печерський районний суд міста києва
Справа № 757/51298/24-ц
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2024 року
Печерський районний суд м. Києва у складі:
головуючого - судді Григоренко І.В.,
при секретарі судового засідання - Андрієнко І.І.,
за участю:
заявника: не з`явився,
заінтересованої особи: не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві справу за заявою ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи Печерського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у м. Києві ЦМУ МЮ (м. Київ), про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - заявник, ОСОБА_1 ), за участю заінтересованої особи Печерського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у м. Києві ЦМУ МЮ (м. Київ) (далі - заінтересована особа, Печерський ВДРАЦС), звернулась до Печерського районного суду м. Києва з заявою про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України.
У своїй заяві ОСОБА_1 просить суд встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка є її матір`ю і померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у місті Донецьк, Донецької області, що є тимчасово окупованою територією України. Заява мотивована тим, що реєстрацію даних фактів відповідно до законодавства України неможливо провести за місцем смерті, оскільки на території міста Донецьк державні органи влади України тимчасово не здійснюють свою діяльність. Встановити факт смерті ОСОБА_2 просить для державної реєстрації смерті на території України та отримання Свідоцтва про смерть державного зразка.
01.11.2024 року дана заява надійшла до суду. Згідно із протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.11.2023 року головуючим суддею визначена Григоренко І.В. та матеріали позовної заяви фактично передані судді 05.11.2024 року.
Ухвалою судді від 05.11.2024 року у цивільній справі за заявою ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи Печерського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у м. Києві ЦМУ МЮ (м. Київ), про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України відкрито провадження.
Заявниця у судове засідання не з`явилися, про час, дату і місце судового розгляду повідомлена належним чином.
Представник заінтересованої особи у судове засідання не з`явився, повідомлявся належним чином, про причини неявки суду не повідомив, заяви, клопотання з процесуальних питань до суду не надходили.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Вивчивши заяву, дослідивши та оцінивши письмові докази у їхній сукупності, суд встановив наступні обставини і прийшов до наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, померла ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що народилась в селі Дубовичі, Глухівського району, Сумської області, паспорт НОМЕР_1 , , померла ІНФОРМАЦІЯ_3 в м. Донецьк.
ОСОБА_2 є матір`ю заявниці, що підтверджується свідоцтвом про народження, виданим 06.05.1968 року серії НОМЕР_2 та свідоцтвом про одруження, виданим 13.05.1989 року серії НОМЕР_3 . Крім того, відповідними свідоцтвами підтверджується факт зміни прізвища заявника з « ОСОБА_3 » на « ОСОБА_4 ».
Факт зміни прізвища матері заявниці - ОСОБА_2 підтверджується витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію розірвання шлюбу відповідно до якого, після розірвання шлюбу 30.10.2013 року прізвище ОСОБА_5 змінено на « ОСОБА_6 ».
Згідно із доданих до матеріалів заяви доказів, а саме, свідоцтва про смерть № 1577 від 24.02.2024 року виданого Республіканським бюро судово-медичної експертизи ДНР, свідоцтва про смерть, виданого 24.02.2024 року Калинінським відділом РАГСу Донецького міського управління юстиції Донецької Народної республіки, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помела ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 86 років у місті Донецьк.
Відповідно до висновків Європейського суду з прав людини, зокрема у справах проти Туреччини (зокрема, «Loizidou v. Turkey»,«Cyprus v. Turkey»), а також Молдови та Росії (зокрема, «Mozer v. the Republic of Moldova and Russia», «Ilascu and Others v. Moldova and Russia»), де ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), у яких Європейський суд з прав людини наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Такий висновок необхідно розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Тому, виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.
У зв`язку з вищенаведеним суд, зазначає, що документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку. В даному випадку такими документами є надане заявником свідоцтво про смерть.
Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи у певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Згідно до ч. 1 ст. 316 ЦПК України, заява фізичної особи про встановлення факту, що має юридичне значення, подається до суду за місцем її проживання.
Відповідно до ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Частинами 3-4 ст. 49 ЦК України визначено, що державній реєстрації підлягає смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Смерть підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України від 15.04.2014 №1207-VІІ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Враховуючи те, що норми ст. 317 ЦПК України спрямовані на забезпечення прав осіб, які проживають на території, де не здійснюють діяльність органи державної реєстрації актів цивільного стану, для застосування цієї норми тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей слід вважати населені пункти, визначені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії розмежування».
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», тимчасово окупованою територією визначається сухопутна територія тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, водні об`єкти або їх частини, що знаходяться на цих територіях.
Постановою Верховної Ради України № 254-VIII від 17.03.2015 року «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями» надано статус «тимчасово окупованих» територіям окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, що знаходяться на територіях, які розташовані між державним кордоном України з Російською Федерацією, урізом води Азовського моря та лінією, яка визначена Постановою Верховної Ради України № 252-VIII від 17.03.2015 року (згідно додатку), яка набрала чинності 08.04.2015 року.
Відповідно до п. 3 Наказу Міністерства юстиції України від 17.06.2014 року №953/5 «Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції», Державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України наказано тимчасово призупинити проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та видачу витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян відділами державної реєстрації актів цивільного стану, що знаходяться на території Луганської області та Донецької області. Проведення зазначених дій здійснюється будь-яким відділом державної реєстрації актів цивільного стану, що знаходиться за межами вказаної території.
Згідно з положеннями ч. 2, 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом, як і будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Таким чином, будучи померлою у місті Донецьк, державна реєстрація смерті матері заявниці - ОСОБА_2 не була проведена у відповідності до законодавства України. На території України даний факт неможливо засвідчити, оскільки заявницею для підтвердження факту смерті подано документи, видані на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
У зв`язку з вищенаведеним суд зазначає, що документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку. У цьому випадку такими документами є надане заявником свідоцтво про смерть та довідка про смерть.
Оскільки, реєстрація смерті громадянки України ОСОБА_2 в органах реєстрації актів цивільного стану не проводилась, то наявні законні підстави встановити факт смерті у судовому порядку.
За приписами ч. 2 ст. 319 ЦПК України, рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Згідно з ч. 4 ст. 317 ЦПК України, ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 3, 8, 21, 55, 129, 129-1 Конституції України, ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», ст.ст. 1, 3, 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст. ст. 1-18, 6-81, 95, 228, 229, 235, 241, 244, 245, 258, 259, 293, 294, 315, 316, 317, 319, 354, 430 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Заяву ОСОБА_1 , за участю заінтересованої особи Печерського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у м. Києві ЦМУ МЮ (м. Київ), про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України - задовольнити.
Встановити факт смерті громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , що народилась в селі Дубовичі, Глухівського району, Сумської області, паспорт НОМЕР_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_5 в місті Донецьк Донецької області, у віці 86 років.
Рішення підлягає негайному виконанню, його оскарження не зупиняє виконання.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Київського апеляційного суду.
Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне судове рішення складено та підписано суддею 05.11.2024 року.
Суддя Григоренко І.В.
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123889570 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Печерський районний суд міста Києва
Григоренко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні