Вільнянський районний суд запорізької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 314/2931/22
Провадження № 1-кп/314/101/2024
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.12.2024 року м. Вільнянськ
Вільнянський районний суд Запорізької області в складі:
головуючого судді ОСОБА_1 ,
секретар судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши в порядку спеціального судового провадження у відкритому дистанційному судовому засіданні кримінальне провадження, внесене до ЄРДР №22022080000001562 від 23.08.2022 за обвинуваченням
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки смт. Чернігівка, Бердянського району Запорізької області, громадянки України, заміжня, секретар Чернігівської селищної ради Бердянського району Запорізької області, депутат Чернігівської селищної ради Бердянського району Запорізької області 8 скликання від політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», зареєстрована за адресою: Запорізька область, Бердянський район, смт. Чернігівка, вул. Світла, буд. 2а, кв.14, РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_2 виданий Чернігівським РВ УМВС в Запорізькій області, є особою щодо якої, згідно ст.480 КПК України, передбачений особливий порядок кримінального провадження - депутат місцевої ради, раніше не судима,
у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України,
за участю прокурора ОСОБА_4 ,
захисника - адвоката ОСОБА_5 ,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і рф 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
Всупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент рф володимир путін, а також інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади рф, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (XXV) від 21.12.1965 № 2131 (XX), від 14.12.1974 № 3314 (XXIX), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів зс рф на територію України.
Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
15.03.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
21.04.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18.04.2022 №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.
22.05.2022 Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, який триває дотепер.
24.02.2022, на виконання вищевказаного наказу, військовослужбовці зс рф, шляхом збройної агресії, з погрозою застосування зброї та її фактичним застосуванням, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, інших областях та здійснили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, та здійснили окупацію частин вказаної території.
01.04.2022 смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області захоплено представниками зс рф та на даний час знаходиться під окупацією держави-агресора рф.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 30 квітня 2022 року», Чернігівська селищна територіальна громада Бердянського району включена до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 30 квітня 2022 року.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі - Закон): тимчасово окупована російською федерацією територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Тимчасова окупація російською федерацією територій України, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для російської федерації жодних територіальних прав.
Крім того, згідно з:
- п.6 ст.11 Закону: окупаційна адміністрація російської федерації - сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг;
- п.7 ст.11 Закону: тимчасово окупована Російською Федерацією територія України - це частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.
У першій декаді квітня 2022 року (точна дата та час органом досудового розслідування не встановлена) невстановленими представниками військової окупаційної адміністрації рф Бердянського району Запорізької області, в тому числі комендантом військової окупаційної адміністрації рф у смт. Чернігівка громадянином рф іншою особою, який являється військовим рф (в/ч НОМЕР_3 , НОМЕР_4 полк оперативного призначення) запропоновано ОСОБА_3 , всупереч передбачених Конституцією України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про службу в органах місцевого самоврядування» порядків, зайняти посаду так званого в.о. мера Чернігівського муніципального утворення Бердянського району, пов`язану із виконанням організаційно-розпорядчих функцій у самопроголошеному, незаконному та підконтрольному окупаційній адміністрації рф органі влади - Чернігівському муніципальному утворенні Бердянського району, який знаходиться за адресою: Запорізька область, Бердянський район, смт. Чернігівка, вул. Українська, буд. 57, створеному на тимчасово окупованій території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, на що остання, будучи секретарем Чернігівської селищної ради та депутатом Чернігівської селищної ради Бердянського району Запорізької області 8 скликання від політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», надала добровільну згоду.
В подальшому вищезазначеними представниками окупаційної влади рф ОСОБА_3 призначено на посаду в.о. мера Чернігівського муніципального утворення Бердянського району, пов`язану із виконанням організаційно- розпорядчих функцій у самопроголошеному, незаконному та підконтрольному окупаційній адміністрації рф органі влади - Чернігівському муніципальному утворенні Бердянського району, створеному на тимчасово окупованій території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області.
Відповідно до займаної посади на ОСОБА_3 покладено обов`язки щодо виконання представницьких функцій на території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області та здійснення організації та керівництва роботи з:
- формування структури та комплектації штату підпорядкованого їй органу;
- контролю за виконанням обов`язків підлеглими її працівниками;
- організації заходів щодо ліцензування та провадження підприємницької діяльності, системи оподаткування для наповнення місцевого бюджету;
- співпраці із засобами масової інформації різних форм власності на території смт.Чернігівка Бердянського району Запорізької області.
03.04.2022 ОСОБА_3 , на виконання свого злочинного умислу перебуваючи в смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій, з метою формування структури та комплектації штату мерії смт. Чернігівка, викликала на зустріч заступників голови Чернігівської селищної ради Бердянського району Запорізької області та старост сіл Чернігівської об`єднаної територіальної громади, після чого 04.04.2022 на вищевказану зустріч разом з нею прибув громадянин рф інша особа, який являється командиром НОМЕР_4 полка оперативного призначення (військова частина НОМЕР_3 , місце постійної дислокації м. гудермес чеченської республіки рф) НОМЕР_5 окремої бригади оперативного призначення військ національної гвардії міністерства внутрішніх справ рф, який почав схиляти всіх присутніх до співпраці з окупаційною адміністрацією рф та повідомив, що усі питання взаємодії населення з окупаційною адміністрацією рф будуть вирішуватися через ОСОБА_3 .
Крім того, 04.04.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, на виконання свого злочинного умислу перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, оприлюднила відео звернення через Telegram-канали « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та «Комендатский час», де її було представлено як в.о. мера смт. Чернігівка.
В той же час, ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, під час спілкування з комендантом військової окупаційної адміністрації рф у смт. Чернігівка громадянином рф іншою особою повідомила останньому про те, що вона займає посаду в.о. мера Чернігівського муніципального утворення Бердянського району.
Далі, о 08:34 19.04.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з іншою особою, запропонувала останній зайняти посаду у відділі культури самопроголошеного, незаконного та підконтрольного окупаційній адміністрації рф органі влади - Чернігівському муніципальному утворенні Бердянського району.
Крім того, о 12:50 19.04.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з невстановленою органом досудового розслідування особою, повідомила останній щодо формування структури самопроголошеного, незаконного та підконтрольного окупаційній адміністрації рф органі влади - Чернігівському муніципальному утворенні Бердянського району та погодила питання щодо майбутнього працевлаштування.
Також, 20.04.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з невстановленою органом досудового розслідування особою, повідомила останній процедуру перереєстрації підприємства у Чернігівському муніципальному утворенні Бердянського району та сплати податків до місцевого бюджету.
Далі, 27.04.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з невстановленим співробітником фсб рф з позивним « ОСОБА_6 » обговорила з останнім питання ліцензування та ведення підприємницької діяльності, системи оподаткування, наповнення бюджету смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, організації пропускної системи.
Також, 10.05.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з невстановленою органом досудового розслідування особою, запропонувала останній стати редактором місцевої газети, в якій передбачалося публікувати тільки потрібну окупаційній владі рф інформацію, тобто здійснювати інформаційну діяльність у співпраці з окупаційною адміністрацією рф.
Далі, 14.05.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з невстановленою органом досудового розслідування особою, повідомила йому про обов`язковість реєстрації підприємств.
Крім того, 17.05.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з невстановленим співробітником фсб рф з позивним « ОСОБА_6 » обговорила з останнім питання виплат пенсій, ліцензування підприємницької діяльності, оподаткування, наповнення бюджету смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, діяльність дитячих садків та шкіл, отримання гуманітарної допомоги, можливість отримання окремого статусу для смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області.
Далі, 27.05.2022 ОСОБА_3 , діючи умисно, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, використовуючи надані їй владні повноваження, під час спілкування з іншою особою обговорила проект випуску місцевої газети, який він підготував, та повідомила, що його ще будуть правити, та таким чином створила умови для діяльності місцевого засобу масової інформації у співпраці з окупаційною адміністрацією рф.
Таким чином, ОСОБА_3 , діючи умисно, незаконно, підтримуючи діяльність окупаційної адміністрації держави-агресора на території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, усвідомлюючи та передбачаючи невідворотне настання суспільно небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, будучи т.зв. в.о. мера Чернігівського муніципального утворення Бердянського району у незаконному органі влади - Чернігівському муніципальному утворенні Бердянського району, на виконання наданих їй владних повноважень, виконувала представницькі функції на території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області та здійснювала організацію та керівництво роботою з формування структури та комплектації штату підпорядкованого їй органу; контроль за виконанням обов`язків підлеглими її працівниками; організацію заходів щодо ліцензування та провадження підприємницької діяльності, системи оподаткування для наповнення місцевого бюджету; співпрацю із засобами масової інформації різних форм власності на території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області.
Судовий розгляд у межах даного кримінального провадження здійснювався за відсутності обвинуваченої ОСОБА_3 (in absentia), яка показань суду не давала та будь-яких клопотань від останньої на адресу суду не надходило.
При цьому суд враховує, що на підставі ухвали слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 26.10.2022 у межах даного провадження проводилось спеціальне досудове розслідування.
Під час досудового розслідування повістки про виклик ОСОБА_3 та повідомлення про підозру публікувалися в засобах масової інформації - газеті «Урядовий кур`єр», на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора, копії процесуальних документів, що підлягали врученню ОСОБА_3 , на виконання вимог ч.2 ст.297-5 КПК України, направлялись та вручались захиснику-адвокату, що був забезпечений державою з Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях.
З огляду на зазначене, орган досудового розслідування вживав всіх можливих передбачених КПК України заходів для виклику та розшуку ОСОБА_3 , щоб забезпечити останній можливість безпосередньо та через захисника реалізовувати усі права підозрюваної на стадії досудового розслідування.
На підставі ухвали Вільнянського районного суду Запорізької області від 27.03.2023 відносно ОСОБА_3 здійснювалось спеціальне судове провадження.
Судом вживалися заходи про виклик обвинуваченої для забезпечення права на захист та доступ до правосуддя, у зв`язку із чим в судові засідання остання викликалась в порядку ст. 323 КПК України. Повістки про його виклик були опубліковані у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження - у газеті «Урядовий кур`єр» та шляхом здійснення публікації про виклик на офіційному веб-сайті суду.
Суд вважає, що наявні у справі чисельні документи свідчать про відмову ОСОБА_3 , належним чином повідомленої про проведення відносно неї досудового розслідування та здійснення судового розгляду, від реалізації права предстати перед судом та захищати себе безпосередньо в такому суді, а так само свідчать про її намір ухилитися від кримінальної відповідальності.
В той же час, ухилення обвинуваченої ОСОБА_3 від правосуддя, суд розцінює як реалізацію останньої невід`ємного права на свободу від самозвинувачення чи самовикриття (п/п.«g» п.3 ст.14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, ст.63 Конституції України), як одну з ключових гарантій презумпції невинуватості.
Водночас дане кримінальне провадження здійснювалось за обов`язковою участю захисника, що був забезпечений державою з Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в у Донецькій та Запорізькій областях.
Судом встановлено, що стороною обвинувачення вжито усіх передбачених законом заходів щодо дотримання прав підозрюваної та обвинуваченої на захист з урахуванням встановлених законом особливостей спеціального досудового розслідування.
Зважаючи на специфіку спеціального судового провадження (ч.3 ст.323 КПК України) суд, зберігаючи неупередженість та безсторонність, надає особливого значення охороні прав та законних інтересів обвинуваченого як учасника кримінального провадження, яке відбувається за його відсутності, сприяє забезпеченню повного та неупередженого судового розгляду з тим, щоб до обвинуваченого була застосована належна правова процедура в контексті приписів ст.2 КПК України з дотриманням всіх загальних засад кримінального провадження з урахуванням особливостей, встановлених виключно законом. Ці особливості вимагають від суду прискіпливої оцінки кожного поданого доказу обвинувачення, відтак поріг вимогливості до доказування у даному випадку має бути підвищений.
Разом з тим, суд враховує, що тимчасова окупація з боку рф частини території України, яка розпочалася із збройного конфлікту, викликаного російською військовою агресією, починаючи з 20 лютого 2014 року та повномасштабного вторгнення рф на територію України 24 лютого 2022 року, а також анексія з боку рф частини території України є загальновідомими фактами, які за хронологією подій: а) констатовані нормативними, хоча і засудженими з точки зору міжнародного права, актами рф, а також «нормативними актами» самопроголошених суб`єктів на території України, законність яких не визнається державою Україна, проте прийнятих судом у даному випадку до уваги, оскільки вирішується питання про відповідальність за вчинення кримінального правопорушення, внаслідок якого були прийняті такі акти; б) встановлені національними нормативно-правовими актами, які є обов`язковими для застосування на території України; в) засуджені міжнародними актами колективного реагування, у зв`язку з чим ці факти не потребують окремого доказування в межах даного кримінального провадження.
За наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» №309 від 22.12.2022 смт. Чернігівка Чернігівської селищної територіальної громади Запорізької області є тимчасово окупованою територією України з 26.02.2022.
Також загальновідомим є факт створення на окупованих територіях України окупаційних адміністрацій, правоохоронних та інших владних органів.
Суд за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом, оцінивши кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку, приходить до висновку про доведеність вини ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, як: «добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території., дослідженими в судовому засіданні, наступними доказами.
Протоколом огляду від 28.04.2022, проведеного за участю свідка ОСОБА_7 , відповідно до якого проведено огляд Телеграм-каналів за посиланнями: ІНФОРМАЦІЯ_3 ІНФОРМАЦІЯ_4 ІНФОРМАЦІЯ_5 ІНФОРМАЦІЯ_6 ІНФОРМАЦІЯ_7 ІНФОРМАЦІЯ_8 ІНФОРМАЦІЯ_9 В ході огляду сайту https://t.me/riamelitopol було встановлено відео, в якому секретар Чернігівської ОТГ Бердянського району Запорізької області ОСОБА_3 , яку у титрах подано « И.о. мэра Черниговки ОСОБА_3 », за якою знаходились прапори рф та срср, подякувала мешканцям Дагестану та голові республіки. У своєму відео-зверненні ОСОБА_3 звертається до мешканців Дагестану та дякує їм за надану допомогу. Також ОСОБА_9 відзначила ОСОБА_10 , якому висловила надію на подальшу співпрацю.
При огляді, свідок ОСОБА_7 повідомила, що на відео фігурує ОСОБА_3 , яка перебуває на посаді секретаря Чернігівської селищної ради Чернігівської територіальної громади Бердянського району Запорізької області, яку 04 квітня 2022 року полковником росгвардії рф призначено головою Чернігівської територіальної громади. Вона знає ОСОБА_3 з 2017 року як мешканку смт Чернігівка Бердянського району Запорізької області (а.с.217-220, Т.1).
Особовою карткою Державної міграційної служби України на ім`я - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_2 виданий Чернігівським РВ УМВС в Запорізькій області (а.с.221, Т.1).
Протоколом огляду від 22.04.2022, де предметом огляду був сайт в інформаційній мережі загального доступу «Інтернет» з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_10 » за наступним посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_11 », де встановлено, що на сторінці 15 квітня 2022 об 21:04 розміщена стаття з назвою «В Запорізькій області секретарка місцевої ради оголосила себе в. о. мера від окупантів» та містяться фотоілюстрації. Зазначена стаття має наступний зміст: «Секретарка Чернігівської селищної ради оголосила себе виконуючою обов`язки мера від окупантів, з якими вона співпрацює. Про це повідомили у Силах оборони Запорізького краю, передає 061. Окупанти записали пропагандистський сюжет з колаборанткою, який транслюють на телебаченні Дагестану . На відео ОСОБА_9 , яку називають в. о мера Чернігівки, дякує окупантам за гуманітарну допомогу на фоні російського триколору та червоного прапору. Вона додала, що сподівається на подальшу співпрацю з окупантами. ОСОБА_9 обрана депутаткою Чернігівської селищної ради VIII скликання від партії ОПЗЖ, з грудня 2020 року зайняла посаду секретаря ради. Також, за інформацією Сил оборони Запорізького краю, в Чернігівці окупанти забирають чоловіків, які брали участь в АТО та теробороні, погрожуть їх родичам. Відомо, що батька військовослужбовця забрали окупанти. Як раніше писав 061, з Пологівської територіальної громади виїхали близько 80% мешканців.» (а.с.1-3, Т.2).
Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
Протоколом за результатами проведення негласної слідчої (розшукової) дії - зняття інформації з електронних комунікаційних мереж від 08.06.2022 за повним обсягом доказу (а.с.92-166, Т.2), де зокрема, наявна наступна інформація:
19.04.2022 року о 08:21:59 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, обговорюючи питання купівлі добрив, визначає себе, як: «исполняющий обязаности головы» (а.с. 94, Т.2);
19.04.2022 року о 08:34:55, ОСОБА_3 в розмові відносно пропозиції іншій особі працевлаштуватися, визначає, що формує «отдел культуры» (а.с. 94, Т.2);
19.04.2022 року о 08:58:24, ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, відносно необхідності мати пропуск, визначає, що по місцевій території (району) пропуски виписує вона, а відносно пропуску до м. Бердянськ, визначає, що такі пропуски виписує «комендант» та те, що це питання можливо вирішити протягом дня (а.с. 94, Т.2);
19.04.2022 року о 12:50:48, ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, обговорює питання працевлаштування в заклади освіти (а.с. 95, Т.2);
19.04.2022 року о 13:47:51, ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, обговорює питання ціни та оплати комунальних платежів (а.с. 95-96, Т.2);
19.04.2022 року о 19:47:28 та о 19:47:28 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, визначеною, як підполковник зс рф, що виконує функції т.зв «коменданта», обговорює питання перевезення та розподілу гуманітарної допомоги (а.с. 99, Т.2);
20.04.2022 року о 19:38:18 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, визначеною, як підполковник зс рф, що виконує функції т.зв «коменданта», обговорює питання оформлення їй пропуску з визначенням її посади, як - «исполняющий обязанности мэра Черниговского муниципального образования Бердянского района» (а.с. 101, Т.2);
23.04.2022 року о 10:46:16 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, визначеною, як підполковник зс рф, що виконує функції т.зв «коменданта», інформує останнього відносно проукраїнські налаштованого громадянина, який відкрив та утримує музей та місце його розташування, на що т.зв «комендант», повідомляє ОСОБА_3 , що до зазначеного проукраїнські налаштованого громадянина будуть застосовані заходи фізичного впливу з нелюдським ставленням (суд обмежується цитуванням висловлювання) (а.с. 105-106, Т.2);
25.04.2022 року о 19:17:43, ОСОБА_3 в розмові з іншою особою визначає себе, як - «помощник коменданта» (а.с. 101, Т.2);
25.04.2022 року о 21:29:27 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, визначеною, як підполковник зс рф, що виконує функції т.зв «коменданта», обговорює питання отримання інформації відносно затриманого та зниклого місцевого мешканця (а.с. 118-119, Т.2);
26.04.2022 року о 15:25:42 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, визначеною, як підполковник зс рф, що виконує функції т.зв «коменданта», обговорює питання розселення військовий рф в закладах освіти (школа, дитячий садок) (а.с.120, Т.2);
27.04.2022 року о 15:53:36 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, визначеною, як військовослужбовець фсб рф на ім`я ОСОБА_6 , обговорює питання формування бюджетів громад, реєстрації підприємців та економічні особливості району, де ОСОБА_3 інформує, що район за основною економічною складовою є аграрним (а.с.122-123, Т.2);
06.05.2022 року о 18:55:11 ОСОБА_3 в розмові з іншою особою, роз`яснює питання користування земельними ділянками та оплати зборів до бюджету незаконно створеного органу рф (а.с.141-142, Т.2).
В обсязі дослідженого доказу, суд визначає, що обсяг комунікацій та їх характер, умови, форма та стиль спілкування, на переконання суду, з урахуванням їх тривалості та обсягу, свідчать про те, що ОСОБА_3 , вчиняла діяння за власною ініціативою, самостійно та добровільно.
Спосіб комунікації та їх характер, умови та стиль спілкування, за співставленням спілкування ОСОБА_3 з різними суб`єктами комунікації, в обсязі дослідженого доказу, відносно різних суб`єктів, з боку ОСОБА_3 не змінювався.
Мотивуючи детальніше, суд визначає, що ОСОБА_3 здійснюючи комунікацію (спілкування) з представниками незаконних формувань рф, при автономному спілкуванні (без представників незаконних формувань рф та їх контролю) з громадянами України, які залишилися на тимчасово окупованій території України, та які не є належними до незаконних формувань рф, не змінювала свою позицію відносно зайняття так званої посади в.о. мера, здійснює своє позиціонування відносно виконання функцій в.о. мера, та відкрито, самостійно (без будь-якого контролю) реалізує свої функції т.зв в.о. мера, як при комунікації, так і при вчиненні відповідних діянь.
Зазначені обставини, як в межах дослідженого доказу, так і в межах всього обсягу доказів, виключають посилання сторони захисту, відносно того, що обвинувачена вчиняла діяння під примусом.
Протоколом огляду від 18.07.2022, де здійснено огляд сайту «ЧЕРНІГІВСЬКА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ», який перебуває за адресою «https://chegromada.gov.ua/» та документ - «Протокол №1, першої сесії від 8.12.20 - 22.12.20», відповідно до якого: «За результатами голосування з виборів депутатів Чернігівської селищної ради Бердянського району Запорізької області депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиними списками місцевих організацій політичних партій обрано (серед інших) …
11. ОСОБА_3 від Запорізької регіональної організації політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ»; …» (а.с.238-252, Т.2).
Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
Дослідивши всебічно, повно, об`єктивно та неупереджено всі обставини кримінального провадження, оцінивши кожний із зазначених доказів з точки зору їх належності, допустимості, достовірності та сукупність зібраних доказів з точки зору достатності та взаємозв`язку, суд прийшов до висновку, що вина ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 111-1 КК України, знайшла своє повне підтвердження в ході судового провадження.
При цьому, суд вважає, що досудове розслідування по даному кримінальному провадженні було проведено уповноваженими посадовими особами з дотриманням встановлених кримінально-процесуальним кодексом вимог. У суду немає сумнівів в його об`єктивності та достовірності, а добуті в його ході докази є належними, допустимими та достовірними, повністю узгоджуються між собою, та в їх обсязі доводять вину обвинуваченої ОСОБА_3 в скоєнні інкримінованого кримінального правопорушення.
Судом не встановлено таких доказів, на яких ґрунтується доказування вини обвинуваченої ОСОБА_3 , які були б отримані внаслідок істотного порушення прав і свобод людини.
В матеріалах провадження відсутні будь-які об`єктивні дані, які б давали обґрунтовані підстави вважати, що ОСОБА_3 вчиняла вказані дії недобровільно, перебуваючи під безпосереднім психічним впливом або фізичним примусом, що такі дії були необхідними для усунення небезпеки, що безпосередньо загрожувала йому чи його рідним, або суспільним інтересам чи інтересам держави тощо.
При цьому, на свідомий і добровільний характер дій обвинуваченої із зайняття посади у зазначеному незаконному органі та реалізації його функцій вказує сам характер таких дій, їх послідовність, тривалість у часі та динаміка розвитку.
Суд вважає, що обвинувачена безумовно усвідомлювала факт окупації та агресії з боку рф та створення окупаційною владою незаконних органів, зайняття посади у такому незаконному органі, створеному на тимчасово окупованій території в умовах збройного конфлікту та введеного воєнного стану здійснювала свідомо, умисно, добровільно, за власним волевиявленням.
Також суд враховує і те, що обвинувачена ОСОБА_3 , маючи достатній життєвий досвід, рівень знань та досвід роботи в органах місцевого самоврядування, не могла не розуміти незаконності вчинених нею дій та можливості завдання своїми умисними діями шкоди державі Україна, між тим, заходів, спрямованих на виїзд з тимчасово окупованої території України, обвинувачена не вживала.
Судом встановлено, що стороною обвинувачення вжито усіх передбачених законом заходів щодо дотримання прав підозрюваної, обвинуваченої на захист з урахуванням встановлених законом особливостей спеціального досудового розслідування.
Під час здійснення судового провадження судом також здійснені усі передбачені законом заходи щодо дотримання прав обвинуваченої на захист та доступ до правосуддя з урахуванням встановлених законом особливостей такого провадження.
Стороною обвинувачення та судом використані всі передбачені законом заходи для дотримання прав обвинуваченої, зокрема, право на захист, на доступ до правосуддя, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя.
Захисник при розгляді кримінального провадження активно та повно реалізовував процесуальні права сторони захисту, дії захисника не мали ознак пасивності, а отже суд приходить до висновку, що право обвинуваченої на захист було реалізовано ефективно та достатньо, відсутність обвинуваченої при розгляді кримінального провадження в порядку спеціального судового провадження («in absentia»), з урахуванням активних процесуальних дій захисника, не вплинуло на справедливий судовий розгляд кримінального провадження.
У зв`язку з зазначеним, суд приходить до висновку, що кримінальне провадження за відсутності підозрюваної або обвинуваченої («in absentia») відповідає загальним засадам кримінального провадження, з урахуванням особливостей, встановлених законом та відповідає всім критеріям справедливого судового розгляду, зокрема в матеріальному та процесуальному аспектах.
Проаналізувавши в сукупності вищезазначені обставини, суд дійшов висновку, що вина ОСОБА_3 повністю доведена в судовому засіданні, та кваліфікує його дії за ч.5 ст.111-1 КК України, як: «добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території».
Прокурор в судовому засіданні просив призначити покарання за ч.5 ст. 111-1 КК України у виді позбавлення волі на строк 10 (десять) років з конфіскацією всього належного їй на праві приватної власності майна, з позбавленням на підставі ст. 55 КК України права обіймати посади в органах державної влади (у тому числі в правоохоронних) та місцевого самоврядування строком на 15 (п`ятнадцять) років.
Захисник в судовому засіданні послався на те, що у зв`язку з тим, що в даній справі проводилось спеціальне досудове розслідування та спеціальний судовий розгляд у відсутність обвинуваченої, було порушено право обвинуваченої на захист та справедливий суд. Крім того захисник посилався на те, що винуватість її підзахисної у вчиненні інкримінованого кримінального правопорушення не доведена допустимими та належними доказами, у зв`язку з чим просив обвинувачену виправдати.
При призначенні покарання обвинуваченій ОСОБА_3 , суд, у відповідності до ст.65 КК України, враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, яке належить до категорії тяжких злочинів проти основ національної безпеки України.
Такий злочин характеризується найбільшою суспільною небезпечністю, оскільки об`єктом посягання є суспільні відносини, що забезпечують саме існування України як суверенної, незалежної, демократичної, соціальної і правової держави.
Суд враховує особу обвинуваченої ОСОБА_3 , яка раніше не судима, під наглядом лікаря-нарколога та лікаря-психіатра не перебуває, є депутатом органу місцевого самоврядування.
Обставин, що пом`якшують покарання обвинуваченої, судом не встановлено.
Як обставину, що обтяжує покарання обвинуваченої, суд визнає - вчинення злочину з використанням умов воєнного стану.
З урахуванням вищевикладеного, дотримуючись принципу співмірності та індивідуалізації покарання, враховуючи ступінь тяжкості та суспільну небезпеку скоєного кримінального правопорушення, особу обвинуваченої, відсутність пом`якшуючих та наявність обтяжуючої покарання обставини, суд вважає необхідним і достатнім для виправлення обвинуваченої та попередження скоєння нею нових кримінальних правопорушень призначити покарання у виді позбавлення волі строком 10 років з конфіскацією всього належного їй на праві приватної власності майна, з позбавленням на підставі ст. 55 КК України права обіймати посади в органах державної влади (у тому числі у правоохоронних) та місцевого самоврядування строком на 15 (п`ятнадцять) років та позбавленням рангу посадової особи місцевого самоврядування.
Призначене покарання на переконання суду, є необхідним та достатнім для виправлення обвинуваченої і попередження вчинення нею та іншими особами кримінальних правопорушень, а також буде відповідати загальним засадам кримінального провадження, тяжкості скоєного, обставинам кримінального правопорушення, особі обвинуваченої, а також не тільки меті покарання, а й меті правосуддя, невід`ємною частиною якого є справедливість та верховенство права.
Початок строку відбування покарання ОСОБА_3 у вигляді позбавлення волі слід обраховувати з моменту звернення вироку до виконання, тобто із дня фактичного її затримання.
Цивільний позов не заявлявся. Речові докази і процесуальні витрати по справі відсутні.
Керуючись ст. 368, 370, 374 КПК України, суд
УХВАЛИВ:
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнати винуватою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України та призначити їй покарання у виді позбавлення волі строком 10 (десять) років з конфіскацією всього належного їй майна.
На підставі ст.ст. 52, 55, 54 КК України, призначити ОСОБА_3 додаткове покарання у виді:
позбавлення права займати посади в органах державної влади (у тому числі у правоохоронних) та місцевого самоврядування строком на 15 (п`ятнадцять) років;
позбавлення рангу - «посадової особи місцевого самоврядування у межах V категорії посад».
Початок строку відбування покарання ОСОБА_3 рахувати з моменту фактичного затримання.
Строк додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати посади в органах державної влади (у тому числі у правоохоронних) та місцевого самоврядування рахувати з моменту відбуття основного покарання.
До набрання вироком законної сили запобіжний захід відносно ОСОБА_3 у виді тримання під вартою з моменту її затримання залишити без змін.
Вирок суду першої інстанції, якщо інше не передбачено Кримінальним процесуальним кодексом України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кримінальним процесуальним кодексом України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення вироку, а для осіб, які перебувають під вартою, - протягом тридцяти днів з моменту вручення їм копії вироку. Апеляційна скарга подається до Запорізького апеляційного суду через Вільнянський районний суд Запорізької області.
Копію вироку негайно після проголошення вручити прокурору та захисникові.
Повідомлення про ухвалений вирок опублікувати на офіційному веб-сайті суду та в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження.
Головуючий суддя: ОСОБА_1
19.12.2024
Суд | Вільнянський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123874948 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність |
Кримінальне
Вільнянський районний суд Запорізької області
Капітонов Є. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні