Справа № 420/34029/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «АНИКО»» (вул.Тополева,14/1,кв.81, м.Одеса, 65009) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «АНИКО»» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України за результатом якого позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстраціїподаткових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податковихнакладних №11830955/34253187 від 26.09.2024 р.;
зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393,місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати податковунакладну № 1 від 15 серпня 2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
судові витрати розподілити відповідно до вимог чинного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем складено і направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 15 серпня 2024 року. Згідно отриманої квитанції від контролюючого органу, податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку із тим, що постачання товару/послуги 8307, дорівнює або перевищує величину залишку,визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу йогопостачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згодом податковим органом прийнято рішення №11830955/34253187 від 26.09.2024р.про відмову в реєстрації податкової накладної. Вважаючи рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 06 листопада 2024 рокувідкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
Представником відповідачів до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні з приводу «Торгово-промислова компанія «АНИКО»» були прийняті у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Разом з повідомленням не надано документи, які могли б підтвердити господарську операцію. Таким чином не можливо підтвердити дану господарську операцію, через ненадання певних документів а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів( робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні, відповідно до пункту 5 Порядку №520. Крім того, чинним законодавством повноваження щодо реєстрації ПН після зупинення наразі покладені на Державну податкову службу.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТОРГОВОПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ «АНИКО», код ЄДРПОУ 34253187 здійснює господарську діяльність на протязі більше вісімнадцяти років,що підтверджується Випискою із Єдиного державного реєстру юридичних осіб,фізичних осіб підприємців та громадських формувань.ТОВ «ТПК «АНИКО» є платником податку на прибуток на загальних підставах,зареєстрованим як платник податків з 09.03.2006 р. за номером 5898, також єплатником податку на додану вартість з 14.04.2006 року, ІПН 342531815518.
ТОВ «ТПК «АНИКО» перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області, Київська ДПІ,юридична адреса: 65009, м. Одеса, вул. Тополева, буд. 14/1, кв. (офіс) 81. Вгосподарській діяльності ТОВ «ТПК «АНИКО» також використовує офіснеприміщення за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, буд. 140/А,корпус 2, офіс №19. Приміщення використовується в господарській діяльності напідставі Договору оренди №1102/4-2019 від 11.02.2019 р., укладеного між ТОВ «ТПК«АНИКО» та ТОВ «БІЗНЕС-БІРЖА».
Основним видом діяльності ТОВ «ТПК «АНИКО» є:46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.Неосновними видами діяльності є:43.21 Електромонтажні роботи;46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткуванням, деталями до нього; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням.
ТОВ «ТПК «АНИКО» зареєстровано учасником електронної системи публічних закупівель України ProZorro. Основним напрямком господарської діяльності ТОВ«ТПК «АНИКО» є поставки товарів по виграним торгам в системі публічних електронних закупівель ProZorro. Основним замовником товарів є підприємствокритичної інфраструктури України - НЕК «УКРЕНЕРГО», що забезпечуєелектроживленням всю територію України, з яким ТОВ «ТПК «АНИКО» співпрацює з2006 року і не припиняє свою діяльність навіть в умовах воєнного стану, розуміючиважливість відновлення та підтримання в робочому стані електро-енергосистеми України. Номенклатура товарів, що постачаються, залежить від замовлень згідновиграним відкритим електронним торгам, переважно це електротехнічна апаратура,обладнання, запчастини та матеріали.
ТОВ «ТПК «АНИКО» зареєстровано учасником електронної системи публічних закупівель України ProZorro. Основним напрямком господарської діяльності ТОВ«ТПК «АНИКО» є поставки товарів по виграним торгам в системі публічних електронних закупівель ProZorro. Основними замовниками товарів є підприємствакритичної інфраструктури України, що забезпечують електроживленням всютериторію України. Номенклатура товарів, що постачаються, залежить від замовленьзгідно виграним відкритим електронним торгам, переважно це електротехнічнаапаратура, обладнання, запчастини та матеріали.
За результатами виграних торгів (номер у ProZorro: UA-2024-05-20-004929-a назва закупівлі - (за ДК 021:2015): 31160000-5: Частини електродвигунів, генераторів ітрансформаторів (ЗІП до електродвигунів); між АТ «НАЦІОНАЛЬНА АТОМНАЕНЕРГОГЕНЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «ЕНЕРГОАТОМ» ФІЛІЯ «ВП«ПІВДЕННОУКРАЇНСЬКА АТОМНА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ» та ТОВ «ТПК «АНИКО`було укладено Договір №53-123-01-24-09189 від 15.07.2024 р. на загальну суму 297900,00 (Двісті дев`ятсот сім тисяч дев`ятсот гривень 00 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 49650,00 (Сорок дев`ять тисяч шістсот п`ятдесят гривень 00 коп.) грн. Договір бувпідписаний відповідальними особами: заступником генерального директора ззабезпечення виробництва та інфраструктури філії ВП ПАЕС АТ «НАЕК«Енергоатом» Петруком А. Ф. та директором ТОВ «ТПК «АНИКО» Китаєвим А. О.Код УКТЗЕД товару, що постачався згідно Договору №53-123-01-24-09189від 15.07.2024 р.:- 8307 - Труби гнучкi з недорого цiнних металiв, з фiтингами або без них. На підставі п. 1.1 Договору №53-123-01-24-09189 від 15.07.2024 р. та Специфікації №1від 15.07.2024 р. відбулась поставка товару згідно видаткової накладної:- №240815/01 від 15.08.2024 р. на загальну суму 297 900,00 (Двісті дев`ятсот сім тисячдев`ятсот гривень 00 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 49 650,00 (Сорок дев`ять тисячшістсот п`ятдесят гривень 00 коп.) грн. Видаткова накладна була підписанавідповідальними особами: завідуючим центральним складом Сафроновой Н. С. тадиректором ТОВ «ТПК «АНИКО» ОСОБА_1 ..
Товар за якістю та кількістю був прийнятий згідно п 6.1 Договору №53-123-01-24-09189 від 15.07.2024 р., що підтверджується актом приймання-передачі товарів №07/1700-1 від 04.09.2024 р..
Постачання товару відбувалось згідно п. 3.1 Договору №53-123-01-24-09189від 15.07.2024 р., на умовах DDP в редакції Міжнародних правил «Інкотермс»(редакції 2010 року), місце постачання товару: м. Южноукраїнськ,Південноукраїнське відділення філії «ВП «Складське господарство» АТ «НАЕК«Енергоатом», що підтверджується товарно-транспортною накладною №240815/01 від15.08.2024 р. на загальну суму 297 900,00 (Двісті дев`ятсот сім тисяч дев`ятсотгривень 00 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 49 650,00 (Сорок дев`ять тисяч шістсотп`ятдесят гривень 00 коп.) грн..
На підставі операції поставки була складена податкова накладна:
- №1 від 15.08.2024 р. на загальну суму 297 900,00 (Двісті дев`ятсот сім тисячдев`ятсот гривень 00 коп.) грн., в т.ч. ПДВ 20% 49 650,00 (Сорок дев`ять тисячшістсот п`ятдесят гривень 00 коп.) грн.
Постачальником товару було АТ «ПКТБ «ЕЛЕКТРОТЕХМОНТАЖ» на підставіДоговору поставки №7/2024 від 08.07.2024 р. та Специфікації №1 від 08.07.2024 р. назагальну суму 153 036,00 (Сто п`ятдесят три тисячі тридцять шість грн. 00 коп.) грн.,в т. ч. ПДВ 20% 25 506,00 (Двадцять п`ять тисяч п`ятсот шість гривень 00 коп.) грн.
Авансова оплата товару відбувалась згідно пп. 1.1-1.2 Специфікації №1 від 08.07.2024р., що підтверджується платіжними дорученнями:
- №1294 від 19.07.2024 р. на загальну суму 75 000,00 (Сімдесят п`ять тисяч п`ятсотгривень 00 коп.) грн., в т.ч. ПДВ 20% 12 500,00 (Дванадцять тисяч п`ятсот гривень 00 коп.) грн.;
- №1296 від 26.07.2024 р. на загальну суму 47 428,80 (Сорок сім тисяч чотиристадвадцять вісім гривень 80 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 7 904,80 (Сім тисяч дев`ятсотчотири гривні 80 коп.) грн.;
- №1321 від 14.08.2024 р. на загальну суму 30 607,20 (Тридцять тисяч шістсот сімгривень 20 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 5 101,20 (П`ять тисяч сто одна гривня 20 коп.) грн..
На підставі отриманого авансу АТ «ПКТБ «ЕЛЕКТРОТЕХМОНТАЖ» склало тасвоєчасно зареєструвало в ЕРПН податкові накладні:
- №3 від 19.07.2024 р. на загальну суму 75 000,00 (Сімдесят п`ять тисяч п`ятсотгривень 00 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 12 500,00 (Дванадцять тисяч п`ятсот гривень 00 коп.) грн.;
- №8 від 30.07.2024 р. на загальну суму 47 428,80 (Сорок сім тисяч чотиристадвадцять вісім гривень 80 коп.) грн., в т.ч. ПДВ 20% 7 904,80 (Сім тисяч дев`ятсотчотири гривні 80 коп.) грн.;
- №4 від 14.08.2024 р. на загальну суму 30 607,20 (Тридцять тисяч шістсот сімгривень 20 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 5 101,20 (П`ять тисяч сто одна гривня 20 коп.) грн..
Постачання товару відбулось згідно п. 2 Специфікації №1 до Договору поставки№7/2024 від 08.07.2024 р., що підтверджується видатковою накладною №РН-0000016від 15.08.2024 р. на загальну суму 153 036,00 (Сто п`ятдесят три тисячі тридцятьшість грн. 00 коп.) грн., в т. ч. ПДВ 20% 25 506,00 (Двадцять п`ять тисяч п`ятсот шістьгривень 00 коп.) грн. Видаткова накладна була підписана відповідальними особами:завідувачем відділу Білобровим В. П. та директором ТОВ «ТПК «АНИКО» Китаєвим А.О.
Доставка товару відбувалось згідно п. 3 Специфікації №1 до Договору поставки№7/2024 від 08.07.2024 р.: самовивіз зі складу Постачальника: 62416, Харківська обл.,Харківський р-н., смт. Пісочин, Кононенка Ю. майдан, б. 7В, силами перевізника«Нова пошта», що підтверджується експрес-накладною №59001203542575 від15.08.2024 р. Товар був отриманий відповідальною особою інженером УВТК Ворушило С. Ф.
Згідно п.4.7 поставки №7/2024 від 08.07.2024 р. АТ «ПКТБ «ЕЛЕКТРОТЕХМОНТАЖ» направило разом з товаром наступні документи, щопідтверджують якість товару:
- Паспорт ВИЯШ.2105.00.00000-01 ПС;
- Паспорт ВИЯШ.2105.00.00000-02 ПС;
- Паспорт ВИЯШ.2105.00.00000-03 ПС;
- Сертифікат якості SHO №0824011 від 07.08.2024 р.;
- Копію сертифіката на управління якістю № UA8O072.04624312.1-2023 від 26.03.2023 р.;
- Гарантійний лист № 09-2024.
Відповідно до приписів ст. 201 ПКУ ТОВ «ТПК «АНИКО» було складено податковунакладну №1 від 15.08.2024 р. на загальну суму 297 900,00 (Двісті дев`ятсот сім тисячдев`ятсот гривень 00 коп.) грн., в т.ч. ПДВ 20% 49 650,00 (Сорок дев`ять тисячшістсот п`ятдесят гривень 00 коп.) грн., та своєчасно відправлено на реєстрацію вЄРПН. Згідно отриманої квитанції №1 від 03.09.2024 р. реєстраційний номердокумента №9255782135 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено зпричини: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядкузупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиномуреєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою КабінетуМіністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладноївід 15.08.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсягпостачання товару/послуги 8307 перевищує величину залишку, визначеного якрізниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, щовідповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)».
ПКУ ТОВ «ТПК «АНИКО» було направлено 24.09.2024 р. наадресу ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ КИЇВСЬКА ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВАІНСПЕКЦІЯ «Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальностіздійснення господарської операції до податкової накладної, реєстрація якої булазупинена», також були надані усі необхідні документи, які беззаперечнопідтверджують реальність здійснення операцій по податкової накладної №1 від15.08.2024 р.
Рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області №11830955/34253187 від 26.09.2024 р. було відмовленоу реєстрації податкової накладної №1 від 15.08.2024р. «у зв`язку наданнямплатником податку копій документів, складених/оформлених із порушеннямзаконодавства: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаженняпродукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числірахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) зурахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; обсягпостачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного якрізниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу йогопостачання».
Позивач, вважаючи протиправним рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий Кодекс України.
За правилами п.185.1 ст.185 ПКУ операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.187.1 ст.187 ПКУ вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст.201 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.1 ст.201 ПКУ встановлений обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п.201.10 ст.201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладну №1 від 15.08.2024 р.та направлено її на реєстрацію в ЄРПН.
Проте позивачем було отримано квитанцію з повідомленням «документ збережено. Реєстрація зупинена.» та повідомлення наступного змісту:Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної №1 від 15.08.2024 р.в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8307, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України встановлено, що реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п.11 Порядку № 1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, підставою для такого зупинення став п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є наступна обставина: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові по справі № 380/2365/21 від 27.01.2022 року.
Так, у квитанції відповідачем зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 2106, перевищуєвеличину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послугита обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій
Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктами 9,10,11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із
Тобто зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПК України, про що зазначає і відповідач.
При таких обставинах, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі як ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відтак, саме відповідач має довести правомірність та законність віднесення позивача до ризикових платників та обґрунтованість зупинення реєстрації розрахунків коригування.
Відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації, які саме документи слід надати до контролюючого органу для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
З матеріалів справи вбачається, що реєстрація податкової накладної позивача була зупинена з пропозицією надання додаткових документів без визначення його переліку, що неможливо вважати мотивованою вимогою контролюючого органу. Оскільки така вимога є передумовою подальшого дослідження наданих документів та прийняття рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної, дослідження наданих документів та прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстав неповноти надання документів не є правомірними. Таким чином, позовні вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають задоволенню.
Позивач зазначив, що він надав видаткову накладну, яка на його думку є достатньою для реєстрації податкової накладної та підтверджує реальність господарської діяльності позивача, у тому числі господарської операції за здійсненням якої подана податкова накладна.
Копії документів, які були надані до Комісії на підтвердження здійснення господарської операції, надані до позову та досліджені судом. Вказані документи відповідають вимогам законодавства щодо їх складання.
В свою чергу відповідач не надав до суду жодних належних та допустимих доказів на підтвердження інформації зазначеної в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, що обсяг постачання товару/послуги 8307, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, на підставі якої комісія дійшла висновку про зупинення реєстрації податкової накладної.
Враховуючи викладене, необґрунтоване та невмотивоване витребування документів, є підставою для визнання протиправним зупинення реєстрації податкової накладної.
На переконання суду, надані до контролюючого органу документи є достатніми для підтвердження реальності здійснення спірної господарської операції та в разі зазначення податковим органом конкретного переліку документів, які позивачу необхідно було б надати для реєстрації зупиненої податкової накладної, могли бути підставою для реєстрації в ЄРПН податкової накладеної №1 від 15.08.2024 р..
Суд зазначає, що за наявності у податкового органу «сумнівів» щодо реальності господарської операції, то такі сумніви не є підставою для відмови у реєстрації ПН, а за наявності підстав передбачених ПК України, у спосіб передбачений цим кодексом дають право податковому органу вжити заходи до перевірки своїх сумнів та прийняття відповідного рішення.
Змістовний аналіз вищенаведеної позиції відповідачів та їх обґрунтування правомірності прийнятого рішення, дає суду підстави визнати, що такі рішення та тлумачення законодавства є протиправним та свавільним. Фактично відповідачі зізнаються в тому, що ними не витребовувались ті документи, що їм не надані, але вважають, що можливо вони є, чи можуть бути, не зазначаючи при цьому, чому саме недостатньо наданих.
Суд зазначає, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів, крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребовування зазначивши конкретно які йому потрібні документи чи пояснення відносно яких обставин господарської операції.
Позиція відповідачів щодо необхідності надання позивачем всіх документів є неприйнятною, виходячи із вищенаведених судом обгрунтувань, щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії.
З оскаржуваного ж рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що воно не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є "надання платником податку копій документів, складних з порушенням законодавства".
Оскаржуване рішення містить лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові по справі № 380/8213/21 від 08 лютого 2022 року.
Суд наголошує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям ризиковості є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства, а отже здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Питання тлумачення та застосовування національного законодавства є, перш за все, компетенцією національних органів влади. Проте Суд повинен перевірити, чи породжує спосіб тлумачення та застосування національного законодавства наслідки, що відповідають принципам Конвенції, як вони тлумачаться у світлі практики Суду (п.41 рішення Європейського Суду з прав людини по справі «Будченко проти України», рішення у справі «Скордіно проти Італії»
Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини закон має відповідати якісним вимогам, насамперед вимогам «доступності», «передбачуваності» та «зрозумілості»; громадянин повинен мати змогу отримати адекватну інформацію за обставин застосування правових норм у конкретному випадку; норма не може розглядатися як «закон», якщо вона не сформульована з достатньою чіткістю, щоб громадянин міг регулювати свою поведінку; громадянин повинен мати можливість передбачити, наскільки це розумно за конкретних обставин, наслідки, до яких може призвести певна дія.
Крім того, одним з основних принципів податкового законодавства України є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Суд вважає, що відсутність в оскаржуваному рішенні чіткого мотиву його прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо його неправомірності. Акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності. Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду (від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17, від 09.07.2019 року у справі №140/2093/18).
Частиною 5 ст.242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
В постанові від 22.07.2019 по справі №815/2985/18 Верховного Суду наявні висновки, які є сталою судовою практикою щодо вимог до актів індивідуальної дії. В постанові зазначено, що Суд вважає за доцільне наголосити, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення. Суд дійшов висновку, що Державна фіскальна служба України прийняла невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
Наведена правова позиція Верховного Суду є цілком релевантною до спірних правовідносин.
Враховуючи викладене, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «АНИКО»»щодо визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №11830955/34253187 від 26.09.2024 р.про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 15.08.2024 р.підлягають задоволенню.
Відповідно до пунктів 2, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
У разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Таким чином, з метою уникнення будь-яких негативних наслідків для платника податків та належного захисту його порушеного права, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України провести реєстрацію податкової накладної в ЄРПН датою її надходження на реєстрацію в ЄРПН.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1)на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2)з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6)розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач не спростував належними та допустимими доказами наведені позивачем доводи, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
За приписами ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Отже, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області підлягає стягненню сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2422,40грн.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «АНИКО»» (вул.Тополева,14/1,кв.81, м.Одеса, 65009) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11830955/34253187 від 26.09.2024 р.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «АНИКО»» (вул.Тополева,14/1,кв.81, м.Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 34253187)№ 1 від 15 серпня 2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислова компанія «АНИКО»» (вул.Тополева,14/1,кв.81, м.Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 34253187) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422,40 гривень.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123905087 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні