ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 грудня 2024 рокусправа № 380/17042/24Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35), в якому просить суд:
-визнати протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби (комісії з реорганізації) у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та надані до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру його пенсії;
-зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби (комісії з реорганізації) у Львівській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену з 04.06.2008 відповідно до Закону України від 09 квітня 1992року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Закон № 2262). У зв`язку із набранням 05 березня 2019 року законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва у справі № 826/3858/18 та набранням 24 червня 2020 року законної сили рішенням Верховного Суду у зразковій справі № 160/8324/19, позивач звернувся до відповідача зі заявою щодо виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01 квітня 2019 року, з включенням до неї додаткових видів грошового забезпечення, однак отримав відмову. Позивач вважає таку відмову відповідача протиправною, оскільки з 05 березня 2019 року, а саме з дня набрання законної сили судовим рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії. Тому, на думку позивача, саме з цієї дати він має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі Постанова № 704), відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262 та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». У зв`язку з вищенаведеним, просить адміністративний позов задовольнити повністю.
Відповідач проти задоволення позову заперечив, у відзиві на позовну заяву та зазначив, що Головним управлінням ДФС у Львівській області листом позивачу було надано відповідь, в якій зазначалось про те, що згідно з положенням ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII, для перерахунку пенсій, призначених за нормами цього Закону, мають бути дотримані такі вимоги: збільшення розмірів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, прийняття рішення Урядом щодо умов, розмірів та порядку проведення перерахунку призначених пенсій. Крім цього, Головним управлінням ДФС у Львівській області у вказаному вище листі було зазначено, що під час перерахунку пенсій використовується грошове забезпечення за відповідною або аналогічною (прирівняною) посадою, тому органом, уповноваженим на видачу довідки, має бути спершу прирівняно посади осіб, звільнених зі служби, до посад осіб, грошове забезпечення яких збільшено. Відтак, на відповідача покладено обов`язок по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії у разі: підвищення розмірів грошового забезпечення; прийняття рішення Урядом щодо умов, розмірів та порядку проведення перерахунку призначених пенсій; отримання списків від управління Пенсійного фонду. Враховуючи вищевказане, обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії визначені Порядком №45 не настали, тому підстави для видачі довідки про розмір грошового забезпечення позивачу відсутні. Враховуючи вищенаведене, просить відмовити в задоволенні позову.
Позивач скористався правом подання відповіді на відзив, в якому позивач з використанням наведеної у позовній заяві аргументації заперечує доводи відповідача щодо правомірності оскаржуваних рішень.
Суд встановив таке.
Позивач звільнений з органів податкової міліції та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 року № 2262- XII (далі - Закон № 2262).
02.05.2024 позивач звернувся до ГУ ДФС у Львівській області зі заявою щодо видачі оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року за прирівняною посадою, яку він займав на час звільнення зі служби, для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 01 квітня 2019 року з включенням до неї, крім основних, також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.
Листом від 21.05.2024 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для складання та видачі довідки про розмір грошового забезпечення з покликанням на неврегульованість питання про видачу довідок для перерахунку пенсій пенсіонерам податкової міліції.
Вважаючи дії відповідача щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 протиправними, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в податковій міліції визначає Закон № 2262.
Закон має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.
Частиною 3 статті 43 Закону № 2262 передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Зазначена норма статті 43 Закону № 2262 міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розмірі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
Такий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2019 року у справі № 826/3858/18.
Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262, частинами першою, другою якої передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Відповідно до частини 4 статті 63 Закону № 2262 усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для здійснення такого перерахунку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Порядок № 45).
Відповідно до пункту 1 Порядку № 45 пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 Порядку № 45 визначено, що перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
01 березня 2018 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Цією постановою затверджено схему тарифних розрядів за посадами осіб начальницького складу податкової міліції апарату Державної фіскальної служби згідно з додатком 9 (пункт 1); установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (пункт 2); надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання: 1) установлювати: надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років; 2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення (пункт 5); надано право виплачувати надбавку за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу в розмірах згідно з додатком 16 (пункт 6).
21 лютого 2018року Кабінет Міністрів України видав постанову № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», яка набрала чинності 24 лютого 2018року.
Пунктами 1, 2 цієї постанови постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 р. у таких розмірах: з 1 січня 2018 р. - 50 відсотків; з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019р. - 75 відсотків; з 1 січня 2020 р. - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.
Одночасно Постановою №103 були внесені зміни до пункту 5 Порядку № 45, відповідно до якого під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Також Постановою № 10 внесені зміни до Додатку 2 Порядку № 45, у зв`язку з чим Додаток 2 викладено у новій редакції.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 листопада 2019 року, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Відповідно до частини 2 статті 265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
За змістом частини першої статті 325 КАС України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Отже, на підставі приписів частини другої статті 265 КАС України пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 втратили чинність з 05 березня 2019 року.
Тому з 05 березня 2019 року, тобто дня набрання законної сили рішенням суду у справі № 826/3858/18 діє редакція пункту 5 та додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до внесення вищезазначених змін.
Водночас алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема пенсійні органи та органи, уповноважені на виготовлення довідок про розмір грошового забезпечення, у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 Постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 не змінився.
Зокрема, на час звернення позивача до відповідача зі заявою щодо видачі оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року із зазначенням у ній також відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, пункт 3 Порядку № 45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Тобто, на відповідний державний орган, з якого особу було звільнено зі служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.
Як зазначено вище, 01 березня 2018 року набрала чинності постанова № 704, з виданням якої збільшилося грошове забезпечення осіб начальницького складу податкової міліції та введено для них нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення.
Отже, з 05 березня 2019 року, тобто з дня набрання законної судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення та премії, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою № 704 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262. Водночас до моменту отримання належної довідки про розмір грошового забезпечення у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.
Також суд звертає увагу відповідача на те, що системний аналіз наведених судом вище правових норм свідчить про те, що підставою для перерахунку пенсії є рішення Кабінету Міністрів України, а саме Постанова № 704. При цьому процедура перерахунку пенсії регулюється Порядком № 45, який є чинним. Тому необхідність прийняття будь-яких додаткових рішень для перерахунку пенсії законодавством не передбачено. Водночас визнання судом протиправними та нечинними пунктів 1, 2 Постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 не зумовлює необхідності повторного повідомлення Пенсійного фонду України як про виникнення підстав для перерахунку пенсії, так і повторного подання відповідних списків до уповноважених органів. Адже підстава перерахунку пенсії Постанова № 704 з ухваленням рішення суду у справі № 826/3858/18 не змінилася. Відповідно списки осіб, пенсії яких потребують перерахунку, також не змінилися.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права висловлений Верховним Судом у рішенні від 06 серпня 2019 року у зразковій справі № 160/3586/19, у пункті 24 якого зазначено, що суд вважає безпідставними посилання відповідача на відсутність постанови Кабінету Міністрів України про встановлення умов та порядку перерахунку пенсії позивачу після визнання протиправними та нечинними пунктів 1, 2 Постанови № 103, оскільки порядок проведення перерахунку пенсій встановлений Постановою № 45. Постановою № 704, яка набрала чинності з 01 березня 2018 року і є чинною на момент виникнення спірних правовідносин, встановлені розміри грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу.
Отже, з урахуванням змін (збільшення) у зв`язку із прийняттям Постанови № 704 грошового забезпечення відповідних категорій посад військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262, та введенням для зазначених категорій осіб нових додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) і премій у розмірах, встановлених законодавством, визнання нечинними пунктів 1, 2 Постанови № 103, суд уважає, що позивач на підставі статей 43, 51, 63 Закону № 2262 та пункту 5 Порядку № 45 набув право на перерахунок пенсії в частині цих додаткових видів грошового забезпечення.
З урахуванням наведеного суд доходить висновку про наявність у позивача права на отримання довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року для перерахунку пенсії з 01 квітня 2019 року, тому доводи відповідача у цій частині відхиляє.
Щодо органу, уповноваженого на виготовлення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача, суд зазначає таке.
Органи, уповноважені на виготовлення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, визначені пунктом 3 Порядку № 45, за змістом якого довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби:
у Національній гвардії України - державним органом, у якому вони перебували на пенсійному обліку до 1 січня 2007 року;
у штабах і військах Цивільної оборони України, що ліквідовані, органах та підрозділах служби цивільного захисту та Держтехногенбезпеки - ДСНС;
у розвідувальних підрозділах органів державної безпеки колишнього Союзу РСР та Служби безпеки України, що ліквідовані, - Службою зовнішньої розвідки за відповідними посадами у такому державному органі на момент виникнення права на перерахунок пенсії;
в органах, у підрозділах, закладах та установах виконання покарань МВС, у Державній кримінально-виконавчій службі (Державному департаменті з питань виконання покарань, Державній пенітенціарній службі, Мін`юсті) - Мін`юстом;
в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.
Особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих державними органами, згідно з наказами яких особи відряджалися для виконання службових обов`язків.
У разі ліквідації зазначених державних органів довідки видаються правонаступниками таких органів, а в разі їх відсутності - державними органами, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України.
Отже, за загальним правилом, установленим пунктом 3 Порядку № 45, довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії видає той державний орган, з якого особу було звільнено із служби. Якщо зазначений державний орган ліквідовано, то таку довідку видає правонаступник ліквідованого державного органу, а якщо він відсутній, його визначає Кабінет Міністрів України відповідним актом.
Згідно з частинами 1, 5 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
З відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань суд встановив, що Головне управління ДФС у Львівській області (код ЄДРПОУ 39462700) перебуває у стані припинення.
Запис про припинення зазначеного державного органу в результаті його ліквідації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на сьогодні відсутній.
Тож ураховуючи посаду, з якої позивача звільнено зі служби (начальник чергової частини Міжрегіонального управління із оперативного документування УПМ ДПА у Львівській області), а також зважаючи на те, що попередню довідку про розмір грошового забезпечення позивача (станом на 01.03.2018) видало ГУ ДФС у Л/о, яке станом на сьогодні не ліквідоване, суд доходить висновку про те, що саме ГУ ДФС у Л/о відповідно до пункту 3 Порядку № 45 є органом, уповноваженим у спірному випадку на виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05 березня 2019 року.
Стосовно посилань відповідача на зміни, внесені Законом № 1150 до частини третьої статті 63 Закону № 2262, відповідно до яких перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу податкової міліції проводиться з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, суд зазначає, що метою звернення позивача до відповідача у спірних правовідносинах за отриманням оновленої довідки про розмір грошового забезпечення є перерахунок призначеної йому пенсії з урахуванням тих складових, які первинно не були включені до довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 березня 2018 року через установлені Постановою № 103 обмеження, а не перерахунок пенсії з урахуванням видів грошового забезпечення, встановлених законодавством для поліцейських. Тобто зміни, внесені Законом № 1150 до частини третьої статті 63 Закону № 2262, який набрав чинності 25 березня 2021 року, на спірні правовідносини не поширюються, а тому доводи відповідача у цій частині суд відхиляє.
З цих же мотивів суд відхиляє покликання відповідача і на те, що оскільки під час перерахунку пенсій використовується грошове забезпечення за відповідною або аналогічною (прирівняною) посадою, тому органом, уповноваженим на виготовлення довідки, має бути спершу прирівняно посади осіб, звільнених зі служби, до посад осіб, грошове забезпечення яких збільшено.
Крім цього, суд зауважує, що відповідачем не вказано жодного чинного акта Кабінету Міністрів України, який би визначав будь-який інший орган, уповноважений на виготовлення довідок про розмір грошового забезпечення особам, звільненим з органів податкової міліції, ніж територіальний орган ДФС України.
За наведених вище обставин суд підсумовує, що органом, уповноваженим на виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії позивача, у межах спірних правовідносин є ГУ ДФС у Л/о.
Натомість, у постанові від 11 жовтня 2022 року у справі № 380/22709/21 апеляційний суд додатково наголосив, що позивач не позбавлений права звернутися до Головного управління ДФС у Львівській області за отриманням довідки про розмір грошового забезпечення за посадою, відповідною (аналогічною) його останній перед звільненням штатній посаді, станом на 05 березня 2019 року та після отримання такої довідки звернутися до пенсійного органу за перерахунком пенсії на її підставі.
Отже, враховуючи те, що позивач має право на отримання нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року, для перерахунку пенсії, а органом, уповноваженим на її виготовлення у межах спірних правовідносин, є ГУ ДФС у Львівській області, суд доходить висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05 березня 2019 року з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, а також з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Суд уважає, що з метою ефективного захисту порушеного права позивача належить зобов`язати відповідача підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05.03.2019, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХП «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання, та усіх щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до положень ст. 139 КАС України сплачений позивачем судовий збір за подання позову до суду в сумі 1211,20 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд
в и р і ш и в:
адміністративний позов ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та надані до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру його пенсії.
Зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Львівській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.
Стягнути з Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ: 39462700) за рахунок бюджетних асигнувань на користь позов ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судовий збір на суму 1211 (одна тисяча двісті одинадцять)грн. 20коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяЛунь З.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123904786 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Лунь Зоряна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні