Постанова
від 10.12.2024 по справі 280/3337/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3337/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12.08.2024 ( суддя Стрельнікова Н.В.) в адміністративній справі №280/3337/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Спортивний комплекс Строiтєль до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області третя особа: Запорізька міська рада про визнання дій протиправним, визнання протиправним та скасування витягу та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «СК «Строітєль» звернулося до суду з вимогами визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо незастосування у Витязі № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, дача формування витягу: 20.11.2023 земельної ділянки площею 1,2425 га, яка розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Володимира Грищенка (колишня назва - Волгоградська). 30а, кадастровий номер: 2310100000:05:009:0410 локальних коефіцієнтів за локальними факторами: «не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95», «не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,95», «не забезпечена централізованим теплопостачання - 0,95», «не забезпечена централі зованим газопостачанням - 0,95»;

-визнати протиправним та скасувати витяг № НВ-2300102042023 із технічної доку ментації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок щодо земельної ділянки з кадаст ровим номером: 2310100000:05:009:0410, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області 20.11.2023року.

Позивач просив зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області сформувати та надати ТОВ «СК «Строітєль» в установленому чинним законодавством порядку витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок щодо земельної ділянки, кадастровий номер 2310100000:05:009:0410 із застосовуванням сукупного локального коефіцієнту КмЗ з урахуванням у тому числі, локальних коефіцієнтів за локальними фактора ми: «не забезпечена централізованим водопостачанням - 0.95», «не забезпечена централізова ним водовідведенням - 0,95», «не забезпечена централізованим теплопостачання - 0.95», «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95.

В обґрунтування вимог позову зазначено, що звернувшись до відповідача із запитом на надання публічної інформації, а саме щодо складових чинників (коефіцієнтів), які застосовані при визначенні базової вартості 1 кв. м. землі при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:009:0410, у виданому Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області Витягу № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, дата формування витягу: 20.11.2023.

За результатом отриманої відповіді, позивач вважає, що відповідачем при формуванні оскаржуваного Витягу з НГО було невірно визначено сукупний локальний коефіцієнт КмЗ на рівні 1,26 внаслідок незастосування всіх локальних коефіцієнтів за локальними факторами які підлягають застосуванню при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410.

Позивач стверджує, що при формуванні оскаржуваного Витягу з НГО відповідач завищив локальний коефіцієнт КмЗ внаслідок незастосування локальних факторів, які мають вплив на земельну ділянку та мають локальні коефіцієнти з від`ємним значенням, а отже знижують розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме наступні інженерно-інфраструктурні фактори: земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим водопостачанням 0,95; земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим водовідведенням 0,95; земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим теплопостачанням 0.95; земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим газопостачанням 0,95.

Безпідставне завищення сукупного локального коефіцієнта КмЗ порушує права позивача, оскільки завищує вартість земельної ділянки та відповідно завищує розмір плати за землю, яку має сплачувати ТОВ «СК «Строітєль».

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року позов задоволено частково: визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо незастосування у Витязі № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 20.11.2023 земельної ділянки площею 1,2425 га, яка розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Володимира Грищенка (колишня назва - Волгоградська). 30а, кадастровий номер: 2310100000:05:009:0410 локальних коефіцієнтів за локальними факторами: «не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95», «не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,95», «не забезпечена централізованим теплопостачання - 0,95», «не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95».

Визнано протиправним та скасовано витяг № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 2310100000:05:009:0410, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області 20.11.2023.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що відсутність приєднання будівель та споруд, розташованих на спірній земельній ділянці, до мереж централізованого водопостачання, водовідведення, теплопостачання, газопостачання підтверджується матеріалами технічної інвентаризації, а саме технічним паспортом, складеним ТОВ «Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації».». В розрізі порушеного питання слід зазначити про те, що позивач оскаржує дії Головного управління, які тривали у часі впродовж 2023 року. Більше того, оскаржуваний витяг № НВ-2300102042023 датований 20.11.2023. Проте, суд, ухвалюючи оскаржуване рішення, неповно з`ясував обставину, що має значення для справи в частині того, що письмовий доказ у вигляді технічного паспорту, складеного ТОВ «Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації», був виготовлений 29 липня 2009 року. Дана нез`ясована судом обставина дає підстави стверджувати про те, що зазначені в ньому відомості були актуальні станом на 29 липня 2009 року. Простий арифметичний розрахунок у вигляді математичної дії, а саме: 2023- 2009=14 років дає підстави стверджувати про те, що вказаний паспорт висвітлює реальний стан речей, які існували, близько 15 років до моменту виникнення спірних правовідносин. Іншими словами, в розумінні ст. 72 КАС України доданий позивачем до позовної заяви технічний паспорт не може бути належним та допустимим доказом по справі № 280/3337/24, адже він дає можливість встановити обставини, які існували задовго до виникнення спірних правовідносин.

У відзиві позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Під час апеляційного перегляду справи встановлено.

Рішенням Запорізької міської ради від 26.08.2020 № 111/15 ТОВ «Спортивний комплекс «Строітєль» затверджено проект землеустрою та передано в оренду строком на 19 років земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) площею 1,2425 га по вул. Волгоградській, 30а для розташування спортивно-оздоровчого комплексу за рахунок земель Запорізької міської ради.

Під час розгляду господарським судом Запорізької області справи № 908/190/24 за позовною заявою заступника прокурора Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах Запорізької міської ради до ТОВ «СК «Строітєль» про стягнення 645 600,34 грн. позивач дізнався, що прокурором був отриманий витяг № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, дата формування витягу: 20.11.2023, сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (Витяг з НГО).

З витягу встановлено, що кадастровий номер земельної ділянки - 2310100000:05:009:0410, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, гривень - 15 391 965,75 грн.

ТОВ «СК «Строітєль» звернулось до відповідача із запитом про надання публічної інформації, а саме щодо складових чинників (коефіцієнтів), які застосовані при визначенні базової вартості 1 кв. м. землі при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:009:0410, у виданому ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області витягу № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, дата формування витягу: 20.11.2023 року.

Листом від 11.03.2024 року № ПІ-7/0-7/0/63-24 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається за формулою:

Цн = Цнм (середня (базова) вартість) х Км2 (зональний коефіцієнт) х КмЗ (сукупний локальний коефіцієнт) х Кф (коефіцієнт функціонального використання) х Кі (коефіцієнт ін дексації) х площа земельної ділянки (м2). Щодо спірної земельної ділянки були застосовані: Цнм - 299,14, Км2 - 3,42, КмЗ - 1,26, Кф - 0,5, Кі - 1,922, Площа земельної ділянки (м) -12425,00 м2.

Після ознайомлення із вказаним листом відповідача та Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 року № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», ТОВ «СК «Строітєль» направило на адресу відповідача запит на надання публічної інформації, а саме про коефіцієнти впливу локальних факторів КмЗ (назва локального фактору та коефіцієнт), які зазначені у Додатку 2 до рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», за рахунок яких сукупний локальний коефіцієнт КмЗ, який впливає на розмір нормативної грошової оцінки 1 кв. м. земельної ділянки, та відповідно і на розмір нормативної грошової оцінки всієї земельної ділянки, кадастровий номер 2310100000:05:009:0410, був визначений на рівні 1,26.

Листом від 20.03.2024 № ПІ-10/0-10/0/63-24 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило наступне: «Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя розроблена Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Дніпромісто» ім. Ю.М. Білоконя у 2013 році відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 за № 213 та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельним ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлового-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (які були чинні на момент складання технічної документації).

Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 за № 7 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 м. кв. земель м. Запоріжжя, з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік, в розмірі 299,14 грн., затверджено економіко-планувальне зонування території міста Запоріжжя, затверджено коефіцієнти місце розташування (Км2) згідно з додатком 1, коефіцієнти впливу локальних факторів (КмЗ) згідно з додатком 2 та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016 року.

Відповідно до технічної документації при встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється шляхом використання ГІС-технологій та електронних карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з численністю населення понад 100 тис. осіб та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Значення коефіцієнтів локальних факторів КмЗ для земельної ділянки встановлюється згідно Схем прояву локальних факторів оцінки (Інженерно-геологічних, санітарно- гігієничних, історико-культурних, природно-ландшафтних, функціонально-планувальних та інженерно-інфраструктурних факторів) та обчислюються за допомогою програмного продукту, розробленого на підставі Технічної документації про нормативну грошову оцінку землі м. Запоріжжя.

Вважаючи, що при видачі витягів відповідач не врахував особливості конкретної земельної ділянки та не відобразив всі локальні коефіцієнти, притаманні цій ділянці, враховуючи те, що ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, надаючи оскаржувані витяги, зобов`язано перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних в ньому даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням всіх факторів, а не лише за автоматичними даними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV від 11.12.2003 нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, а під рентним доходом розуміється дохід, який можна отримати із землі як фактору виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, окрім іншого, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з пп. 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII. глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих в межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV, за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженим Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів).

Відповідно до розділу I Порядку № 489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів), цей Порядок визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (із змінами). Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Вказана постанова втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року № 1147.

Відповідно до п.п. 1-3 розд. ІІ Порядку№489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів) в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою Цн= В х Нп/Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф- коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки. Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.

Пунктом 6 розд. ІІ Порядку №489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів) визначено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км= Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Відповідно до п.8 розд. ІІ Порядку №489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів) у межах населеного пункту середня (базова) вартість одного квадратного метра земель диференціюється за економіко-планувальними зонами, які встановлюються на основі економічної оцінки території населеного пункту, з урахуванням таких факторів: неоднорідність функціонально-планувальних якостей території; доступність до центру населеного пункту, місць концентрації трудової діяльності, центрів громадського обслуговування, масового відпочинку; рівень інженерного забезпечення та благоустрою території; рівень розвитку сфери обслуговування населення; екологічна якість території; привабливість середовища: різноманітність місць докладання праці, наявність історико-культурних та природних пам`яток тощо.

Відповідно до п. 10 розділу II Порядку № 489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів), вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно- ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = ЦНЗ х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці.

Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів. Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Згідно до п. 1 розділу III Порядку № 489 (в редакції чинній на момент винесення спірних витягів) за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2015 №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Колегією суддів з матеріалів справи встановлено, що станом на січень 2024 року виникло питання про стягнення Запорізькою міською радою з ТОВ Спортивний комплекс Строітєль, доходу отриманого від безпідставно набутого майна, за період з 12.06.2020 року по 11.03.2022 року у розмірі 645 600 грн 34 коп., тобто за фактичне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:05:019:0410 за період з 12.06.2020 року по 11.03.2022 року (орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору).

Вперше оцінка спірної земельної ділянки була здійснена 20.11.2023 року.

Станом на 20.11.2023 року відповідачем сформовано Витяг № НВ-23 00102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, який в подальшому оскаржений позивачем до суду, з тих підстав, що сформований із завищенням розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок збільшення сукупного коефіцієнта (Км3), а збільшення сукупного коефіцієнту (Км3) здійснено за рахунок безпідставного застосування локальних коефіцієнтів на рівні максимальних граничних розмірів локальних коефіцієнтів, визначених законодавчо.

Рішенням Запорізької міської ради від 26.08.2020 № 111/15 ТОВ «СПОРТИВНИЙ КОМПЛЕКС «СТРОІТЄЛЬ» затверджено проект землеустрою та в оренду строком на 19 років передано земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) площею 1,2425 га по вул. Волгоградській, 30а для розташування спортивно-оздоровчого комплексу за рахунок земель Запорізької міської ради.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 14.11.2023 №НВ-4600825712023 земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 сформована та зареєстрована у Державному земельному кадастрі 11.06.2020 року.

Однак, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно відомості про державну реєстрацію права оренди ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» земельної ділянки площею 1,2425 га з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 відсутні.

Договори оренди землі за кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 в інформаційній базі (договорів оренди землі, укладених із Запорізькою міською радою) управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради не значаться.

Згідно витягу від 20.11.2023 № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 складає 15 391 965,75 грн.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.03.2024 № 10-8-0.37.1-1177/2-24 щодо відмінності складових чинників (коефіцієнтів) при проведенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410, зазначається посилання на рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 року за № 7 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, затверджено базову вартість 1 м.кв. земель м. Запоріжжя, з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік, в розмірі 299,14 грн.; затверджено економіко-планувальне зонування території міста Запоріжжя; затверджено коефіцієнти місцерозташування (Км2) згідно з додатком 1, коефіцієнти впливу локальних факторів (КмЗ) згідно з додатком 2 та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016 року. Встановлення переліку локальних факторів та обґрунтування їх значень здійснюється на базі містобудівної документації та результатів спеціальних досліджень.

Відповідно до Технічної документації при встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці.

Встановлення частки площі здійснюється шляхом використання ГІС-технологій та електронних карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з численністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Значення коефіцієнтів та наявність прояву кожного локального фактору для земельної ділянки встановлюється згідно Схем прояву локальних факторів оцінки (Інженерно-геологічних, санітарно-гігієничних, історико-культурних, природно-ландшафтних, функціонально-планувальних та інжецерно-інфраструктурних факторів) та обчислюються за допомогою програмного продукту, розробленого на підставі Технічної документації.

Згідно схеми прояву локальних факторів для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 визначені локальні фактори та встановлені їх значення коефіцієнтів:

-місце знаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1,12;

-у зоні пішохідної доступності швидкісного морського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,08;

-у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків - 1,05;

-у межах території рекреаційного призначення (земель туризму та відпочинку, парків та зелених зон) (КмЗ=1.07) Пер.(9.57%) - 1,01;

-у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля (КмЗ=0.9) пер.(20.36%) - 0,98.

Таким чином, сукупний коефіцієнт КмЗ для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 складає - 1,26.

У зв`язку з тим що, для вищезазначеної земельної ділянки визначено кожнен з локальних факторів та встановлено різні його значення, тому сукупні коефіцієнти різні.

Витяг № НВ-2300102102023 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сформований на підставі даних які зазначені у Технічній документації, із застосуванням зонального коефіцієнту Км2 - 3.42. сукупного локального коефіцієнту КмЗ - 1.26, коефіцієнту, який враховує цільове призначення Кцп - 0.5 (07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту), який визначений відповідно до додатка 8 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 та коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель -1,922.

Земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 площею 12 425 кв.м., яка розташована у м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а, відноситься до земель комунальної власності.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно з п. 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру.

Відповідно до п.5 Порядку №1051 до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Згідно з пп.1 п. 6 Порядку № 1051 до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів належить внесення до Державного земельного кадастру геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них), індексної кадастрової карти кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць (змін до неї) та відомостей про кадастрове зонування земель в межах території України (змін до них).

Відповідно до п. 10 розділу ІІ Порядку №489 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці.

Отже, внесення до Державного земельного кадастру геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них) входить до компетенції державного кадастрового реєстратора, який, у свою чергу, входить до складу Держгеокадастру та його територіальних органів, що спростовує доводи відповідача про неможливість внесення до бази даних певних змін щодо території розташування земельної ділянки, які стосуються саме цієї земельної ділянки.

Верховний Суд у постанові від 30.01.2020 у справі № 820/1804/16 зазначив, що спеціальним нормативним актом, який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин не було встановлено однозначного обов`язку використовувати лише програмне забезпечення для визначення відповідних коефіцієнтів.

Таким чином, надаючи оскаржуваний витяг за підписом заступника начальника управління, відповідач зобов`язаний був перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних в ньому даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки. Формування витягу в автоматичному режимі не може бути підставою для встановлення в ньому розмірів коефіцієнтів, які не відповідають вимогам чинного законодавства".

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 03.06.2022 у справі №160/12709/19 та від 05 вересня 2023 року у справі № 520/9277/2020, які враховуються апеляційним судом в силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України.

Повертаючись до спірних правовідносин, колегія суддів вказує, що предметом спору у цій справі є питання правомірності дій Держгеокадастру щодо формування витягу від 20.11.2023 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 не застосовуючи локального коефіцієнту «Земельна ділянка, не забезпечена централізованим водопостачанням, водовідведенням, теплопостачанням та газопостачанням» із значенням 0,90 - 0,95.

Як вже було зазначено вище, на момент виникнення спірних правовідносин, Порядок № 489 був чинним нормативно-правовим актом, застосування якого було обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку № 489 інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку № 489 в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

За змістом пункту 3 цього розділу нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою, одним із показників якої є Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Апеляційним судом встановлено, відповідачем визнано, що при визначені розміру нормативно-грошової оцінки спірної ділянки (кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) при формуванні спірного витягу від 20.11.2023 року застосовувався коефіцієнт Км3 на рівні « 1.26», який визначався лише за одним функіонально-планувальним фактором, а саме:

-у зоні місце знаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1.12

-у зоні пішохідної доступності швидкісного морського та зовнішнього пасажирського транспорту 1.08

-у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон. пляжів 1.05

-у межах території рекреаційного призначення (земель туризму та відпочинку, парків та зелених зон) (КмЗ=1.07) Пер.(9.57%) 1.01

-у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля (КмЗ=0.9) пер.(20.36%) 0.98

Сукупний коефіцієнт КмЗ: 1.26

Жоден інший локальний фактор, зокрема з груп інженерно-інфраструктурних, інженерно геологічних, природно-ланшафтних, санітарно-гігієнічних врахований не був.

Відповідачем не бли враховані понижуючі коефіцієнти з урахуванням локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим теплопостачанням, газопостачанням, водопостачанням та водовідведенням (в повному обсязі) від 0,90 до 0,95, що вплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки земельної діляни.

Отже, відповідач не довів правомірності застосування максимальних граничних розмірів локальних коефіцієнтів при формуванні оскаржуваного витягу № НВ-2300102042023від 20.11.2023 року.

Колегія суддів зазначає, що при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки локальні фактори та відповідні їм коефіцієнти не враховані, або враховані у значенні, що призводить до суттєвого завищення розміру орендної плати, що в подальшому призвело до формування витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки від 20.11.2023 року № НВ-2300102042023, які складено з порушенням вимог чинного законодавства.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Керуючись статтями 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12.08.2024 в адміністративній справі №280/3337/24 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 10 грудня 2024 року та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 16 грудня 2024 року.

Головуючий - суддяН.А. Олефіренко

суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2024
Оприлюднено20.12.2024
Номер документу123867478
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —280/3337/24

Постанова від 10.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 12.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні