РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 року справа № 580/10108/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом організації водокористувачів «Дмитрівська» до Державного агентства водних ресурсів про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов організації водокористувачів «Дмитрівська» (далі - позивач) до Державного агентства водних ресурсів (далі - відповідач), в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Державного агентства водних ресурсів, яка проявляється у неприйнятті рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі Дмитрівської зрошувальної системи позивачу та зобов`язати вчинити певні дії, а саме прийняти рішення про передачу організації водокористувачів «Дмитрівська» об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Дмитрівської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210021:0000000000;
- визнати протиправною бездіяльність Державного агентства водних ресурсів, яка проявляється у неприйнятті рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі Подільської зрошувальної системи Позивачу та зобов`язати вчинити певні дії, а саме прийняти рішення про передачу організації водокористувачів «Дмитрівська» об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Подільської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210030:0000000000.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що на його звернення про передачу організації водокористувачів «Дмитрівська» об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Подільської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210030:0000000000 та об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Дмитрівської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210021:0000000000 відповідач листом повідомив позивача щодо відсутності у державному бюджеті коштів Державного агентства водних ресурсів для сплати ПДВ за ставкою 20% при безоплатній передачі державного майна третім особам. Також відповідачем було вказано на той факт, що ним вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління відповідача до сфери управління Держрибагенства у тому числі меліоративні фонди Подільської та Дмитрівської зрошувальних систем. Позивач вважає таку відмову відповідача необґрунтованою, незаконною, а бездіяльність щодо неприйняття рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі позивачу протиправною та такою, що порушує його законні права та інтереси.
Ухвалою суду від 21.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач позов не визнав, просив суд у його задоволенні відмовити, надав до суду відзив на позов, в якому зазначив, що відповідачем вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління Держводагентства до сфери управління Держрибагентства у тому числі меліоративні фонди у Черкаській області відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1482. Передача майна зрошувальних та осушувальних систем на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 24.05.2021 № 539 «Деякі питання розподілу окремих повноважень центральних органів влади у сфері меліорації» та відповідно до Порядку передачі об`єктів права державної та комунальної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482 повинна здійснюватися за погодженням з Фондом державного майна України. Додатково вказано, що Держводагентством було надіслано до Державної податкової служби України листа для надання роз`яснень щодо передачі напряму зі сфери управління Держводагентства до сфери управління Держрибагентства меліоративних систем, на що Державна податкова служба України надала відповідь листом від 22.02.2024 за № 886/ІПК/99-00-2103-02, яка була доведена до позивача листом від 18.07.2024 № 4159/7/8/11-24. Крім того, позивача було проінформовано про те, що передача меліоративних систем напряму зі сфери управління Держводагентства до ОВК «Дмитрівська» не можлива, оскільки операції з безоплатної передачі державного майна (основних засобів) третім особам потребує сплати податку на додану вартість в розмірі 20%, які державним бюджетом для Держводагентства не передбачені. У межах робочої групи, створеної Держводагентством, Держрибагентством та Мінагрополітики на даний час відбувається узгодженість щодо передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем, що перебувають на балансах РОВР у Черкаській області, РОВР у Дніпропетровській області, РОВР у Кіровоградській області, РОВР р.Рось, РОВР у Полтавській області, РОВР у Харківській області, РОВР у Сумській області, РОВР у Миколаївській області, РОВР у Рівненській області, БУВР Причорноморя та нижнього Дунаю, БУВР Тиси, БУВР середнього Дніпра, БУВР Прип`яті, Сіверсько-Донецьке БУВР, БУВР нижнього Дніпра. На даний час водогосподарськими організаціями, які належать до сфери управління Держводагентства, готуються переліки майна для подальшого направлення їх на погодження до Фонду державного майна України в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 № 1482 «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності».
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому він вважає, що доводи відповідача, які зазначені у відзиві на позов є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 01.07.2024 позивач звернувся до Державного агентства водних ресурсів України в особі Голови агентства із письмовими заявами про отримання у власність об`єктів меліоративних мереж.
Відповідач листом від 18.07.2024 №4159/7/8/11-24 повідомив позивача щодо відсутності у державному бюджеті коштів Агентства для сплати ПДВ за ставкою 20% при безоплатній передачі державного майна третім особам. Також відповідачем було вказано на той факт що ним вживаються заходи та формуються пакети документів з питань передачі інженерної інфраструктури меліоративних систем зі сфери управління відповідача до сфери управління Держрибагенства.
Також аналогічну за змістом заяву від 27.08.2024 про отримання у власність об`єктів меліоративних мереж позивачем надіслано до Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм.
Позивачем отримав відповідь від Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм від 29.08.2024 №3-5.1-16/5720-24 про те, що передача об`єктів державної власності у власність організацій належить до виключної компетенції центрального органу виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності. Станом на 29.08.2024 об`єкти інженерної інфраструктури меліоративних систем, які розташовані у межах Полтавської області, не передані зі сфери управління Державного агентства водних ресурсів України (далі Держводагентство) до сфери управління Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм (далі Держрибагентство).Об`єкти інженерної інфраструктури зрошувальної системи перебувають на балансі (в оперативному управлінні) Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області, який належить до сфери управління Держводагентства
Позивач вважаючи відмову відповідача необґрунтованою, незаконною, а бездіяльність щодо неприйняття рішення про передачу у власність об`єктів меліоративної мережі позивачу протиправною, тому звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає, що відповідно до вимог ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп. 4 п. 1 ст. 1 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» організація водокористувачів (далі - організація) - неприбуткова юридична особа, створена власниками та/або користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення для забезпечення використання, експлуатації та технічного обслуговування об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем з метою надання послуг щодо гідротехнічної меліорації земельних ділянок на території обслуговування меліоративної мережі організації.
Згідно пп. 6 п. 1 ст. 1 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» територія обслуговування меліоративної мережі організації (далі - територія обслуговування організації) - сукупність земельних ділянок (частин земельних ділянок) сільськогосподарського призначення, гідротехнічна меліорація яких може забезпечуватися меліоративною мережею (мережами) організації.
Як визначено у ст. 1 Закону України «Про меліорацію земель» меліоративна мережа - розміщений на землі та/або під землею цілісний технологічний комплекс об`єктів інженерної інфраструктури, що забезпечує забір або відведення води з точки водовиділу або в точці водовиділу для потреб водокористувачів; складова частина меліоративної мережі - один або декілька технологічно пов`язаних інженерних меліоративних об`єктів (трубопроводи, канали на зрошувальних і осушувальних системах, гідранти тощо), що приєднані, були приєднані або мають бути приєднані до точки водовиділу відповідної меліоративної мережі; територія обслуговування меліоративної мережі - сукупність земельних ділянок (частин земельних ділянок) сільськогосподарського призначення, гідротехнічна меліорація яких може забезпечуватися меліоративною мережею.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» метою створення організації водокористувачів є ефективне проведення гідротехнічної меліорації на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, що включені до території обслуговування організації.
Згідно ст. 16 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» одним із джерел формування майна організації є об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, які передані у власність організації.
У відповідності до ст. 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» організація вправі безоплатно набути право власності на такі технологічно цілісні з точкою водовиділу об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що перебувають у державній власності, комунальній власності або є безхазяйними та які забезпечують (можуть забезпечувати у разі їх ремонту) подачу (забір), доставку та/або відведення води при здійсненні гідротехнічної меліорації земельних ділянок, включених до території обслуговування відповідної організації:
1) насосні станції, колектори, водозабори та інші гідротехнічні споруди;
2) канали на зрошувальних і осушувальних системах (у разі включення до території обслуговування організації всіх земельних ділянок, гідротехнічна меліорація яких забезпечується відповідним каналом);
3) регулюючі та накопичувальні басейни;
4) трубопроводи;
5) інші об`єкти інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем.
Рішення про передачу організаціям у власність об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем приймається щодо:
1) об`єктів державної власності - центральним органом виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності;
Передача об`єктів державної власності у власність організацій належить до виключної компетенції центрального органу виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності.
Як встановлено судом із матеріалів справи, що 01.07.2024 позивач звернувся до Державного агентства водних ресурсів України в особі Голови агентства із письмовими заявами про отримання у власність об`єктів меліоративних мереж. До заяви було додано:
- витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджує державну реєстрацію позивача;
- витяг з Державного земельного кадастру про меліоративну мережу, складову частину меліоративної мережі Дмитрівська зрошувальна система за номером НВ-7400269512024 від 25.03.2024;
- витяг з Державного земельного кадастру про меліоративну мережу, складову частину меліоративної мережі Подільська зрошувальна система за номером НВ-7400259742024 від 21.03.2024 року;
- копію паспорту заявника керівника позивача.
Згідно пп. 6, 7 ст. 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» передача організації об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що перебувають у державній власності, комунальній власності або є безхазяйними, здійснюється протягом одного місяця з дня прийняття останнього з рішень, що передбачені частиною третьою цієї статті, комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, представники центрального органу виконавчої влади, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об`єктами державної власності (якщо функції з управління окремими об`єктами державної власності здійснює центральний орган виконавчої влади, інший ніж центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель), представники виконавчих органів відповідних рад, представники організації.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову.
Передача у власність організації об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем оформлюється актом приймання-передачі, в якому зазначаються:
1) повне найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код організації в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України;
2) код (номер) згідно з відомостями Державного земельного кадастру складових частин меліоративної мережі, які передаються організації;
3) назва документа, що підтверджує право державної або комунальної власності на майно (за наявності);
4) опис об`єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що передаються;
5) інвентарний номер об`єктів, початкова та залишкова вартість, ступінь зносу, амортизаційні відрахування (за наявності);
6) день, починаючи з якого організація відповідальна за надання послуг водокористувачам.
Разом з об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем передається наявна документація щодо них.
Перелік підстав для відмови у передачі у власність організації об`єкта інженерної інфраструктури меліоративних систем передбачені п. 9 ст. 21 Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» та є виключними:
1) неналежність такого об`єкта до меліоративної мережі, яка відповідно до інформації Державного земельного кадастру забезпечує гідротехнічну меліорацію земельних ділянок, включених до території обслуговування меліоративної мережі організації;
2) перебування об`єкта у власності іншої організації водокористувачів.
Таким чином, аналізуючи вищенаведені норми чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що передбачено два альтернативні варіанти рішень, які можуть бути прийняті Державним агентством водних ресурсів за результатами розгляду заяви про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж, зокрема, про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж або про відмову у передачі у власність організації об`єкта інженерної інфраструктури меліоративних систем. Отже, у разі звернення до Державного агентства водних ресурсів із заявою про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж, останнє зобов`язане розглянути подану заяву та прийняти відповідне рішення.
Однак, у даному випадку Державним агентством водних ресурсів всупереч вищенаведених норм законодавства не прийняло жодного рішення за результатами розгляду заяви позивача від 01.07.2024 про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж, тому суд не надає правову оцінку підставам, викладеним у його листі від 18.07.2024 №4159/7/8/11-24, оскільки такий документ не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні пункту 19 частини першої статті 4, частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, відтак не може бути предметом судового розгляду.
Тому суд зазначає, що у даному випадку Державне агентство водних ресурсів не вчиняло дій щодо передачі позивачу у власність об`єктів меліоративних мереж, чим допустив протиправну бездіяльність через не прийняття жодного з рішень, передбачених Законом України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель».
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень, які передбачені Законом України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель», у визначений законом строк, отже належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивачу від 01.07.2024 про передачу у власність об`єктів меліоративних мереж та за наслідками її розгляду прийняти відповідне рішення.
За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги частково обґрунтованими та такими, що підлягають до часткового задоволення.
Згідно частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеним позовним вимогам.
Керуючись ст. ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Державного агентства водних ресурсів щодо розгляду заяви організації водокористувачів «Дмитрівська» від 01.07.2024 про передачу об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Подільської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210030:0000000000 та об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Дмитрівської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210021:0000000000.
Зобов`язати Державне агентство водних ресурсів повторно розглянути заяву організації водокористувачів «Дмитрівська» від 01.07.2024 про передачу об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Подільської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210030:0000000000 та об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі Дмитрівської зрошувальної системи, код (номер) мережі 027:210021:0000000000, та прийняти рішення по суті, з урахуванням правової оцінки суду, наданої у цьому рішенні.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державного агентства водних ресурсів на користь організації водокористувачів «Дмитрівська» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять ) грн 00 коп.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123906355 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні