ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/5260/24 пров. № А/857/26128/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Ільчишин Н. В.,
розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС України у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2024 року (прийняте за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у м. Луцьку суддею Сорокою Ю. Ю.) в адміністративній справі № 140/5260/24 за позовом Фермерського господарства «Еко сад Волині» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У травні 2024 року Фізична особа підприємець Фермерське господарство «Еко сад Волині» (далі також ФГ «Еко сад Волині» , позивач) звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.02.2024 № 10645315/44085586;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних /розрахунків коригування податкову накладну № 2 від 19.01.2024 фактичною датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) за фактом господарських операцій з ТОВ «Вако трейд 10» було складено та відправлено в електронній формі на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну № 2 від 19.01.2024 на суму 175 054,56 грн, в тому числі ПДВ 29 175,76 грн. Згідно із квитанцією від 05.02.2024 реєстрацію податкової накладної № 1 від 19.01.2024 в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 1008, перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою реєстрації зупиненої податкової накладної № 1 від 19.01.2024 позивачем надіслано письмові пояснення (повідомлення) від 15.02.2024 та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Однак, за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 29.02.2024 № 10645315/44085586 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 19.01.2024 в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Позивач вважає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, щодо яких складено податкову накладну № 1 від 19.01.2024; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Незважаючи на надання документів, що стосуються господарських операцій, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкових накладних.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2024 року позов задоволено.
Не погодившись із цим рішенням, його оскаржило ГУ ДПС у Волинській області, яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, за невідповідності висновків суду обставинам справи, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, Товариство повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.
Крім того зазначає вказує на ненадання платником у повному обсязі матеріалів щодо господарських операцій, по яких виписано податкову накладну, реєстрацію якої зупинено та зазначає ,що при вирішенні спору дослідженню судом підлягають лише ті документи, за результатами розгляду яких було прийняті оскаржувані рішення.
Також зазначає, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
З огляду на наведене апелянт вважає, що ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваних рішень діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
18.01.2024 між ФГ «Еко сад Волині» (Постачальник) та ТОВ «Вако трейд 10» (Покупець) було укладено договір поставки № 18012024 -1п.
Згідно п. 1.1 ФГ «Еко сад Волині» зобов`язується поставити (передати у власність Покупця) Товар, перелік, асортимент та вартість якого визначається у Специфікації, що є невід`ємною частиною цього Договору. Покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього на умовах цього Договору.
Відповідно до п. 6.2 Договору Покупець здійснює оплату поставленого товару після реалізації його кінцевим споживачам в наступному порядку: Покупець зобов`язується щотижнево оплачувати Постачальнику вартість виключно того товару, який реалізовано кінцевим споживачам. Термін оплати проданого товару не повинен перевищувати 7 (сім) банківських днів, що відраховуються з моменту його продажу споживачам.
На виконання взятих на себе зобов`язань ФГ «Еко сад Волині» здійснило поставку товару - крупи гречаної 50 кг ДС у кількості 8408 кг на суму 175 054,56 грн в т. ч. ПДВ - 29175,76 грн, що підтверджується видатковою накладною № 2 від 19.01.2024.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем складено та надіслано для проведення реєстрації в ЄРПН податкову накладну № 2 від 19.01.2024 на загальну суму 175054,56 грн, в т. ч. ПДВ 20% - 29 175,76 грн.
Згідно з квитанцією від 05.02.2024 реєстрацію зазначеною податкової накладної було зупинено на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України, у зв`язку із тим, що Обсяг постачання товару/послуги 1008 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
15.02.2024 на вимогу контролюючого органу на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області до податкової накладної № 1 від 19.01.2024 позивачем надано пояснення та копії документів, зокрема: акт здачі-приймання № 22 виконаних робіт/наданих послуг (по перевезенню вантажів автомобільним транспортом); додаток № 3 до Договору № 18/08 надання послуг сільськогосподарською технікою від 18 серпня 2023 р. Специфікація № 3 від 19 жовтня 2023 р.; договір № 1 позички наземного самохідного транспортного засобу, Акт приймання-передачі до Договору позички наземного самохідного транспортного засобу № 1 від 10 жовтня 2022 р. (дата: 10 жовтня), свідоцтво про реєстрацію навантажувача фронтального; платіжна інструкція № 10; платіжна інструкція № 78; видаткова накладна № 19 від 17 травня 2023 року; договір № 1 позички наземного самохідного транспортного засобу, Акт приймання-передачі до Договору позички наземного самохідного транспортного засобу №1 від 06 березня 2023 року (дата: 06 березня 2023), свідоцтво про реєстрацію трактора колісного; договір № 2 позички наземного самохідного транспортного засобу; акт приймання-передачі до Договору позички наземного самохідного транспортного засобу № 2 від 06 березня 2023 року (дата: 06 березня 2023), свідоцтво про реєстрацію екскаватора-навантажувача; товарно-транспортна накладна № 0000000027 від 19 січня 2024 року; видаткова накладна № 2 від 19.01.2024; платіжна інструкція № 217500000/ 10ca7824-d1fc42e0-a063-1f0011ac1aec; платіжна інструкція № 251200000/1145b910-1551-45f3-a063-1f0011ac0342; договір № ПЗ-907 відповідального зберігання зерна гречки від 16.11.2023; договір поставки № 18012024-1п від 18.01.2024 (версія від 02.01.2024); приймально-здавальний акт від 19.01.2024; товарно-транспортна накладна № 1 від 16 листопада 2023 року; видаткова накладна № 1 від 19 січня 2024 року; додаток до договору Закупка зерна; договір № ДП308 про приймання зерна гречки для переробки на давальницьких умовах; акт наданих послуг № 25; заявка-договір № 22 від 19.01.2024 на перевезення вантажів автотранспортом; договір № 18/08 надання послуг сільськогосподарською технікою від 18 серпня 2023 року; платіжна інструкція № 203; видаткова накладна № РН-0000597 від 19 січня 2024 року; акт надання послуг № 96 від 23 жовтня 2023 року; витяг з Державного реєстру речових прав (у 6 файлах); акт № ОУ-0000386 здачі-прийняття робіт (надання послуг); договір купівлі-продажу № 19 від 17 травня 2023 року; платіжна інструкція № 14.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали та надіслано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2024 року № 10594600/44085586, зокрема:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
первинних документів щодо постачання, придбання товарів;
складських документів;
інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У графі «Додаткова інформація» вказано надати підтверджуючі документи щодо вирощування гречки (статистичні звіти). Надати документи складського обліку в частині наявності 8,408 т крупи гречаної.
Позивачем не направлено на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 29.02.2024 №10645315/44085586 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.01.2024 № 2. Вказане рішення прийнято у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/роз рахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не обхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.
У графі Додаткова інформація відсутня інформація.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відтак, на думку суду, податковий орган не довів правомірності оскаржуваних рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, якими відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.
Крім того суд дійшов висновку, що з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 19.01.2024 № 2 датою її фактичного подання також належить задовольнити.
Такі висновки суду першої інстанції, на переконання колегії суддів апеляційного суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України; в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку
За вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 12 Порядку № 1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом з тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Пунктом 9 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відтак, комісії надано право прийняти рішення або направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, за формою згідно з додатком до цього Порядку, при цьому контролюючий орган при зупиненні реєстрації ПН/РК в повідомленні повинен навести конкретний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, оскільки в пункті 5 Порядку № 520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
За змістом оскаржуваного рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної, підставою для його прийняття визначено "ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".
При цьому, в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
Колегія суддів зауважує, що Додаток до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 9) передбачає можливість зазначення додаткової інформації (конкретних документів, які не надані платником податків), однак відповідач 1 обмежився лише загальним формулюванням про ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів, без конкретизації, чого саме не вистачає для реєстрації податкових накладних.
При цьому, відповідачем 1 в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних також не вказано про необхідність долучення конкретних документів.
Апеляційним судом встановлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Так, позивачем до контролюючого органу було подано повідомлення із письмовими поясненнями на підтвердження вчинення господарських операцій а саме:
акт здачі-приймання № 22 виконаних робіт/наданих послуг (по перевезенню вантажів автомобільним транспортом); додаток № 3 до Договору № 18/08 надання послуг сільськогосподарською технікою від 18 серпня 2023 року Специфікація № 3 від 19 жовтня 2023 року; договір № 1 позички наземного самохідного транспортного засобу, Акт приймання-передачі до Договору позички наземного самохідного транспортного засобу № 1 від 10 жовтня 2022 року (дата: 10 жовтня), свідоцтво про реєстрацію навантажувача фронтального; платіжна інструкція №10; платіжна інструкція № 78; видаткова накладна № 19 від 17 травня 2023 року; договір № 1 позички наземного самохідного транспортного засобу, Акт приймання-передачі до Договору позички наземного самохідного транспортного засобу №1 від 06 березня 2023 року (дата: 06 березня 2023), свідоцтво про реєстрацію трактора колісного; договір № 2 позички наземного самохідного транспортного засобу; акт приймання-передачі до Договору позички наземного самохідного транспортного засобу № 2 від 06 березня 2023 року (дата: 06 березня 2023), свідоцтво про реєстрацію екскаватора-навантажувача; товарно-транспортна накладна № 0000000027 від 19 січня 2024 року; видаткова накладна № 2 від 19.01.2024; платіжна інструкція № 217500000/ 10ca7824-d1fc42e0-a063-1f0011ac1aec; платіжна інструкція № 251200000/1145b910-1551-45f3-a063-1f0011ac0342; договір № ПЗ-907 відповідального зберігання зерна гречки від 16.11.2023; договір поставки № 18012024-1п від 18.01.2024 (версія від 02.01.2024); приймально-здавальний акт від 19.01.2024; товарно-транспортна накладна № 1 від 16 листопада 2023 року; видаткова накладна № 1 від 19 січня 2024 року; додаток до договору Закупка зерна; договір № ДП308 про приймання зерна гречки для переробки на давальницьких умовах; акт наданих послуг № 25; заявка-договір № 22 від 19.01.2024 на перевезення вантажів автотранспортом; договір № 18/08 надання послуг сільськогосподарською технікою від 18 серпня 2023 року; платіжна інструкція №203; видаткова накладна № РН-0000597 від 19 січня 2024 року; акт надання послуг № 96 від 23 жовтня 2023 року; витяг з Державного реєстру речових прав (у 6 файлах); акт № ОУ-0000386 здачі-прийняття робіт (надання послуг); договір купівлі-продажу № 19 від 17 травня 2023 року; платіжна інструкція № 14.
Вказана обставина відповідачем не заперечується.
При цьому, як видно з матеріалів справи позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали та надіслано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2024 № 10594600/44085586, зокрема:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
первинних документів щодо постачання, придбання товарів;
складських документів;
інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У графі «Додаткова інформація» вказано надати підтверджуючі документи щодо вирощування гречки (статистичні звіти). Надати документи складського обліку в частині наявності 8,408 т крупи гречаної.
Як видно з матеріалів справи, ФГ «Еко сад Волині» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; Основним видом діяльності є 01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів. Інші види діяльності: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників, Вирощування інших багаторічних культур, Відтворення рослин, Допоміжна діяльність у рослинництві, Виробництво фруктових і овочевих соків, Інші види перероблення та консервування фруктів і овочів, Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, Оптова торгівля квітами та рослинами, Оптова торгівля фруктами й овочами, Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, Неспеціалізована оптова торгівля, Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах, Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами, Вантажний автомобільний транспорт, Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Волинській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість
Крім того колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що згідно з матеріалами справи розрахункові документи, що підтверджують факт оплати надавалися відповідачу разом з поясненнями а саме для підтвердження господарський, відображених у податковій накладній від 21.02.2024 № 2, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено
Відтак, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що подані позивачем документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту і були достатніми для реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН, в суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковий орган не довів правомірності зупинення реєстрації від 21.02.2024 № 2 в ЄРПН із зазначенням законних підстав для вчинення такої дії.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, колегія суддів враховує таке.
Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним, що дає підстави для висновку про необхідність ефективного відновлення порушеного права позивача шляхом його скасування і зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН від 21.02.2024 № 2 датою її подання; і таке не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Інші доводи та аргументи апелянта зводяться до переоцінки доказів, не спростовують висновків суду першої інстанції і свідчать про незгоду скаржника з правовою оцінкою суду обставин справи, встановлених у процесі її розгляду, а відтак і не потребують додаткового аналізу та спростування.
Таким чином колегія суддів дійшла переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини у справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст.229,308,310,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС України у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2024 року в адміністративній справі № 140/5260/24 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятоїстатті 328 КАС України.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123911945 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні