Справа № 576/3027/24
Провадження № 2-о/576/78/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року Глухівський міськрайонний суд Сумської області в складі:
головуючого судді Колодяжного А.О.,
за участю секретаря Опанасенко Т.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань суду в м. Глухів цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Управління Державної міграційної служби в Сумській області, про встановлення факту, що має юридичне значення, -
встановив:
ОСОБА_1 , через свого представника - адвоката Крицина Ю.О., звернулася до суду з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, вказуючи, що вона народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Глухів Сумської області. З самого народження до 2000 року проживала з матір`ю на території України, а саме, остання адреса реєстрації місця проживання: АДРЕСА_1 . Її мати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянкою України, має паспорт громадянина України, має зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 . Весь час до реєстрації матір`ю шлюбу, вона проживала на території України разом із своїми батьками. У зв`язку зі зміною матері постійного місця проживання росія, вона, будучі неповнолітньою, не отримавши паспорта громадянина України, виїхала за кордон разом з матір`ю за місцем проживання чоловіка матері. На початку 2023 року вона прийняла рішення повернутися до України, однак для цього їй необхідно було отримати у відповідній консульській установі України паспорт громадянина України для виїзду за кордон або посвідчення на повернення до України. Згідно відповіді Посольства України в Республіки Узбекистан, у зв`язку із її зверненням до Консульського відділу Посольства України в Республіки Узбекистан, щодо перевірки належності/неналежності її до громадянства України, на запит Посольства України в Республіці Узбекистан до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області була отримана відповідь, що перевіркою за обліками встановлення/оформлення належності до громадянства набуття/прийняття/припинення України, громадянства оформлення України, документування паспортом громадянина України, паспортом громадянина України для виїзду за кордон, УДМС в Сумські області встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , не значиться, клопотання щодо виїзду на постійне місце проживання за кордон не порушувала. Підтвердити належність до громадянства України ОСОБА_1 не є можливим, іншою інформацією УДМС України в Сумській області не володіє. За вказаних обставин просить встановити факт її постійного проживання на території України на момент проголошення незалежності України (24 серпня 1991 року) і на момент набрання чинності Законом України «Про громадянство України» (13 листопада 1991 року).
09.12.2024 р. представником заінтересованої особи до суду надіслано письмові пояснення стосовно заяви, відповідно до яких вважає, що встановлення заявленого юридичного факту недоцільним та таким, що не буде мати юридичного значення, тобто, від нього не буде залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав заявника. Просив провадження у справі закрити.
18.12.2024 р. представником заявника надіслано заперечення на заяву (пояснення), у якому просила ухвалити рішення, за яким заяву ОСОБА_1 задовольнити, встановивши юридичний факт постійного проживання заявниці на території України станом на 24.08.1991 та 13.11.1991 р. Просила розглянути справу за її відсутності та за відсутності заявника.
В судове засідання сторони не з`явилися.
Відповідно до ч. 2 ст.247ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, так як розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи.
Перевіривши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.
Метою встановлення факту постійного проживання на території України станом на 24 серпня 1991 року та станом на 13 листопада 1991 року заявник зазначає необхідність такого судового рішення для можливості реалізації права оформити встановлення належності до громадянства України та подальшого отримання паспорту громадянина України.
При цьому, заявник є громадянкою рф, що підтверджується доданою до заяви копією паспорту.
Згідно з ч.1 ст. 293 ЦПК України, окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Тлумачення ч.1 ст. 293 ЦПК України свідчить, що суд розглядає справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з метою підтвердження наявності або відсутності таких фактів.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у п.1 постанови від 31.03.1995 р. № 5 «Про судову практику в спорах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, зокрема, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; встановлення факту не пов`язується із наступним вирішенням спору про право.
Для визначення юридичного характеру факту, потрібно з`ясувати мету, для якої необхідне його встановлення. Один і той самий факт для певних осіб і для певної мети може мати юридичне значення, а для інших осіб та іншої мети ні.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 10.04.2019 р. у справі № 320/948/18 (провадження № 14-567цс18) зроблено висновок про те, що у порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, за наявності певних умов. А саме, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право. Чинне цивільне процесуальне законодавство відносить до юрисдикції суду справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян. Проте не завжди той чи інший факт, що має юридичне значення, може бути підтверджений відповідним документом через його втрату, знищення архівів тощо. Тому закон у певних випадках передбачає судовий порядок встановлення таких фактів. Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, належать до юрисдикції суду за таких умов: факти, що підлягають встановленню, повинні мати юридичне значення, тобто від них мають залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян. Для визначення юридичного характеру факту потрібно з`ясувати мету встановлення; встановлення факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право.
При вирішенні питання про прийняття заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, суддя, окрім перевірки відповідності поданої заяви вимогам закону щодо форми та змісту, зобов`язаний з`ясувати питання про підсудність та юрисдикційність. Оскільки чинним законодавством передбачено позасудове встановлення певних фактів, що мають юридичне значення, то суддя, приймаючи заяву, повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу.
У постанові Верховного Суду у складі колегій суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 07 серпня 2023 року у справі № 756/16751/21 (провадження № 61-5793св23) викладено висновок про те, що заявник у січні 2000 року добровільно набув громадянство російської федерації та добровільно отримав документ, що підтверджує наявність у нього громадянства іншої держави, тому відсутні підстави для встановлення зазначеного юридичного факту. Встановлення факту постійного проживання заявника на території України не матиме правових наслідків, оскільки в Україні існує єдине громадянство.
В даній справі заявник має громадянство іншої держави і для неї встановлений відповідний порядок набуття громадянства України.
Враховуючи викладене, суд зазначає, що встановлення факту, який просить заявник, не може породжувати для неї юридичних наслідків, тобто від його встановлення не буде залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав останньої, а тому не підлягають розгляду судом в порядку окремого провадження на підставі ст.ст. 293, 315 ЦПК України, що є підставою для закриття провадження у справі на підставі п.1 ч.1 ст. 255 ЦПК України.
Керуючись ст.ст. 255, 293, 315 ЦПК України, суд, -
ухвалив:
Закрити провадження в справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Управління Державної міграційної служби в Сумській області, про встановлення факту, що має юридичне значення.
На ухвалу може бути подана апеляційна скарга до Сумського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, а в разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя А.О. Колодяжний
Суд | Глухівський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123875721 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Глухівський міськрайонний суд Сумської області
Колодяжний А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні