Рішення
від 18.12.2024 по справі 320/20401/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 грудня 2024 року справа № 320/20401/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені.

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс», в якому позивач просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 5 877 234,97 грн. та пеню в розмірі 235 089,00 грн., а разом 6 112 313,97 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем в порушення вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» у 2022 році не виконано норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, та зокрема, не забезпечено працевлаштування 7 осіб, яким встановлена інвалідність. Тому, враховуючи приписи статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», позивач визначив відповідачу суму адміністративно-господарської санкції у розмірі 5 877 234,97 грн. та пеню в розмірі 235 089,00 грн.

Оскільки суми адміністративно-господарської санкції та пені відповідач самостійно не сплатив, позивач звернувся до суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.07.2023 позовну заяву залишено без руху та встановлено десятиденний строк усунення недоліків позову, протягом якого позивачу необхідно було надати уточнену позовну заяву (із доказами направлення відповідачу), з урахуванням вказаних судом зауважень, а саме, необхідно уточнити суму адміністративно-господарських санкцій та пені, яку позивач просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

24.07.2023 позивачем на виконання вимог ухвали суду від 12.07.2023 до суду надано клопотання про усунення недоліків позовної заяви від 14.07.2023 разом із уточненою позовною заявою від 14.07.2023 №1/6-633/05.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 відкрито провадження у справі та вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

08.11.2023 Київським окружним адміністративним судом зареєстровано відзив Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс», у якому останнє заперечує проти задоволення позову та зазначає, що у 2022 ним не було допущено невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та працевлаштовано 12 осіб з інвалідністю.

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Клопотання сторін щодо розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходили.

Враховуючи зазначене вище, з огляду на предмет і підстави позову, склад учасників справи та обсяг поданих матеріалів, судом здійснено розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» (ідентифікаційний код 43626651), зареєстроване як юридична особа 20.05.2020, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності відповідача є 62.01 Комп`ютерне програмування

Позивач вважає, що відповідачем не виконано вимоги статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» в частині дотримання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю, та зокрема, не забезпечено працевлаштування 7 осіб, яким встановлена інвалідність.

Це стало підставою для нарахування відповідачу адміністративно-господарських санкцій у розмірі 6 112 313,97 грн., з яких 5 877 234,97 грн. - сума адміністративно-господарської санкції, 235 089,00 грн. - пеня, розрахована за період з 18.04.2023 по 16.06.2023.

З огляду на те, що відповідач самостійно не сплатив адміністративно-господарські санкції та пеню, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи нормативно-правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України від 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон № 875).

Згідно частини 3 статті 18 Закону № 875, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено частинами 1-3 статті 19 Закону № 875, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого ч. першою цієї ст. , і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог ст. 18 цього Закону.

У відповідності до статті 20 Закону № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї ч. не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

Поряд з цим, з матеріалів справи судом встановлено, що на підприємстві відповідача працевлаштовано 12 осіб з інвалідністю, які продовжували працювати у Товаристві з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» у 2022 році, а саме:

- ОСОБА_1 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 02.07.2020 № 6 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 25.06.2018 безстроково);

- ОСОБА_2 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 05.08.2020 № 49 «Про призначення на посаду» (друга група інвалідності з 23.05.2022 до 23.05.2023);

- ОСОБА_3 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 14.09.2020 № 61 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 01.06.2000 безстроково, наказ про припинення трудового договору (контракту) від 17.10.2022 № 260/22-01к);

- ОСОБА_4 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 05.11.2020 № 76 «Про призначення на посаду» (друга група інвалідності з 01.09.2017 довічно);

- ОСОБА_5 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 05.11.2020 № 75 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 21.11.2007 безстроково);

- ОСОБА_6 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 27.11.2020 № 84 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 01.10.2013 довічно);

- ОСОБА_7 ,згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 07.12.2020 № 94 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 01.05.2016 довічно);

- ОСОБА_8 згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 24.12.2020 № 104 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 01.08.2020 довічно, наказ про припинення трудового договору (контракту) від 23.09.2022 № 244/22-01к);

- ОСОБА_9 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 01.03.2021 № 29 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 17.07.2014довічно);

- ОСОБА_10 згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 21.05.2021 № 67 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 24.07.2018 довічно, наказ про припинення трудового договору (контракту) від 29.12.2022 № 278/22-01к);

- ОСОБА_11 згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 30.06.2021 № 85 «Про призначення на посаду» (третя група інвалідності з 01.06.2016 довічно, наказ про припинення трудового договору (контракту) від 13.01.2023 № 02/23-01к);

- ОСОБА_12 , згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс» від 30.08.2021 № 107 «Про призначення на посаду» (друга група інвалідності з 14.09.2021 безстроково).

Таким чином, загальна кількість осіб з інвалідністю, які протягом 2022 року продовжували перебувати в трудових відносинах з Товариством з обмеженою відповідальністю «Хоум Геймс», становила 12 осіб.

Відповідач вжив всіх необхідних заходів для недопущення порушень вимог Закону №875 при здійсненні господарської діяльності, оскільки працевлаштував на підприємство належну кількість осіб з інвалідністю.

З огляду на зазначені обставини, що встановлені під час розгляду справи та підтверджені належними доказами, суд приходить до висновку, що у 2022 році відповідач виконав встановлений для нього норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Суд враховує правову позицію, викладену у пункті 110 рішення Європейського суду з прав людини від 23 липня 2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» (Vastberga taxi Aktiebolag and Vulic v. Sweden №36985/97), де Суд визначив, що "… адміністративні справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення штрафних санкцій має саме суб`єкт владних повноважень».

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Оскільки суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову, то судові витрати у цій справі покладаються на позивача.

Керуючись статтями 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123904235
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —320/20401/23

Рішення від 18.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні