Справа №676/8494/24
Номер провадження 2-о/676/436/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 року Кам`янець-Подільський міськрайонний суд
Хмельницької області
в складі: головуючої судді Швець О.Д.
з участю секретаря Михайловської І.А.
заявника ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кам`янець-Подільському цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа по справі Кам`янець-Подільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення факту смерті,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з заявою про встановлення факту смерті. В обґрунтування заяви зазначає, що ІНФОРМАЦІЯ_1 померла її баба ОСОБА_2 у с-ще. Якимівка, Запорізької області. За фактом смерті ОСОБА_2 видано свідоцтво про смерть НОМЕР_1 від 28.06.2024 р. Якимівським районним управлінням записів актів цивільного стану Запорізької області. Причини смерті - хвороба серця. ОСОБА_2 похована на кладовищі с-ще. Якимівка, Запорізької області, яка на даний час є тимчасово окупованою територією. Заявниця є внутрішньо переміщеною особою і проживає в АДРЕСА_1 . Звернувшись до Кам`янець-Подільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального управління Міністерства юстиції (м. Київ)для реєстрації смерті ОСОБА_1 отримала відмову, так як факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України, на якій неможливо отримати медичний висновок, який може бути прийнятий відділом ДРАЦС для реєстрації факту смерті. Просить встановити факт смерті ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у с-ще. Якимівка, Запорізької області. Отримання свідоцтва про смерть ОСОБА_2 дозволить прийняти спадщину після смерті баби та отримати матеріальну допомогу на поховання.
Рух справи.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 16.12.2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.
Заявниця в судовому засіданні заяву підтримала та просить задовольнити її.
Представник заінтересованої особи Кам`янець-Подільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в судове засідання не з`явилася, направила заяву про розгляд справи у її відсутності, у вирішенні заяви покладається на розсуд суду.
Суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності представника заінтересованої особи на підставі наявних у справі доказів.
Суд, заслухавши заявника, вивчивши матеріали справи, вважає, що заява підлягає до задоволенню.
Фактичні обставини, встановлені судом.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, щоОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , проживала за адресою: АДРЕСА_2 , померлаІНФОРМАЦІЯ_1 у с-ще. Якимівка, Запорізької області, тимчасово окупованій території України.
Факт смерті ОСОБА_2 зареєстрований Якимівським районним управлінням РАЦСу Запорізької області, актовий запис № 170249900000400231005, видано свідоцтво про смерть серія НОМЕР_1 від 28.06.2024 р.
Кам`янець-Подільським відділом ДРАЦС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління МЮ (м.Київ) відмовлено у проведенні державної реєстрації смерті (лист № 1474/31.2-40 від 12.12.2024 р). Відмова мотивована тим, що відповідно ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я, форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 р. № 545 «Про впорядкування ведення медичної документації, яка засвідчує випадки народження і смерті», такий документ заявницею не наданий.
Свідоцтво про смертьсерія НОМЕР_1 від 28.06.2024 р., видане Якимівським районним управлінням РАЦСу Запорізької області не відповідає затвердженій формі і не може бути прийнято як документ, що посвідчує факт смерті ОСОБА_2 .
Встановлення факту смерті необхідно для здійснення реєстрації цього факту в органах державної реєстрації актів цивільного стану та отримання відповідного документу свідоцтва про смерть та реалізації в подальшому всіх належним прав та свобод громадянина України, прийняття спадщини та отримання допомоги на поховання.
Норми права, застосовані судом.
Статтею 10 ЦПК України визначено, що суд при розгляді справи керується принципом верховенства права.
Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа, має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно зі статтею 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно з частинами третьою, четвертою статті 49 ЦК України державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Справи про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
Загальні вимоги до змісту заяви про встановлення факту, що має юридичне значення передбачені статтею 318 ЦПК України, згідно з якою у заяві повинно бути зазначено: який факт заявник просить встановити та з якою метою; причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; докази, що підтверджують факт. До заяви додаються докази, що підтверджують викладені в заяві обставини, і довідка про неможливість відновлення втрачених документів.
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
За приписами ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті здійснюється на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою.
Висновки суду.
Відповідно ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси).
Відповідно до роз`ясень, даних в п.13 Постанови Пленуму Верховного Суду України №5 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.
Пунктом 5 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених наказом Міністерства юстиції України №52/2 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації смерті, зокрема є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - лікарське свідоцтво про смерть); б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - фельдшерська довідка про смерть); ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.
ОСОБА_2 будучи громадянкою України, що підтверджується паспортом громадянина України серія НОМЕР_2 від 17.11.1998 р., виданий Якимівським РВУМВС України в Запорізькій області, померла на тимчасово окупованій території України, визначеною Законом України від 15.04.2014 р. № 1207 "Про забезпечення прав і свобод громадян і правовий режим на тимчасово окупованій території України", наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 р. «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
Зазначене місце смерті - с-ще. Якимівка, Запорізької області.
Факт смерті ОСОБА_2 посвідчений свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_1 від 28.06.2024 р., виданим Якимівським районним управлінням РАЦСу Запорізької області, що підтверджується медичним свідоцтвом про смерть серія 23№200440607 від 25.06.2024 р. ОСОБА_2 причини смерті - хвороба серця, долученим заявницею до матеріалів справи.
Вищезгаданий документ виданий на непідконтрольній Україні території, а саме, органом, який створений та діє у порядку не передбаченому законом, є недійсним і не створює правових наслідків.
Відповідно, діяльність державних органів влади України, в тому числі органів (установ) державної реєстрації актів цивільного стану України на вказаній території припинена та фактично не здійснюється.
Зважаючи на вищевикладене, заявниця позбавлена можливості звернутися до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про видачу свідоцтва про смерть ОСОБА_2 , оскільки у неї відсутній документ, форма якого мала б відповідати формі, визначеній наказом МОЗ України від 08.08.2006 року № 545.
При розгляді вказаної справи суд бере до уваги висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини, Молдови та Росії, де ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справах Намібії, ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх договірних сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони. Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого "намібського винятку", який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території.
Положеннями статей 3, 8, 9 Конституції України визначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави, а чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Свідоцтво про смерть серія НОМЕР_1 від 28.06.2024 р., видане Якимівським районним управлінням РАЦСу Запорізької області на підставі актового запису про смерть №170249900000400231005, медичне свідоцтво про смерть серія 23№200440607 від 25.06.2024 р. дають змогу суду зробити вірогідне припущення про смерть ОСОБА_2 .
ОСОБА_1 є онукою померлої ОСОБА_2 , що відповідно до положень статті 3 Сімейного кодексу України є членом сім`ї померлого, що підтверджуєтьсясвідоцтвом про народження серія НОМЕР_3 від 10.12.1997 р. на ім`я ОСОБА_3 батьками якої записані ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , свідоцтвом про шлюб серія НОМЕР_4 від 28.04.2021 р. згідно якого ОСОБА_6 та ОСОБА_3 28.04.2021 р. зареєстрували шлюб, дружині присвоєно прізвище ( ОСОБА_7 ), свідоцтвом про народження серія НОМЕР_5 від 16.05.1979 р. на ім`я ОСОБА_4 батьками якого записані ОСОБА_8 та ОСОБА_2 .
Як вбачається із заяви ОСОБА_1 про встановлення факту смерті в порядку ст. 317 ЦПК України, встановлення факту смерті ОСОБА_2 заявниці необхідно для подальшої реєстрації цього факту в органах державної реєстрації актів цивільного стану та отримання відповідного документу свідоцтва про смерть та реалізації в подальшому всіх належних прав та свобод громадянина України, прийняття спадщини та отримання допомоги на поховання.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що заява ОСОБА_1 про встановлення факту смерті її бабусі ОСОБА_2 обґрунтована та підлягає задоволенню.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 263-265, 315-319 ЦПК України суд, -
УХВАЛИВ:
заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа по справі Кам`янець-Подільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення факту смерті - задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка народилася в м. Іркутськ, Російської Федерації, громадянка України, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі Якимівка, Запорізької області.
Відповідно до ст. 317 ЦПК України рішення підлягає негайному виконанню.
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 .
Заінтересована особа: Кам`янець-Подільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), ЄДРПОУ 43186161, юридична адреса: вул. Гунська, 10, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 19 грудня 2024 року.
Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Швець О.Д.
Суд | Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 24.12.2024 |
Номер документу | 123891013 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні