ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/37999/23 Головуючий у 1-й інстанції: Парненко В.С.
Суддя-доповідач: Василенко Я.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенка Я.М.,
суддів Кузьменка В.В., Черпака Ю.К.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, на рішення Київського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» звернулося до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Київській області №8546758/38851632 від 31.03.2023 про відмову у реєстрі податкової накладної № 5 від 01.03.2023;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ "ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД" (код ЄДРПОУ 38851632) №5 від 01.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Головне управління Державної податкової служби у Київській області, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, звернулося до Шостого апеляційного адміністративного суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що зазначена апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) з 15.08.2013 перебуває на обліку як платник податків в ГУ ДПС у м. Київській області (Києво-Святошинський район), являється платником податку на додану вартість.
ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) здійснює господарську діяльність з оптової торгівлі цукром, шоколадом і кондитерськими виробами (46.36), роздрібної торгівлі хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах (47.24), що підтверджується витягом з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
01.01.2023 між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) (далі - постачальник), та ТОВ «АШАН УКРАЇНА ГІПЕРМАРКЕТ» (далі - покупець), укладено договір поставки № П6355 (далі - договір).
Згідно п.1.1 договору постачальник зобов`язується поставляти покупцеві в зазначену ним торгову точку та/або склад покупця продукцію, а покупець зобов`язується приймати та оплачувати продукцію.
Відповідно до п.3.1 договору оплата поставлених покупцю товарів здійснюється з відстрочкою 30 календарних днів з дати прийому товару за наявності належним чином заповненої товарної накладної, але не раніше першого четверга, що слідує за датою спливу строку платежу. Якщо такий четвер припадає на вихідний/святковий день, то вищезазначений платіж здійснюється на найближчий четвер, що слідує за ним.
Згідно п.5 .1, 5.2 договору постачальник поставляє, а покупець приймає та оплачує товари у відповідності із замовленням, розміщеним покупцем і підтвердженим постачальником через електронну систему EDI (electro№ic data i№tercha№ge, електронний обмін даними, електронний документообіг).
Відповідно до п.5.5 договору замовлення вважається повністю виконаним у випадку, якщо в результаті прийому товару на об`єкт покупця, визначена повна відповідність прийнятого покупцем товару між підтвердженим замовленням, товарною накладною та фактичною поставкою товару.
Згідно п.6.2 договору момент прийому товару у накладній на товарі складеній в паперовому вигляді підтверджується відповідною відміткою покупця в накладній на товари, що містить дату і час прийому товарів які були поставлені.
Відповідно до п.6.4 договору факт поставки товарів та їх прийняття підтверджується підписами та печатками (у разі наявності/використання) сторін на товаросупровідних документах.
Згідно п.10.9 договору постачальник зобов`язаний скласти податкову накладну та/або розрахунок коригування до податкової накладної згідно вимог п. 201.1 ПК України, а також зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування до податкової накладної в податкових накладних з урахуванням граничних строків згідно п.201.10 ПК У країни.
Відповідно до п. 10.9.3 договору у разі нездійснення постачальником реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом строків, встановлених п. 10.9.1 та п.10.9.2 цього договору, постачальник протягом 3 (трьох) робочих днів зобов`язаний повідомити покупця шляхом направлення офіційного листа з повідомленням про вручення, з визначенням причини такого порушення та копіями підтверджуючих документів (за наявності).
Згідно п.10.11 договору у разі порушення постачальником порядку складення податкової накладної (п.201.1 ПК України) та/або строку реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної, передбаченого п. 10.9.1 та 10.9.2 цього договору, постачальник погоджується з тим, що покупець має право оплатити поставлений товар лише після реєстрації постачальником відповідної податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних без застосування будь-яких штрафних санкцій до покупця зі сторони постачальника за недотримання строків оплати.
Відповідно до п. 18.1 договір діє з дати підписання до 31.12.2023.
На виконання умов договору ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) здійснено постачання покупцю товару - Сушка «Малятко» 03*18 в кількості 2106 штук (117 ящиків) на загальну суму 45 691,78 грн., в т.ч. ПДВ - 7 615,30 грн., що підтверджується:
1. видатковою накладною № 96 від 01.03.2023 на загальну суму постачання 45 691,78 грн., в т.ч. ПДВ 7 615,30 грн., підписаною та посвідченою печатками ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» та ТОВ «АШАН УКРАІНА ГІПЕРМАРКЕТ»;
2. товарно-транспортною накладною № Р96 від 01.03.2023, підписаною та посвідченою печатками ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) та ТОВ «АШАН УКРАЇНА ГІПЕРМАРКЕТ».
3. банківською випискою ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) по розрахунковому рахунку в АТ «ОТП БАНК» від 06.04.2023.
У відповідності з приписами п.201.10 ст.201 ПК України та на виконання умов договору ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) було складено в електронній формі та направлено засобами телекомунікаційного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 01.03.2023 на загальну суму постачання суму 45 691,78 грн., в т.ч. ПДВ - 7 615,30 грн.
20.03.2023 ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» отримано квитанцію, згідно якої «ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА». Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 01.03.2023 № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки ПН складена та подана платником податків, який відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати «пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення ро реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» засобами телекомунікаційного зв`язку направлено контролюючому органу повідомлення № 11 від 28.03.2023 про надання пояснень та документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
З метою підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній від 01.03.2023 № 5, контролюючому органу були надані:
1. повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з поясненнями по суті господарської операції;
2. договір поставки № П6355 від 01.01.2023, укладений між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) та ТОВ «АШАН УКРАЇНА ГІПЕРМАРКЕТ»;
3. видаткова накладна № 96 від 01.03.2023 на загальну суму постачання суму 45 691,78 грн., в т.ч. ПДВ - 7 615,30 грн.;
4. товарно-транспортна накладна № Р96 від 01.03.2023;
5. договір про надання транспортно-експедиційних послуг від 01.06.2022 та акт наданих послуг № 197/23 від 01.03.2023, підписаний ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «ГОЛЬФСТРІМ», що підтверджують надання транспортно-експедиційних послуг з постачання товару покупцю;
6. договір про співробітництво щодо виробництва продукції під торговим знаком «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ» № 16/11/21 від 16.11.2021, укладений між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛІД» і ТОВ «ОДЕСЬКИЙ ХЛІБЗАВОД № 4, що підтверджує реальність господарської операції в частині наявності у позивача виробничих можливостей постачання кондитерських виробів на користь покупця;
7. видаткова накладна № ОД000147242 від 20.02.2023 та товарно-транспортна накладна № ОД000147242 від 20.02.2023 на відпуск хлібобулочних виробів, що підтверджують придбання позивачем товару у виробника з метою його подальшої поставки на виконання умов договору;
8. банківська виписка, що підтверджує взаєморозрахунки позивача з контрагентами щодо придбання та постачання продукції;
9. пояснення від 28.03.2023 з відображенням інформації про специфіку господарської діяльності підприємства, наявність орендованих приміщень, потужностей, найманого персоналу, даних бухгалтерського обліку, необхідних для виконання господарської операції, за наслідком якої було сформовано спірну податкову накладну;
10. договір про надання послуг зі зберігання № 8 від 01.03.2023, укладений між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» та ТОВ «НОВОЛ», що підтверджує наявність у позивача складських приміщень для забезпечення зберігання готової продукції для її подальшого постачання покупцям в рамках провадження профільної господарської діяльності;
11. штатний розпис підприємства, що підтверджує наявність у позивача трудових ресурсів, необхідних для провадження профільної господарської діяльності щодо оптової торгівлі кондитерськими виробами.
Вищевказані документи були прийняті контролюючим органом, що підтверджується відповідними повідомленнями про прийняття документів довільного формату та електронними квитанціями (додаються).
Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ГУ ДПС у Київській області (далі - Комісія) № 8546758/38851632 від 31.03.2023 позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної № 5 від 01.03.2023 з підстав «надання платником податків документів, складених із порушенням законодавства». В графі «Додаткова інформація» (зазначити конкретні документи) додаткового вказано: «банківська виписка».
Отже, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 01.03.2023 мотивоване наданням позивачем банківської виписки по розрахункам з постачальниками, яка складена із порушенням законодавства.
31.03.2023 ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» у відповідності до ст. 56 ПК України та Порядку розгляду скарг щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, оскаржила рішення ГУ ДПС у Київській області № 8546758/38851632 від 31.03.2023 до Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС.
10.04.2023 ДПС України за результатами розгляду скарги позивача прийняла рішення №33605/38851632/2, яким залишила скаргу позивача без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Київській області №8546758/38851632 від 31.03.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Згідно рішення ДПС України № 33605/3885 1632/2 від 10.04.2023 підставою для відмови в задоволенні скарги позивача зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних..
Вважаючи оскаржуване рішення комісії ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8546758/38851632 від 31.03.2023 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повинне містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної. Крім іншого, зауважив, що надані позивачем документи надавали можливість контролюючому органу здійснити реєстрацію податкової накладної. Покладаючи на ДПС України обов`язок зареєструвати податкову накладну, суд першої інстанції підкреслив, що відповідний спосіб захисту вказуватиме на остаточне вирішення спору між сторонами.
Апелянт у своїй скарзі зазначає, що оскільки платником податку не було надано повного переліку документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, до якої застосована процедура зупинення реєстрації, згідно з пунктом 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, то оскаржуване рішення прийнято комісією ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України.
Колегія суддів вважає доводи апелянта необґрунтованими та погоджується з рішенням суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1. статті 188 ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1-3 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до абзаців 9-10 пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (абзац 15 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
При цьому, пунктом 3 Порядку №1246 закріплено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 15 Порядку №1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п. 17 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок № 1165).
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7-8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10-11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, з вищенаведених норм вбачається, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДПС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Як вже було зазначено вище, Комісією ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, із вказаною причиною відмови у реєстрації, а саме: надання платником податків документів, складених із порушенням законодавства. В графі «додаткова інформація» вказано: банківська виписка.
Разом з тим, згідно рішення ДПС України № 33605/3885 1632/2 від 10.04.2023 підставою для відмови в задоволенні скарги позивача зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних.
Тобто, рішення ДПС України вже не містить посилань на надання платником податків банківської виписки, складеної з порушенням вимог законодавства, як про це було зазначено в оскаржуваному рішенні, а також не місить зауважень щодо пакету фінансово-господарських документів для підтвердження реальності, який був наданий позивачем, змісту та обсягу проведеної господарської операції, за наслідком якої було сформовано та направлено для реєстрацію в ЄРПН спірну податкову накладну.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що позивачем надані до контролюючого органу всі наявні у нього документи на підтвердження здійснених господарських операцій, а саме:
1. повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з поясненнями по суті господарської операції;
2. договір поставки № П6355 від 01.01.2023, укладений між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» (код 38851632) та ТОВ «АШАН УКРАЇНА ГІПЕРМАРКЕТ»;
3. видаткова накладна № 96 від 01.03.2023 на загальну суму постачання суму 45 691,78 грн., в т.ч. ПДВ - 7 615,30 грн.
4. товарно-транспортна накладна № Р96 від 01.03.2023;
5. договір про надання транспортно-експедиційних послуг від 01.06.2022 та акт наданих послуг № 197/23 від 01.03.2023, підписаний ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «ГОЛЬФСТРІМ», що підтверджують надання транспортно-експедиційних послуг з постачання товару покупцю;
6. договір про співробітництво щодо виробництва продукції під торговим знаком «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ» № 16/11/21 від 16.11.2021, укладений між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛІД» і ТОВ «ОДЕСЬКИЙ ХЛІБЗАВОД № 4, що підтверджує реальність господарської операції в частині наявності у позивача виробничих можливостей постачання кондитерських виробів на користь покупця;
7. видаткова накладна № ОД000147242 від 20.02.2023 та товарно-транспортна накладна № ОД000147242 від 20.02.2023 на відпуск хлібобулочних виробів, що підтверджують придбання позивачем товару у виробника з метою його подальшої поставки на виконання умов договору;
8. банківська виписка, що підтверджує взаєморозрахунки позивача з контрагентами щодо придбання та постачання продукції;
9. пояснення від 28.03.2023 з відображенням інформації про специфіку господарської діяльності підприємства, наявність орендованих приміщень, потужностей, найманого персоналу, даних бухгалтерського обліку, необхідних для виконання господарської операції, за наслідком якої було сформовано спірну податкову накладну;
10. договір про надання послуг зі зберігання № 8 від 01.03.2023, укладений між ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» та ТОВ «НОВОЛ», що підтверджує наявність у позивача складських приміщень для забезпечення зберігання готової продукції для її подальшого постачання покупцям в рамках провадження профільної господарської діяльності;
11. штатний розпис підприємства, що підтверджує наявність у позивача трудових ресурсів, необхідних для провадження профільної господарської діяльності щодо оптової торгівлі кондитерськими виробами.
Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що згідно з п. 59 Положення про організацію бухгалтерського обліку, бухгалтерського контролю під час здійснення операційної діяльності в банках України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04 липня 2018 року № 75 (далі - Положення № 75) банк обов`язково має складати на паперових та/або електронних носіях клієнтські рахунки та виписки з них.
Згідно п.62 Положення № 75 виписки з клієнтських рахунків є підтвердженням виконаних за операційний день операцій і призначаються для видачі або відсилання клієнту.
Порядок, періодичність друкування та форма надання виписок (у паперовій/електронній формі) із клієнтських рахунків обумовлюються договором банківського рахунку, що укладається між банком і клієнтом під час відкриття рахунку.
Згідно з п. 63 Положення № 75 виписка з клієнтського рахунку може слугувати первинним документом, що підтверджує факт списання/зарахування коштів з/на цього/цей рахунку/рахунок клієнта, якщо вона містить такі реквізити:
1) назву документа (форми);
2) дату складання;
3) найменування клієнта/банку, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи;
4) зміст та обсяг операції (підстави для її здійснення) та одиницю її виміру за кожною операцією, відображеній у виписці з рахунку клієнта;
5) особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у складанні виписки з рахунку клієнта/печатку банку.
Банківська виписка має статус первинного документу, що також підтверджується Переліком типових документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 № 578/5.
Колегія суддів акцентує увагу, що оскаржуване рішення ГУ ДПС у Київській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 01.03.2023 не містить обґрунтування в чому саме полягає невідповідність банківської виписки ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» по розрахунковому рахунку в ПАТ «ОТП БАНК» вимогам законодавства.
Слід зазначити, що рішення ДПС України від 10.04.2023, прийняте за результатом розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, не містить жодних зауважень щодо наданої позивачем банківської виписки, що підтверджує відповідність первинного документу вимогам чинного законодавства.
Разом з тим, колегією суддів встановлено, що надана контролюючому органу банківська виписка по розрахунковому рахунку ТОВ «ІМПЕРІЯ СОЛОДОЩІВ ЛТД» в ПАТ «ОТП БАНК» містить всі нормативно визначені реквізити, а отже відповідає загальним нормативно-правовим вимогам, передбаченим Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", Положенням про організацію бухгалтерського обліку, бухгалтерського контролю під час здійснення операційної діяльності в банках України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04 липня 2018 року № 75.
Відтак, ГУ ДПС у Київській області будь-якими належними доказами не обґрунтувало підстави прийняття оскаржуваного рішення, зокрема те, яких саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних не було надано платником або які саме порушення містять подані первинні документи.
Також, ГУ ДПС у Київській області не довело, що надані позивачем документи мали такі недоліки форми або змісту, які виключали можливість реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів вважає, що ненадання платником окремих необхідних та належних документів пояснюється, передусім, відсутністю чіткої вимоги податкового органу стосовно переліку документів, необхідних для підтвердження конкретної господарської операції.
У зв`язку з цим, сама по собі наявність у законодавстві відповідного переліку усіх можливих документів, які можуть бути використані для підтвердження правомірності складання податкової накладної, і ненадання платником усіх цих документів, не може розглядатись як обставина, що свідчить про вину платника або прямо доводить безпідставність реєстрації податкової накладної.
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що підстави для зупинення реєстрації податкової накладної від 01.03.2023 № 5 були відсутні.
Верховний Суд у постановах від 30.07.2019 у справі № 200/14026/18-а та від 23.10.2019 у справі № 826/8693/18 при розгляді аналогічних справ зазначив, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачі вчинили дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та приймали рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом, зокрема у постанові від 04 грудня 2018 року справі № 821/1173/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 78326524).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пункту 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
В якості недостатності наданих платником податку документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування слід розуміти надання таким платником не всіх документів, передбачених пунктом 5 Порядку №520.
Пунктом 26 Порядку № 1165 передбачено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Згідно з пунктом 29 Порядку №1165 передбачено, що до складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше семи членів (пункт 30 Порядку № 1165).
Абзацом 5-6 пункту 40 Порядку №1165 визначено, що рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.
Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні (абзаци 8-9 пункту 40 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 46 Порядку №1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Пунктом 45 Порядку №1165 визначено, що розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи:
- доповідь секретаря комісії;
- доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби);
- внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення;
- оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання;
- голосування;
- оголошення головою комісії результатів голосування;
- оформлення протоколу.
Отже, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) передбачає проведення комісією контролюючого органу відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Колегія суддів звертає увагу на те, що у спірному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не наведені мотиви неврахування чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а також не зазначено, якої саме інформації у поясненнях окрім тієї, що наведена позивачем, не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Крім того, аналіз змісту оспорюваного рішення дає підстави стверджувати, що Комісія ГУ ДПС у Київській області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала перелік документів, який є необхідним для підтвердження наявності підстав для реєстрації поданої позивачем податкової накладної від 01.03.2023 № 5.
З викладеного слідує, що посилання ГУ ДПС у Київській області на відсутність встановленого пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних вичерпного переліку документів в обґрунтування прийняття спірного рішення, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
З урахуванням наведеного, колегія суддів зазначає, що враховуючи наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, та приймаючи до уваги те, що такі документи були надані ГУ ДПС у Київській області, останній не мав правових підстав для прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов до правильного висновку про протиправність та необхідність скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке прийняте головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Київській області, № 8546758/38851632 від 31.03.2023 про відмову у реєстрі податкової накладної № 5 від 01.03.2023.
Згідно пункту 20 Порядку № 1246 у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З урахуванням наведеного, колегія суддів також погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що задля належного захисту порушеного права позивача необхідно зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну. Зазначене буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.
Надаючи оцінку всім доводам учасників справи, судова колегія також враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spai№), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Отже, враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Апелянт не надав до суду належні докази, що підтверджують факт незаконності та необґрунтованості рішення суду першої інстанції.
Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: Василенко Я.М.
Судді: Кузьменко В.В.
Черпак Ю.К.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123909558 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні