Рішення
від 25.11.2024 по справі 953/1008/24
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Справа № 953/1008/24

н/п 2/953/1653/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2024 року Київський районний суд м. Харкова у складі:

головуючого судді Бородіної Н.М.,

за участю секретаря Максимовської Т.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Харкові цивільну справу за позовом Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати,-

встановив:

Позивач, Харківська міська рада, звернулась у суд із позовом до відповідача, ОСОБА_1 , в якому просить стягнути з останнього на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 493815, 79 грн. за використання земельної ділянки загальною площею 0,0293га по АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 за період з 01.01.2020 по 31.12.2021, з посиланням на ст. 1212 ЦК України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ХМР здійснені заходи самоврядного контролю з питань законності використання та охорони земель комунальної власності територіальної громади м. Харкова та додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок комунальної власності. Право власності на нежитлову будівлю літ «Б-3» за адресою: АДРЕСА_2 зареєстрована - за відповідачем. Земельна ділянка площею площею 0,0293га за адресою: АДРЕСА_2 з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 перебуває у власності територіальної громади міста Харкова. Відповідач не сплачує за користування земельною ділянкою плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберегли у себе майно грошові кошти. Внаслідок використання відповідачем вищевказаної земельної ділянки без укладення договору оренди землі територіальна громада міста Харкова, в особі ХМР позбавлена можливості отримати дохід у такому розмірі від здачі спірної земельної ділянки в оренду, чим порушені охоронювані законом права та інтереси позивача щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.

Відповідач ОСОБА_1 , у поданому відзиві та представник у судовому засіданні, проти заявлених вимог заперечував. В обґрунтування поданих заперечень зазначив, що дійсно йому на праві власності належить нежитлова будівля літ «Б3» по АДРЕСА_2 . У період з 01.01.2020р. по 31.12.2021р. за земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 на які розташована нежитлова будівля, він сплачував орендну плату за договором оренди від 14.07.2003р. Крім того, зазначив, що при розрахунку розміру орендної плати ХМР невірно застосовані коефіцієнти, передбачені Положенням №41/08 від 27.02.2008р., тобто сума заявлена до стягнення позивачем не доведена.

Судом ухвалами відкрито провадження у справі, справа призначена до судового розгляду.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 11.12.2023 № 357830828 право приватної власності на нежитлову будівлю по АДРЕСА_2 літ. «Б-3» загальною площею 583,8 кв.м, зареєстроване з 09.12.2016 за ОСОБА_1 на підставі договору дарування від 09.12.2016 № 851 .

Вищевказана нежитлова будівля розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 07.10.2021 № НВ-0007790752021 площа земельної ділянки по АДРЕСА_2 з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 складає 0,0292 га, дата державної реєстрації земельної ділянки - 15.09.2003. Вищевказана земельна ділянка належить до земель житлової та громадської забудови. Вид використання земельної ділянки - для будівництва торговельного центру та подальшої експлуатації.

Статтею 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж "а внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 11.12.2023 № 357830828 право власності на вищевказану земельну ділянку зареєстровано з 23.06.2018 за Харківською міською радою

11.12.2023 головним спеціалістом сектору інспекційної роботи Інспекції з контролю за використанням та охороною земель комунальної власності Департаменту земельних відносин Харківської міської ради Денисюк О.В. в порядку ч. 2. ст. 83 Земельного кодексу України проведено комплекс перевірочних заходів щодо вищезазначеної земельної ділянки то АДРЕСА_2 .

За результатами проведеного обстеження встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 площею 0,0292 га за адресою: АДРЕСА_2 , знаходиться нежитлова будівля літ. «Б-З» право власності на яку зареєстроване за ОСОБА_1 .

Отже, ОСОБА_1 з моменту набуття права власності на нежитлову будівлю по АДРЕСА_2 - 09.12.2016, використовує вищевказану земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Згідно з листом Головного управління Державної податкової служби Харківській області від 30.11.2023 №24534/5/20-40-24-05-07, ОСОБА_1 не зареєстрований платником земельного податку або орендної плати .

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до положень статті 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Частиною 2 статті 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Отже, у випадку використання земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди, власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотримання орендної плати в порядку, визначеному статтею 1212 ЦК України.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Частиною 1 статті 93 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату.

Предметом позову у цій справі є стягнення із власника об`єкта нерухомого майна коштів за фактичне користування земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщено.

З огляду на викладене, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.

Для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (статті 1212-1214 ЦК України).

Такий правовий висновок відповідає висновкам Великої Палати Верховного Суду, які викладені у постановах від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17 (провадження № 12-182гс18), від 04 грудня 2019 року у справі № 917/1739/17 (провадження № 12-161гс19) та висновку, викладеного неодноразово у постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 02 червня 2021 року у справі № 201/2956/19 (провадження № 61-2105св20), від 27 липня 2022 року у справі № 644/3932/18-ц(провадження № 61-6606св20), від 29 березня 2023 року у справі № 643/8385/21 (провадження № 61-11290св22) від 18 жовтня 2023 року у справі № 639/6422/21 (провадження № 61-6397св23). Судова практику у подібних правовідносин є сталою.

Відповідно до пункту 287.1 статті 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У пункті 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, чинної на час виникнення спірних правовідносин.

Згідно з частиною 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до абзацу 2 підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Як встановлено, рішенням Харківської міської ради від 27 лютого 2008 року № 41/08 затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування у місті Харкові.

Рішенням Харківської міської ради від 18 грудня 2019 року № 1908/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2018 року» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2018 року, у тому числі базову вартість одного квадратного метра землі міста Харкова у розмірі 639,78 грн, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2018 року та підлягає у подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Встановивши,що позивач використовувавспірну земельнуділянку дляексплуатації таобслуговування нежитловоїбудівлі заадресою АДРЕСА_2 , право власності на яку було зареєстровано за ним, без оформлення права користування земельною ділянкою, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та стягнення із власника об`єкта нерухомого майна коштів за фактичне користування земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщено.

Визначаючи розмір недоотриманого доходу від користування земельною ділянкою, суд ураховуючи рішення Харківської міської ради від 18 грудня 2019 року № 1908/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2018 року», суд погоджується із наведеним позивачем розрахунок неотриманого доходу, який підтверджується належними доказами та належним чином обґрунтований.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 загальною площею 0,0292 га по АДРЕСА_2 у 2020-2021 роках становить 3 220 538 грн.

Вказана спірна земельна ділянка, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру належить до земель житлової та громадської забудови. Вид використання земельної ділянки - для будівництва торговельного центру та подальшої експлуатації.

Внаслідок чого, відповідно до п. 2.5 Положення № 41/08 (в редакції до 31.12.2021), розмір базової ставки орендної плати встановлено на рівні 8% від нормативної грошової оцінки.

Додатком до Положення № 41/08 (в редакції до 31.12.2021) встановлено, що у випадку перевищення 50 кв.м площі земельної ділянки, застосовується коефіцієнт зі значенням 1.

Пунктом 2.4 Положення № 41/08 (в редакції до 31.12.2021) встановлено, що застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об`єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

Враховуючи факт того, що відповідачем не надано жодних документів на підтвердження особливих умов використовуваної земельної ділянки, у розрахунках застосоване базове значення 1.

Отже, розмір орендної плати, яку повинен був сплачувати ОСОБА_1 за використання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 загальною площею 0,0292 га по АДРЕСА_2 становить :

-у 2020 році складає 21 470,25 грн в місяць, за період з 01.01.2020 по

31.12.2020(крім березня 2020 року) становить 236 172,75 грн.;

-у 2021 році складає 21 470,25 грн в місяць, за період з 01.01.2021 по

31.12.2021становить 257 643,04 грн.

Оскільки,відповідно долиста Головногоуправління Державноїподаткової служби уХарківській областівід 30.11.2023№ 24534/5/20-40-24-05-07 ОСОБА_1 ,не сплачувавкошти завикористання вищезазначеноїземельної ділянки,сума безпідставнозбережених коштіву розміріорендної платиа використанняземельної ділянкиу період з 01.01.2020по 31.12.2021 становить 493 815,79 грн.

Протягом спірного періоду між позивачем та відповідачем договір оренди не укладався , внаслідок чого підстави для застосування пільгового відсотку орендної плати відсутні, адже цей відсоток розраховується в залежності від терміну оренди, погодженого сторонами договору.

Доводи відповідача, щодо сплати ним орендної плати на підставі договору оренди є безпідставними.

Так , на підставі рішення V сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 03.07.2003 «Про надання ПП ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_2 » та рішення VI сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 30.10.2002 «Про надання дозволів на проектування та будівництво (реконструкцію)» між Харківською міською радою та СПД-ФО ОСОБА_2 укладено договір оренди землі загальною площею 0,0292 га по АДРЕСА_2 строком до 01.01.2011 для будівництва торговельного центру та подальшої експлуатації (зареєстрований 01.08.2003 за №6659/03).

Згідно із ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі, закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно п. 4.5 договору оренди від 14.07.2003р. при переході права власності або право користування на будівлі і споруди, що розташовані на орендованій земельній ділянці до іншої юридичної чи фізичної особи, права і обов`язки сторін діють в повному обсязі згідно цього договору до припинення його дії.

За п. 1.2. договору земельна ділянка надається в оренду строком до 01.01.2011р.

П. 4.2 договору передбачено, що договір оренди землі припиняється у разі закінчення терміну на який його було укладено.

Відповідно до договору та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 11.12.2023 № 357830828 право приватної власності на нежитлову будівлю по АДРЕСА_2 літ. «Б-3» загальною площею 583,8 кв.м, зареєстроване з 09.12.2016 за ОСОБА_1 на підставі договору дарування від 09.12.2016 № 851.

Тобто, відповідач набув право власності на нерухоме майно, розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020 вже після припинення строку дії договору оренди землі від 01.08.2003 № 6659/03.

Також, суд зазначає, що згідно листа ГУ ДПС у Харківській області від 05.03.2024 № 11428/6/20-40-24-05-11 та від 11.03.2024 № 12486/6/20- 40-24-05-11, які, на думку відповідача, підтверджують сплату ним плати за використання земельної ділянки площею 0,0292 га з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020, сплата земельного податку або орендної плати за використання земельної ділянки здійснювалася ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). Проте вказаний РНОКПП належить не відповідачу, а іншій особі - ОСОБА_2 .

Що також підтверджується квитанціями про сплату орендної плати, в яких зазначений платник ОСОБА_2 .

ОСОБА_2 не є власником нерухомого майна по АДРЕСА_2 , що розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020.

Як вже зазначалось, саме на власника нерухомого майна - ОСОБА_1 покладений обов`язок щодо сплати коштів за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:01:009:0020. Однак, відповідно до наданого Харківською міською радою до позову листа ГУ ДПС у Харківській області 30.11.2023 № 24534/5/20-40-24-05-07, ОСОБА_1 не зареєстрований платником земельного податку або орендної плати.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновків про доведеність заявлених позовних вимог у повному обсязі.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.3,4,10, 12,13, 89, 263, 264, 265, ЦПК України, -

вирішив:

Позовні вимоги Харківської міської ради (61003, м.Харків, м-н Конституції,б.7, ЄДРПОУ 04059243) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати в сумі 493815 грн.79 коп., а також судовий збір в сумі 7407 гр. 24 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Харківського апеляційного суду, через суд першої інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи.

Повний текст виготовлений 05.12.2024р.

Суддя Бородіна Н.М.

СудКиївський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123902965
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —953/1008/24

Ухвала від 20.02.2025

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 20.02.2025

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 30.12.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Рішення від 25.11.2024

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Бородіна Н. М.

Рішення від 25.11.2024

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Бородіна Н. М.

Ухвала від 02.07.2024

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Бородіна Н. М.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Бородіна Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні