2024.
У судовому засіданні 10.10.2024 судом досліджено докази, наявні у матеріалах справи, закінчено з`ясування обставин справи. У судовому засіданні 10.10.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити. Також, представником позивача подано заяву про розгляд справи у письмовому провадженні.
Представник відповідача у судовому засіданні 10.10.2024 заперечував проти позову, просив відмовити у задоволенні позовних вимог та при вирішенні питання про подальший розгляд справи у письмовому провадженні поклався на розсуд суду.
Суд, керуючись частиною третьою статті 193 та частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, постановив протокольну ухвалу про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" (ідентифікаційний код 24942675, місцезнаходження: 01033, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 24/1) зареєстровано як юридична особа, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
22.08.2022 між ТОВ "Фірма "Вікант" (Покупець) та "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) (Продавець) укладено контракт №2208, відповідно до п.1.1 якого останній регулює умови співробітництва між Продавцем і Покупцем у рамках, передбачених цим Контрактом, Продавець постачає та передає у власність, а Покупець отримує металопрокат (надалі "Товар") на умовах цього Контракту та проформ інвойсу, які за цим Контрактом виступають як додаток до Специфікації, та є невід`ємною частиною цього Контракту (т.1, а.с.111-116).
Згідно з пунктом 1.3 Контракту №2208 орієнтовна сума Контракту 5 016 000 Євро (п?ять мільйонів шістнадцять тисяч Євро) і може змінюватись за згодою Сторін шляхом підписання додаткової угоди до цього Контракту.
Пунктом 4.4 Контракту №2208 передбачено, що оплата Товару здійснюється Покупцем у формі безготівкового банківського переказу в Євро або доларах США на рахунок Продавця.
На виконання умов Контракту №2208 ТОВ "Фірма "Вікант" здійснило попередню оплату за товар нерезиденту "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) на загальну суму 4001000,00 Євро за наступними платіжними дорученнями в іноземній валюті:
- №217 від 30.08.2022 в сумі 1000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 25.02.2023) (т.1, а.с.117);
- №218 від 01.09.2022 в сумі 500 000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 27.02.2023) (т.1, а.с.118);
-№223 від 06.09.2022 в сумі 1 000 000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 04.03.2023) (т.1, а.с.119);
- №229 від 09.09.2022 в сумі 1 000 000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 07.03.2023) (т.1, а.с.120);
- №231 від 13.09.2022 в сумі 1 000 000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 11.03.2023) (т.1, а.с.121);
- №232 від 15.09.2022 в сумі 500 000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 13.03.2023) (т.1, а.с.122).
Від нерезидента "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) в період травень 2023 року - вересень 2023 року здійснено повернення попередньої оплати ТОВ "Фірма "Вікант" на загальну суму 3 150 200,00 Євро згідно документів міжнародної платіжної системи SWIFT:
- в сумі 100 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS5313106792800 від 15.05.2023 (т.1, а.с.123);
- в сумі 100 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS315003153800 від 31.05.2023 (т.1, а.с.124);
- в сумі 100 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS315604629900 від 07.06.2023 (т.1, а.с.125);
- в сумі 1 000 000,00 Євро згідно SWIFT №01993873159009HF від 08.06.2023 (т.1, а.с.126);
- в сумі 252 000,00 Євро згідно SWIFT №01993873171009NV від 20.06.2023 (т.1, а.с.127);
- в сумі 568 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS319304942400 від 14.07.2023 (т.1, а.с.128);
- в сумі 500 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS323304060800 від 21.08.2023 (т.1, а.с.129);
- в сумі 120 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS325105344200 від 11.09.2023 (т.1, а.с.130);
- в сумі 305 200,00 Євро згідно SWIFT №FAAS326302412200 від 21.09.2023 та №FAAS326204436600 від 21.09.2023 (т.1, а.с.131-132);
- в сумі 105 000,00 Євро згідно SWIFT №FAAS326806178200 від 27.09.2023 (т.1, а.с.133).
Крім того, нерезидентом "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) здійснено постачання металопродукції в асортименті (сталь вуглецева без подальшого оброблення крім гарячого прокатування) на адресу ТОВ "Фірма "Вікант" за період липень 2023 року - грудень 2023 року на загальну суму 899 318,39 Євро згідно наступних митних декларацій:
- МД ІМ 40 EA/23UA209170055478U8 від 13.07.2023 на суму 17330,76 Євро (т.1, а.с.136-137);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170055653U8 від 13.07.2023 на суму 18061,15 Євро (т.1, а.с.148-149);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055549U0 від 13.07.2023 на суму 16953,77 Євро (т.1, а.с.140-141);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055787U5 від 13.07.2023 на суму 17206,61 Євро (т.1, а.с.152-153);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170055466U5 від 13.07.2023 на суму 17331,52 Євро (т.1, а.с.134-135);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055563U5 від 13.07.2023 на суму 16954,53 Євро (т.1, а.с.142-143);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170055617U6 від 13.07.2023 на суму 16642,65 Євро (т.1, а.с.146-147);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055968U0 від 14.07.2023 на суму 16420,07 Євро (т.1, а.с.172-173);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055796U0 від 14.07.2023 на суму 17207,37 Євро (т.1, а.с.156-157);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170056030U1 від 14.07.2023 на суму 16212,13 Євро (т.1, а.с.174-175);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055790U6 від 14.07.2023 на суму 16954,53 Євро (т.1, а.с.154-155);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055872U2 від 14.07.2023 на суму 17207,37 Євро (т.1, а.с.164-166);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055848U3 від 14.07.2023 на суму 18108,30 Євро (т.1, а.с.160-161);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170055785U7 від 14.07.2023 на суму 17331,52 Євро (т.1, а.с.150-151);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055849U2 від 14.07.2023 на суму 18310,82 Євро (т.1, а.с.162-163);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055847U4 від 14.07.2023 на суму 16420,07 Євро (т.1, а.с.158-159);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055529U1 від 14.07.2023 на суму 16642,65 Євро (т.1, а.с.138-139);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170056044U2 від 14.07.2023 на суму 18108,30 Євро (т.1, а.с.176-177);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170055573U0 від 14.07.2023 на суму 16642,65 Євро (т.1, а.с.144-145);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055910U4 від 15.07.2023 на суму 16535,24 Євро (т.1, а.с.166-167);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170055947U1 від 15.07.2023 на суму 16614,09 Євро (т.1, а.с.170-171);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170055932U1 від 15.07.2023 на суму 16566,94 Євро (т.1, а.с.168-169);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA209170056589U2 від 17.07.2023 на суму 16323,44 Євро (т.1, а.с.178-179);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170056973U2 від 19.07.2023 на суму 16596,31 Євро (т.1, а.с.184-185);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170056951US від 19.07.2023 на суму 16851,40 Євро (т.1, а.с.180-181);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170056960U0 від 19.07.2023 на суму 16851,40 Євро (т.1, а.с.182-183);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170057271U7 від 20.07.2023 на суму 16500,46 Євро (т.1, а.с.186-187);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170057282U0 від 20.07.2023 на суму 17567,97 Євро (т.1, а.с.188-189);
- МД ІМ 40 EA/23UA209170059242U0 від 27.07.2023 на суму 16655,06 Євро (т.1, а.с.192-193);
- МД ІМ 40 ЕА/23UA209170059215U3 від 27.07.2023 на суму 16808,11 Євро (т.1, а.с.190-191);
- МД ІМ 40 ДЕ/23UA400040040630U2 від 08.12.2023 на суму 389 401,20 Євро (т.1, а.с.194-196).
Згідно даних бухгалтерського рахунку 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками» станом на 31.12.2023 кредиторська заборгованість складає 48518,39 Євро.
Також, 03.08.2022 між ТОВ "Фірма "Вікант" (Покупець) та LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) (Продавець) укладено контракт №50085674, відповідно до умов якого Продавець здійснює продаж товару - гарячекатані важкі листи на адресу Покупця на умовах цього Контракту (т.1, а.с.197-208).
На виконання умов Контракту №50085674 ТОВ "Фірма "Вікант" здійснило попередню оплату за товар нерезиденту та LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) на загальну суму 1103086,76 Євро за наступними платіжними дорученнями в іноземній валюті:
- №215 від 12.08.2022 в сумі 304 740,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 07.02.2023) (т.2, а.с.1);
- №220 від 02.09.2022 в сумі 397 327,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 28.02.2023) (т.2, а.с.2);
- №221 від 05.09.2022 в сумі 229 836,45 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 03.03.2023) (т.2, а.с.3);
- №224 від 06.09.2022 в сумі 110 000,00 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 04.03.2023) (т.2, а.с.4);
- №228 від 07.09.2022 в сумі 61 183,31 Євро (граничний термін надходження товару/повернення валютних коштів - 05.03.2023) (т.2, а.с.5).
Від нерезидента LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) здійснено повернення попередньої оплати ТОВ "Фірма "Вікант" на загальну суму 62 815,11,00 Євро згідно документів міжнародної платіжної системи SWIFT, а саме:
- в сумі 62 815,11 Євро згідно SWIFT №ASW49777/140723 від 14.07.2023 (т.2, а.с.114).
Крім того, нерезидентом LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) здійснено постачання металопродукції (прокат плоский з вуглецевої сталі) на адресу ТОВ "Фірма "Вікант" за період вересень 2022 року - жовтень 2022 року на загальну суму 1 040 271,65 Євро згідно наступних митних декларацій:
- МД ІМ 40 ДЕ/UA401020/2022/041005 від 14.09.2022 на суму 21 512,93 Євро (т.2, а.с.6-7);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110130/2022/016208 від 20.09.2022 на суму 20 078,73 Євро (т.2, а.с.8-9);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA401020/2022/042872 від 21.09.2022 на суму 20 645,10 Євро (т.2, а.с.10-11);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110090/2022/702802 від 21.09.2022 на суму 20 645,10 Євро (т.2, а.с.12-13);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/042954 від 22.09.2022 на суму 19 601,68 Євро (т.2, а.с.14-15);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA401020/2022/042948 від 22.09.2022 на суму 21 414,47 Євро (т.2, а.с.16-17);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110130/2022/016374 від 22.09.2022 на суму 21 034,86 Євро (т.2, а.с.18-19);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110090/2022/702825 від 22.09.2022 на суму 21 512,93 Євро (т.2, а.с.20-21);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702827 від 22.09.2022 на суму 21 034,86 Євро (т.2, а.с.22-23);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702824 від 22.09.2022 на суму 21 518,00 Євро (т.2, а.с.24-25);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110130/2022/016583 від 23.09.2022 на суму 20 748,63 Євро (т.2, а.с.26-27);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110130/2022/016578 від 23.09.2022 на суму 21 034,86 Євро (т.2, а.с.28-29);
- МД ІМ 40ДЕ/UА110090/2022/702831 від 23.09.2022 на суму 21 518,00 Євро (т.2, а.с.30-31);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043371 від 23.09.2022 на суму 21 656,58 Євро (т.2, а.с.32-33);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110130/2022/016651 від 26.09.2022 на суму 20 316,24 Євро (т.2, а.с.34-35);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043598 від 26.09.2022 на суму 21 512,93 Євро (т.2, а.с.36-37);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043587 від 26.09.2022 на суму 21 034,86 Євро (т.2, а.с.38-39);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043594 від 26.09.2022 на суму 21 512,94 Євро (т.2, а.с.40-41);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043682 від 26.09.2022 на суму 21 613,41 Євро (т.2, а.с.42-44);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702864 від 26.09.2022 на суму 21 034,86 Євро (т.2, а.с.45-46);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110090/2022/702861 від 26.09.2022 на суму 21 034,86 Євро (т.2, а.с.47-48);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110130/2022/016694 від 26.09.2022 на суму 21 255,30 Євро (т.2, а.с.49-50);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110130/2022/016695 від 26.09.2022 на суму 21 512,93 Євро (т.2, а.с.51-52);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110130/2022/016627 від 26.09.2022 на суму 20 645,10 Євро (т.2, а.с.53-54);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043601 від 26.09.2022 на суму 21 862,46 Євро (т.2, а.с.55-56);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043576 від 26.09.2022 на суму 22 440,33 Євро (т.2, а.с.57-58);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/043652 від 26.09.2022 на суму 21 512,93 Євро (т.2, а.с.59-60);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA401020/2022/043789 від 27.09.2022 на суму 21 613,41 Євро (т.2, а.с.61-63);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA401020/2022/043792 від 27.09.2022 на суму 21 703,63 Євро (т.2, а.с.64-65);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110130/2022/016869 від 28.09.2022 на суму 21 656,58 Євро (т.2, а.с.66-67);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA401020/2022/044138 від 28.09.2022 на суму 21 515,98 Євро (т.2, а.с.68-69);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110130/2022/016904 від 28.09.2022 на суму 20 645,10 Євро (т.2, а.с.70-71);
- МД ІМ 40 ДЕ/UA110090/2022/702901 від 28.09.2022 на суму 21 289,20 Євро (т.2, а.с.72-73);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/044149 від 28.09.2022 на суму 22 556,19 Євро (т.2, а.с.74-75);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702895 від 28.09.2022 на суму 20 645,10 Євро (т.2, а.с.76-77);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702890 від 28.09.2022 на суму 21 274,40 Євро (т.2, а.с.78-79);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702902 від 28.09.2022 на суму 18 740,98 Євро (т.2, а.с.80-81);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110130/2022/016870 від 28.09.2022 на суму 19 884,87 Євро (т.2, а.с.82-83);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110130/2022/016991 від 29.09.2022 на суму 22 639,95 Євро (т.2, а.с.84-86);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА110090/2022/702921 від 29.09.2022 на суму 21 080,55 Євро (т.2, а.с.87-88);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/044649 від 03.10.2022 на суму 20 414,89 Євро (т.2, а.с.89-90);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/044922 від 03.10.2022 на суму 19 988,80 Євро (т.2, а.с.91- 92);
- МД ІМ 40 EA/UA401020/2022/044635 від 03.10.2022 на суму 21 226,71 Євро (т.2, а.с.93-95);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/045023 від 03.10.2022 на суму 22 513,95 Євро (т.2, а.с.96-98);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/045148 від 04.10.2022 на суму 22 908,24 Євро (т.2, а.с.99-101);
- МД ІМ 40 ДЕ/UА401020/2022/045099 від 04.10.2022 на суму 22 267,61 Євро (т.2, а.с.102-104);
- МД ІМ 40 ЕА/UА401020/2022/047771 від 19.10.2022 на суму 21 375.07 Євро (т.2, а.с.105-107);
- МД ІМ 40 EA/UA401020/2022/048756 від 25.10.2022 на суму 21 373,07 Євро (т.2, а.с.108-110);
- МД ІМ 40 EA/UA401020/2022/050004 від 31.10.2022 на суму 21 481,27 Євро (т.2, а.с.111-113).
Згідно даних бухгалтерського рахунку 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками» станом на 31.12.2023 дебіторська/кредиторська заборгованість відсутня.
На підставі вимог підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82, підпункту 69.35-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийнято наказ від 18.01.2024 №17/Ж1 (далі також - Наказ) про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" (код ЄДРПОУ 24942675, адреса: 01033, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 24/1) з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій між Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" та компаніями "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) за контрактом №2208 від 22.08.2022, LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) за контрактом №50085674 від 03.08.2022 (далі також спірна перевірка) (т.3, а.с.2).
Відповідно до Наказу, дата початку перевірки: 29.01.2024; тривалість перевірки: 5 робочих днів.
На підставі Наказу ЦМУ ДПС по роботі з ВПП складено Направлення на перевірку від 29.01.2024 №44/Ж3/31-00-07-02-03-18 (далі також - Направлення) (т.3, а.с.1).
Згідно із змістом Направлення №44/Ж3/31-00-07-02-03-18, останнє із службовим посвідченням посадової особи органу ДПС, уповноваженої на перевірку, пред`явлено головному бухгалтеру ТОВ "Фірма "Вікант" ОСОБА_1 29.01.2024 об 11 год. 25 хв., копію Наказу вручено головному бухгалтеру ТОВ "Фірма "Вікант" ОСОБА_1 29.01.2024 о 10 год. 45 хв., що підтверджується власноручним підписом останньої.
Так, у період з 29.01.2024 по 02.02.2024 посадовою особою відповідача проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" (код ЄДРПОУ 24942675) з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій між Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" та компаніями "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка) за контрактом №2208 від 22.08.2022, LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) за контрактом №50085674 від 03.08.2022 за період з 03.08.2022 по 31.12.2023 згідно листів ДПС України від 13.04.2023 №8021/7/99-00-07-05-01-07 щодо інформації, наданої НБУ (лист від 20.03.2023 №25-0008/ДСК/59) уповноваженими банками відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
За результатами перевірки складено акт від 09.02.2024 №160/Ж5/31-00-07-02-03-20/24942675 (далі також - Акт перевірки) (т.1, а.с.22-58), відповідно до висновків якого позивачем порушено вимоги валютного законодавства, а саме:
- пункт 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» в частині неповернення нерезидентом у визначені законодавством строки коштів у розмірі 4001000,00 Євро по контракту №2208 від 22.08.2022 з нерезидентом "VICANT" Co. Ltd (Литовська Республіка);
- пункт 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» в частині неповернення нерезидентом у визначені законодавством строки коштів у розмірі 62815,11 Євро по контракту №50085674 від 03.08.2022 з нерезидентом LIBERTY GALATI S.A. (Румунія).
Не погоджуючись з висновками акту перевірки, вважаючи їх неправомірними та необґрунтованими, ТОВ "Фірма "Вікант" надало заперечення на акт перевірки від 09.02.2024 №160/Ж5/31-00-07-02-03-20/24942675 (т.1, а.с.60-66), однак листом №3769/6/31-00-07-03-03-14 від 15.03.2024 ЦМУ ДПС по роботі з ВПП розглянуло заперечення і залишило його без задоволення (т.1, а.с.67-71).
На підставі висновків Акта перевірки ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.03.2024 №398/Ж10/31-00-07-02-03-25/24942675 (форма «С») (далі також оскаржуване ппр), яким позивачу за порушення розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності нараховано пеню на загальну суму 66795071,58 грн. (з них за контрактом №2208 від 22.08.2023 - 65862008,58 грн., а решта за контрактом №50085674 від 03.08.2022 - 933063,00 грн., що підтверджується наявним у матеріалах справи розрахунком пені) (т.1, а.с.72-79).
Зазначене податкове повідомлення-рішення було оскаржено позивачем в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарги від 16.04.2024 №23 про його скасування (т.1, а.с.82-100).
До вказаної скарги було додано, зокрема, копії сертифікатів Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати №3200-24-0597 від 21.03.2024 №169/03.23 та №3200-24-0712 від 05.04.2024 №194/03.23.
Рішенням ДПС України від 06.06.2024 №16918/6/99-00-06-01-02-06 податкове повідомлення-рішення ЦМУ ДПС по роботі з ВПП від 20.03.2024 №398/Ж10/31-00-07-02-03-25/24942675 залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення (т.1, а.с.101-110).
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло станом на час виникнення спірних правовідносин та враховує наступне.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства регламентовано приписами Закону Закон України "Про валюту та валютні операції" від 21 червня 2018 року №2473-VIII (далі - Закон №2473-VIII).
Частиною першою статті 3 Закону №2473-VIII встановлено, що відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Відповідно до частини четвертої статті 11 Закону №2473-VIII органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.
Частинами п`ятою, шостою цієї статті Закону передбачено, що Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.
Згідно з частиною дев`ятою статті 11 Закону №2473-VIII органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.
За змістом частини десятої статті 11 Закону №2473-VIII у разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 12 Закону №2473-VIII Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до частин першої, другої, третьої, п`ятої, восьмої статті 13 Закону №2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Правління Національного банку України (далі - НБУ) затвердило постановою від 02 січня 2019 року №5 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті (далі - Положення №5).
Згідно з пунктом 21 розділу ІІ вказаного Положення граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Пункт 23 розділу ІІ Положення №5 передбачає, що розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного пунктом 21 розділу II цього Положення, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення, у повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 22 розділу II цього Положення стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в Україні в банку.
Водночас, 24 лютого 2022 року з метою забезпечення надійності та стабільності функціонування банківської системи НБУ прийняв постанову №18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (далі - Постанова №18).
Постановою Правління НБУ № 68 від 04 квітня 2022 року Постанову №18 було доповнено, зокрема пунктами наступного змісту: "142. Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 90 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року"; "144. Розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 142 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні".
В подальшому, до пункту 142 Постанови №18 вносились зміни і з 07 червня 2022 року цифри "90" було замінено цифрами "120", а з 07 липня 2022 року - цифри "120" замінено цифрами "180" (постанови Правління НБУ №113, №142 відповідно).
Таким чином, за загальним правилом імпорт товарів має здійснюватися у строки, зазначені у договорах, але не пізніше граничного строку розрахунків, встановленого НБУ, що обчислюється з дня здійснення авансового платежу (попередньої плати). До 05 квітня 2022 року такі граничні строки розрахунків становили 365 календарних днів. З огляду на введення в Україні воєнного стану НБУ змінив граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту. Відповідно до указаних змін у період з 05 квітня 2022 року по 07 червня 2022 року такі строки становили 90 календарних днів, з 07 червня 2022 року по 07 липня 2022 року - 120 календарних днів, з 07 липня 2022 року - 180 календарних днів. При цьому змінені Постановою №18 строки застосовуються лише до операцій, що здійснені з 05 квітня 2022 року.
У цій справі встановлена згідно з актом перевірки від 09.02.2024 №160/Ж5/31-00-07-02-03-20/24942675 кількість днів, протягом яких відбулось порушення граничних строків розрахунків за операціями з імпорту товарів та поверненням коштів, не є спірною між сторонами і, відповідно, не є проблемним питанням у цій справі.
Поряд з цим позивач наполягає, що внаслідок виникнення форс-мажорних обставин перебіг означених строків зупинився, тому підстав для нарахування пені не було.
Вирішуючи питання щодо того, які саме обставини слід розглядати як форс-мажорні (обставини непереборної сили), а також щодо документів та доказів, які підтверджують їх настання та припинення, та органу, уповноваженого на таке засвідчення, суд враховує наступне правове регулювання та судову практику.
Відповідно до статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
У постанові від 21 липня 2021 року (справа №912/3323/20) Верховний Суд виснував, що надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості. Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести.
За визначенням, наведеним у частині другій статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати», законодавець до форс-мажорних обставин відніс, серед іншого, загальну військову мобілізацію, військові дії, оголошену та неоголошену війну.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. В подальшому строк дії воєнного стану неодноразово продовжувався і останній триває і досі.
Отже, враховуючи визначення, наведене у частині другій статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», суд погоджується із доводами позивача, що введення в Україні з 24 лютого 2022 року воєнного стану є форс-мажорною обставиною, яка в повній мірі відповідає ознакам надзвичайності і невідворотності.
Поряд із цим усталеною є практика Верховного Суду, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного (заздалегідь встановленого) характеру. У разі їх виникнення сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку (зокрема, але не виключно постанови Верховного Суду від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, від 25 січня 2022 року у справі №904/3886/21, від 18 січня 2024 року у справі № 914/2994/22).
Верховний Суд також неодноразово вказував (постанови від 05 грудня 2023 року у справі №917/1593/22, від 18 січня 2024 року у справі № 914/2994/22, від 19 серпня 2022 року у справі №908/2287/17 тощо), що підтвердженням існування форс-мажорних обставин є відповідний сертифікат Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП. Водночас, сертифікат Торгово-промислової палати України не є єдиним доказом існування форс-мажорних обставин; обставина форс-мажору має оцінюватись судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.
Аналогічні за змістом висновки висловлювались Верховним Судом і в постановах від 21 вересня 2022 року у справі №911/589/21, від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, на які посилається відповідач.
У постановах від 05 жовтня 2023 року у справі №520/14773/21, від 19 серпня 2022 року у справі №818/2429/18, від 17 червня 2020 року у справі №812/677/17, від 03 вересня 2019 року у справі №805/1087/16 Верховний Суд зазначив, що має встановлюватися (доводитися) вплив обставин непереборної сили, засвідчених відповідними сертифікатами ТПП України, на неможливість платника податку належним чином виконувати свої зобов`язання і на зміну його економічного стану цими форс-мажорними обставинами. Ці фактори мають перебувати у причинно-наслідковому зв`язку.
З наведених вище підходів слідує, що саме по собі існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона вплинула на неможливість виконання особою певного зобов`язання за договором чи обов`язку, передбаченого законодавчими та іншими нормативними актами. Такий зв`язок має доводитись як шляхом надання сертифіката (довідки) Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП, так і інших належних доказів, що можуть це підтвердити.
Відповідно до частини шостої статті 13 Закону №2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Отже, у разі зупинення виконання господарської операції, яке зумовлене виникненням форс-мажорних обставин, зупиняється як перебіг строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, так і нарахування пені на весь період дії форс-мажорних обставин.
Відповідно до висновку Верховного Суду, наведеного в постанові від 23.07.2024 у справі №240/25642/22, введення воєнного стану в Україні не можна розцінювати як форс-мажорну обставину для не перерахування контрагентом - нерезидентом на рахунки позивача коштів за поставлений товар в межах зовнішньоекономічних контрактів.
Водночас, як було зазначено вище, статтею 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
У статті 3.3 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії Торгово-промислової Палати від 18 грудня 2014 року № 44 (5), вказано, що сертифікат (в певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - сертифікат) - це документ, за затвердженими Президією ТПП України відповідними формами, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.
Відповідно до розпорядження Торгово-промислової палати України № 3 від 25 лютого 2022 року «Про процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії воєнного стану на території України» тимчасово, на період воєнного стану на території України до припинення або скасування воєнного стану на території України, уповноважені регіональні торгово-промислові палати мають право за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб, засвідчувати форс-мажорні обставини з усіх питань, що належать до компетенції ТПП України, в тому числі передбачених пунктом 4.2 Регламенту засвідчення Торгово-промислового палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс мажорних обставин, який затверджено Рішенням Президії ТПП України від 18 грудня 2014 року № 44 (5) (із змінами та доповненнями).
Суд зазначає, що надання Сертифікату Торгово-промисловою палатою України, отриманого у встановленому законодавством порядку, є обов`язковою умовою, оскільки сам лише факт існування форс-мажорних обставин, не звільняє від виконання зобов`язання автоматично. При видачі сертифікату Торгово-промислова палата України засвідчує не тільки форс-мажорні обставини, але і їх безпосередній вплив на конкретне зобов`язання (договір), у якому заявник є стороною (причинно-наслідковий зв`язок між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов`язань).
Відповідно до діючого законодавства України форс-мажор звільняє лише від відповідальності за порушення зобов`язання, що сталося внаслідок такого форс-мажору, але не звільняє від виконання відповідного зобов`язання і не є підставою для припинення зобов`язань. Проте і звільнення від відповідальності може мати місце лише у випадку, коли невиконання зобов`язання є наслідком дії форс-мажорних обставин, що має бути доведено у встановленому чинним законодавством порядку та підтверджено належними документами.
В постанові Верховного Суду у справі № 560/9742/22 від 13.07.2023 зроблено висновок, що сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який видано Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або уповноваженою організацією (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту), є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.
Дія форс-мажорних обставин охоплює увесь період нарахування податковим органом пені за порушення граничних строків за операціями з експорту товару.
В свою чергу, у постанові від 22 травня 2024 року у справі № 620/14203/23 Верховний Суд вказав, що положення Закону України «Про валюту та валютні операції» не визначають жодним чином повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не покладає на суб`єкта господарювання обов`язок довести контролюючому органу наявність форс-мажорних обставин, а навпаки - вказується лише про необхідність надати довідку (сертифікат) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній господарській операції. Тобто, частина шоста статті 13 Закону "Про валюту та валютні операції" надає у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру, оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків.
Як вбачається з матеріалів справи, на підтвердження форс-мажорних обставин позивач надав суду сертифікат Київської обласної (регіональної) Торгово-промислової палати №3200-24-0597 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 21.03.2024 №169/03.23, яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану, як наслідок блокування портів, пошкодження портової інфраструктури, зміна логістичних шляхів постачання; продовження дії правового режиму воєнного стану, ракетні обстріли, військові дії та повітряні тривоги, існування ризику знищення товару при транспортуванні/розвантаженні, що стало причиною втрати можливості ввезення товару на територію України морським та річковим транспортом та призвело до збільшення часу доставки товару (за Контрактом №2208 від 22.08.2022); Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів на рівні 180 календарних днів з дня здійснення передоплати на користь VIKANT CO. LTD. (Литовська Республіка) за Контрактом №2208 від 22.08.2022 та забезпечення надходження Товару на митну територію України в режимі «IM-40» або повернення нерезидентом на користь ТОВ "Фірма "Вікант" коштів за імпортний товар, у термін: до 25.02.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №217 від 30.08.2022 року на суму 1000,00 Євро; до 27.02.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №218 від 01.09.2022 року на суму 500000,00 Євро; до 04.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №223 від 06.09.2022 року на суму 1000000,00 Євро; до 07.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №229 від 09.09.2022 року на суму 1000000,00 Євро; до 11.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №231 від 13.09.2022 року на суму 1000000,00 Євро; до 13.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №232 від 16.09.2022 року на суму 500000,00 Євро, за п. 14-2 Постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 перед Національним банком України (код ЄДРПОУ 00032106); Державною податковою службою України (код ЄДРПОУ 43005393); Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44082145); період дії форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили): дата настання: 25 лютого 2023, дата закінчення: 08 грудня 2023 року (т.2, а.с.116-119).
Також, на підтвердження форс-мажорних обставин позивач надав суду сертифікат Київської обласної (регіональної) Торгово-промислової палати №3200-24-0712 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 05.04.2024 №194/03.23, яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану, як наслідок блокування портів, пошкодження портової інфраструктури, зміна логістичних шляхів постачання; продовження дії правового режиму воєнного стану, ракетні обстріли, військові дії та повітряні тривоги, існування ризику знищення товару при транспортуванні/розвантаженні, що стало причиною втрати можливості ввезення товару на територію України морським та річковим транспортом за Контрактом №50085674 від 03.08.2022; Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів на рівні 180 календарних днів з дня здійснення передоплати на користь LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) за Контрактом №50085674 від 03.08.2022 та забезпечення надходження Товару на митну територію України в режимі «IM-40» або повернення нерезидентом на користь ТОВ "Фірма "Вікант" коштів за імпортний товар у термін: до 07.02.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №215 від 12.08.2022 на суму 304740,00 Євро; до 28.02.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №220 від 02.09.2022 на суму 397327,00 Євро; до 03.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №221 від 05.09.2022 на суму 229836,45 Євро; до 04.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №224 від 06.09.2022 на суму 110000,00 Євро; до 05.03.2023 за платіжним дорученням в іноземній валюті №228 від 07.09.2022 на суму 61183,31 Євро, за ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018р. №2473-VIII (зі змінами), п. 14-2 Постанови Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 №18 перед Національним банком України (код ЄДРПОУ 00032106); Державною податковою службою України (код ЄДРПОУ 43005393); Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44082145); період дії форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили): дата настання: 07 лютого 2023, дата закінчення: 14 липня 2023 року (т.2, а.с.120-123).
Отже, цими сертифікатами засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та підтверджується неможливість дотримання позивачем строку розрахунків за операціями з імпорту товарів та повернення коштів по контрактам №2208 від 22.08.2022 з VIKANT CO. LTD. (Литовська Республіка) та №50085674 від 03.08.2022 з LIBERTY GALATI S.A. (Румунія).
Верховний Суд у Постанові від 06.09.2023 у справі № 910/6234/22 зазначив, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами (ч.1ст.617 ЦК, ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу та ст.14-1 Закону «Про торгово-промислові палати в Україні»). Надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості. Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (п.38 постанови Верховного Суду від 21.07.2021 у справі №912/3323/20), а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.
Суд зазначає, що Верховний Суд у своєму рішенні від 19.10.2022 у справі №160/8762/21 зазначив наступне: «Суд оцінює критично твердження апеляційного суду про те, що оскільки на час проведення перевірки позивачем зазначені документи перевіряючим особам надано не було, а отже були відсутні, та жодних заперечень з цього приводу позивачем щодо акта перевірки заявлено не було, а вказані довідки було надано лише після проведення перевірки.
Натомість, суд зазначає, що у вказаних правовідносинах норми податкового законодавства не обмежують період подання платником податків необхідних документів лише часом проведення податкової перевірки, оскільки платник податків може довести у судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги. Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучити до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів. В іншому випадку, обмеження судом предмету дослідження призвело би до неповноти дослідження та порушення справедливого балансу».
При цьому, суд звертає увагу на те, що Закон №2473-VIIІ вимагає для підтвердження факту настання форс-мажорних обставин саме сертифікат (довідку), в якому буде зазначено не тільки про наявність самих по собі обставини непереборної сили, але і те, що такі обставини є форс-мажорними саме для конкретного випадку (договору, зобов`язання, операції).
Таким чином, враховуючи наявність форс-мажорних обставин, які виникли при виконанні договірних зобов`язань між позивачем та VIKANT CO. LTD., (Литовська Республіка) LIBERTY GALATI S.A. (Румунія) та які підтверджуються сертифікатами Київської обласної (регіональної) Торгово-промислової палати №3200-24-0712 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 05.04.2024 №194/03.23 та №3200-24-0597 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 21.03.2024 №169/03.23, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для притягнення позивача до відповідальності за порушення граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, а тому наявні підстави для визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Суд наголошує на тому, що під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів на підтвердження висновків, які зазначені в акті перевірки.
У зв`язку з цим, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.03.2024 №398/Ж10/31-00-07-02-03-25/24942675.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання стосовно розподілу судових витрат, суд враховує наступне.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 30280,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №101 від 20.06.2024 (т.2, а.с.125).
Оскільки адміністративний позов підлягає до задоволення, то сума сплаченого товариством судового збору у розмірі 30280,00 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, протиправне рішення якого зумовило виникнення спірних правовідносин.
Керуючись статтями 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 20.03.2024 №398/Ж10/31-00-07-02-03-25/24942675.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 02068, м. Київ, вул. Кошиця, буд. 3, ідентифікаційний код ВП 44082145) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Вікант" (місцезнаходження: 01033, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 24/1, ідентифікаційний код 24942675) судовий збір у розмірі 30280,00 грн. (тридцять тисяч двісті вісімдесят грн. 00 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123863375 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні