Справа № 686/6553/24
Провадження № 2/686/3082/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2024 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд в складі:
головуючого судді Стефанишина С.Л.,
при секретарі судового засідання Дмітрієвій Д.В.,
за участю: прокурора Манзелевського Ю.В.,
представника відповідача Гураля С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Хмельницькому цивільну справу за позовною заявою Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону до Державного підприємства Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43», ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство оборони України про визнання недійсним договору та звільнення майна від чужого незаконного володіння,
ВСТАНОВИВ:
06.03.2024 року Хмельницька спеціалізована прокуратура у сфері оборони Західного регіону вінтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах -Міністерство оборони України звернулась до суду з позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43», ОСОБА_1 про визнання недійсним договору та звільнення нерухомого майна, в якому проситьвизнати недійсним укладений між державним підприємством Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» та фізичною особою ОСОБА_1 попередній договір користування нерухомим державним майном від 01.01.2024 № 182/24, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , а саме спорудою № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м. та зобов`язати відповідачку звільнити вищезазначену споруду.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що Хмельницькою спеціалізованою прокуратурою у сфері оборони Західного регіону під час виконання повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», установлено порушення вимог законодавства у сфері передачі в оренду державного нерухомого майна фізичним та юридичним особам, а саме щодо незаконної передачі в оренду нерухомого майна, що розташоване по
АДРЕСА_1 , під виглядом попереднього договору користування нерухомим майном.
За результатами опрацювання отриманих відповідей встановлено, що 01.01.2024 державним підприємством Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» (далі - ДП МОУ УДТК Воєнконверс-43) та фізичною особою ОСОБА_1 укладено попередній договір користування нерухомим державним майном від 01.01.2024 № 182/24, споруда № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 п площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м., що розташована по АДРЕСА_1 (далі договір).
Згідно з пунктом п. 1.1 договору балансоутримувач передає, а замовник приймає в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , споруда № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м. одноосібно, зона, що не допускає змішування його з іншими речами та знаходиться на балансі балансоутримувача, належать до державної власності.
Пунктом 2.1 передбачено, що сторони зобов`язуються протягом строку в шість місяців з моменту укладання цього договору, укласти договір оренди (користування) нерухомим державним майном, визначеним в п. 1.1, в порядку передбаченому Законом України «Про оренду державного та комунального майна» (далі Закон).
Окрім цього, пунктом 3.1 договору передбачена плата за базовий місяць розрахунку, до моменту укладання договору оренди, що становить 5 220.00 грн.
До складу плати за користування не входить компенсація витрат балансоутримувача на утримання майна (комунальних послуг, послуг з управління майном, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та зовнішньо будинкових мереж, ремонту будівлі, у тому числі: покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо), а також компенсація витрат балансоутримувача за користування земельною ділянкою. Замовник зобов`язується компенсувати балансоутримувачу такі витрати на підставі окремих рахунків від балансоутримувача та вносити оплату за такими рахунками протягом 5 днів від дати їх отримання.
Відповідно до ч. 1 ст. 635 ЦК України попереднім є договір, сторони якого зобов`язуються протягом певного строку (у певний термін) укласти договір в майбутньому (основний договір) на умовах, встановлених попереднім договором.
Отже, попередній договір за своєю юридичною природою не є майновим, за ним не переходить право користування майном, а визначаються умови, на яких буде укладено основний договір в майбутньому.
Так, статутом ДП МОУ УДТК Воєнконверс-43, що затверджений наказом Міністерства оборони України від 25.06.2020 № 226, передбачено, що ДП МОУ УДТК Воєнконверс-43, засноване на державній власності як державне комерційне підприємство та належить до сфери управління Міністерства оборони України.
Державне нерухоме майно з 01.02.2020 передається в оренду за результатами аукціону у всіх випадках, окрім визначених Законом.
Також, ст. 16 Закону визначено, що договір оренди щодо майна державної власності формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
На даний час примірні договори оренди визначеніпостановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2020 №820 «Про затвердження примірних договорів оренди державного майна».
Із урахуванням викладеного вище, Законом не передбачено можливості укладення будь-яких інших договорів, згідно з якими орендодавець державного нерухомого майна може передавати останнє фізичним або юридичним особам, окрім, як за договором оренди.
Зі змісту оспорюваного попереднього договору користування нерухомим державним майном вбачається, що він містить в собі ознаки договору оренди державного майна та ДП МОУ УДТК Воєнконверс-43 здійснено підміну понять під час його укладення.
Зокрема, сторони даного договору іменуються «Балансоутримувачем» та «Замовником.», а не «Орендодавцем» та «Орендарем», предметом даного договору є «оплатне користування нерухомим державним майном «споруда № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 », тобто фактична передача в оренду державного нерухомого майна.
Окрім цього,Закономне передбачено можливість укладення попередніх договорів користування нерухомим державним та комунальним майном. Водночас, оспорюваний договір укладено без дотримання норм вищевказаного законодавства, а саме: без відома та погодження Міністерством оборони України; неуповноваженим орендодавцем (не Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях); без визначення/погодження орендної плати Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях; перед укладенням спірного договору попит на право оренди не вивчався; незалежна оцінка об`єкта оренди не проводилась; вартість об`єкта оренди та орендна плата не визначались згідно вимог Закону.
На підставі наведеного, попередній договір користування нерухомим державним майном від 01.01.2024 № 182/24, укладений між ДП МОУ УДТК Воєнконверс-43 та ОСОБА_1 , підлягає визнанню недійсним в судовому порядку із зобов`язанням останньої звільнити вказану споруду.
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 11.03.2024 року відкрито провадження, справу призначено у підготовче засідання у загальному проваджені.
Ухвалою суду від 01.07.2024 року закінчено підготовче засідання та справу призначено до судового розгляду.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та надав суду пояснення, що відповідають змісту позовних вимог.
Представник відповідача - Державного підприємства Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» в судовому засіданні визнав заявлені позовні вимоги.
Відповідачка ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, про час та місце слухання справи повідомлялася у встановленому законом порядку, причини неявки до суду не повідомила.
Представник третьої особи Міністерства оборони України в судове засідання не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява підлягаєзадоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 01.01.2024 державним підприємством Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» та фізичною особою ОСОБА_1 укладено попередній договір користування нерухомим державним майном від 01.01.2024 № 182/24, споруда № 503,поверх 1, кімнати 1,2 площею 68,40 кв.м. та 9,12 кв.м., що розташована по АДРЕСА_1 .
Згідно з пунктом п. 1.1 договору балансоутримувач передає, а замовник приймає в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ,споруда № 503,поверх 1, кімнати 1,2 площею 68,40 кв.м. та 9,12 кв.м.,одноосібно, зона, що не допускає змішування його з іншими речами та знаходиться на балансі балансоутримувача, належать до державної власності.
Пунктом 2.1 передбачено, що сторони зобов`язуються протягом строку в шість місяців з моменту укладання цього договору, укласти договір оренди (користування) нерухомим державним майном, визначеним в п. 1.1, в порядку передбаченомуЗаконом України «Про оренду державного та комунального майна».
Пунктом 3.1 договору передбачена плата за базовий місяць розрахунку, до моменту укладання договору оренди, що становить5220,00 грн.
До складу плати за користування не входить компенсація витрат балансоутримувача на утримання майна (комунальних послуг, послуг з управління майном, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та зовнішньо будинкових мереж, ремонту будівлі, у тому числі: покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо), а також компенсація витрат балансоутримувача за користування земельною ділянкою. Замовник зобов`язується компенсувати балансоутримувачу такі витрати на підставі окремих рахунків від балансоутримувача та вносити оплату за такими рахунками протягом 5 днів від дати їх отримання.
Державне підприємство Міністерства оборони України "Українська дорожньо-транспортна компанія "Воєнконверс 43" засноване на державній власності як державне комерційне підприємство, належить до сфери управління Міністерства оборони України (пункт 1.1 Статуту ДП МОУ "УДТК "Воєнконверс 43", затвердженого наказом Міністерства оборони України від 25.06.2020 №226.
Підприємство здійснює свою діяльність відповідно до законодавства України та Статуту, який затверджується Уповноваженим органом управління (пункт 3.2 Статуту).
Відповідно до пункту 4.2 Статуту, майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання.
Підприємство має право здавати в оренду в установленому законодавством порядку підприємствам, установам і організаціям та громадянам України, фізичним та юридичним особам іноземних держав, міжнародним організаціям та особам без громадянства державне майно, а також списувати його за попередньою згодою Уповноваженого органу управління (пункт 4.11 Статуту).
Відповідно до пункту 8.1 Статуту, функції з управління майном, що є державною власністю, здійснює Уповноважений орган управління, який відповідно до покладених на нього повноважень надає підприємству згоду на оренду державного майна і пропозиції щодо умов договору оренди, які мають забезпечувати ефективне використання орендованого майна та організовує контроль за використанням орендованого державного майна.
Відповідно до ч. 2ст. 11 ЦК Українипідставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори, правочини, інші юридичні факти.
Згідно зст.317 ЦК Українивласнику належить право володіти, користуватися і розпоряджатися своїм майном.
Відповідно дост.326 ЦК Україниу державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.
Згідно зст. 386 ЦК Українидержава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.
Статтею 203 ЦК Українипередбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
Відповідно до ч. 1ст. 215 ЦК Українипідставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6статті 203 цього Кодексу.
За ч. 3ст. 215 ЦК України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Відповідно до ч. 1ст. 635 ЦК Українипопереднім є договір, сторони якого зобов`язуються протягом певного строку (у певний термін) укласти договір в майбутньому (основний договір) на умовах, встановлених попереднім договором.
Отже, попередній договір за своєю юридичною природою не є майновим, за ним не переходить право користування майном, а визначаються умови, на яких буде укладено основний договір в майбутньому.
Відповідно до п. "а" ч. 2ст.4Закону України«Про орендудержавного такомунального майна» (далі Закон), Фонд державного майна України є орендодавцем щодо єдиних майнових комплексів, нерухомого майна (будівель, споруд, їх окремих частин), а також майна, що не увійшло до статутного капіталу, що є державною власністю (крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, а також майна, що належить закладам вищої освіти та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам, та інших випадків, передбачених галузевими особливостями оренди майна).
З урахуванням викладеного та вимог ст. 4 Закону, виключно Фонд державного майна України може виступати орендодавцем державного нерухомого майна у всіх випадках, окрім випадків оренди такого майна для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону, орендарями за цим Законом можуть бути фізичні та юридичні особи.
Державне нерухоме майно з 01.02.2020 р. передається в оренду за результатами аукціону у всіх випадках, окрім визначених Законом.
Відповідно до ст. 5 Закону, етапність передачі в оренду державного та комунального майна передбачає: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до електронної торгової системи (далі - ЕТС); прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до Переліку об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні (Перелік першого типу) або Переліку об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону (Перелік другого типу); опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до Переліку об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні (Перелік першого типу) або Переліку об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону (Перелік другого типу), в ЕТС;розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в ЕТС договору оренди.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону визначено, що стартова орендна плата за об`єкт оренди визначається згідно з "Порядком передачі в оренду держаного та комунального майна" затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 р. № 483.
Відповідно до п. 61 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону, під час дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені цим Законом, зокрема щодо стартової орендної плати у випадках, якщо інформація про залишкову балансову вартість об`єкта оренди є меншою 10 відсотків первісної балансової вартості об`єкта оренди.
Відповідно до ст. 8 Закону, вартістю об`єкта оренди для цілей визначення стартової орендної плати є його балансова вартість станом на останнє число місяця, який передує даті визначення стартової орендної плати.
Балансоутримувач потенційного об`єкта оренди обов`язково здійснює переоцінку такого об`єкта у разі, якщо: у об`єкта оренди відсутня балансова вартість; залишкова балансова вартість об`єкта оренди дорівнює нулю; залишкова балансова вартість об`єкта оренди становить менше 10 відсотків його первісної балансової вартості (балансової вартості за результатами останньої переоцінки).
Переоцінка здійснюється після внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до ЕТС в порядку, передбаченому ч. 4 ст. 6 Закону, і до розміщення оголошення про передачу майна в оренду, передбаченого ст.12 Закону. Після переоцінки потенційного об`єкта оренди балансоутримувачі зобов`язані збільшити балансову вартість відповідного майна згідно з результатами оцінки відповідно до правил бухгалтерського обліку.
Вартість об`єкта оренди встановлюється на рівні його ринкової (оціночної) вартості, за умови наявності однієї з таких підстав: об`єктом оренди є єдиний майновий комплекс державного підприємства; об`єкт оренди пропонується для передачі в оренду без проведення аукціону; об`єкт оренди використовується на підставі договору оренди, укладеного без проведення аукціону або конкурсу, і орендар бажає продовжити договір оренди на новий строк.
Ринкова (оціночна) вартість об`єкта оренди визначається відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів України, на замовлення балансоутримувача, крім випадку, передбаченого ч. 6 ст. 8 Закону. Орендар, визначений за результатами аукціону, або орендар, якому було передано в оренду об`єкт без аукціону, зобов`язаний відшкодувати балансоутримувачу вартість проведення оцінки об`єкта оренди.
Відповідно до ст. 17 Закону, орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором.
Орендна плата визначається за результатами аукціону. У разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата щодо державного майна визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Орендна плата підлягає коригуванню на індекс інфляції згідно з Методикою розрахунку орендної плати. Якщо орендар отримав майно в оренду без проведення аукціону, відповідне коригування орендної плати на індекс інфляції здійснюється щомісячно.
Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону, не допускається внесення змін до договору оренди в частині зменшення суми орендної плати протягом строку його дії, крім випадків, визначених законодавством.
Відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону, строк договору оренди не може становити менше п`яти років, крім випадків, визначених Порядком, та може бути продовжений у порядку визначеному ст. 18 Закону.
Статтею ст. 16 Закону визначено, що договір оренди щодо майна державної власності формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Примірні договори оренди визначеніпостановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2020 р. № 820 "Про затвердження примірних договорів оренди державного майна".
Із урахуванням викладеного вище, Законом не передбачено можливості укладення будь-яких інших договорів, згідно з якими орендодавець державного нерухомого майна може передавати останнє фізичним або юридичним особам, окрім, як за договором оренди.
Як встановлено з матеріалів справи, оспорюваний договір, є фактично договором оренди (на підставі нього у платне користування було передано майно), та його укладено без дотримання норм законодавства, а саме: без відома та погодження Міністерством оборони України; неуповноваженим орендодавцем (не Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях); без визначення (погодження) орендної плати Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях; перед укладенням спірного договору попит на право оренди не вивчався; незалежна оцінка об`єкта оренди не проводилась; вартість об`єкта оренди та орендна плата не визначались згідно вимог Закону.
Беручи до уваги вище викладене, суд приходить до висновку, що попередній договір користування нерухомим державним майном від 01.01.2024 №182/24, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , споруда № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м.,підлягає визнанню недійсним.
Також, суд вважає, що слід зобов`язатифізичну особу ОСОБА_1 звільнити споруду № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Окрім того, за подання даного позову стороною позивача було сплачено судовий збір у розмірі 4844,80 грн. з урахуванням коефіцієнту 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Враховуючи те, що позов задоволено повністю, відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України, судові витрати у вказаній справі підлягають стягненню рівними частинами з відповідачів Державного підприємства Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» та ОСОБА_1 , тобто по 2422,40 грн. з кожного відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.4,5,10,81,141,223,258-268,280-282 ЦПК України,суд -
У Х В А Л И В:
Позовні вимоги Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону до Державного підприємства Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43», ОСОБА_1 , третя особа: Міністерство оборони України про визнання недійсним договору та звільнення майна від чужого незаконного володіння задовольнити.
Визнати недійсним укладений між державним підприємством Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» та фізичною особою ОСОБА_1 попередній договір користування нерухомим державним майном від 01.01.2024 № 182/24, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , а саме спорудою № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м.
Зобов`язати фізичну особу ОСОБА_1 звільнити споруду № 503, поверх 1, кімнати 1, 2 площею 68,40 кв. м. та 9,12 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути з Державного підприємства Міністерства оборони України «Українська дорожньо-транспортна компанія «Воєнконверс-43» (вул. Гарнізонна, 16, м. Хмельницький, 29006, код ЄДРПОУ: 30318798) та ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на користь Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону (код ЄДРПОУ: 38326057, отримувач: Державна казначейська служба України, м. Київ, код банку 820172, рахунок UA238201720343120001000082783) рівними частинами судовий збір у сумі 4 844,80 грн., тобто по 2422,40 грн. з кожного.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом 30 днів з часу складання повного судового рішення до Хмельницького апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 19.12.2024 року.
Суддя Сергій Стефанишин
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123891953 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Стефанишин С. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні