КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.09.2010 № 30/370
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Кондес Л.О.
суддів:
За участю представникі в:
від позивача: Шумейк о Н.В./ довіреність №3428/16/14-10 від 30.06.2010/
від відповідача 1: Онисим чук О.О./ довіреність №042/13/1-2266 ві д 07.04.2010/
від відповідача 2: представ ник не з”явився
від третьої особи: предста вник не з”явився
розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Міністерства тра нспорту та зв"язку України
на рішення Господарськ ого суду м.Києва від 18.12.2009
у справі № 30/370 ( .....)
за позовом Міністерства трансп орту та зв"язку України
до Головного управлінн я комунальної власності м. Ки єва виконавчого органу Київс ької міської ради (Київської міської державної адміністр ації)
Комунального підприємства "Київське міське бюро техніч ної інвентаризації та реєстр ації права власності на об"єк ти нерухомого майна"
третя особа позивача Державне підприємст во "Центральна станція зв"язк у" Державної адміністрації з алізничного транспорту Укра їни
про визнання права держ авної власності на нерухоме майно
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2010 року Мін істерство транспорту та зв' язку України (позивач) зверну лося до Головного управлін ня комунальної власності м.К иєва виконавчого органу Киї вської міської ради / Київськ ої міської державної адмініс трації/ , Комунального підпр иємства „Київське міське бюр о технічної інвентаризації та реєстрації права власност і на об'єкти нерухомого май на „ / відповідачів /, третя осо ба, яка не заявляє самостійни х вимог на предмет спору на с тороні позивача Державне підприємство „ Центральна с танція зв'язку „Державної а дміністрації залізничного т ранспорту України з позовом до господарського суду міста Києва про визнання права вла сності на нерухоме майно, що знаходиться в господарськом у віданні Державного підприє мства „ Центральна станція з в'язку” Державної адмініст рації залізничного транспор ту України та розташованого за адресою: м.Київ, вул.Чапаєва , №5, зобов'язати Головне упра вління комунальної власнос ті м.Києва виконавчого орган у Київської міської ради / Ки ївської міської державної ад міністрації/ оформити свідоц тво про право державної влас ності на нерухомий об'єкт р озташований по вул..Чапаєва № 5 в м.Києві, зобов'язати Кому нальне підприємство „ Київсь ке міське бюро технічної інв ентаризації та реєстрації п рава власності на об'єкти н ерухомого майна „ зареєстру вати свідоцтво про право дер жавної власності на нерухоми й об'єкт розташований по ву л.Чапаєва №5 в м.Києві
Рішенням господарс ького суду міста Києва від 18.12.2 010р. у справі № 30/370 в частині поз овних вимог до Головного упр авління комунальної власно сті м.Києва виконавчого орга ну Київської міської ради / К иївської міської державної а дміністрації/- відмовлено, в ч астині позовних вимог до Ком унального підприємства „ Киї вське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрац ії права власності на об'єк ти нерухомого майна„- позов з алишено без розгляду.
Не погодившись з прий нятим рішенням, позивач пода в апеляційну скаргу, в якій п росить скасувати рішення го сподарського суду міста Києв а від 18.12.2010р. у справі № 30/370 та при йняти нове рішення про задов олення позову в частині зобо в'язання Головного управлі ння комунальної власності м .Києва оформити свідоцтво пр о право державної власності на нерухоме майно, розташова не за адресою: м.Київ, вул.Чапа єва №5.
В обґрунтування свої х вимог в апеляційній скарзі позивач посилається на непо вне з”ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, недовед еність обставин, що мають зна чення для справи, які місцеви й господарський суд визначив встановленими, невідповідні сть висновків, викладених у р ішенні суду, обставинам спра ви.
Так, в рішенні господарсько го суду м.Києва зазначається , що Головним управлінням ком унальної власності м. Києва н е заперечується правомірніс ть набуття спірного майна по зивачем.
Такий висновок суду, н а думку апелянта, є не обґрунт ованим та жодним доказом не д оведеним, оскільки участі в р озгляді справи представник в ідповідача не приймав, своїх доводів суду не надавав.
Крім того, апелянт вва жає, що в матеріалах справи є д окази, надані позивачем та тр етьою особою у справі про пор ушення відповідачем діючого законодавства і неоформленн я ним свідоцтва про право дер жавної власності на спірне м айно.
Представник- 2 та трет я особа в судове засідання не з”явилися, про причини неявк и суд не повідомили.
Особи, які беруть учас ть у справі, вважаються повід омленими про час і місце її ро згляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у спр аві надіслано поштовою адрес ою, зазначеною в позовній зая ві /Інформаційний лист Вищог о Господарського суду Україн и від 13.08.2008р. №01-8/482 із змінами та до повненнями станом на 29.06.2010р. „ П ро деякі питання практики за стосування Господарського п роцесуального кодексу Украї ни”./
Враховуючи те, що мате ріали справи містять докази повідомлення всіх учасників судового процесу про час і м ісце судового засідання по р озгляду апеляційної скарги, судова колегія вважає можлив им здійснити перевірку рішен ня господарського суду міст а Києва за наявними у справі матеріалами, у відсутність в ідповідача 2 та третьої особи .
Розглянувши апеляцій ну скаргу, матеріали справи т а заслухавши представників с торін, колегія суддів вважає , що рішення суду першої інста нції підлягає скасуванню з н аступних підстав.
Як вбачається з матеріалі в справи, Державне підпри ємство «Центральна станція з в'язку» Державної адміністра ції залізничного транспорту України - надалі ДП «ЦСЗ» засн оване на загальнодержавній в ласності України згідно нака зу Міністерства транспорту У країни від 19.08.1994 р. № 438 «Про створ ення «Центральної станції зв 'язку» на базі структурного п ідприємства Київської (Управ ління) дистанції сигналізаці ї та зв'язку Південно-Західно ї залізниці (ШЧ-9) та входить до сфери його управління.
Згідно наказу Державної ад міністрації залізничного тр анспорту України від 15.05.1997 р. № 110 -Ц у зв'язку з ліквідацією ШЧ-9 ї ї правонаступником стало ДП «ЦСЗ».
ДП «ЦСЗ» є суб'єктом підпри ємницької діяльності, діє на основі статуту, який затверд жений наказом Мінтрасзв'язку 21.09.2005р. Майно підприємства закр іплено за ним на праві господ арського відання.
Згідно п.4.1. Статуту підприєм ства майно останнього склада ється з необоротних та оборо тних активів, а також інших ці нностей, в т.ч. нерухоме майно, вартість яких відображаєтьс я в самостійному балансі під приємства.
Відповідно до інвента рної картки обліку основних засобів та технічного паспор та на балансі ДП «ЦСЗ» перебу ває наступний об'єкт нерухом ості: п'ятиповерховий цеглян ий будинок з підвальним прим іщенням загальною площею 3078,8 к в.м., розташований за адресою: м.Київ, вул.Чапаєва №5.
Зазначене нерухоме майно є державним, знаходиться в гос подарському віданні, правомі рному та добросовісному воло дінні підприємства та перебу ває на його балансі, що підтве рджується довідкою про балан сову належність об'єкту неру хомого майна та інвентарною карткою обліку основних засо бів підприємства, які є в мате ріалах справи.
Згідно рішення Київської м іської ради від 23.03.2000р. №55/776 ДП „Ц СЗ” видано Державний акт на право постійного користу вання земельною ділянкою за адресою: м. Київ, вул. Чапаева, 5, на якій знаходиться спірний об”єкт нерухомості.
З моменту передачі даного о б'єкту він безперервно експл уатується виключно ДП «ЦСЗ».
Одним із основних критерії в визначення законності воло діння майном і відображення його на балансі є також джере ла фінансування (централізов ані або власні кошти підприє мства), обслуговування та утр имання зазначеного спірного нерухомого майна (оплата пос луг, поточний ремонт, інше) зді йснюється за рахунок власних коштів підприємства - ДП «ЦСЗ ».
Доказів того, що на час розг ляду спору спірний об'єкт в ибув з державної власності, с уду не надано.
У відповідності до чинного законодавства та окремого д оручення Мінтранс зв'язку, ДП „ЦСЗ УЗ" розпочало процедуру оформлення та отримання сві доцтв на права власності на о б'єкти нерухомого майна, які з находяться на балансі підпр иємства.
Відповідно до підпункту 28 п .7 Положення про Головне управ ління комунальної власності м. Києва виконавчого органу К иївської міської ради, затве рдженого рішенням КМДА від 10.0 7.2003р. № 584/744 Головне управління зд ійснює у встановленому поряд ку оформлення права власност і на об'єкти нерухомого майна (нежилі будинки, споруди, прим іщення) з видачею свідоцтв пр о право власності.
Як вбачається з матеріалів справи ДП «ЦСЗ» неодноразов о зверталося до Головного уп равління комунальної власно сті м. Києва щодо оформлення права власності на об»єкт не рухомості за адресою м. Київ, в ул. Чапаева, 5.
Листами від 28.02., 2.06., 21.10.2008р.Головн е управління комунальної вла сності повідомило про необхі дність надання додаткових д окументів , в тому числі акту п риймання об'єкта в експлуата цію.
Як вбачається з матеріалів справи, будинок зв'язку було п ередано по балансу ШЧ-9 ПЗЗ від НГЧ НОД-1 Південно-Західної за лізниці 20.12.1993р.
У зв'язку з цим, Державне підприємство «Центральна станція зв'язку» зверталося до НГЧ НОД-1 Південно-Західно ї залізниці про видачу необх ідних для оформлення права в ласності документів. Згідно відповіді НГЧ , архів стосов но вводу в експлуатацію буді влі по вул. Чапаева 5 не зберіг ся.
Незважаючи на вказані обст авини, Головним управління к омунальної власності, було в ідмовлено в оформленні права власності на підставі п.20 Пол оження про порядок оформленн я права власності на об'єкти н ерухомого майна, затверджено го розпорядженням КМДА від 31.0 8.2001 р. № 820.
Відповідно до ст.16 Цивільно го кодексу України / далі - ЦК У країни /, кожна особа має право звернутися до суду за захист ом свого особистого немайно вого або майнового права тат інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання права.
Згідно зі ст.2,318 ЦК України де ржава визнана одним із суб' єктів права власності в Укра їні.
Власник майна може пред'я вити позов про визнання його права власності, якщо це прав о оспорюється або не визнаєт ься іншою особою, а також у раз і втрати ним документа, який з асвідчує його право власност і, відповідно до ст.392 ЦК Україн и.
Згідно ч.1 ст.321 ЦК України, пра во власності є непорушним. Ні хто не може бути протиправно позбавлений цього права чи о бмежений у його здійсненні.
У відповідності до ст.326 ЦК У країни у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі У країна. Від імені та в інтерес ах держави Україна право вла сності здійснюють відповідн о органи державної влади. Упр авління майном, що є у державн ій власності, здійснюється д ержавними органами, а у випад ках, передбачених законом, мо же здійснюватися іншими суб' єктами.
Держава реалізує право державної власності у держа вному секторі економіки чере з систему організаційно- гос подарських повноважень відп овідних органів управління щ одо суб'єктів господарюван ня, що належать до цього секто ра і здійснюють свою діяльні сть на основі права господар ського відання або права опе ративного управління./ ч.5 ст.22 ГК України/.
Стаття 4 Закону України «Пр о управління об'єктами держ авної власності» визначає, щ о суб'єктами управління об 'єктами державної власнос ті є: Кабінет Міністрів Украї ни; Фонд державного майна Укр аїни; міністерства та інші ор гани виконавчої влади; орган и, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених о кремими законами; державні г осподарські об»єднання, держ авні холдингові компанії, ін ші державні господарські орг анізації; юридичні та фізичн і особи, які виконують функці ї з управління корпоративним и правами держава; Національ на академія наук України, гал узеві академії наук.
Постановою Кабінету мініс трів України №789 від 6.06.06р. затве рджено « Положення про Мініс терство транспорту та зв'яз ку України» згідно якого мін істерство є головним / провід ним/ органом виконавчої влад и з питань реалізації держав ної політики в галузі залізн ичного транспорту / п.1Постано ви №789 /.
На підставі п.п.29 п.4 вказаної Постанови міністерство вико нує, відповідно до законодав ства України, функції з управ ління об'єктами державної в ласності, що належать до сфер и його управління.
Відповідно до ст.136 ГК Україн и, право господарського віда ння є речовим правом суб'єк та підприємництва, який воло діє, користується і розпоряд жається майном, закріпленим за ним власником / уповноваже ним ним органом/, з обмеженням правомочності розпорядженн я щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, п ередбачених цим Кодексом та іншими законами.
Згідно зі ст.139 Господарськ ого кодексу України майном у цьому Кодексу визнається су купність речей та інших цінн остей, які мають вартісне виз начення, виробляються чи вик ористовуються у діяльності с уб'єктів господарювання та відображаються в їх балансі або враховуються в інших пер едбачених законом формах обл іку майна цих суб'єктів. Зал ежно від економічної форми, я ка набуває майно у процесі зд ійснення господарської діял ьності, майнові цінності нал ежать до основних фондів, обо ротних засобів, коштів, товар ів. Основними фондами виробн ичого і невиробничого призна чення є будинки, споруди, маши ни та устаткування, обладнан ня, інструмент, виробничий ін вентар і приладдя, господарс ький інвентар та інше майно т ривалого використання, що ві днесено законодавством до ос новних фондів.
Отже, здійснюючи право госп одарського відання, суб'єкт господарювання володіє, кор истується і розпоряджається майном на свій розсуд і здійс нює відносно нього дії, які не суперечать закону та цілям д іяльності.
Право власності набуваєть ся на підставах, що не заборон ені законом, зокрема правочи нів. Право власності вважаєт ься набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із зак ону або незаконність набутт я права власності не встанов лена судом. / ст.328 ЦК України /.
Статтею 392 ЦК України встано влено, що власник майна може пред'явити позов про визнан ня його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а та кож в разі втрати ним докумен та, який засвідчує його право власності.
Відповідно до ст.182 ЦК Україн и право власності та інші реч ові права на нерухомі речі, об меження цих прав, їх виникнен ня, перехід і припинення підл ягають державної реєстрації . Державна реєстрація пра в на нерухомість і правочині в щодо нерухомості є публічн ою, здійснюється відповідним и органами, який зобов'язаний надавати інформацію про реє страцією та зареєстровані пр ава в порядку, встановленому законом.
Пунктом 1.1 Тимчасового поло ження про порядок державної реєстрації права власності н а нерухоме майно, яке затверд жене наказом Міністерства юс тиції України від 07.02.2002 року №7/5 ( далі - Положення ) передбачено , що останнє визначає порядок реєстрації прав власності н а нерухоме майно в Україні та . спрямоване на забезпечення визнання та захисту цих прав .
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстр ацію речових прав
на нерух оме майно та їх обмежень" від 0 1.07.2004 (далі - Закон) речові права н а
нерухоме майно, що наход яться на Території України, ф ізичних та юридичних
осіб , держави в особі органів, упов новажених управляти державн им майном,
територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних юри дичних
осіб міжнародних організацій, іноземних д ержав підлягають обов 'язковій реєстрації.
Згідно з ч.8 ст.3 Закону реєст рація речових прав на нерухо ме майно та їх обмежень прово диться місцевим органом держ авної реєстрації прав того р еєстраційного (кадастрового ) округу, в якому розміщена нер ухомість або більша за площе ю її частина.
Згідно п. 1.3-1.4 Положення, реєс трацію прав власності на нер ухоме майно здійснюють комун альні підприємства бюро техн ічної інвентаризації. Реєстр ація прав власності на нерух оме майно-це внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно у зв'язку з вин икненням, існуванням або при пиненням права власності на нерухоме майно, що здійснюєт ься БТІ за місцезнаходженням об'єктів нерухомого майна на підставі правовстановлюючи х документів.
У відповідності до ст.19 Зако ну підставою для державної р еєстрації прав, що посвідчую ть виникнення, перехід, припи нення речових прав на нерухо ме майно,
обмежень цих пра в, у т.ч. інші акти органів держ авної влади або органів місц евого
самоврядування, їх п осадових осіб, прийнятих у ме жах повноважень, визначених
законом.
Відповідно до п.3.5 Положення , реєстрації підлягають викл ючно заявлені права за умови їх відповідності чинному за конодавству України і пред'я вленим право встановлювальн им документом, разом з тим, реє стратору забороняється само стійне тлумачення прав влас ності на майно.
Пунктом.2.1 Положення передб ачено обов'язкову реєстрацію права власності на підставі правовстановлюючих докумен тів, зокрема одним з яких є сві доцтво на право власності на об'єкти нерухомого майна, вид ані органами місцевого самов рядування та місцевими держа вними адміністраціями, а так ож рішення суду про визнання права власності.
Враховуючи викладене коле гія суддів вважає, що доводи а пелянта щодо визнання права власності на нерухоме майно та зобов'язання БТІ зареєст рувати майно за позивачем є о бґрунтованими та заслуговую ть на увагу.
Відмовляючи позивачу в зад оволенні позову в частині ви знання права власності Мініс терства транспорту та зв'яз ку України на нерухоме майно , що знаходиться на праві госп одарського відання у Державн ого підприємства « Централь на станція зв'язку», суд пер шої інстанції виходив з того , що позивачем не доведено по рушення з боку Головного упр авління комунальної власнос ті м.Києва законних та охорон юваних інтересів Міністерст ва транспорту та зв'язку Ук раїни, оскільки відповідач 1 н е оспорює право власності по зивача на спірне майно.
Судова колегія не погоджує ться з висновком суду першої інстанції в цій частині, вваж ає його помилковим, який не ві дповідає фактичним обставин ам і матеріалам справи.
Крім того, з вищезазначених підстав, колегія суддів не по годжується з висновком суду першої інстанції в частині з алишення без розгляду позовн их вимог щодо зобов'язання БТІ зареєструвати майно за п озивачем.
Стосовно вимоги позивача п ро зобов'язання Головного у правління комунальної власн ості міста Києва оформити св ідоцтво про право державної власності на вказаний об'є кт, колегія суддів вважає, що в цій частині вимоги не підляг ають задоволенню.
При цьому, колегія суддів в иходить з того, що вказані вим оги є похідними до основних в имог позивача, оскільки згід но п. 2.1. Положення про реєстрац ію прав власності на нерухом е майно, реєстрація права вла сності здійснюється на підст аві правовстановлюючих доку ментів, одним з яких є також рі шення суду про визнання прав а власності.
Згідно ст. 99 ГПК України в ап еляційній інстанції справи п ереглядаються за правилами р озгляду цих справ у першій ін станції.
Апеляційний господарськи й суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, корис тується правами, наданими су ду першої інстанції.
Відповідно до ст.33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень. Дока зи подаються сторонами та ін шими учасниками судового про цесу.
Обставини, на які посилаєть ся позивач як на підставу сво їх вимог, належним чином дове дені та відповідачами не спр остовані, а тому позовні вимо ги в частині визнання права в ласності на нерухоме майно т а зобов'язання БТІ зареєстр увати майно за позивачем під лягають задоволенню як закон ні та обґрунтовані.
Таким чином, з огляду на в икладене, колегія суддів вва жає, що рішення суду першої і нстанції не відповідає чинно му законодавству, фактичним обставинам та матеріалам спр ави а тому підлягає скасуван ню, апеляційна скарга частко вому задоволенню.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 99, 101, 103 - 105 Господарс ького процесуального кодекс у України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарсько го суду міста Києва від 18.12.2009р. у справі №30/370 скасувати.
2. Апеляційну скаргу Міністе рства транспорту та зв'язк у України задовольнити част ково.
3. Визнати за державою Украї на в особі Міністерства тран спорту та зв'язку України / 01135, м.Київ, пр-т Перемоги,14, код 0001 7584 / право власності на об'єк т нерухомого майна, що знаход иться в господарському відан ні Державного підприємства „ Центральна станція зв'язку ” Державної адміністрації за лізничного транспорту Украї ни код ЄДРПОУ 21629133 та розташов аного за адресою: 01034, м.Київ, ву л.. Чапаєва,5.
4. Зобов'язати Комунальне п ідприємство „Київське міськ е бюро технічної інвентариза ції та реєстрації права влас ності на об'єкти нерухомого майна” / м.Київ, вул..Трьохсвят ительська,4-в, код ЄДРПОУ 03359836 / зд ійснити державну реєстрацію права державної власності з а державою Україна в особі Мі ністерства транспорту та зв 'язку України / 01135, м.Київ, пр-т Перемоги,14, код 00017584 / на об'єк т нерухомого майна, що знаход иться в господарському відан ні Державного підприємства „ Центральна станція зв'язку ” Державної адміністрації за лізничного транспорту Украї ни код ЄДРПОУ 21629133 та розташов аного за адресою: 01034, м.Київ, ву л. Чапаєва,5.
5. В іншій частині позовних в имог - відмовити.
6. Видачу наказу доручити го сподарському суду міста Києв а.
7. Матеріали справи №30/370 пове рнути до господарського суду міста Києва.
8. Постанова може бути оска ржена до Вищого господарсько го суду України .
Головуючий суддя
Судді
27.09.10 (відправлено)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2010 |
Оприлюднено | 24.11.2010 |
Номер документу | 12386745 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні