ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/9195/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Білоцерківська агропромислова група" до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Білоцерківська агропромислова група" /надалі позивач, ПП "БІАГР"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків /надалі відповідач/ про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 11 квітня 2024 року №202/35005040 /а.с. 1-7/.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення №202/35005040 від 11 квітня 2024 року не відповідає вимогам чинного законодавства та є протиправним. Так, згідно акту камеральної перевірки №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року 36 податкових накладних були виписані в період червня- грудня 2022 року та 1 податкова накладна, яка виписана в червні та 2 податкові накладні, які виписані в серпні 2023 року. При цьому Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків вже проводило камеральну перевірку Приватного підприємства «Білоцерківська агропромислова група» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, складених в січні-лютому, травні-грудні 2022 року та січні-лютому 2023 року, за результатами якої складено акт камеральної перевірки № 253/35-00-50-16/13961362 від 28 квітня 2023 року. На підставі цього акту було прийняте податкове повідомлення рішення від 07 червня 2023 року №264/35005040, яким нараховано штрафні санкції в сумі 3934435,24 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. Приватне підприємство «Білоцерківська агропромислова група» оскаржило податкове повідомлення-рішення №264/35005040 від 07 червня 2023 року спочатку до ДПС України, а потім до суду. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18 січня 2024 року позов підприємства задоволено частково. Рішення суду в законну силу не вступило та на теперішній час знаходиться на стадії апеляційного оскарження в Другому апеляційному адміністративному суді. Норми чинного законодавства не передбачають можливості проведення повторної камеральної перевірки з одним і тим же предметом за один і той же період. Крім того, станом на 11 квітня 2024 року штрафи за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачалися тільки пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, норми якого повністю замінили відповідні положення пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України у правозастосуванні на період, вказаний у пункті 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України. Отже, можна зробити висновок, що при визначенні розміру штрафу у податковому повідомленні-рішенні відповідач у порушення пункту 11 підрозділу 10 розділу XX ПК України неправомірно і безпідставно застосував розміри штрафів, передбачені пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Порядок обчислення штрафних санкцій в пункті 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України до податкових накладних з нульовою ставкою оподаткування взагалі не передбачений. Отже, податкове повідомлення-рішення від 11 квітня 2024 року №202/35005040, яким визначений розмір штрафу за порушення приватним підприємством «Білоцерківська агропромислова група» граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, прийнято уповноваженою особою відповідача, по-перше, не на підставі і не в межах повноважень, що визначені законами України, по-друге, необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, а тому підлягає скасуванню як протиправне.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази від відповідача.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 81-84/ зазначив, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку ПП «БІАГР», за результатами якої встановлено несвоєчасну реєстрацію 39 податкових накладних в ЄРПН, складених в червні, липні, вересні, листопаді, грудні 2022 року, червні, серпні, грудні 2023 року, з порушенням встановлених граничних строків для їх реєстрації, що відображено в акті камеральної перевірки №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року. За результатами перевірки та розгляду заперечень платника винесено податкове повідомлення-рішення від 11 квітня 2024 року №202/35005040 про застосування штрафних санкцій у розмірі 32914,07 грн. Доводи позивача щодо проведення двох камеральних перевірок щодо одного періоду спростовуються тим, що з моменту переходу ПП «БІАГР» на податковий облік до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (з 01 січня 2023 року), з урахуванням обмежень для проведення перевірок, встановлено несвоєчасно зареєстровані податкові накладні та розрахунки коригування в ЄРПН всього в кількості 1971, у зв`язку з чим відповідачем проведено три (3) камеральні перевірки з інших питань на підставі абзацу 2 пункту 75.1.1 статті 75 та пункту 76.3 статті 76 Податкового кодексу України, за результатами яких складено наступні акти перевірок, які сформовані по типам податкових накладних: в кількості 1908 ПН/РК з несвоєчасною реєстрацією згідно акту від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362; в кількості 39 ПН з несвоєчасною реєстрацією згідно акту від 29 лютого 2024 року №126/35-00-50-16/13961362; в кількості 24 РК з несвоєчасною реєстрацією згідно акту від 19 березня 2024 року №160/35-00-50-16/13961362. Зокрема, в спірному акті перевірки №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року встановлено несвоєчасну реєстрацію 39 податкових накладних, з них 9 податкових накладних, виписаних відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПКУ на неплатників (з типом 02 - складена на постачання неплатнику податку), 27 податкових накладних, виписаних на операції з вивезення товарів за межі митної території України (з типом 07 - складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України) та 3 податкові накладні, виписані в червні, серпні 2023 на платників (2 з яких з типом 4 «зведена податкова накладна») та зареєстровані з порушенням граничних строків реєстрації в липні, жовтні 2023 року після складання першого акту перевірки від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362. В той час згідно попереднього акту камеральної перевірки ПП «БІАГР» від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362 з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування встановлено несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з іншим періодом виписки, а саме за період січень лютий 2022 року, травень грудень 2022 року та січень-лютий 2023 року. Таким чином, камеральними перевірками, за результатами яких складено акти №253/35-00-50-16/13961362 від 28 квітня 2023 року та № 126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року, були різні предмети перевірки та за різні звітні періоди. Спірним актом камеральної перевірки не охоплювалось питання своєчасності реєстрації тих податкових накладних, які були предметом попередньої камеральної перевірки згідно акту від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362, про що свідчить наданий відповідачем до матеріалів справи примірних попереднього акту та винесене за його результатами податкове повідомлення-рішення разом із розрахунком. У зв`язку з тим, що по спірним податковим накладним датою складання в 2022 році станом на день набрання чинності Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX строк реєстрації вже скінчився, то згідно вже сформованих правових висновків Верховного Суду зменшений розмір штрафних санкцій до таких податкових накладних не застосовується.
У відповіді на відзив /а.с. 118-122/ позивач зазначив про безпідставність доводів відповідача та наголошує, що предмет перевірки за актами №253/35-00-50-16/13961362 від 28 квітня 2023 року та №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року однаковий - підпункт 2 підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, а саме: своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, за період червень грудень 2022 року.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Приватне підприємство "Білоцерківська агропромислова група" (ідентифікаційний код 13961362) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та взято на облік як платник податків, зокрема податку на додану вартість.
Посадовою особою Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку ПП "Білоцерківська агропромислова група" щодо своєчасності реєстрації податкових накладних, за результатами якої складено акт №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року.
В акті камеральної перевірки №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року зафіксовано порушення ПП "Білоцерківська агропромислова група" граничного терміну від 1 до 55 днів реєстрації 39 податкових накладних в ЄРПН, чим порушено вимоги пункту 201.10 статті 201, пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, відповідальність за яке передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 та пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а саме: проведено несвоєчасну реєстрацію 39 податкових накладних в ЄРПН, складених в червні, липні, вересні, листопаді, грудні 2022 року, червні серпні та грудні 2023 року на загальну суму ПДВ 22870,13 грн, а саме:
1) податкова накладна № 11113, дата виписки 14 липня 2022 року, дата реєстрації 15 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 15;
2) податкова накладна № 11029, дата виписки 07 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
3) податкова накладна № 11030, дата виписки 08 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
4) податкова накладна № 11122, дата виписки 08 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 17;
5) податкова накладна № 11026, дата виписки 06 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
6) податкова накладна № 11115, дата виписки 15 липня 2022 року, дата реєстрації 15 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 15;
7) податкова накладна № 11025, дата виписки 15 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 17;
8) податкова накладна № 11130, дата виписки 25 липня 2022 року, дата реєстрації 18 серпня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 3;
9) податкова накладна № 11131, дата виписки 26 липня 2022 року, дата реєстрації 18 серпня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 3;
10) податкова накладна № 4440, дата виписки 14 вересня 2022 року, дата реєстрації 14 жовтня 2022 року, термін реєстрації 30 вересня 2022 року, кількість днів протермінування 14;
11) податкова накладна № 11027, дата виписки 07 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
12) податкова накладна № 11028, дата виписки 07 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
13) податкова накладна № 11031, дата виписки 08 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
14) податкова накладна № 11032, дата виписки 11 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
15) податкова накладна № 11114, дата виписки 13 липня 2022 року, дата реєстрації 15 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 15;
16) податкова накладна № 11126, дата виписки 18 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 2;
17) податкова накладна № 11127, дата виписки 19 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 2;
18) податкова накладна № 11129, дата виписки 20 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 2;
19) податкова накладна № 3777, дата виписки 30 листопада 2022 року, дата реєстрації 18 січня 2023 року, термін реєстрації 15 грудня 2022 року, кількість днів протермінування 34;
20) податкова накладна № 3628, дата виписки 19 грудня 2022 року, дата реєстрації 18 січня 2023 року, термін реєстрації 15 січня 2023 року, кількість днів протермінування 3;
21) податкова накладна № 4340, дата виписки 06 грудня 2023 року, дата реєстрації 11 січня 2024 року, термін реєстрації 05 січня 2024 року, кількість днів протермінування 6;
22) податкова накладна № 11025, дата виписки 05 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
23) податкова накладна № 11124, дата виписки 12 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 17;
24) податкова накладна № 11112, дата виписки 13 липня 2022 року, дата реєстрації 12 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 12;
25) податкова накладна № 11123, дата виписки 12 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 17;
26) податкова накладна № 11060, дата виписки 12 липня 2022 року, дата реєстрації 05 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 5;
27) податкова накладна № 11128, дата виписки 20 липня 2022 року, дата реєстрації 17 серпня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 2;
28) податкова накладна № 5771, дата виписки 31 серпня 2023 року, сума ПДВ 22552,44 грн, дата реєстрації 21 вересня 2023 року, термін реєстрації 18 вересня 2023 року, кількість днів протермінування 3;
29) податкова накладна № 11135, дата виписки 31 липня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 24;
30) податкова накладна № 11134, дата виписки 31 липня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 24;
31) податкова накладна № 4209, дата виписки 30 червня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 липня 2022 року, кількість днів протермінування 55;
32) податкова накладна № 4208, дата виписки 30 червня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 липня 2022 року, кількість днів протермінування 55;
33) податкова накладна № 4207, дата виписки 30 червня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 липня 2022 року, кількість днів протермінування 55;
34) податкова накладна № 11132, дата виписки 31 липня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 24;
35) податкова накладна № 11133, дата виписки 31 липня 2022 року, дата реєстрації 08 вересня 2022 року, термін реєстрації 15 серпня 2022 року, кількість днів протермінування 24;
36) податкова накладна № 11118, дата виписки 07 липня 2022 року, дата реєстрації 15 серпня 2022 року, термін реєстрації 31 липня 2022 року, кількість днів протермінування 15;
37) податкова накладна № 4178, дата виписки 30 червня 2022 року, дата реєстрації 19 липня 2022 року, термін реєстрації 15 липня 2022 року, кількість днів протермінування 4;
38) податкова накладна № 5763, дата виписки 31 серпня 2023 року, дата реєстрації 12 жовтня 2023 року, термін реєстрації 18 вересня 2023 року, кількість днів протермінування 24;
39) податкова накладна № 4999, дата виписки 30 червня 2023 року, дата реєстрації 19 липня 2023 року, термін реєстрації 18 липня 2023 року, кількість днів протермінування 1.
11 квітня 2024 року на підставі акту камеральної перевірки Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Н" №202/35005040, яким до ПП "Білоцерківська агропромислова група" за порушення граничних строків реєстрації 39 податкових накладних в ЄРПН, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, застосовано штраф у сумі 32914,07 грн згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 та пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Розрахунок фінансових (штрафних) санкцій наявний в матеріалах справи.
Не погодившись з прийняттям податкового повідомлення-рішення №202/35005040 від 11 квітня 2024 року, позивач звернувся до суду з позовом про визнання його протиправним та скасування.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України /надалі ПК України/.
Згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних /підпункт 75.1.1 пункт 75.1 статті 75 ПК України/.
Отже, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних може бути предметом камеральної перевірки, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних.
Порядок складання та строки реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регламентовано статтею 201 ПК України.
Так, за приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України (у відповідній редакції) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації складеної ним на дату виникнення податкових зобов`язань податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений статтею 201 Кодексу, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
За порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, визначених статтею 201 ПК України, платник податку несе відповідальність, що встановлена пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Так, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України (у редакції, чинній на дату застосування до позивача штрафу податковим повідомленням-рішенням №202/35005040 від 11 квітня 2024 року) порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченого пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX Про внесення змін до розділу XX Прикінцеві положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Аналогічні правові висновки щодо застосування норм зроблені Верховним Судом у подібних правовідносинах та викладені у постанові від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23. При цьому Верховний Суд також зазначив, що « оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав в період з 14 лютого 2022 року по 15 серпня 2022 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з 03 серпня 2022 року по 02 вересня 2022 року з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
З огляду на вищевикладене правове регулювання та висновки Верховного Суду, є підстави стверджувати, що положення пункту 201.10 статті 201 та пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України підлягають застосуванню при визначенні позивачу штрафних санкцій щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно до набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року), тоді як положення пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України підлягають застосуванню при визначенні позивачу штрафних санкцій щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Повертаючись до обставин у справі, яка наразі розглядається, судовим розглядом встановлено та позивачем не заперечується, що 39 податкових накладних, складених у червні, липні, вересні, листопаді, грудні 2022 року, червні, серпні та грудні 2023 року були подані на реєстрацію та фактично зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних із порушенням граничних строків реєстрації цих податкових накладних, встановлених пунктом 201.10 статті 201 ПК України (для податкових накладних, складених у червні, липні, вересні, листопаді, грудні 2022 року) та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України (для податкових накладних, складених у червні, серпні та грудні 2023 року).
До податкових накладних, які були складені відповідно до пункту 198.5 статті 198 ПК України у червні, липні, вересні, листопаді, грудні 2022 року та їх граничний строк реєстрації закінчився станом на 08 лютого 2023 року, відповідачем за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, встановлених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, застосовано штраф у відповідності до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, що на переконання суду відповідає правильному застосуванню вказаних норм.
До тих податкових накладних, які були складені позивачем у червні, серпні та грудні 2023 року та їх граничний строк реєстрації закінчився після набрання чинності Законом № 2876-IX, тобто після 08 лютого 2023 року, відповідачем за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовано штраф у відповідності до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, що на переконання суду також відповідає правильному застосуванню вказаних норм.
Довід позивача стосовно того, що норми чинного законодавства не передбачають можливості проведення повторної камеральної перевірки з одним і тим же предметом за один і той же період, суд відхиляє як безпідставний з огляду на наступне.
Так, відповідно до абзацу 2 пункту 78.2 статті 78 ПК України контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
Проте, жодною нормою вказаного Кодексу не передбачено обмежень у проведенні камеральних перевірок за аналогією з нормою пункту 78.2 статті 78 ПК України, якою заборонено контролюючим органам проводити саме документальні позапланові перевірки з питань, що вже були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16 березня 2023 року у справі №826/6808/18.
Крім того, суд погоджується із доводом відповідача, що камеральними перевірками, за результатами яких складено акти від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362 та № 126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року, були різні предмети перевірки та за різні звітні періоди. Спірним актом камеральної перевірки не охоплювалось питання своєчасності реєстрації тих податкових накладних, які були предметом попередньої камеральної перевірки згідно акту від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362, про що свідчить наданий відповідачем до матеріалів справи примірних попереднього акту та винесене за його результатами податкове повідомлення-рішення разом із розрахунком. Зокрема, в спірному акті перевірки №126/35-00-50-16/13961362 від 29 лютого 2024 року встановлено несвоєчасну реєстрацію 39 податкових накладних, з них 9 податкових накладних, виписаних відповідно до пункту 201.1 ст. 201 ПКУ на неплатників (з типом 02 -складена на постачання неплатнику податку), 27 податкових накладних, виписаних на операції з вивезення товарів за межі митної території України (з типом 07 - складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України) та 3 податкові накладні, виписані в червні, серпні 2023 на платників (2 з яких з типом 4 «зведена податкова накладна») та зареєстровані з порушенням граничного строку реєстрації в липні, жовтні 2023 року після складання першого акту перевірки від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362. В той час згідно попереднього акту камеральної перевірки ПП «БІАГР» від 28 квітня 2023 року №253/35-00-50-16/13961362 з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування встановлено несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з іншим періодом виписки, а саме за період січень лютий 2022 року, травень грудень 2022 року та січні-лютому 2023 року.
Таким чином, суд доходить висновку, що податкове повідомлення-рішення форми "Н№202/35005040 від 11 квітня 2024 року прийнято Північним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, та обґрунтовано, у зв`язку з чим є правомірним та підстави для його скасування відсутні.
Отже, у задоволенні позову Приватного підприємства "Білоцерківська агропромислова група" слід відмовити.
У зв`язку з висновком суду про відмову у позові підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Білоцерківська агропромислова група" (вул. Лесі Українки, буд. 28, с. Білоцерківка, Миргородський район, Полтавська область, 38340, ідентифікаційний код 13961362) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30, м. Харків, Харківська область, 61052, ідентифікаційний код 44131658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123905261 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні