Рішення
від 10.12.2024 по справі 440/9133/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/9133/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Ясиновського І.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Лазірської Ж.Е.,

представника позивача - Коровяковської Т.В.,

представника відповідача Прокопчука О.О.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" (надалі також - позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 10.09.2024) до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі також - відповідач), в якій просить:

визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 15.04.2024 форми "С" № 00049330705 на загальну суму штрафних санкцій в розмірі 2085628,88 грн та форми «ПС» від 01.08.2024 №00110910705 на загальну суму штрафних санкцій в розмірі 1020,00 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідач протиправно ставить йому у вину порушення, які фактично не мали місця в його господарській діяльності, а тому не погоджується з правомірністю застосування штрафних (фінансових) санкцій, визначених спірними податковими повідомленнями-рішеннями. Зазначає, що у порядку та строки передбачені законодавством після отримання відповідної вимоги від представників контролюючого органу позивачем було надано всі необхідні документи, частина з яких зберігалася не безпосередньо на АЗС як господарською одиницею, а за місцезнаходженням бухгалтерської служби підприємства. Наголошував про безпідставність здійснення перевірки за попередній період, у тому числі за період, який вже перевірявся контролюючим органом. Також наголошував на безпідставності висновків контролюючого органу з огляду на те, що висновки про порушення обліку пального можуть застосовуватися виключно у випадку реалізації не облікованого товару, без проведення розрахунків за нього через реєстратор розрахункових операцій. В той же час, при співставленні залишків нафтопродуктів згідно Х-звіту з фактичними залишками на момент перевірки з урахуванням коефіцієнту похибки встановлено нестачу бензину автомобільного А-95-Євро5-Е0 в резервуарі в кількості 14,27 літрів на загальну вартість 599,05 гривень. Однак, акт фактичної перевірки не містить доводів, обґрунтувань та опису фактів та обставин на підставі яких та яким чином контролюючим органом було встановлено порушення порядку обліку тмц та здійснення позивачем реалізації пального, в тому числі на суму 2085628,88 гривень без застосування реєстратора розрахункових операцій.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2024 відкрито провадження у справі, яку призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

У відзиві на позов представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що його дії узгоджуються з приписами Податкового кодексу України та спрямовані на забезпечення виконання покладених на нього функцій. Зауважив, що за результатами проведеної перевірки встановлено низку порушень вимог податкового законодавства, що зумовили застосування до позивача штрафних санкцій. 12.03.2024 перевіряючими була здійснена контрольна закупівля пального, а саме бензину А-95-Євро5-ЕО об 14 год. 50 хв. (чек № 19872) та протягом 1 год. 45 хв. очікували начальника АЗС для допуску до перевірки. За цей час співробітниками АЗС ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» відповідно до Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій Інформаційно-аналітичної системи ДПС України встановлено приймання пального: 12.03.2024 об 15:22:50 бенз. авт. А-95-Євро5-ЕО у кількості 2176,00 л. (фіскальний номер документа DI78611); 12.03.2024 об 15:23:01 бенз. авт. А-95-Євро5-ЕО у кількості 3225,00 л. (фіскальний номер документа DI78612); 12.03.2024 об 15:23:11 бенз. авт. А-95-Євро5-ЕО у кількості 5344,00 л. (фіскальний номер документа DI78613); 12.03.2024 об 15.23.2025 газ нафтовий скраплений у кількості 6109,00 л. (фіскальний номер документа DI78614), в той час як фізично отримання пального не відбувалось та підтверджуючі документи на пальне на господарському об`єкті АЗС ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» за адресою: м. Одеса, Головатого отамана, 151, Автозаправочна станція з магазином, були відсутні. Також зазначав, що після початку перевірки оператору АЗС ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» вручено запит від 12.03.2024 № 1 про надання документів, що належать до предмету перевірки та з зазначенням про необхідність зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, які знаходились 12.03.2024 на господарському об`єкті АЗС ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» за адресою: м. Одеса, Головатого отамана, 151, Автозаправочна станція з магазином. Об 16 год. 47 хв. 12.03.2024 начальником АЗС, у присутності посадових осіб контролюючого органу знято залишки товарних запасів, які знаходились на АЗС за адресою м. Одеса, Головатого отамана, 151. Під час зняття фактичних залишків нафтопродуктів приймання та реалізація нафтопродуктів на АЗС не здійснювалась. При співставленні залишків нафтопродуктів згідно Х-звіту з фактичними залишками на момент перевірки з урахуванням коефіцієнту похибки (0,8%) встановлені наступні розбіжності: бенз. авт. А-95-Євро5-ЕО Біо різниця між залишками ТМЦ (Х-звіт/бух. довідка) та фактичними залишками (з урахуванням заповнення трубопроводів) склала 55,23 літри; бенз. авт. А-95-Євро5-ЕО різниця між залишками ТМЦ (Х-звіт/бух. довідка) та фактичними залишками (з урахуванням заповнення трубопроводів) склала 6,46 літрів; бенз. авт. А-95-Євро5-ЕО (Євро) різниця між залишками ТМЦ (Х-звіт/бух. довідка) та фактичними залишками (з урахуванням заповнення трубопроводів) склала 19,76 літрів; пал. Диз. ДП-3 Євро5-ВО різниця між залишками ТМЦ (Х-звіт/бух. довідка) та фактичними залишками (з урахуванням заповнення трубопроводів) склала 8,69 літрів; газ нафтовий скраплений різниця між залишками ТМЦ (Х-звіт/бух. довідка) та фактичними залишками (з урахуванням заповнення трубопроводів) склала 19, 76 літрів. Таким чином, ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» здійснюється формальний підхід щодо обліку нафтопродуктів та скрапленого газу відповідно до вимог Інструкції № 281 та ЗУ № 265/95-ВР Враховуючи вищенаведене, ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» в порушення п. 12 ст. 3 ЗУ № 265/95-ВР, не надано 12.03.2024 документи (змінні звіти АЗС 17-НП, зворотно-сальдові відомості по рахункам 28, журнал обліку надходження нафтопродуктів на АЗС, видаткові та товарно-транспортні накладні, накладні на внутрішнє переміщення тощо), що підтверджують облік та походження товарних запасів, які на момент перевірки 12.03.2024 знаходились у місці продажу (господарському об`єкті) на загальну суму 2085628,88 грн, що підтверджується актом про не надання документів та поясненнями начальника АЗС /а.с. 123-128, т.1/.

У відповіді на відзив позивач наполягав на протиправності рішень контролюючого органу щодо застосування штрафних санкцій /а.с. 171-175, 185-192, т.1/.

09 та 10 жовтня, а також 22 листопада 2024 року до суду надійшли додаткові пояснення представника відповідача /а.с. 241-244, т.1; 10-11, 95, т.2/.

22 листопада 2024 року до суду надійшли додаткові пояснення представника позивача /а.с. 59-63, 109-114, т.2/.

В ході підготовчого засідання, призначеного на 28 листопада 2024 року, протокольною ухвалою судом закрито підготовче провадження та призначено справу розгляду по суті.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" здійснює свою господарську діяльність у сфері роздрібної торгівлі пальним. Позивач є платником ПДВ.

ГУ ДПС в Одеській області на підставі пп. 191.1.4, 191.1.14 п. 191.1 ст. 191, пп. 80.2.5, п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями, далі ПК України), а саме: здійснення функцій, визначених законодавством, у сфері обігу підакцизних товарів, недопущення порушень чинного законодавства у сфері обігу пального, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 11.03.2024 № 2248-П та направлень від 11.03.2024 № 4360, № 4361, № 4362 проведено фактичну перевірку ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» за адресами господарських одиниць: м. Одеса, вул. Головатого отамана, буд. 151, Автозаправочна станція з магазином; Одеський район, м. Чорноморськ, вул. Перемоги, буд. 15-Т, Автозаправочна станція з магазином, з 11.03.2024, тривалістю 10 днів. Перевірка проведена з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Результати фактичної перевірки ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» за адресою фактичного провадження діяльності: м. Одеса, вул. Головатого отамана, буд. 151, оформлено актом від 21.03.2024 №10602/15-32-09-02/44763172 /а.с. 42-53, т.1/, згідно висновку якого встановлено порушення:

п. 12 ст. 3 Закону України № 265/95-ВР від 06.07.1995 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями, далі ЗУ № 265/95-ВР), а саме: встановлено факт здійснення реалізації пального, яке не обліковане у встановленому порядку за місцем здійснення реалізації та зберігання;

п. 85.2 ст. 85 ПК України, а саме: ненадання у повному обсязі документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки.

На підставі висновків зазначеного акту фактичної перевірки ГУ ДПС у Полтавській області відносно ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" прийнято податкові повідомлення-рішення від 15.04.2024:

- №00049330705, яким за порушення пунктів 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 208562,88 грн /а.с. 97-98, т.1/;

- № 00049340705, яким за порушення підпункту 16.1.12 пункту 16.1 статті 16, статті 44, пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 2040,00 грн /а.с. 100-101, т.1/.

В результаті оскарження товариством зазначених вище податкових повідомлень-рішень в адміністративному порядку ДПС України рішенням про результати розгляду скарги від 26.06.2024 №19460/6/99-00-06-03-02-06 залишила без змін ППР ГУ ДПС у Полтавській області від 01.02.2024 №00013800705 та скасувала ППР ГУ ДПС у Полтавській області від 15.04.2024 №00049340705 в частині застосованих штрафних санкцій у сумі 1020,00 грн, залишивши в іншій частині зазначене ППР без змін /а.с. 88-93, т.1/.

Як наслідок, на виконання такого рішення ДПС України про результати розгляду скарги ГУ ДПС у Полтавській області 01.08.2024 було винесено відносно товариства нове податкове повідомлення-рішення "ПС" №00110910705 про застосування штрафних санкцій на суму 1020 грн за порушення статті 85 Податкового кодексу України /а.с. 180, т.1/.

Позивач, не погоджуючись з правомірністю винесення податкового повідомлення-рішення від 15.04.2024 №00049330705, яким за порушення пунктів 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 2085628,88 грн, а також з правомірністю винесення податкового повідомлення-рішення форми "ПС" №00110910705 від 01.08.2024 про застосування штрафних санкцій на суму 1020,00 грн, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним податковим повідомленням-рішенням, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо висновків податкового органу про порушення обліку товарно-матеріальних цінностей за місцем їх реалізації у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до пункту 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" суб`єкт господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані, зокрема, вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

Згідно зі ст. 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажі товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язані вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку.

Аналіз норм законодавства, яким регулюється облік, дає підстави для висновку, що ведення у встановленому законодавством порядку облік товарних запасів, що знаходяться на складах та/або на місцях їх реалізації здійснюється саме суб`єктом господарювання, а не складами та/або місцями реалізації.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансового звіту, визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Так, відповідно до п. 2 ст. 3 цього Закону бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Частиною 5 ст. 8 цього Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" передбачено, що підприємство, зокрема, самостійно визначає облікову політику підприємства, розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського обліку), звітності і контролю господарських операцій, визначає права працівників на підписанні бухгалтерських документів, затверджує правила документообігу і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку.

Згідно зі ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Тобто, як податковим законодавством так і Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" встановлено вимоги щодо ведення обліку доходів і витрат, бухгалтерського обліку, складення та подання звітності саме до платника податків - об`єкта господарювання, яким в дослідженому випадку є ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ".

Порушення порядку обліку товарів полягає виключно в реалізації товарів, які не обліковані у встановленому порядку, про що зазначив Верховний Суд під час розгляду справ №812/1508/17 (постанова від 03.04.2019) та № 806/2402/16 (постанова від 05.03.2019).

Висновки про порушення обліку пального можуть застосовуватись виключно у випадку реалізації необлікованого товару, без проведення розрахунків за нього через реєстратор розрахункових операції.

При здійсненні фактичної перевірки факту наявності у ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" необлікованого товару та його продажу без застосування реєстратора розрахункових операцій податковим органом не встановлено.

Акт фактичної перевірки не містить опису фактів та обставин, на підставі яких та яким чином податковим органом встановлено здійснення ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" реалізації пального, що необліковане, в тому числі без застосування реєстратора розрахункових операцій, а також не містить і доказів виявлення фактів та обставин здійснення реалізації необлікованого пального, в тому числі без застосування РРО.

Висновки контролюючого органу про виявлення необлікованого пального ґрунтуються виключно на ненаданні документів, однак яких саме документів, відмінних від таких первинних бухгалтерських документів як видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, що надавалися під час фактичної перевірки разом із поясненнями в рамках фактичної перевірки, та відсутність яких стала підставою для висновків контролюючого органу про допущення порушення порядку обліку пального, акт фактичної перевірки не містить.

Крім того, як пояснив представник позивача, автозаправна станція за адресою: м. Одеса, вул. Головатого отамана, буд. 151 є лише торгівельною одиницею суб`єкта господарювання - місцем реалізації товарів. Документами, які є підставою для внесення записів до бухгалтерського обліку, в тому числі обліку товарно-матеріальних цінностей, є накладні, витратні накладні, товарно-транспортні накладні тощо. Ведення обліку ТМЦ здійснюється саме підприємством згідно з обліковою політикою, затвердженою по ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ", а не господарською одиницею, якою є АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Головатого отамана, буд. 151.

Єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком нафтопродуктів (усіх типів, марок і видів (залежно від масової частки сірки) визначено Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, яка затверджена наказом Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв`язку, Міністерства палива та енергетики, Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155 (далі - Інструкція № 281). Вимоги цієї Інструкції є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України (далі - підприємства).

Порядок приймання і відпуску нафтопродуктів на АЗС визначений у пункті 10 Інструкції № 281.

Відповідно до підпунктів 10.2.1, 10.2.10 пункту 10.2 цієї Інструкції приймання нафтопродуктів, що надійшли автомобільним транспортом від постачальників, здійснюється працівниками АЗС за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки) за даними ТТН у разі наявності паспорта якості та копії сертифіката відповідності. На підставі ТТН та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку виходження нафтопродуктів на АЗС за формою №13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою №17-НП.

Відповідно до підпункту 10.3.1.3 пункту 10.3 Інструкції № 281 облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою № 17-НП.

Згідно з пунктом 10.4 Інструкції № 281 на АЗС здійснюється оперативне кількісне контролювання, результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманих і відпущених нафтопродуктів. Кількісний облік нафтопродуктів на АЗС здійснюється за формою змінного звіту АЗС №17-НП. Під час приймання-передавання зміни оператори АЗС: визначають залишки нафтопродуктів на кінець зміни з урахуванням залишків на початок зміни (цей залишок переноситься з графи обліковий залишок попередньої зміни), надходження нафтопродуктів за зміну, які підтверджено відповідними документами, та кількості відпущених за зміну нафтопродуктів за сумарними показникам лічильників усіх ПРК, ОРК (обліковий залишок); вимірюють загальний рівень нафтопродуктів і рівень підтоварної води в кожному резервуарі та за результатами вимірювань визначаючи об`єм нафтопродуктів (фактичний залишок); роздруковують на РРО фіскальний звітний чек і визначають обсяг виконаних розрахункових операцій, що заносяться до фіскальної пам`яті; передають залишок готівки; перевіряють наявність та фіксацію у місцях, передбачених експлуатаційним документом, свинцевих пломб з відбитком повірочного тавра та відповідність відбитку цих тавр у формулярах на ПРК, ОРК.

У разі встановлення розбіжності фактичної і облікової кількості нафтопродуктів у резервуарі в границях відносної похибки методу вимірювання маси згідно з ГОСТ 26976 зміна передається і приймається за обліковим залишком нафтопродукту. Перевищення фактичного залишку на кінець зміни над обліковим залишком на кінець зміни понад допустиме граничне відхилення фіксується у змінному звіті. У разі перевищення розбіжності фактичної і облікової кількості нафтопродуктів у резервуарі понад зазначених норм керівництво повинно вжити заходів щодо проведення позачергової інвентаризації. До встановлення обставин перевищення фактичного залишку на кінець зміни над обліковим залишком на кінець зміни понад допустиме граничне відхилення обліковий залишок не корегується.

Після завершення зміни оператором АЗС складається змінний звіт, АЗС за формою № 17-НП у двох примірниках, з яких один з доданими ТТН здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається на АЗС.

Фактичні залишки нафтопродуктів на АЗС мають відповідати обліковим залишкам надходження нафтопродуктів за певний проміжок часу, що підтверджені відповідними документами (ТТН), змінного звіту АЗС за формою №17-НП, за вирахуванням кількості відпущених нафтопродуктів за сумарними показниками лічильників паливно-роздавальних колонок. Обсяг реалізації нафтопродуктів, що фіксується лічильником сумарного обліку паливно-роздавальних колонок за певний проміжок часу, має збігатися з обсягом реалізації, відображеним у звітних документах касових апаратів за всіма формами оплати за цей самий проміжок часу.

Інструкцією визначено особливості оприбуткування нафтопродуктів, згідно з якою, як вже зазначалося, на підставі товарно-транспортних накладних та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою № 13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою № 17-НП.

Згідно з пп. 10.3.1.3 п. 10.3 Інструкції облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у змінному звіті АЗС за формою № 17-НП.

У свою чергу особливості обліку нафтопродуктів на АЗС визначені в розділі 16 Інструкції.

Положеннями п. 16.1 Інструкції передбачено, що матеріально відповідальні особи АЗС ведуть облік руху нафтопродуктів за марками і видами (для дизельного палива в залежності від масової частки сірки) нафтопродуктів у змінному звіті за формою № 17- НП, який складається у двох примірниках. Перший примірник разом з первинними документами здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається у матеріально відповідальної особи.

Відповідно до п. 16.2 Інструкції бухгалтерські служби підприємств перевіряють та приймають змінні звіти з доданими до них первинними документами (ТТН, талони, відомості встановленої форми, супровідні відомості за інкасацією готівки та інші), перевіряють правильність перенесення показників лічильників ПРК, ОРК з попередньої зміни, звіти про обсяг реалізації і форми оплати за РРО, визначення фактичних залишків нафтопродуктів у резервуарах АЗС за результатами вимірювання, відображених у формі № 17-НП, та надходження готівки. Зроблені під час перевірки змінних звітів виправлення засвідчуються підписами операторів АЗС, керівника АЗС та головного бухгалтера або за його дорученням іншим працівником бухгалтерської служби підприємства.

Враховуючи вимоги Інструкції, після оприбуткування нафтопродуктів дані лічильника сумарного обліку паливно-роздавальних колонок, система керування паливно-роздавальними колонками та реєстратори розрахункових операцій діють як одне ціле та не повинні мати розбіжностей даних більш ніж на 0,1%. Як наслідок, дані про оприбутковане за даними бухгалтерського обліку пальне повинні відповідати даним реєстратора розрахункових операцій, який є носієм доказової інформації про обіг пального на АЗС.

Виходячи з аналізу вищезазначених нормативних актів, способом перевірки наявності необлікованих нафтопродуктів є співставлення даних обліку РРО з фактичними вимірюваннями залишків пального в резервуарах, з урахуванням реалізованого пального, тобто визначення різниці між кількістю нафтопродуктів, які оприбутковані в РРО на АЗС та фактичними залишками пального в резервуарах.

Таким чином, єдиним можливим способом перевірки наявності необлікованих нафтопродуктів є виявлення надлишків пального при співставленні даних РРО із практичними вимірюваннями залишків пального в резервуарах.

При цьому, вимірювання рівня нафтопродуктів у резервуарах на АЗС має здійснюватися методами та з дотриманням всіх передбачених вимог щодо здійснення таких замірів, що визначені Інструкцією № 281, яка є спеціальним нормативним актом, що встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів та є обов`язковою для всіх суб`єктів господарювання, що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України.

Відповідно до Інструкції № 332 від 03.06.2002 приймання СВГ, що надійшов автомобільним транспортом від постачальників, проводиться вантажоодержувачем на підставі видаткових та товаротранспортних накладних та документів про якість паспортів) на СВГ. Видаткова та товаротранспортна накладні є підставою для оприбуткування СВГ за складським та бухгалтерським обліком підприємства. Інформація про кількість СВГ, що надійшов на підприємство в автоцистернах, зазначається у журналі оперативного обліку СВГ за формою № 2-ГС і після здавання звіту матеріально відповідальною особою в бухгалтерію оприбутковується за бухгалтерським обліком.

Матеріалами справи підтверджено, що на АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Головатого отамана, буд. 151 забезпечується ведення журналів та форм, а саме: при надходженні нафтопродуктів та ГВС на АЗС здійснюються необхідні записи в журналах про їх надходження, а інформація про рух нафтопродуктів та газу скрапленого при їх відпуску вносяться до форми 17-НП та 14-ГС /а.с. 196-208, т.1/.

Відтак, на АЗС за адресою: м. Одеса, вул. Головатого отамана, буд. 151 належним чином здійснюється оприбуткування паливно-мастильних матеріалів, скрапленого газу та облік їх руху у відповідності з вимогами чинного законодавства, тому числі Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України від 20.05.2008 № 281/171/578/155 та Інструкцією про порядок приймання, зберігання та відпуску та обліку газів вуглеводних скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту № 332 від 03.06.2002.

Позивач зазначив, що під час проведення фактичної перевірки контролюючому органу надавались товарно-транспортні накладні, журнали обліку надходження нафтопродуктів та газу вуглеводного скрапленого, змінні звіти за формою №17-НП та №14-ГС зі зробленими в них відповідними записами про оприбуткування пального, що надійшло та облік його руху при здійсненні реалізації.

Слід зауважити, що контролюючий орган під час здійсненні фактичної перевірки не встановив розбіжностей в кількості пального при здійсненні зняття фактичних залишків та згідно облікових даних АЗС. Посилання на виявлення надлишків та/або нестачі пального при знятті фактичних залишків у порівнянні з обліковими даними АЗС в Акті фактичної перевірки не міститься.

Разом із тим акт фактичної перевірки містить висновки про наявність на АЗС позивача необлікованого пального (бензину А-95 та скрапленого газу).

Проте, ні обставин та порядку виявлення не облікованого пального, ні доказів виявлення не облікованого пального, ні обставин та доказів реалізації товарів, що необліковані, акт фактичної перевірки не містить.

Висновки податкового органу про виявлення необлікованого пального не аргументуються та не обґрунтовуються, в тому числі і щодо обґрунтування вартості пального, який на думку контролюючого органу наявний з порушенням порядку обліку.

Суд зауважує, що дані про оприбуткування пального (бензину А-95 та газу скрапленого) про його рух (реалізацію) наявні у податкового органу на підставі щоденних перших 2-звітів та щоденних довідок про фактичні залишки пального, в яких міститься інформація про надходження та оприбуткування пального та про його рух, які щоденно подаються на сервер податкового органу.

При прийнятті податкового повідомлення-рішення від 15.04.2024 №00049330705 ГУ ДПС у Полтавській області застосовано до ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" штрафні санкції у сумі 2085628,88 грн (згідно розрахунку штрафних санкцій), передбачені нормами статті 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" за порушення ч. 12 статті 3 цього ж Закону.

Приписи ст. 20 ЗУ "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", на підставі якої до позивача застосовано штрафні санкції, передбачають, що до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням і контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, всі не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином для суб`єктів господарювання до відповідальності згідно зі ст. 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" належить встановити не лише наявність не облікованих товарів, а й їх реалізацію, що безпосередньо передбачено пунктом 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".

Разом із тим, відомостей щодо реалізації пального, що є обов`язковою умовою для застосування відповідальності, передбаченої ст. 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", які, на думку контролюючого органу не були обліковані, ні акт фактичної перевірки, ні податкове повідомлення-рішення не містять.

За викладених обставин, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення від 15.04.2024 №00049330705 у Полтавській області про застосування до ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" штрафних (фінансових) у сумі 2085628,88 грн є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо висновків контролюючого органу про порушення позивачем вимог п. 85.2 статті 85 Податкового кодексу України.

Пунктом 85.2 статті 85 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки. Пунктом 85.4 статті 85 ПК України визначено, що при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

Відповідно до пункту 12 ч. 1 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).

Позивач зазначив, що під час проведення фактичної перевірки надав контролюючому органу документи, що підтверджують облік та походження товарів (паливно-мастильних матеріалів), а саме товарно-транспортні накладні, а також інші документи, які не є первинними документами в розумінні вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та не використовуються при здійсненні обліку товарних запасів, але передбачені нормами Інструкції № 281 та №331, а саме: журнали обліку надходження газу вуглеводного скрапленого, нафтопродуктів, змінні денні звіти за формою №17-НП та №14-СГ. Зазначені документи також надані суду.

Відтак, спірне податкове повідомлення-рішення форми "ПС" №00110910705 від 01.08.2024 про застосування штрафних санкцій на суму 1020 грн, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги ТОВ "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 30280,00 грн /а.с. 95, т.1/. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на ухвалення судом у цій справі рішення про задоволення позовних вимог фізичної особи, понесені позивачем судові витрати сплаченого судового збору у розмірі 30280,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" (вул. Кісельова Володимира Капітана, буд.29, оф. 9, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 44763172) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд.4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області вiд 15.04.2024 №00049330705.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 01.08.2024 №00110910705.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд.4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" (вул. Кісельова Володимира Капітана, буд.29, оф. 9, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 44763172) витрати зі сплати судового збору у розмірі 30280,00 грн (тридцять тисяч двісті вісімдесят гривень).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.

Повне рішення складено 18 грудня 2024 року.

Суддя І.Г. Ясиновський

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено20.12.2024
Номер документу123865004
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —440/9133/24

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 10.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Рішення від 10.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні