Рішення
від 19.12.2024 по справі 420/31311/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/31311/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді, Бжассо Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» до Головного управління ДПС в Одеській області, позивач просить суд:

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного Управління ДПС в Одеській області від 19.09.2024 року №3989215320701.

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що податкове повідомлення-рішення Головного Управління ДПС в Одеській області від 19.09.2024 року №3989215320701 є протиправним, оскільки жодної вини Позивача в знищенні первинних документів немає, та відсутні підстави стверджувати про порушення вимог ст.44 ПКУ немає. Внаслідок пожежі, яка була спричинена обставиною непереборної сили вибухом бойової частини балістичної ракети «Іскандер-М», було знищено вогнем всі офісні та складські приміщення за адресою м. Одеса вул. Євгена Чикаленка (вул. Академіка Вільямса) 86, в тому числі й ті, що орендовані Позивачем, при цьому були знищені всі паперові первинні документи Позивача та електронні носії інформації Позивача, зокрема, офісні комп`ютери, що містили копії документів та інформацію в електронному вигляді. Розглянувши заяву ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» від 24.07.2024р., ГУ ДПС в Одеській області прийняло Рішення від 02.08.2024р. №65/15-32-04 про неможливість своєчасного виконання платником податків ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» (код ЄДРПОУ 41534920) свого податкового обов`язку. Отже, було офіційно підтверджено неможливість виконання платником податків ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» вимог, передбачених приписами п.44.3 ст.44 ПКУ щодо зобов`язання забезпечити зберігання документів та інформації, визначених п.44.1 ст.44 ПКУ, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством строків, починаючи з 01.05.2024р.

Ухвалою суду від 21.10.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи

04.11.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, згідно з яким, фахівцями ГУ ДПС в Одеській області 02.09.2024 здійснено вихід за податковою адресою Товариства. Представником Товариства Злагоднюк Ольгою Петрівною, повідомлено про втрату та пошкодження фінансово-господарських документів підприємства за перевіряємий період внаслідок влучення у приміщення офісу російської балістичної ракети 01.05.2024 та надано копію заяви № 4 Одеського РУ поліції №1 ГУНП в Одеській області про вчинене кримінальне правопорушення в порядку ст.214 КПК України. Вказана заява направлена з рекомендованим повідомлення про вручення. Дата вручення 21.05.2024. Також надано витяг з ЄРДР номер кримінального провадження 22024160000000163, дата реєстрації провадження 02.05.2024. У звя`зку з наведеним, ГУ ДПС в Одеській області складено акт від 02.09.2024 № 5438/15-32-07-01-15 «Про неможливість проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» . На підставі вказаного акту ГУ ДПС було винесено оскаржене ППР про застосування штрафу у розмірі 1020 грн. згідно з п.121. ст. 120 ПКУ.

12.11.2024 року від представника позивача надійшли додаткові пояснення у справі.

13.11.2024 року від представника відповідача надійшла заява про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів: листа УСБУ в Одеській області від 03.09.2024 року.

25.11.2024 року від представника позивача надійшли заперечення щодо врахування вказаного доказу.

18.12.2024 року від позивача надійшли заперечення.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

У зв`язку із включенням ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» до плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2024 рік ГУ ДПС в Одеській області на підставі п.п. 20.1.4, п. 20.1, ст. 20, п. 77.1, ст. 77 Кодексу прийнято наказ від 31.07.2024 №7443-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» з метою здійснення контролю за дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства зі період діяльності з 01.01.2021 по 31.03.2024, з 29.08.2024 тривалістю 10 робочих днів.

На підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 31.07.2024 №7443-п, з метою здійснення перевірки 29.08.2024 фахівцями управління податкового аудиту ГУ ДПС в Одеській області було здійснено вихід за податковою адресою підприємства. Представнику ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» за довіреністю від 01.08.2024 Левицькій Юлії Олександрівні посадовими особами контролюючого органу було пред`явлені службові посвідчення і направлення на перевірку від 28.08.2024 №17016/15-32-07-01, №17017/15-32-07-01.

Проте, Левицькою Юлією Олександрівно було відмовлено в підписі про ознайомлення у направленнях і в допуску до проведення перевірки із зазначенням причини відмови: відсутність документів у зв`язку із їх знищенням внаслідок збройної агресії Російської Федерації влучання ракети, про що працівниками ГУ ДПС в Одеській області складено акт відмови в допуску до проведення перевірки від 29.08.2024 №5340/15-32-01-01-15.

29.08.2024 року представник ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» Левицька Юлія Олександрівна направила на адресу ГУ ДПС в Одеській області пояснення щодо неможливості виконання вимог п. 85.2 ст. 85 ПКУ з поважних причин.

Також, директор ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» Кравченко Денис Андрійович надав заяву про те, що підприємство не відмовляється від проведення перевірки, але просить врахувати неможливість виконання платником податків свого податкового обов`язку, що засвідчено рішенням ГУ ДПС в Одеській області від 02.08.2024 року № 65/15-32-04.

Відповідно до наказів ГУ ДПС в Одеській області від 02.09.2024 №8694-п та № 8695-п, внесено зміни до наказу ГУ ДПС в Одеській області від 31.07.2024 №7443-п, а саме: перенесено термін проведення перевірки та встановлено початок проведення перевірки з 02 вересня 2024 року, з метою здійснення контролю за дотриманням вимог податкового, валютного та іншого законодавства до дати відновлення та надання документів до перевірки протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу, але на строк не більше, ніж 120 днів.

На підставі наведених вище наказів фахівцями ГУ ДПС в Одеській області 02.09.2024 здійснено вихід за податковою адресою Товариства. Представником Товариства Злагоднюк Ольгою Петрівною, повідомлено про втрату та пошкодження фінансово-господарських документів підприємства за перевіряємий період внаслідок влучення у приміщення офісу російської балістичної ракети 01.05.2024 та надано копію заяви № 4 Одеського РУ поліції №1 ГУНП в Одеській області про вчинене кримінальне правопорушення в порядку ст.214 КПК України. Вказана заява направлена з рекомендованим повідомлення про вручення. Дата вручення 21.05.2024. Також, надано витяг з ЄРДР номер кримінального провадження 22024160000000163, дата реєстрації провадження 02.05.2024.

У звя`зку з наведеним, ГУ ДПС в Одеській області складено акт від 02.09.2024 № 5438/15-32-07-01-15 «Про неможливість проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО».

19.09.2024 року, на підставі вказаного акту ГУ ДПС в Одеській області, прийнято податкове повідомлення-рішення № 3989215320701 про застосування до ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» штрафу у розмірі 1020,00 грн. згідно з п.121. ст. 120 ПКУ: незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.

Згідно з п.п. 20.1.6 п.20.1 ст.20 ПКУ, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПКУ, мають право запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п.п.16.1.5 п.16.1 ст.16 ПКУ, платник податків зобов`язаний подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов`язані з обчисленням га сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов`язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання.

Згідно з п. 85.2 ст.85 ПКУ, платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Згідно з п. 85.4 ст. 85 ПК України, при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки.

Пунктом 85.6 ст. 85 ПК України визначено, що у разі відмови платника податків або кого законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником, У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно з п. 44.5 ст. 44 ПК України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі надання платником податків у порядку та строки, визначені абзацом першим цього підпункту, повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв`язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок (крім перевірок, визначених статтею 200 цього Кодексу) переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків, але на строк не більше ніж 120 днів.

У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 121.1 ст. 121 ПКУ, незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн.

Суд встановив, що ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» орендувало офісні приміщення за адресою м. Одеса вул. Євгена Чикаленка (вул. Академіка Вільямса) 86, на території, що належить заводу «ТЕЛЕКАРД», що підтверджується договором оренди нерухомого майна № 283 від 01.01.2024 року.

Згідно з актом про пожежу від 02.05.2024року, 01.05.2024 року, приблизно о 21:58 відбулось влучення російської балістичної ракети «Іскандер-М» в будівлю бізнес-центра за адресою м. Одеса вул. Євгена Чикаленка (вул. Академіка Вільямса) 86.

За вище вказаним фактом відкрито кримінальне провадження, яке внесено до ЄРДР за №22024160000000163 від 02.05.2024 щодо вчинення 01.05.2024 в період з 21:54 по 22:36 групою невстановлених осіб з числа військовослужбовців збройних сил російської федерації, в порушення законів та звичаїв війни обстрілів двома балістичними ракетами «Іскандер-М» запущеними з ТОТ АРК м. Одеси, в результаті чого зруйновані складські приміщення ТОВ «НОВА ПОШТА» за адресою вул. Чикаленка 86 та ТОВ «Телекарт-Прилад» за адресою вул. Небесної Сотні 105.

Позивач ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» також звернувся із заявою до Відділу поліції №4 Одеського РУ поліції №1 ГУНП в Одеській області з повідомленням про вчинене кримінальне правопорушення в порядку ст. 214 КПК Україн

Внаслідок пожежі, яка була спричинена обставиною непереборної сили вибухом бойової частини балістичної ракети «Іскандер-М», було знищено вогнем всі офісні та складські приміщення за адресою м. Одеса вул. Євгена Чикаленка (вул. Академіка Вільямса) 86, в тому числі й ті, що орендовані Позивачем, при цьому були знищені всі паперові первинні документи Позивача та електронні носії інформації Позивача, зокрема, офісні комп`ютери, що містили копії документів та інформацію в електронному вигляді.

06.05.2024 року Позивач ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» направив до Відповідача ГУ ДПС в Одеській області повідомлення від 06.05.2024 за вих. № 1 (вх. до ГУ ДПС в Одеській області від 07.05.2024 №62048/6) про втрату первинних документів у результаті вищенаведених обставин непереборної сили, спричинених війною.

24.07.2024 року позивач звернувся до відповідача із заявою № 24/07.24 про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

02.08.2024 року ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення № 65/15-32-04 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за період з 01.05.2024 року до відновлення можливості виконувати свої податкові обов`язки.

Суд зазначає, що підпунктом 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Тобто, суд встановив, що рішенням ГУ ДПС в Одеській області № 65/15-32-04 02.08.2024 року підтверджено неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за період з 01.05.2024 року до відновлення можливості виконувати свої податкові обов`язки.

Вказаний факт є підставою для звільнення ТОВ «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» від відповідальності , передбаченої ПКУ, за невиконання своїх податкових обов`язків, у тому числі й щодо незабезпечення зберігання первинних документів.

Суду не надано доказів щодо скасування рішення ГУ ДПС в Одеській області № 65/15-32-04 02.08.2024 року, а отже, воно є чинним та обов`язковим для врахуванням ГУ ДПС в Одеській області під час здійснення перевірок діяльності позивача.

Щодо посилання представника відповідача на лист УСБУ в Одеській області від 03.09.2024 року, суд зазначає, що вказаний лист був оформлений після складання акту перевірки від 02.09.2024 року та не містить доказів, які б спростовували факт втрати підприємством позивача первинних документів.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Таким чином, суд робить висновок про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного Управління ДПС в Одеській області від 19.09.2024 року №3989215320701.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд зазначає, що за звернення до суду із зазначеним позовом позивач сплатив 3028,00 грн. судового збору, які мають бути стягнуті з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного Управління ДПС в Одеській області від 19.09.2024 року №3989215320701.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» судовий збір у розмірі 3028,00 грн.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК СПЕЦТРАНС-АГРО» (вул. Академіка Глушка, буд. 29, оф. 623, м. Одеса, 65104, код ЄДРПОУ: 41534920).

Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044; код ЄДРПОУ: 44069166).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 19 грудня 2024 року.

Суддя Н.В. Бжассо

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123905006
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/31311/24

Рішення від 19.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні