Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
17 грудня 2024 року № 520/23032/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельникова Р.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області до Приватного акціонерного товариства "Харківський котельно-механічний завод" про стягнення заборгованості, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- стягнути з Приватного акціонерного товариства Харківський котельно-механічний завод на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (UA293518230000000256043012099в філії ХОУ АТ Ощадбанк, код ЄДРПОУ 14099344) заборгованість по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період з червня по липень 2024 року в сумі 101873,90 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач перебуває на обліку у позивача та внаслідок невиконання вимог діючого законодавства щодо відшкодування витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, має заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області. Так, за період з червня по липень 2024 року сума відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій склала 101873,90 грн та відповідачем не сплачена.
Ухвалою суду від 20.08.2024 року позовну заяву за вищевказаним позовом прийнято до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.
Представником відповідача через канцелярію суду подано заяву про визнання позову, в якому останній просить суд позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про стягнення заборгованості по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з червня по липень 2024 року в сумі 101873,90 грн. задовольнити; судові витрати розподілити у відповідності до вимог законодавства; розстрочено виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду у справі №520/17729/24 в частині стягнення заборгованості по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з червня по липень 2024 року в сумі 101873,90 грн. строком на шість місяців, шляхом сплати Приватним акціонерним товариством «Харківський котельно-механічний завод» (код ЄДРПОУ 24330995, Юридична адреса: 61036, м. Харків, вул. Енергетична, 11) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (Код ЄДРПОУ 14099344, Юридична адреса: 61022, м. Харків, м-н. Свободи, 5, 3 під`їзд) платежів за наступним графіком: - до 31.10.2024 підлягає до сплати 16960,00 грн; - до 30.11.2024 підлягає до сплати 16960,00 грн; до 31.12.2024 підлягає до сплати 16960,00 грн; до 31.01.2024 підлягає до сплати 16960,00 грн; до 28.02.2025 підлягає до сплати 16960,00 грн; до 31.03.2025 підлягає до сплати 17073,90 грн. У поданій до суду заяві представником відповідача вказано, що відповідач дійсно не мав можливості виконувати обов`язок зі сплати фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з березня по травень 2024 року, що пов`язано із запровадженням на території України Указом Президента України №64/2022 воєнного стану у зв`язку із воєнною агресією та вторгненням держави-терориста російської федерації в Україну, а тому Приватне акціонерне товариство «Харківський котельно-механічний завод», починаючи з 28.02.2022 року було вимушено призупинити господарську діяльність, що також вплинуло на взаємовідносини за укладеними господарськими договорами, отримувати прибуток та виконувати зобов`язання перед державними органами та установами, зокрема Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області. Представником відповідача зазначено, що відповідачем здійснюються усі можливі заходи для погашення вказаної заборгованості перед позивачем та докладаються усі зусилля аби не допустити і подальшого збільшення заборгованості. У зв`язку із чим повідомлено, що відповідач має намір повністю та добровільно погасити борг шляхом перерахування сум на рахунок позивача, але на даний час не має достатньо грошових коштів, та відсутнє майно для виконання судового рішення одразу після його прийняття, а одномоментне стягнення всієї суми боргу за рішенням суду значно погіршить складне фінансове становище боржника, що може призвести до його повної неплатоспроможності або повного зупинення господарської діяльності.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч.5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.
Спеціальними законами, які визначають принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - "Закон № 1058-IV") та Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 05 листопада 1991 року № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII).
Статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначені категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах. Зокрема, відповідно до пункту "а" цієї статті на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць. Пунктами "б" та "з" зазначеної статті Закону визначено, що до цих категорій також належать: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць.
Згідно пункту 1 статті 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" від 26 червня 1997 року № 400/97-ВР (далі - "Закон № 400/97-ВР") платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є: суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Відповідно до абзацу 4 пункту 1 статті 2 Закону № 400/97-ВР, об`єктом оподаткування для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Збір на обов`язкове державне пенсійне страхування платники збору, визначені у частині другій цієї статті, сплачують до Пенсійного фонду України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ст. 3 Закону № 400/97-ВР).
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці 1 цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".
При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з підпунктом 6.1 пункту 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за № 64/8663, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України - 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.
Розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів Пенсійного фонду України щорічно в повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствам до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених пенсій. Підприємства, відповідно до підпункту 6.8 пункту 6 Інструкції 21-1, щомісяця до 25 числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
З огляду на викладені норми Законів та Інструкції, суд приходить до висновку, що відповідач, як платник збору на обов`язкове державне пенсійне страхування та юридична особа, працівники якого вийшли на пільгову пенсію, зобов`язаний відшкодовувати Пенсійному фонду витрати на виплату та доставку пільгових пенсій цим працівникам.
Як вбачається з матеріалів справи, Приватне акціонерне товариство Харківський котельно-механічний завод перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області.
На обліку в територіальному органі Пенсійного фонду України перебувають особи, які отримують пенсію за віком на пільгових умовах згідно із Списком №1 та п.п. б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 ч.2 ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», як колишні працівники відповідача.
З наявного в матеріалах справи розрахунку заборгованості вбачається, що відповідач мав сплатити за період з червня до липня 2024 року суму пенсії, яка підлягає відшкодуванню за списком 1, та підлягає сплаті у розмірі 21419,06 грн та суму пенсії, яка підлягає відшкодуванню за списком 2, та підлягає сплаті у розмірі 80454,84 грн.
Позивачем складено та направлено на адресу відповідача повідомлення щодо відшкодування пільгових пенсій та розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 ч.2 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з червня до липня 2024 року, якими повідомлено про необхідність сплати фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за Списком №2, а також розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, з червня до липня 2024 року, якими повідомлено про необхідність сплати фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за списком №1.
Як свідчать матеріали справи, вказані розрахунки були направлені засобами поштового зв`язку на адресу відповідача, проте до позивача повернулись конверти із останніми з відмітками відділення поштового зв`язку «за закінченням терміну зберігання», що підтверджується наявними в матеріалах справи доказів.
При цьому, суд зазначає, що матеріали справи не містять та судом самостійно в рамках офіційного з`ясування обставин у справі не встановлено обставин оскарження зазначених повідомлень та розрахунків відповідачем, а отже останні є діючими та такими, що не суперечать законодавству України.
Натомість, представником відповідача у поданій до суду заяві про визнання позову зазначено, що відповідачем наявність заборгованості не заперечується та визнається.
Станом на час розгляду справи заборгованість зі сплати фактичних витрат на виплату та доставку пенсій відповідачем не сплачена, внаслідок чого він має заборгованість в розмірі 101873,90 грн.
Згідно статті 23 Закону № 1058-ІV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно заявленого представником відповідача клопотання про розстрочення виконання судового рішення суд зазначає таке.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Згідно із ч. 3 ст. 378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відповідно до ч. 5 ст. 378 КАС України відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
З огляду на вищенаведену норму суд зазначає, що питання розстрочення або відстрочення виконання судового рішення може бути вирішено судом на стадії саме виконання такого судового рішення, а не стадії його ухвалення.
Відтак, на даний час у суду відсутні підстави для розгляду питання про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення у даній справі, у зв`язку з чим у задоволенні даного клопотання представника відповідача належить відмовити.
При цьому суд зазначає, що відповідно до положень ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим, зокрема, для учасників справи.
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст.2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (м-н Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2, м. Харків, 61022) до Приватного акціонерного товариства "Харківський котельно-механічний завод" (вул. Енергетична, 11, м. Харків, 61191) про стягнення заборгованості задовольнити.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства Харківський котельно-механічний завод (вул. Енергетична, 11, м. Харків, 61191, код ЄДРПОУ 24330995) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (UA293518230000000256043012099в філії ХОУ АТ Ощадбанк, код ЄДРПОУ 14099344) заборгованість по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період з червня по липень 2024 року в сумі 101873 (сто одна тисяча вісімсот сімдесят три) грн 90 коп.
У задоволенні клопотання представника Приватного акціонерного товариства Харківський котельно-механічний завод про розстрочення рішення Харківського окружного адміністративного суду у справі №520/17729/24 відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Мельников Р.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123865663 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо нагляду та контролю у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні