ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" листопада 2024 р. справа № 300/7077/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Боброва Ю.О.,
за участі:
секретаря судового засідання Щерб`як Д.І.,
представниці позивача Костинюк М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Комунального підприємства Полігон Екологія до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі,-
ВСТАНОВИВ:
17.09.2024 Комунальне підприємство Полігон Екологія (далі позивач, КП Полігон Екологія, Замовник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а від 04.09.2024.
Позовні вимоги обґрунтовані наступними фактичними обставинами та нормами законодавства.
15.07.2024 КП Полігон Екологія було оголошено відкриті торги на закупівлю товару ДК 021:2015 14410000-8 Кам`яна сіль (Сіль технічна з антизлежувачем для зимового утримання доріг) , ідентифікатор закупівлі UA-2024-07-15-008640, очікуваною вартістю 2000000,00 грн.
Процедура закупівлі проводилася у відповідності до Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 №922-VIII з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт, послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або касування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178.
За результатами розгляду тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю Євразійська торговельна група (код в ЄДРПОУ 44689471) встановлено, що пропозиція цього учасника відповідає вимогам тендерної документації, запропонований учасником торгів товар відповідає встановленим Замовником вимогам, учасник відповідає кваліфікаційним критеріям. Тому, пропозиція вказаного товариства за результатами оцінки та розгляду визнана найбільш економічно вигідною. Протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 30.07.2024 за №33 ТОВ Євразійська торговельна група визнано переможцем процедури закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю на суму 1500000,00 грн. (з ПДВ). 08.08.2024 між позивачем та ТОВ Євразійська торговельна група укладений договір №431 про закупівлю товару.
19.08.2024 Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області на підставі наказу №56-з розпочато моніторинг процедури закупівлі, за результатами якого складений висновок від 04.09.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а. Відповідно до цього висновку аналізом питання відповідності тендерної документації вимогам Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 №922-VIII та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт, послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або касування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 встановлено порушення вимог пункту 18 частини другої статті 22 Закону та абзацу другого пункту 17, абзацу першого пункту 28 Особливостей. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ Євразійська торговельна група встановлено порушення абзацу другого пункту 1 та пункту 2 частини першої статті 31 Закону, абзаців другого та п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Крім того, відповідач зобов`язав комунальне підприємство здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за Договором від 08.08.2024 №431.
Вважає, що вказані висновки відповідача є безпідставними і протиправними, оскільки процедура закупівлі проведена відповідно до вимог Закону України Про публічні закупівлі та постанови Кабміну від 12.10.2022 №1178.
З вказаних підстав просить позов задовольнити в повному обсязі та визнати протиправним і скасувати оскаржуваний висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а від 04.09.2024.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.06.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
14.10.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач не визнає позовні вимоги, вважає їх безпідставними та такими, що не ґрунтуються на нормах матеріального права та не відповідають фактичним обставинам справи (а.с. 116-123).
Так, у ході моніторингу процедури закупівлі за результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам закону, встановлено порушення вимог пункту 18 частини 2 статті 22 Закону України Про публічні закупівлі, а також абзацу другого пункту 17, абзацу першого пункту 28 Особливостей. А за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ Євразійська торговельна група встановлено порушення абзацу другого пункту 1 та абзацу 2 пункту 2 частини 1 статті 31 Закону України Про публічні закупівлі та абзаців другого та п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Зокрема, Замовником окрім вимоги надати відповідну інформацію про право підписання Договору про закупівлю, в тендерній документації безпідставно вказано вимогу надати ліцензію або документ дозвільного характеру на провадження певного виду господарської діяльності. Також, Замовник всупереч вимогам закону необґрунтовано вимагав в учасників торгів інформацію про кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати як субпідрядника до виконання робі (надання послуг), у той час як при проведенні закупівлі товарів надання такої інформації не передбачено.
Крім того, учасником ТОВ Євразійська торговельна група у складі тендерної документації надано скановану копію Балансу без відмітки (квитанції) про його одержання відповідними органами, до яких він мав бути поданий. Також, у тендерній пропозиції цього учасника надано сертифікат відповідності продукції, де вказано Сіль технічна кам`яна для промислового переробляння, вищий ґатунок, помел 3. Разом з тим, Замовником оголошено про проведення процедури закупівлі продукції Сіль кам`яна технічна з антизлежувачем. Тобто, пропозиція вказаного Товариства повинна була бути відхилена, оскільки цим учасником були подані лист-пояснення від 07.08.2024 та Протокол випробувань товару від 14.12.2023 №2164 уже після визначення переможця торгів.
За результатами моніторингу закупівлі №UA-2024-07-15-008640 складено висновок від 04.09.2024. При цьому, вимога усунути вказані порушення законодавства про публічні закупівлі шляхом припинення зобов`язань за Договором від 08.08.2024 №431 відповідає нормам Закону України Про публічні закупівлі та положенням Особливостей. Правомірність такого підтверджується висновками Верховного Суду викладеними в постановах: від 24.01.2023 у справі №280/8475/20, від 31.01.2023 у справі №260/2993/21, від 01.02.2024 у справі №640/18786/22, від 02.03.2023 у справі №160/4436/21, від 04.05.2023 у справі №640/17543/20, від 15.05.2022 у справі №520/258/20 та інших. Про необхідність застосування релевантної практики Верховного Суду при оскарженні висновків про результати моніторингу процедури закупівлі, в залежності від зобов`язання про усунення порушень законодавства про публічні закупівлі, яке встановлено, вказано у постанові Верховного Суду від 17.08.2022 у справі №520/14902/2020.
У зв`язку з вказаним, відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
18.10.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, згідно якої позивач вважає доводи відповідача, вказані у відзиві на позов, безпідставними та необґрунтованими. Наголошує, що Позивач при проведенні процедури закупівлі діяв виключно в межах своїх повноважень та відповідно до вимог Закону України Про публічні закупівлі Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт, послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або касування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (а.с. 173-179, 180-184).
Так, на обґрунтування зазначеного, позивач вказав, що відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в тендерній інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. При цьому зазначив, що невідповідністю вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідностей в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей. Замовник скористався можливістю надання учаснику права усунення таких невідповідностей, однак, факт відсутності підтвердження (відмітка, квитанція тощо) про прийняття відповідним органом балансу та звіту був виявлений пізніше. Враховуючи те, що замовник закупівлі не може більше одного разу вимагати усунення вказаних невідповідностей, позивач через сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній Опендатабот отримав підтвердження інформації, що дані, відображені у Балансі та Звіті ТОВ Євразійська торговельна група були прийняті відповідними органами, до яких вони були подані. Тому, цей учасник підтвердив кваліфікаційний критерій торгів фінансова спроможність і підстав для відхилення тендерної пропозиції цього учасника не було.
Також вказав, що Сіль технічна кам`яна для промислового переробляння, вищий ґатунок, помел 3, запропонована учасником ТОВ Євразійська торговельна група це технічний вид солі із протизлежувальною добавкою, яким здійснюють посипання доріг (ДСТУ 4246:2003 Сіль для промислового переробляння. Технічні умови), пункт 4.2.1, тому в повній мірі відповідає тендерній пропозиції. Пропозиція учасника щодо найменування товару Сіль технічна кам`яна для промислового переробляння, вищий ґатунок, помел 3 у повній мірі відповідає характеристикам товару, вказаним у тендерній документації Замовника. Підтвердженням того, є те, що відповідно до Протоколу випробувань від 14.12.2023 за №2164, на підставі якого видано Сертифікат відповідності №UA.CRT.00668-23 від 14.12.2023, запропонований ТОВ Євразійська торговельна група товар містить антизлежувач. Також, протиправними є вимоги відповідача усунути виявлені порушення шляхом припинення зобов`язань за Договором від 08.08.2024 №431.
Тому, просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі та визнати протиправним і скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а від 04.09.2024. (а.с. 173-179, 180-184).
В судовому засіданні представниця позивача підтримала позовні вимоги з підстав, вказаних у позовній заяві та відповіді на відзив. Просила позов задовольнити повністю.
Відповідач подав суду заяву про розгляд справи без участі його представника. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав, вказаних у відзиві на позовну заяву (а.с. 200-201).
Розглянувши матеріали адміністративної справи відповідно до вимог статті 262 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні за участі представниці позивача, заслухавши її пояснення, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд установив наступне.
Комунальне підприємство Полігон Екологія (КП Полігон Екологія) зареєстроване як юридична особа, код в ЄДРПОУ 13655234, за адресою: вул. Шкрумеляка Ю., буд. 36, м. Коломия, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78200 (а.с. 113).
Рішенням уповноваженої особи Замовника від 15.07.2024 №15-07 відповідно до абзацу другого частини 1 статті 4 Закону України Про публічні закупівлі оприлюднено в Електронній системі закупівель зміни до річного плану на 2024 рік, відповідно до яких передбачено здійснити на відкритих торгах з особливостями у липні 2024 року закупівлю товару ДК 021:2015 14410000-8 Кам`яна сіль (Сіль технічна з антизлежувачем для зимового утримання доріг), ідентифікатор закупівлі UA-2024-07-15-008640, очікуваною вартістю 2000000,00 грн. (а.с. 31-32).
15.07.2024 КП Полігон Екологія було оголошено відкриті торги на закупівлю товару ДК 021:2015 14410000-8 Кам`яна сіль (Сіль технічна з антизлежувачем для зимового утримання доріг), ідентифікатор закупівлі UA-2024-07-15-008640, очікуваною вартістю 2000000,00 грн. (а.с. 29-30).
Оголошення про відкриті торги здійснено на підставі протокольного рішення уповноваженої особи Замовника від 15.07.2024 №26 (а.с. 33-34).
Відповідно до протокольного рішення уповноваженої особи Замовника від 30.07.2024 №33 за результатами розгляду тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю Євразійська торговельна група (код в ЄДРПОУ 44689471) встановлено, що пропозиція цього учасника відповідає вимогам тендерної документації, запропонований учасником торгів товар відповідає встановленим Замовником вимогам, учасник відповідає кваліфікаційним критеріям. Тому, пропозиція вказаного товариства за результатами оцінки та розгляду визнана найбільш економічно вигідною. Вказаним протокольним рішенням ТОВ Євразійська торговельна група визнано переможцем процедури закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю на суму 1500000,00 грн. з ПДВ (а.с. 35-36).
08.08.2024 між позивачем та ТОВ Євразійська торговельна група укладений договір №431 про закупівлю товару (а.с. 44-47).
Наказом Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області від 19.08.2024 за №56-з прийнято рішення про проведення моніторингу, серед інших, процедури закупівлі UA-2024-07-15-008640. Підставою для прийняття такого рішення слугувала інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю , відповідно до статі 7 Закону України Про публічні закупівлі (а.с. 125-126).
За результатами моніторингу закупівлі №UA-2024-07-15-008640 складено висновок від 04.09.2024 (а.с. 37-41, 127-129).
Відповідно до висновку, у ході моніторингу процедури закупівлі за результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам закону, встановлено порушення вимог пункту 18 частини 2 статті 22 Закону України Про публічні закупівлі, а також абзацу другого пункту 17, абзацу першого пункту 28 Особливостей. А за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ Євразійська торговельна група встановлено порушення абзацу другого пункту 1 та абзацу 2 пункту 2 частини 1 статті 31 Закону України Про публічні закупівлі та абзаців другого та п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Зокрема, Замовником окрім вимоги надати відповідну інформацію про право підписання Договору про закупівлю, в тендерній документації безпідставно вказано вимогу надати ліцензію або документ дозвільного характеру на провадження певного виду господарської діяльності. Також, Замовник всупереч вимогам закону необґрунтовано вимагав в учасників торгів інформацію про кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати як субпідрядника до виконання робі (надання послуг), у той час, як при проведенні закупівлі товарів надання такої інформації не передбачено.
Крім того, учасником ТОВ Євразійська торговельна група у складі тендерної документації надано скановану копію Балансу без відмітки (квитанції) про його одержання відповідними органами, до яких він мав бути поданий. Також, у тендерній пропозиції цього учасника надано сертифікат відповідності продукції, де вказано Сіль технічна кам`яна для промислового переробляння, вищий ґатунок, помел 3. Разом з тим, Замовником оголошено про проведення процедури закупівлі продукції Сіль кам`яна технічна з антизлежувачем. Тобто, пропозиція вказаного Товариства повинна була бути відхилена, оскільки цим учасником були подані лист-пояснення від 07.08.2024 та Протокол випробувань товару від 14.12.2023 №2164 уже після визначення переможця торгів.
Відповідно до вказаного висновку, з огляду на норми статей 2, 5 та 10 Закону України Про основні засади здійснення фінансового контролю в Україні позивача зобов`язано усунути виявлені порушення вимог законодавства про публічні закупівлі шляхом припинення зобов`язань за Договором від 08.08.2024 №431 (а.с. 40, 129).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних норм права.
Закон України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 №922-VIII, зі змінами (далі Закон №922-VIII) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII електронна система закупівель це інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах, що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
Законом №922-VIII визначений понятійний апарат, який застосовується у сфері публічних закупівель.
Так, договір про закупівлю господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару (пункт 6 частини 1 статті 1).
Моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (пункт 14 частини 1 статті 1).
Переможець процедури закупівлі учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 18 частини 1 статті 1).
Публічна закупівля це придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом (пункт 25 частини 1 статті 1).
Відповідно до пунктів 31, 32 31 тендерна документація документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі це фізична особа, фізична особа-підприємець чи юридична особа-резидент або нерезидент, у тому числі об`єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 37).
Статтею 2 Закону №922-VIII встановлено поняття та види Замовників публічних закупівель, зважаючи на норми якої КП Полігон Екологія може бути Замовником в розумінні цього Закону.
Державне регулювання, контроль у сфері закупівель та громадський контроль встановлені нормами статті 7 названого Закону.
Так, відповідно до частини 4 статті 7 Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України. Органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, не мають права втручатися в проведення закупівель.
Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель регламентований нормами статті 8 Закону №922-VIII.
Так, відповідно до частини 1 цієї статті моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи. Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.
Згідно пункту 4 частини 2 названої статті рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) з підстави виявлення органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі. Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом (частина 3 статті 8).
Згідно частини 4 статі 8 Закону строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель. Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі (частина 5 статті 8).
Частиною 6 статті 8 Закону №922-VIII встановлено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Нормами частини 7 вказаної статті встановлено, що у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону №922-VIII Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку (частина 9 статті 8).
Відповідно до частини 10 вказаної статті, у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
Частиною 1 статті 20 Закону №922-VIII встановлено, що відкриті торги є основною процедурою закупівлі.
Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Для проведення відкритих торгів має бути подано не менше двох тендерних пропозицій (частина 2 статті 20).
Згідно частини 1 статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону №922-VIII у тендерній документації зазначаються такі відомості: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України Про доступ до публічної інформації, та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним; 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; 4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби); 5) кількість товару та місце його поставки; 6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; 7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов; 9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами; 10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі; 11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій; 12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції; 13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції; 14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати); 17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками; 18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг;19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Частиною 3 цієї ж статті встановлено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України Про доступ до публічної інформації та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (частина 4 статті 22).
Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги (частина 5 статті 22).
Розгляд та оцінка тендерних пропозицій/пропозицій унормовано статтею 29. Так, відповідно до частини 1 цієї статті оцінка тендерних пропозицій/пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично.
Після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною (частина 9 статті 29).
За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції/пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом (частина 15 статті 29).
Відповідно до частини 16 статті 29 Закону №922-VIII, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
Частиною 1 статті 31 Закону №922-VIII встановлено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:
1) учасник процедури закупівлі: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону; не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства; зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п`ятнадцятою статті 29 цього Закону; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції; не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону; визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини другої статті 28 цього Закону;
2) тендерна пропозиція учасника: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; є такою, строк дії якої закінчився;
3) переможець процедури закупівлі: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону; не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 цього Закону; не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
Згідно частини 2 статті 31 Закону №922-VIII інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні норми цього Закону та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дня ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Відповідно до частини 1 статті 33 названого Закону рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з рахуванням особливостей, визначених цим Законом (частина 1 статті 41).
Відповідно до пункту 3-7 Розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону №922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 в редакції станом на момент спірних правовідносин (в редакції від 20.04.2023), затверджені Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Постанова №1178).
Пунктом 3 вказаної постанови встановлено, що замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно пункту 17 Постанови №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої-п`ятої, сьомої-дев`ятої статті 41 Закону та цих особливостей. Переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю. Забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Пунктом 28 Постанови №1178 встановлено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно пункту 39 Постанови №1178 за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 44 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 40 Постанови №1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Підстави для відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі торгів встановлені пунктом 41 Постанови №1178. Зокрема, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 44 цих особливостей.
Згідно пункту 44 Постанови №1178 замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли: у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (крім нерезидентів).
Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України Про доступ до публічної інформації та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів (абзац 3 підпункту 12 пункту 44).
Відповідно до пункту 46 Постанови №1178 рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону та цього пункту.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п`ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладення договору про закупівлю зупиняється.
Відповідно до статті 2 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 №2939-XII, зі змінами (далі Закон №№2939-XII, головними завданнями органу державного фінансового контролю серед іншого, є дотриманням законодавства про закупівлі.
Статтею 5 названого Закону встановлено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України Про публічні закупівлі, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Права органу державного фінансового контролю встановлені статтею 10 Закону №2939-XII, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства (пункт 7 частини 1 статті 10).
Дослідженням в судовому засіданні тендерної документації позивача щодо проведення закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а, розміщеної в Електронній системі закупівель, встановлено, що вона сформована правомірно та у повній мірі відповідає вимогам частини 2 статті 22 Закону №922-VIII (а.с. 49-89, 130-150).
Судом також встановлено, що тендерна пропозиція ТОВ Євразійська торговельна група відповідає вказаним вище вимогам Закону №922-VIII та Постанови №1178.
Щодо вказаних у Висновку відповідача за результатами моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а від 04.09.2024 невідповідностей тендерної пропозиції ТОВ Євразійська торговельна група нормам законодавства про публічні закупівлі, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 16 статті 29 Закону №922-VIII та пункту 43 Постанови №1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
При цьому слід зазначити, що невідповідністю вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник скористався можливістю надання учаснику ТОВ Євразійська торговельна група права усунення таких невідповідностей шляхом подання Балансу Товариства та фінансового звіту. При цьому, позивач через сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній Опендатабот отримав підтвердження інформації, що дані, відображені у Балансі та Звіті ТОВ Євразійська торговельна група були прийняті відповідними органами, до яких вони були подані. Тому, суд погоджується з доводами позивача про те, що цей учасник підтвердив кваліфікаційний критерій торгів фінансова спроможність і підстав для відхилення тендерної пропозиції цього учасника не було (а.с. 151).
Судом встановлено, що товар Сіль технічна кам`яна для промислового переробляння, вищий ґатунок, помел 3, запропонований учасником ТОВ Євразійська торговельна група це технічний вид солі із протизлежувальною добавкою, яким здійснюють посипання доріг (ДСТУ 4246:2003 Сіль для промислового переробляння. Технічні умови), пункт 4.2.1. Підтвердженням вказаного є Протокол випробувань від 14.12.2023 за №2164, на підставі якого видано Сертифікат відповідності №UA.CRT.00668-23 від 14.12.2023. Тобто, цей вид солі містить антизлежувач (а.с. 90, 91-92, 152, 156-157).
Таким чином, суд вважає, що пропозиція ТОВ Євразійська торговельна група щодо запропонованого на торги товару Сіль технічна кам`яна для промислового переробляння, вищий ґатунок, помел 3 у повній мірі відповідає характеристикам товару, вказаним у тендерній документації Замовника. Тому, підстав, встановлених частиною 1 статті 31 Закону №922-VIII для відхилення тендерної пропозиції ТОВ Євразійська торговельна група у позивача не було.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У рішенні ЄСПЛ у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 01.07.03 р., яке відповідно до частини 1 статті 17 Закону №3477 підлягає застосуванню судами як джерело права, зазначено, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Відповідно до п. 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994).
Враховуючи встановлені в судовому засіданні фактичні обставини даної справи, підтверджені дослідженими судом належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами з урахуванням норм матеріального права, котрі регулюють спірні правовідносини, суд вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач діяв неправомірно та необ`єктивно, без належного урахування усіх обставин справи.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що позов слід задовольнити в повному обсязі, визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а від 04.09.2024.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області на користь КП Полігон Екологія 3028,00 грн. сплаченого ним судового збору.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-07-15-008640-а від 04.09.2024.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області на користь Комунального підприємства Полігон Екологія 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень сплаченого судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Відповідно до статей 295, 297 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: Комунальне підприємство Полігон Екологія, код в ЄДРПОУ 13655234, вул. Шкрумеляка Ю., 36, м. Коломия, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78200;
відповідач: Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області, код в ЄДРПОУ 40913619, вул. Василіянок, 48, м. Івано-Франківськ, 76018.
Суддя /підпис/ Бобров Ю.О.
Рішення складене в повному обсязі 19 листопада 2024 р.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123903733 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Бобров Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні