печерський районний суд міста києва
Справа № 757/52296/24-к
пр. 1-кс-44472/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2024 року
Слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва: ОСОБА_1 ,
при секретарі: ОСОБА_2 ,
за участю:
слідчого: не з`явився,
розглянувши у судовому засіданні в залі суду в м. Києві провадження за клопотанням старшого слідчого в ОВС Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_3 про арешт майна та передачу арештованого майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) у кримінальному провадженні № 62021000000000862 від 07.10.2021, -
ВСТАНОВИВ:
Старший слідчий в ОВС Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_3 , за погодженням прокурора другого відділу другого управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів органами Державного бюро розслідувань ОСОБА_4 ,звернувся до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на нерухоме майно, власником якого є ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586), корпоративні права якого у вигляді 100% статутного капіталу у сумі 80 000 грн належать підозрюваному ОСОБА_5 , нерухоме майно, власником якого є ПрАТ «ЦЗФ «Україна» (код ЄДРПОУ 38033446), 100 % акцій, розмір внеску до статутного капіталу 73 681 000 грн, якого належить ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586), нерухоме майно, власником якого є ТОВ «ЕГК «Укргідроенерго» (код ЄДРПОУ 40172580), 100% статутного капіталу у сумі 50 000 грн якого належить ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586).
Заборонити будь-яким державним реєстраторам органів державної реєстрації, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам, що наділені таким правом, вчиняти будь-які дії, пов`язані із проведенням державної реєстрації (перереєстрації, поділу, виділу, тощо) права власності на вказане майно, а також вчинення реєстраційних дій направлених на їх відчуження, розпорядження, та заборонити будь-яким особам відчужувати, розпоряджатися та/або користуватися таким майном.
Передати наступне арештоване майно Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) для здійснення заходів з управління в порядку та на умовах передбачених ст. ст. 19, 21 24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», а саме:
- АДРЕСА_2;
- АДРЕСА_3, зокрема адміністративно-побутовий корпус цеху теплоелектроцентралі інв.№15999, будівля мазутонасосної інв.№194, будівля складу кислоти і солі інв.№163, склад реагентів інв.№162, будівля хімводоочистки інв.№148, будівля головного щита інв.№135, будівля головного корпусу ТЕЦ інв.№55, будівля службового корпусу інв.№13, будівля матеріального складу ТЕЦ інв.№91, будівля автоматичної насосної станції інв.№ 212.
В обґрунтування клопотання слідчий зазначає, що Головним слідчим управлінням Державного бюро розслідувань здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №62021000000000862 від 07.10.2021.
Під час розслідування перевіряються обставини того, що не пізніше 01.01.2022, точна дата, час та місце органом досудового розслідування не встановлено, кінцевий бенефіціарний власник ТОВ «Укрдонінвест» ОСОБА_5 , який у період до 10.04.2023 являвся кінцевим бенефіціарним власником ТОВ «Краснолиманське», а в подальшому продовжив неформальне керівництво цим Товариством, яке у період до 10.04.2023 входило до групи компаній ТОВ «Укрдонінвест», достовірно знаючи, що ДП «ВК «Краснолиманська» перебуває в залежності від ТОВ «Краснолиманське», оскільки не має можливості проводити видобуток кам`яного вугілля з власних пластів, свідомо ставши на шлях злочинної діяльності, створив злочинну організацію, а саме стійке ієрархічне об`єднання декількох осіб, до якого увійшли його довірена особа ОСОБА_6 , директор ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_7 , головний бухгалтер ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_8 , інші невстановлені досудовим розслідуванням особи, в тому числі працівники правоохоронних органів серед службових осіб Державної податкової служби України, службові особи Міністерства енергетики України та службові особи ДП «ВК «Краснолиманська», які за попередньою змовою зорганізувалися для спільної діяльності з метою безпосереднього вчинення тяжких злочинів учасниками цієї організації, керівництва та координації кримінально протиправної діяльності інших осіб, забезпечення функціонування злочинної організації, підшукання співучасників, об`єднання їх зусиль, детальний розподіл між ними обов`язків, складення плану, визначення способів його виконання. Внаслідок чого ОСОБА_5 досягнуто основної мети такої організації, а саме утворення стійкого об`єднання осіб для заняття злочинною діяльністю, зокрема, ухилення від сплатити податків, доведення ДП «ВК «Краснолиманська» до стійкої фінансової неспроможності та банкрутства, легалізації (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом, забезпечення взаємозв`язку між діями всіх учасників останнього, упорядкування взаємодії його структурних частин.
Так, починаючи з 01.01.2022 припинено дію режиму звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, який був тимчасово встановлений пунктом 45 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України Таким чином, починаючи з 01.01.2022 операції з постачання вугілля та/або продуктів його збагачення підлягають оподаткуванню ПДВ.
Разом з цим, головний бухгалтер ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_8 , реалізовуючи злочинний умисел ОСОБА_5 , направлений на умисне ухилення від сплати податків, що входять в систему оподаткування, діючи за попередньою змовою з директором ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_7 достовірно знаючи, що Товариство має можливість здійснювати реєстрацію податкових накладних з реалізації товарів: Вугілля кам`яне (код УКТ ЗЕД 2701) за ставкою 0 % ПДВ, за касовим методом, після закінчення дії податкової пільги, на суму не більше задекларованої суми дебіторської заборгованості, всупереч положенням ПК України, офіційним роз`ясненням Державної податкової служби України та Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій і бажаючи настання наслідків, перебуваючи за адресою: вул. Степова, 1, смт Новоекономічне Донецька область, використовуючи електронний кваліфікований підпис та ІР-адресу НОМЕР_1 у період часу з 01.01.2022 по 30.09.2023 здійснила протиправну реєстрацію податкових накладних з реалізації товарів: Вугілля кам`яне (код УКТ ЗЕД 2701) за ставкою 0 % ПДВ, на загальну суму 460 153 872,46 грн, в тому числі на адресу наступних контрагентів-покупців: ТОВ «УДІ Трейдінг» (ЄДРПОУ 42879748) на загальну суму 307 132 986,64 грн, ДП «ВК «Краснолиманська» (ЄДРПОУ 42879748) на загальну суму 623 351,69 грн, ПАТ «Авдіївський коксохімічний завод» (ЄДРПОУ 191075) на загальну суму 139 534 294,05 грн, ТОВ «Ресурс-Вугілля» (ЄДРПОУ 43481352) на загальну суму 12 863 240,08 грн, при цьому за виключенням не встановленої дебіторської заборгованість в розмірі 9 527 281,57 грн, на загальну суму 450 626 590,89 грн.
Враховуючи викладене, умисні дії ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , які виразилися у незаконному застосуванні податкової пільги (код податкової пільги, згідно з довідником пільг, 14060521) в період з 01.01.2022 по 30.09.2023, призвели до заниження сум податку на додану вартість та фактичного ненадходження до бюджету коштів в сумі 75 104 431,82 грн, що відповідно до примітки ст. 212 КК України є особливо великим розміром.
Крім того, невстановленими службовими особами ДП «ВК «Краснолиманська» за попередньою змовою та під безпосереднім керівництвом директора ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_7 , головним бухгалтером ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_8 , під контролем ОСОБА_6 , забезпечено реалізацію злочинного плану ОСОБА_5 щодо умисного доведення ДП «ВК «Краснолиманська» до стійкої фінансової неспроможності шляхом вчинення дій по нереєстрації ДП «ВК «Краснолиманська» податкових накладних, що тягне за собою нарахування пені та штрафів, тобто умисного порушення податкового законодавства із метою застосування до підприємства фінансових санкцій, не проведення службовими особами ТОВ «Краснолиманське» ОСОБА_7 та ОСОБА_8 належних розрахунків з ДП «ВК «Краснолиманська» за надані послуги, умисного невжиття службовими особами ДП «ВК «Краснолиманська» заходів щодо реального стягнення існуючих боргів, що призвело до настання шкоди у виді боргових зобов`язань та несплати податків до бюджетів різних рівнів, що призвело до великої матеріальної шкоди державі на суму 2 194 097 442,88 грн у вигляді несплати податку на додану вартість та несплати заборгованості за спожиту електричну енергію перед державними підприємствами та компаніями.
Також, за попередньо розробленим злочинним планом ОСОБА_5 , спрямованим, крім іншого, на ухилення службовими особами ДП «ВК «Краснолиманська» від сплати податків, у тому числі для постійного зростання боргових зобов`язань державного підприємства з метою подальшого його доведення до стану стійкої фінансової неспроможності, службові особи ТОВ «Краснолиманське» станом на 30.09.2023 безперешкодно користувались потужностями ДП «ВК «Краснолиманське» на договірній основі, при цьому систематично не погашали заборгованість за надані послуги, та умисно сформували заборгованість перед ДП «ВК «Краснолиманське» на загальну суму 2 166 702 584,36 грн, що у подальшому унеможливило здійнення службовими особами ДП «ВК «Краснолиманське» належної сплати податків до бюджетів різних рівнів.
У той же час, залучена ОСОБА_7 невстановлена службова особа ДП «ВК «Краснолиманська», будучи достовірно обізнаною про наявність значних боргових зобов`язань державного підприємства зі сплати, у тому числі податку на додану вартість у сумі 719 452 тис. грн станом на 30.09.2021, діючи умисно, забезпечила продовження надання державним підприємством протягом 01.01.2022-30.09.2023 послуг на користь ТОВ «Краснолиманське», не вчиняючи при цьому дій, направлених на належним чином декларування та сплату податкових зобов`язань при наданні таких послуг.
Враховуючи викладене, умисні дії ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та невстановленої досудовим розслідуванням службової особи ДП «ВК «Краснолиманська» призвели до фактичного ненадходження до бюджету коштів в сумі 1 124 095 182,2 грн що відповідно до примітки ст. 212 КК України є особливо великим розміром.
Крім того, з метою виконання злочинного плану ОСОБА_5 щодо легалізації майна, щодо якого фактичні обставини свідчать про його одержання злочинним шляхом, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 01.01.2022, службові особи ТОВ «Краснолиманське» та ТОВ «Укрдонінвест», а саме ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 вчинили суспільно небезпечні протиправні діяння, спрямовані на здійснення фінансових операцій та вчинення правочинів з майном, щодо якого фактичні обставини свідчать про його одержання злочинним шляхом, приховуючи та маскуючи походження такого майна.
Так, ТОВ «Краснолиманське» протягом 2022 - 2023 років незважаючи на боргові зобов`язання перед ДП «ВК «Краснолиманська» виплачено ТОВ «Укрдонінвест» дивіденди на загальну суму 991 828 887 грн, з використанням яких у період 2022-2023 років ТОВ «Укрдонінвест» вчинено правочини з купівлі-продажу рухомого та нерухомого майна, а саме придбано:
- у АТ «Мегабанк» (ЄДРПОУ 9804119) нежитловий будинок загальною площею: 690,8 кв. м, що розташований за адресою: місто Київ, вул. Хмельницького Богдана, 64, загальною вартістю 42 996 952 грн;
- автомобіль Mercedes-Benz EQS 450, навантажувач фронтальний JCB 455ZX, Сервер Supermicro SYS-5039MP-H8TNR/ 8xIntel Xeon Gold 6208U/ 32x32Gb/ 16x960Gb/ 8x2x25Gbit, зарядні станції, тощо.
Крім того, протягом січня 2024 року придбано основних засобів, комплектуючих та допоміжних послуг на загальну суму 61 388 376 грн, а саме:
- у ТОВ «АВТ Баварія» (ЄДРПОУ 23730020) автомобіль Rolls-Royce Cullinan Black Badge загальною вартістю 21 825 300 грн;
- у ТОВ «Вольтлайн» (ЄДРПОУ 38538108) зарядні станція для електромобілів Terra загальною вартістю 39 128 521 грн, тощо.
Загалом, за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 реалізували свій злочинний умисел направлений на легалізацію (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом на загальну суму 991 828 887 грн, що відповідно до примітки 2 до статті 209 КК України є особливо великим розміром.
За результатами проведеного розслідування, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України, за відповідними видами співучасті, передбаченими ст. 27 КК України, ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 255, ч. 3 ст. 212 та ст. 219 КК України.
Згідно отриманих під час досудового розслідування відомостей, загальна сума шкоди, завдана протиправними діями зазначених осіб, становить понад 2 млрд гривень.
Водночас, санкціями ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212 та ст. 255 КК України передбачено застосування додаткового покарання у вигляді конфіскації майна.
Установлено, що підозрюваний ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ІПН НОМЕР_2 ) є власником корпоративних прав (частки у 100% статутного капіталу у сумі 80 000 грн.) ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586), яке у свою чергу є власником наступного майна:
-АДРЕСА_1;
-АДРЕСА_2.
Крім того, підозрюваний ОСОБА_5 через володіння ТОВ «Укрдонінвест» корпоративними правами являється кінцевим бенефіціарним власником ПрАТ «ЦЗФ Україна» (код ЄДРПОУ 38033446, 100 % акцій, розмір внеску до статутного капіталу 73 681 000 грн), ТОВ «ЕГК «Укргідроенерго» (код ЄДРПОУ 40172580, 100% статутного капіталу у сумі 50 000 грн).
ПрАТ «ЦЗФ «Україна» (код ЄДРПОУ 38033446) є власником наступного нерухомого майна за адресою:
-Донецька обл., м. Селидове, м. Українськ, вулиця Богдана Хмельницького (Октябрьська/Жовтнева), будинок 1, а саме будівля адміністративно-побутового комбінату, будівля головного корпусу, дробильно-сортувальне відділення, будівля хімічної лабораторії, складу пальних та мастильних матеріалів , гараж легкового транспорту, відділ технічного контролю, галерея тракту транспортування породи, побутова вантажників вугілля та компресорна, шламові відстійники,підкранові колії біля шламових відстійників і радіальних згущувачів, насосна станція, будівельний цех, гараж бульдозерів, підвал нової насосної станції, ями привезенного вугілля, галерея мосту привезеного вугілля п.98, будівля РП -13, будівля насосної радіальних згущувачів і РП, будівля опорного пункту, галерея тракту транспортування породи, галерея від будівлі акумулючих бункерів до мосту, міст від галереї акумулюючих бункерів на збагачувальну фабрику (п.55,57), тунель від ями привезеного вугілля.
ТОВ «ЕГК «Укргідроенерго» (код ЄДРПОУ 40172580) є власником наступного нерухомого майна за адресою:
- АДРЕСА_3, зокрема адміністративно-побутовий корпус цеху теплоелектроцентралі інв.№15999, будівля мазутонасосної інв.№194, будівля складу кислоти і солі інв.№163, склад реагентів інв.№162, будівля хімводоочистки інв.№148, будівля головного щита інв.№135, будівля головного корпусу ТЕЦ інв.№55, будівля службового корпусу інв.№13, будівля матеріального складу ТЕЦ інв.№91, будівля автоматичної насосної станції інв.№ 212.
Відтак, на даний час досудового розслідування виникла необхідність у накладенні арешту на вищевказане майно з метою відшкодування спричинених збитків, забезпечення можливих у майбутньому цивільних позовів та конфіскації майна та передачі зазначеного майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, у зв`язку з чим слідчий просить клопотання задовольнити.
Згідно ст. 107 КПК України, під час розгляду клопотання фіксування судового процесу за допомогою технічних засобів не здійснювалось.
З метою забезпечення арешту майна, яке не має статусу тимчасово вилученого, та з метою забезпечення арешту майна, на підставі ч. 2 ст. 172 КПК України клопотання розглядається без повідомлення власника майна.
В судове засідання слідчий не з`явився, про день, час, місце розгляду клопотання повідомлений належним чином, подав заяву про розгляд клопотання у його відсутність, в якій підтримав вимоги клопотання з викладених у ньому підстав, просив їх задовольнити.
Оскільки, згідно ч. 1 ст. 172 КПК України, неприбуття слідчого у судове засідання не перешкоджає розгляду клопотання, слідчий суддя визнав можливим розглянути клопотання за відсутності прокурора.
Згідно ч. 4 ст. 107 КПК України, під час розгляду клопотання фіксування судового процесу технічними засобами не здійснювалось.
Дослідивши клопотання та додані до нього матеріали, слідчий суддя дійшов висновку, що клопотання підлягає задоволенню, зважаючи на наступне.
Слідчим суддею встановлено, що Головним слідчим управлінням Державного бюро розслідувань здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №62021000000000862 від 07.10.2021, у тому числі за підозрами:
1) ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України;
2) ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України;
3) ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України;
4) ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 255, ч. 3 ст. 212, ст. 219 та ч. 3 ст. 209 КК України, за відповідними видами співучасті, передбаченими ст. 27 КК України;
5) ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 255, ч. 3 ст. 212 та ст. 219 КК України.
Згідно отриманих під час досудового розслідування відомостей, загальна сума шкоди, завдана протиправними діями зазначених осіб, становить понад 2 млрд гривень.
Водночас, санкціями ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212 та ст. 255 КК України передбачено застосування додаткового покарання у вигляді конфіскації майна.
Установлено, що підозрюваний ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ІПН НОМЕР_2 ) є власником корпоративних прав (частки у 100% статутного капіталу у сумі 80 000 грн.) ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586), яке у свою чергу є власником наступного майна:
-АДРЕСА_1;
-АДРЕСА_2.
Крім того, підозрюваний ОСОБА_5 через володіння ТОВ «Укрдонінвест» корпоративними правами являється кінцевим бенефіціарним власником ПрАТ «ЦЗФ Україна» (код ЄДРПОУ 38033446, 100 % акцій, розмір внеску до статутного капіталу 73 681 000 грн), ТОВ «ЕГК «Укргідроенерго» (код ЄДРПОУ 40172580, 100% статутного капіталу у сумі 50 000 грн).
ПрАТ «ЦЗФ «Україна» (код ЄДРПОУ 38033446) є власником наступного нерухомого майна за адресою:
-Донецька обл., м. Селидове, м. Українськ, вулиця Богдана Хмельницького (Октябрьська/Жовтнева), будинок 1, а саме будівля адміністративно-побутового комбінату, будівля головного корпусу, дробильно-сортувальне відділення, будівля хімічної лабораторії , складу пальних та мастильних матеріалів , гараж легкового транспорту, відділ технічного контролю, галерея тракту транспортування породи, побутова вантажників вугілля та компресорна, шламові відстійники,підкранові колії біля шламових відстійників і радіальних згущувачів, насосна станція, будівельний цех, гараж бульдозерів, підвал нової насосної станції, ями привезенного вугілля, галерея мосту привезеного вугілля п.98, будівля РП -13, будівля насосної радіальних згущувачів і РП, будівля опорного пункту, галерея тракту транспортування породи, галерея від будівлі акумулючих бункерів до мосту, міст від галереї акумулюючих бункерів на збагачувальну фабрику (п.55,57), тунель від ями привезеного вугілля.
ТОВ «ЕГК «Укргідроенерго» (код ЄДРПОУ 40172580) є власником наступного нерухомого майна за адресою:
- АДРЕСА_3, зокрема адміністративно-побутовий корпус цеху теплоелектроцентралі інв.№15999, будівля мазутонасосної інв.№194, будівля складу кислоти і солі інв.№163, склад реагентів інв.№162, будівля хімводоочистки інв.№148, будівля головного щита інв.№135, будівля головного корпусу ТЕЦ інв.№55, будівля службового корпусу інв.№13, будівля матеріального складу ТЕЦ інв.№91, будівля автоматичної насосної станції інв.№ 212.
Як визначено у ч. 1 ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом кримінального правопорушення, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Згідно ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до ч. 5 ст. 170 КПК України, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності достатніх підстав вважати, що суд у випадках, передбачених Кримінальним кодексом України, може призначити покарання у виді конфіскації майна або застосувати до юридичної особи захід кримінально-правового характеру у виді конфіскації майна.
Як визначено у ч. 10 ст. 170 КПК України, арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.
Згідно ч. 11 ст. 170 КПК України, заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
Зважаючи на те, що санкції інкримінованих підозрюваному ОСОБА_5 , ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212 та ст. 255 КК України передбачають додаткове покарання у вигляді конфіскації майна, і незастосування накладення арешту на майно підозрюваного ОСОБА_5 може призвести до наслідків, визначених ч. 11 ст. 170 КПК України, зокрема, таких як його відчуження або настання інших наслідків, які можуть перешкодити кримінальному провадженню, що унеможливить виконання можливого вироку в частині можливої конфіскації майна, а також беручи до уваги розумність та співмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, доведеність необхідності такого заходу забезпечення кримінального провадження, слідчий суддя дійшов висновку, що клопотання є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Згідно абз. 7 ч. 6 ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом
Як визначено у ч. 7 ст. 100 КПК України, у випадках, передбачених абзацом 7 частини 6 цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно зі статтями 171-173 КПК України.
У пункті 4 частини 1 статті 9 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» зазначається, що на Національне агентство покладено функцію з організації здійснення заходів, пов`язаних з проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.
Відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється Національним агентством на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх економічної вартості.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.
Так, в поданому клопотанні, слідчий обмежився лише цитуванням норм, викладених у ст. 100 КПК України, проте самого обґрунтування, чому саме необхідно вирішити питання про передачу майна в управління агентства та для забезпечення яких саме цілей кримінального провадження, воно не містить.
Статтями 7, 16 КПК України встановлено, що загальною засадою кримінального провадження є недоторканість права власності. Позбавлення або обмеження права власності під час кримінального провадження здійснюється лише на підставі вмотивованого судового рішення, ухваленого в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 131 КПК України, захід забезпечення кримінального провадження застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року.
Зазначені активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються Національному агентству не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора.
Слідчий звернувся до слідчого судді з клопотання про передачу Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) для здійснення заходів з управління в порядку та на умовах передбачених ст. ст. 19, 21 24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», наступногоо арештованого майна, а саме:
- АДРЕСА_2;
-АДРЕСА_3, зокрема адміністративно-побутовий корпус цеху теплоелектроцентралі інв.№15999, будівля мазутонасосної інв.№194, будівля складу кислоти і солі інв.№163, склад реагентів інв.№162, будівля хімводоочистки інв.№148, будівля головного щита інв.№135, будівля головного корпусу ТЕЦ інв.№55, будівля службового корпусу інв.№13, будівля матеріального складу ТЕЦ інв.№91, будівля автоматичної насосної станції інв.№ 212, яке є речовим доказом у кримінальному провадженні № 62021000000000862 від 07.10.2021.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.
Відповідно до ст. 62 Конституції України, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Тобто, ОСОБА_5 на сьогодні законно користується вищевказаним майном, оскільки відсутні судові рішення, які доводять його вину.
Також, слідчим суддею встановлено, що слідчий чи прокурор не звертались до законного власника майна з пропозицією добровільно передати таке майно в АРМА за письмовою згодою. В матеріалах клопотання відсутня така відмова.
Крім того, всупереч ч. 6 ст. 100 КПК України, прокурором не надано доказів ризику знищення майна, яке перебуває у власності ОСОБА_5 або зменшення його економічної вартості.
Згідно ч. 4 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», рухоме майно може бути передано для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) майно піддається швидкому псуванню;
2) майно швидко втрачає свою вартість;
3) витрати на зберігання рухомого майна протягом одного календарного року становлять більше 50 відсотків його вартості.
Відповідно до ч. 5 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», активи, визначені частиною четвертою цієї статті, передаються для реалізації без згоди власника на підставі ухвали слідчого судді або суду про управління активами шляхом реалізації, копія якої надсилається Національному агентству негайно після її винесення з відповідним зверненням прокурора.
Абзац 7 частини 6 статті 100 КПК України регулює збереження і реалізацію майна, яке є речовим доказом у кримінальному провадженні.
Вона розмежовує передання речових доказів вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб АРМА для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості та передання речових доказів для їх реалізації.
При цьому, за змістом ч. 6 ст. 100 КПК України, для реалізації можуть бути передані речові докази, зазначені в її абзаці першому, тобто тільки речові докази, що не містять слідів кримінального правопорушення, у вигляді предметів, великих партій товарів, зберігання яких через громіздкість або з інших причин неможливо без зайвих труднощів або витрати із забезпечення спеціальних умов зберігання яких співмірні з їх вартістю, а також речові докази у вигляді товарів або продукції, що піддаються швидкому псуванню.
Аналізуючи вищевикладене, під час судового розгляду клопотання, слідчим суддею не було встановлено, виходячи із завдань Національного агентства у сфері виявлення та розшуку активів, що передбачені чинним законодавством, доказів на підтвердження доводів, викладених у клопотанні, зокрема те, що незастосування заходів щодо передачі в управління Національному агентству майна, зазначеному у клопотанні, унеможливить виконання завдань кримінального провадження та не забезпечить збереження речових доказів та їх економічної вартості, прямого чи опосередкованого впливу та посягання на арештоване майно.
Отже, слідчий суддя з урахуванням принципу розумності та співрозмірності обмеження права власності завданням кримінального провадження, враховуючи відсутність належного обґрунтування необхідності передачі зазначеного у клопотанні майна на зберігання Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, приходить до висновку про необґрунтованість клопотання в частині передачі частини арештованого майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) для здійснення заходів з управління в порядку та на умовах передбачених ст. ст. 19, 21 24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1,9, 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», ст.ст. 2, 9, 98, 100, 131, 170-173, 309 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Клопотання старшого слідчого в ОВС Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_3 про арешт майна та передачу арештованого майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) у кримінальному провадженні № 62021000000000862 від 07.10.2021, - задовольнити частково.
Накласти арешт на наступне нерухоме майно, власником якого є ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586), корпоративні права якого у вигляді 100% статутного капіталу у сумі 80 000 грн належать підозрюваному ОСОБА_5 :
- АДРЕСА_4;
- АДРЕСА_2.
Накласти арешт на наступне нерухоме майно, власником якого є ПрАТ «ЦЗФ «Україна» (код ЄДРПОУ 38033446), 100 % акцій, розмір внеску до статутного капіталу 73 681 000 грн, якого належить ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586):
- Донецька обл., м. Селидове, м. Українськ, вулиця Богдана Хмельницького (Октябрьська/Жовтнева), будинок 1, зокрема будівля адміністративно-побутового комбінату, будівля головного корпусу, дробильно-сортувальне відділення, будівля хімічної лабораторії , складу пальних та мастильних матеріалів , гараж легкового транспорту, відділ технічного контролю, галерея тракту транспортування породи, побутова вантажників вугілля та компресорна, шламові відстійники,підкранові колії біля шламових відстійників і радіальних згущувачів, насосна станція, будівельний цех, гараж бульдозерів, підвал нової насосної станції, ями привезенного вугілля, галерея мосту привезеного вугілля п.98, будівля РП -13, будівля насосної радіальних згущувачів і РП, будівля опорного пункту, галерея тракту транспортування породи, галерея від будівлі акумулючих бункерів до мосту, міст від галереї акумулюючих бункерів на збагачувальну фабрику (п.55,57), тунель від ями привезеного вугілля.
Накласти арешт на наступне нерухоме майно, власником якого є ТОВ «ЕГК «Укргідроенерго» (код ЄДРПОУ 40172580), 100% статутного капіталу у сумі 50 000 грн якого належить ТОВ «Укрдонінвест» (код ЄДРПОУ 30775586):
- АДРЕСА_3, зокрема адміністративно-побутовий корпус цеху теплоелектроцентралі інв.№15999, будівля мазутонасосної інв.№194, будівля складу кислоти і солі інв.№163, склад реагентів інв.№162, будівля хімводоочистки інв.№148, будівля головного щита інв.№135, будівля головного корпусу ТЕЦ інв.№55, будівля службового корпусу інв.№13, будівля матеріального складу ТЕЦ інв.№91, будівля автоматичної насосної станції інв.№ 212.
Заборонити будь-яким державним реєстраторам органів державної реєстрації, приватним та державним нотаріусам, а також іншим особам, що наділені таким правом, вчиняти будь-які дії, пов`язані із проведенням державної реєстрації (перереєстрації, поділу, виділу, тощо) права власності на вказане майно, а також вчинення реєстраційних дій направлених на їх відчуження, розпорядження, та заборонити будь-яким особам відчужувати, розпоряджатися та/або користуватися таким майном.
В іншій частині клопотання відмовити.
Роз`яснити підозрюваному, обвинуваченому, їх захисникам, законним представникам, іншим власникам або володільцям майна, представнику юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково до слідчого судді Печерського районного суду м. Києва.
Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора, що здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 62021000000000862 від 07.10.2021 року.
Ухвала слідчого судді може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123889523 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Хайнацький Є. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні